Opel Mokka-e 11 kW Elegance (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mokka-e 11 kW Elegance |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 40.104 km |
Opel Mokka E, eerste ervaring
- 124 km
Eigenlijk zou ik nog geen review moeten schrijven maar omdat ik van plan ben de nodige updates te verstrekken toch maar vanaf het moment van in gebruik name begonnen met het delen van ervaringen. Dit mede omdat van dit type EV eigenlijk nog maar weinig reviews beschreven zijn.
Waarom hebben wij specifiek gekozen voor deze auto?
Wij hebben op ons nieuwe huis 22 zonnepanelen liggen waarvan wij een groot deel aan overschot hebben. omdat wij tevens de mogelijkheid hebben een eigen laadbox te plaatsen met een eigen oprit was de keuze om elektrisch te gaan rijden snel gemaakt. Probleem was wel dat wij ook een grote caravan hebben waarbij een EV eigenlijk geen optie is. Ik ben zelf met pensioen en mijn vrouw bijna. Wij hebben daarom besloten een oudere Volvo als trekauto in te zetten en als reserve te gebruiken, deze overwegen we in de winter te schorsen.
Nu de keuze: in de periode januari tot en met maart hebben wij drie auto's overwogen. De Volvo XC40 E, de Kia Niro E en de Opel Mokka E. Actieradius was voor ons belangrijk maar geen hot item, dit omdat het huidig woonwerk verkeer beperkt is en wij verder hoofdzakelijk regionaal op 80 km wegen rijden. Onze kinderen wonen wel ver weg maar een enkele reis beperkt zich tot 225 kilometer maximaal. Wij zochten een auto met een rijbereik van ongeveer 300 kilometer. ik ging verder uit van 70% thuis laden en 25/5% lokaal elders en snel laden langs snelweg, kilometrage jaarbasis pakweg 15.000 km.
in alle drie de auto's hebben wij 2 x proef gereden, met redelijk weer en minder goed en kouder weer, dit om het praktisch verbruik te meten.
Verder was vanzelfsprekend het prijsniveau van belang, mede omdat we ook moesten investeren in een trekauto voor de caravan.
Tijdens de proefritten heb ik zelf ervaren dat het praktisch verschil in rijbeleving van het elektrisch rijden door mij niet als heel erg groot is ervaren tussen de drie auto's. Het grootste verschil is het "gevoel" van afwerking. per auto zat er ongeveer 10K aan prijsverschil, de Volvo 55K, de Kia 45K en de Mokka 35K. Daar gaat dan de subsidie nog van af.
Uiteindelijk vonden wij de prijs prestatieverhouding van de Opel het beste en hebben wij daarvoor gekozen. de keuze viel op een Elegance uitvoering met als extra's 10inch scherm systeem en driverspakket. Totaal 35K ex subsidie maar inclusief Opel subsidie.
De dealer kon slechts een inschatting geven van de levertijd, na de zomer in productiein september/oktober en levering oktober/november. Uiteindelijk heeft de levering plaats gevonden op 17 november, 7 maanden na bestelling hetgeen in de huidige tijden alleszins redelijk lijkt. Ook niet te maken gehad met prijsaanpassing dus dat is ook fijn. Importeur houdt dealer niet op de hoogte, pas na toekenning van chassisnummer laat de dealer iets weten, eerder horen zij ook gewoon niets. Communicatief is dat soms frustrerend omdat je niet weet wanneer daadwerkelijke levering plaatsvindt maar de huidige internationale omstandigheden en situatie verklaren het wel.
Wij hebben voor een wit exemplaar gekozen, wij vinden dat de vormgeving daarmee mooi tot uiting komt, dat is natuurlijk persoonlijk.
Rijbeleving.
De eerste indruk is heel plezierig en zeer rustgevend, wat rijdt elektrisch toch heerlijk ontspannen! De auto is met zijn 4.15 meter lekker kort en wendbaar, zit toch mooi hoog en geeft naar voren goed uitzicht. Naar achter minder maar je hebt compensatie van de mooie achteruitrij camera in combinatie met de hoogte camera.
Comfort.
Hoewel het een eerste indruk geeft zegt het nog weinig, het comfort is door de rust goed, de stoelen zitten goed maar kunnen niet tippen aan de Volvo van ons.
Verbruik.
Ook nog weinig van te zeggen. De auto was 100% geladen bij aflevering. Er zijn 3 rijstanden, Sport, Normaal en Eco. Wij rijden in de Eco stand waardoor vermogen behoorlijk geknepen wordt. Na 114 km had ik 63% batterijcapaciteit over met een rustige rijstijl en regeneratiestand op actief. Weersomstandigheden koud, 10 tot 3 graden buiten gedurende 2 dagen. Ik zal in latere updates hierover het nodige melden.
Ik heb vandaag proef gedraaid met laden met een pasje buiten de deur om te kijken hoe dat werkte. Ik heb voor de zekerheid twee passen aangeschaft. Een van de ANWB en een van Eco Flex. Beiden zonder vaste maandelijkse lasten maar gebaseerd op een vaste bijdrage per laadbeurt, naast de laadtarieven. Bij ANWB vast en bij Ecoflex per laadpaal verschillend. In combinatie met de uitstekende Apps kun je gericht zoeken naar de beste laadpaal. Het proefladen ging perfect, aan een 22KW lader had ik binnen 1 uur 24 KW bijgeladen. Van 63% naar 87%, de rest laad ik thuis bij.
Voordeel vind ik zelf dat we de auto in gebruik nemen in de herfst en komende winter, dan weten we gelijk waar we aan toe zijn qua rijbereik. De eerste voorzichtige indruk is dat met een beheerste rechtervoet en de Eco stand toch een aanvaardbaar rijbereik gehaald kan worden.
Laat ik het voorlopig hier bij houden. Wanneer we de auto wat langer in gebruik hebben kom ik zeker met een update. De voorzichtige eerste indruk is in ieder geval positief. Al was het alleen maar omdat dezelfde auto nu inmiddels bij bestelling een kleine 4K duurder is!
Eerste serieuze test.
- 304 km
Vandaag de eerste lange afstandsrit gemaakt. Heen en terug naar Voorburg vanuit Zeeland, 90 km heen en 90 terug. Vanwege te verwachten weer ideaal om te kijken hoe het rijbereik zich manifesteert.
Vertrokken met 1° boven nul en aankomst met vorst in Voorburg. Eerste 50 km op N wegen met deels 80 km limiet. Op snelweg niet meer dan 90 tot 95 op de cruise control. Terug met 3 tot 4° boven nul maar met veel regen en druk verkeer.
Vertrokken met 100% lading, aankomst Voorburg met 67%, terug naar Zeeland en bij aankomst nog 38% acculading. 180 km met 62% verbruik. Op basis van het 50 KW accupakket waarvan geloof ik 45KW praktische laadvolume volgens mij niet zo slecht!
Indruk na 3 weken gebruik
- 1.054 km
Na 1054 kilometer onderstaand wat (verbruiks)ervaringen.
Wij ervaren het in gebruik nemen onder de eerste winterse omstandigheden eigenlijk als erg prettig omdat je er vrij snel achter komt wat de beperkingen zijn van het elektrisch rijden. Wat valt op en zijn er tegen- of meevallers al te bespeuren. Laat ik me in deze update vooral beperken tot verbruik in relatie tot gebruik.
Wij hebben de auto voornamelijk gekocht voor woon- werkverkeer en gebruik in lokale plattelandsomgeving. Dagelijks woon-werk van mijn vrouw is 70 kilometer vice versa gedurende 3 tot 2 dagen per week. Ik laad thuis en heb zonnepanelen. Voordat je een EV aanschaft is het in ieder geval erg belangrijk dat je jezelf afvraagt hoe intensief al dan niet dagelijks een EV gebruikt wordt. Als particuliere gebruiker met een kilometrage van 10 tot 15 K per jaar met eigen laadmogelijkheid kan dat nogal verschillen met iemand die dagelijks afstanden rijdt zonder eigen laadmogelijkheid. Actieradius is dan een ander item dan bij ons.
Verbruik.
Ik heb geprobeerd het verbruik te bestuderen onder diverse omstandigheden, het weer was de afgelopen weken koud, guur en regenachtig. Temperatuur tussen 1 en 6 graden, regen en wind. Af en toe beetje zon maar als geheel herfstige tot winterse omstandigheden, niet echt lekker.
De Mokka E heeft rechtsonder een opgave van de actieradius na een laadsessie, de opgave lijkt echter weinig te kloppen. Ik begrijp dat deze waarde pas betrouwbaar wordt na vele laadbeurten maar ik kijk er nu eigenlijk al niet meer naar als controlemiddel.
Beter is het te kijken naar de accucapaciteit in % die erboven wordt weergegeven, die lijkt een betrouwbaarder beeld te geven.
De Mokka E heeft 3 rijniveaus, Sport, Normaal en Eco. In het begin de Eco stand gebruikt maar daar zijn we snel van afgestapt vanwege de beperking van het verwarmingssysteem. Het was niet warm te krijgen en dan is autorijden niet erg comfortabel.
In de stand Normaal werkt het systeem snel en veel beter. Bij wegrijden wordt het vrij snel warm en comfortabel maar dat gaat gepaard met een wat hoger verbruik.
Ik heb een app verbinding met de laadbox en kan de laadsessie volgen. Op basis van de eerste ervaringen kom ik op een verbruik in de stand Normaal van tussen de 18 en 21 KWH en terugrekenend op een maximale afstand van 230 tot 250 kilometer, voor ons meer dan voldoende. In de Eco stand ligt het verbruik 5% lager. In de praktijk kijk ik nu naar het percentageverlies per rit tegenover de gereden kilometers en dan lijkt dit verbruik aardig te kloppen.
Ik heb buiten de deur nog niet hoeven te laden, 2 x heen en terug naar Rotterdam geweest met iets betere omstandigheden qua weer en heb dan nog zat capaciteit over. Daarbij moet ik wel aangeven dat op de snelweg ik de cc op niet hoger dan 95 en verder hebben wij hier 80 km wegen.
Waar ik in het begin dus bang was dat je snel beperkt bent is dat gevoel helemaal weg, je went snel aan de grenzen van de capaciteit.
De warmtepompfunctie moet ik nog activeren, dat gaat via de app verbinding in de "My Opel" omgeving, daar moet ik even voor gaan zitten. Hiermee kun je de auto iets verwarmen vooraf waardoor de accu in het begin wat gespaard wordt, aangenomen dat die aan de lader staat.
Laadverlies.
Ik ben niet zo technisch aangelegd maar mij viel tijdens laadsessies op dat er meer stroom werd afgenomen dan geladen. Uit diverse publicaties las ik dat laadverlies normaal is alleen erg kan verschillen per omstandigheid. Mij valt op dat er ongeveer 8% laadverlies optreedt tijdens het thuis laden. Op zich niet zo spectaculair maar wel iets om rekening mee te houden, immers die laadkosten komen eigenlijk bij het verbruik.
Voorlopige indruk.
Wij zijn erg blij met de Mokka E, mijn vrouw die niet zo heel veel met auto's heeft is er helemaal gek mee dus dat wil wat zeggen. Mijn indruk is heel positief, vooral het ontspannen rijden, de rust en de degelijke stevige indruk. Het maakt het rijden heel rustgevend en ontspannen.
Voor de rest is er op andere aspecten nog niet zoveel te melden. In het later stadium kom ik wel terug op andere aspecten.
In ieder geval lijkt de auto voor ons een schot in de roos, alles lijkt voor ons goed te kloppen. Het niet meer wekelijks benzine tanken zie ik nu al aan mijn hoger banksaldo, dat laatste is voor een deel natuurlijk mezelf wel wat voor de gek houden.
Indruk na 7 weken gebruik
- 2.612 km
We hebben de Opel nu 7 weken in gebruik en 2.612 kilometer mee gereden, inmiddels is daarom wel iets te zeggen over het praktijkverbruik. Vooral het verbruik zal mogelijk meerdere mensen interesseren die een dergelijke kleinere EV (en relatief betaalbaar) overwegen.
Zoals ik al eerder aangaf ben ik zelf blij dat we in de winter gestart zijn met het in gebruik nemen van deze elektrische auto, je weet dan wel gelijk waar je aan toe bent met betrekking tot de praktijk. Persoonlijk vind ik dat je relatief veel onzin leest over de EV , ik vraag me dan altijd af of reacties op praktijkervaringen berusten of dat het onderbuik reacties zijn. Het gaat dan vooral om rijbereik, ook in autotesten lijkt dat vaak een hot item te zijn. Ik lees vaak te weinig nuance of rijbereik voor elke EV rijder wel een item is. Maar goed, iedereen mag zijn eigen mening hebben.
Laat ik een aantal praktijkritten benoemen die we de afgelopen tijd hebben gereden met het praktijkverbruik. Ik probeer de weersomstandigheden te schetsen met het bijbehorend KwH verbruik en omgerekend naar maximaal rijbereik.
De Eco stand is de meest gebruikte rijmodus, de stand Normaal is alleen gebruikt wanneer de temperatuur minder was dan een graad of 6.
Een 120 km lange rit met -4 graden en wind leverde een verbruik van 21,7 KwH op, teruggerekend een maximaal rijbereik van 230 km.
Twee ritten op 1 dag van 92 en 33 km leverde een praktijkverbruik op van 18,4 KwH, teruggerekend 271 rijbereik. Temperatuur was +4 graden met wind.
Twee ritten van 66 en 45 km op 1 dag leverde een verbruik op 20,4 respectievelijk 18,9 KwH op, teruggerekend rijbereik 245 resp. 264 km. temperatuur was rond de 0 tot 3 graden.
Een rit van 103 km leverde een verbruik van 18 KwH op, teruggerekend 277 rijbereik, temperatuur 8 graden.
Twee ritten heen en terug naar Bussum van elk 148 km leverde een verbruik van 16,9 en 17,6 KwH op, teruggerekend 296 en 284 rijbereik. Temperatuur rond de 10 graden, terug wat meer tegenwind.
Gisteren, 29 december, heen en terug naar Utrecht. Temperatuur 8 graden, windkracht 6 tot 7. Heen wind mee, terug stormachtige tegenwind. Verbruik heen 16,5 en terug 19,3 KwH, teruggerekend 303 resp. 260 rijbereik. Heel sterke wind heeft dus duidelijk invloed!
Vaak starten we in de normale stand om de auto even op te warmen, na een km 5 gaat de stand naar Eco.
Inmiddels weet ik ook hoe het voorverwarming systeem werkt via de App "My Opel". ongeveer een 30 minuten vooraf laat je de auto voorverwarmen, dat werkt goed. Ik heb dat een keer gedaan zonder de lader en met de auto aan de lader. In het eerste geval kostte dat 2% accucapaciteit.
Verder is van belang dat onze ritten altijd beginnen met 80 km wegen en vervolgens snelweg, ik rij dan 95 tot 105 km op de cruise control met het verkeer mee, voldoende om vrachtverkeer in te halen en verder op de rechterbaan. Qua tijdsduur maakt het in de praktijk weinig uit.
Waar in het begin ik me enige zorgen maakte over het "snel leegraken" van de accu blijkt dat dus in de praktijk nergens voor nodig, met een beheerste rijstijl kom je verder dan je denkt.
Aan een snellader hebben we nog niet gestaan, alleen in Bussum en Utrecht heb ik de auto opgeladen aan een openbare laadpaal. In Utrecht had ik overigens nog 58% capaciteit over (aanvang 100%), omdat ik tegenwind kreeg terug toch maar wat bijgeladen. Bleek achteraf niet nodig want ik zou bij thuiskomst nog 9% over hebben gehad. Het was heen en terug 256 km dus het rijbereik die dag was uiterlijk 282 km geweest.
Omdat wij thuis laden met zonnepanelen (die nu nauwelijks iets opbrengen vanwege sombere weer) is laadstress voor ons niet relevant. Wanneer je ver gaat, door de handige apps van de ANWB en Ecoflux kun je snel een openbare laadpaal vinden en je ziet ook gelijk of ze in gebruik zijn.
Wij zijn bijzonder tevreden met het rijbereik en hebben inmiddels nooit meer een gevoel van "gaan we dat wel redden". Wij hebben er veel vertrouwen in dat bij oplopende temperaturen in het voorjaar en zomer het nog stukken beter wordt.
Voor wie lijkt deze auto geschikt?
Wij zijn wat ouder, ik ben met pensioen, mijn vrouw werkt nog en gaat volgend jaar met pensioen. Zij gebruikt de auto voor woonwerk en lokaal verkeer. In de praktijk gebruiken we de auto nu ook voor lange ritten. Onze Volvo XC70 (zie andere review) gaan we vanaf volgende winter schorsen, die gebruiken we alleen voor de zomer(vakantie).
Het praktisch rijbereik ervaren wij als min of meer onbeperkt, dat zal minder gelden voor iemand die lange afstanden dagelijks rijdt en haast heeft.
Qua rijbereik- lijkt het erop dat de Opel Mokka E vooral geschikt is voor de particulier en zakelijke gebruiker die lokaal zich verplaatst. Lange ritten zijn geen enkel probleem maar ik kan me voorstellen dat de accountmanager die van afspraak tot afspraak gaat zich niet dagelijks meerdere keren wil bezighouden met laadproblematiek.
In de beoordeling van diverse EV's lees ik weinig over de toekomstige wegenbelastingen die vanaf 2026 weer geheven worden. De Mokka E weegt leeg 1.498 kg en dat vonden wij aanvaardbaar, veel EV's wegen tussen de 1.600 en 2.400 kg. Dat zijn toch gewichten die de MRB portemonnee gaan raken, dan scheelt het toch of dat uit eigen zak komt of uit die van het bedrijf.
De "My Opel" App is niet heel erg gebruiksvriendelijk, daar moet je echt wel even voor gaan zitten om de mogelijkheden te weten. Deze app is vooral interessant om de auto op afstand te kunnen voorverwarmen en koelen, dat gaat via een tijdschema.
Overig.
Ik zal later nog wel een update plaatsen over de andere aspecten zoals comfort, audio en alles wat met autorijden te maken heeft. Onze eerste ervaringen met deze auto zijn in ieder geval zeer positief. Voor eenieder die een EV in gedachten heeft zou ik deze Opel in de overweging meenemen, de straks geupdate versie met iets zwaardere (en waarschijnlijk duurdere) accu en motor zal nog aantrekkelijker zijn. Voor ons is de huidige 50KwH versie meer dan genoeg.
De auto is compact, voldoende hoog en rijdt uiterst lichtvoetig maar toch stevig. De rust is weldadig, het lijkt wel of alles "vanzelf" gaat.
Tot zover, tot de volgende update.
Indruk na 7 maanden en 10474 km.
- 10.474 km
Nu de auto 7 maanden in gebruik is en 10474 kilometer verder is het weer eens tijd om jullie bij te praten over onze ervaringen. Wij zijn net voor de winter begonnen met het rijden en zitten nu in het eerste deel van de zomer met alweer de nodige hogere temperaturen, interessant vanwege de verschillen in gebruik maar daarover later meer.
Rijervaring in dagelijks gebruik:
De Mokka E is een auto met een relatief korte wielbasis en staat wat hoger op de wielen. Het is een fijne auto om je mee in het verkeer te bewegen omdat hij compact is en door de wat hogere zit een goed uitzicht naar voren heeft en opzij. Dat laatste geldt niet voor opzij naar achteren bij rotondes voor het zicht op fietsers, dan moet je echt goed uitkijken omdat de brede raamstijl zicht ontneemt. Dat is iets om rekening mee te houden. Het comfort is goed maar stevig, de achteras is stevig geveerd, iets wat je vooral opvalt bij drempels en forse oneffenheden in het wegdek. Op onze meestal goede wegen is het voor de rest erg rustig comfortabel, goed geveerd en stevig op de weg liggend. Bochtenwerk hoef je niet te schuwen, de auto heeft wel een beetje een "gooi- en smijtwerk" karakter.
Wij zijn met twee personen en zitten niet achterin, daar is de ruimte zeker toereikend voor kinderen tot 12 jaar maar voor volwassenen houdt het niet over. De zit op zich is verder goed maar de ruimtelijke beleving en omvang heeft zijn beperkingen. Dat geldt eveneens voor de bagageruimte die voldoende voor dagelijks (boodschappen) gebruik is maar minder geschikt voor vakantieladingen, ook wel iets om rekening mee te houden. Het is wat dat betreft een auto die ons meer geschikt lijkt voor echtparen zonder kinderen of met 2 kleintjes, in dat laatste geval moet de kinderwagen niet te groot zijn.
Het geluidscomfort is uitstekend, mede vanwege de e-aandrijving. Het is een zeer rustgevende auto wat geluid betreft en dat draagt bij aan het comfort. Het stuur is niet al te groot en ligt lekker in de hand. Op het stuur de bediening van CC en Audio en dat werkt erg goed.
De klimaatregeling werkt gewoon met gebruikelijke knoppen en dat is wel zo prettig, het werkt snel en effectief.
Wij hebben een iets groter 10 inch scherm dan het gebruikelijke 7 inch systeem en dat is erg duidelijk. Het NAV systeem werkt uitstekend en geeft voldoende en juiste informatie, de grafische kwaliteit is voor ons uitstekend maar mogelijke veel-eisers vinden het mogelijk iets achterhaald.
Met verschillende drukknoppen kun je de NAV, Audio, Rijmodus en Klimaat en Instellingen bedienen, op zich allemaal heel logisch.
De kwaliteit qua geluid van audio is voor ons best goed, 4 speakers en 2 tweeters op de juiste plek geeft een behoorlijk goed geluid maar het is vanzelfsprekend geen Bose of vergelijkbaar niveau.
Interessant om af en toe tijdens het rijden te gebruiken is de informatie in de Rij- en Laadmodus. Je hebt dan direct inzicht wanneer de auto tijdens het rijden verbruikt en laadt door de regeneratie (Extra B-stand naast de D, R en P knop). Leuk er van is dat je met enige speelse training van gaspedaal en loslaten je verbruik direct ziet wijzigen waardoor je wel inzicht krijgt.
Ik zal niks nieuws vertellen voor de ervaren EV rijder maar voor diegenen die nog benzine rijden en EV overwegingen hebben het volgende.
Regenereren met een EV is interessant voor je praktisch verbruik. Vooral in stadsverkeer, provinciaalverkeer met rotondes en stoplichten waarbij veel wordt afgeremd en opgetrokken kun je behoorlijk zuinig rijden. Helemaal interessant zijn files om in te rijden, hoe kan ik het zeggen. Een gaatje laten vallen, dan weer beetje gas en vervolgens gas los en regenereren zal een bijzonder laag of geen verbruik laten zien over vele kilometers. In dit opzicht is snelweggebruik voor een EV zo lijkt het minder zuinig dan stad en provincie.
Recht voor je stuur zit het gebruikelijke klokkendashbord met info over snelheid, accupercentage en andere normale info. Rechtsonder zie je hoeveel kilometerbereik resterend op basis van actueel gebruik, dit wordt constant aangepast en gewijzigd. In het begin vond ik het onbetrouwbaar en lette ik alleen op accupercentage en rekende terug. Inmiddels weet ik beter en is het tijdens de rit een heel betrouwbaar meetinstrument.
Links aan de stuurhendel zit de richtingaanwijzer, daar zit eveneens een draaiknop om de dashinfo te wijzigen in verschillende soorten informatiebronnen, dat is best duidelijk.
In het donker heb je veel plezier van de meer dan uitstekende verlichting die het wegdek heel goed verlicht, dan ervaar je toch wel de voordelen van goede LED verlichting. Wanneer je de auto verlaat in het donker of ontsluit brandt er verlichting en tevens branden er lampjes onder de spiegels, best luxe.
Het Verbruik.
Als ik het goed heb is het z.g. WLTP verbruik 338 kilometer op basis van de 50KW accu waarvan ik begrijp dat daar ongeveer netto 47 KW beschikbaar is.
In eerdere verslagen boven hebben jullie het verbruik kunnen lezen in de winter, afhankelijk van koude (vooral onder de 6 graden) en vooral wind was het meest negatieve maximaal bereik teruggerekend 230 kilometer. Dit is vanzelfsprekend niet representatief maar wel van belang vanwege de informatie. In zijn algemeenheid bleek het bereik in de winterperiode echt te liggen tussen de 250 en de 285 kilometer, soms iets meer soms iets minder, Het WLTP bereik haal je echter niet in deze periode, zoveel is wel duidelijk.
Voor ons is dat helemaal geen probleem omdat wij zulke afstanden niet rijden dagelijks. Wel in weekenden bij familie bezoek maar dan laden we gewoon ter plekke aan een laadpaal of bij een van de kinderen. Aan een snellader heb ik nog niet gestaan, nog niet nodig geweest.
Wel van belang is dat wij de zogenaamde ECO stand het meest gebruiken, in de winter alleen bij kou eerst in de Normal stand weggereden en meestal na 5 tot 8 kilometer terug naar ECO. Bij extremere kou blijft Normaalstand aanstaan vanwege gebruik verwarming, die wordt bij kou geknepen en dan is het in de auto minder prettig.
Ook helpt het om in de winter de auto voor te verwarmen via de Opel App, die laatste moet je jezelf wel even in verdiepen en werkt niet altijd feilloos. Daar zou wel wat verbetering kunnen worden ontwikkeld. Maar de keren dat ik hem gebruikt heb werkte die voorverwarming wel goed.
Hoe is het verbruik nu in de warmere periode?
Ik ben blij verrast en wel om het volgende, ik kom namelijk regelmatig uit behoorlijk boven de WLTP norm van 338 kilometer de laatste maand. Elke keer terugrekenen op basis van aantal verreden kilometers versus afgenomen accupercentage kom ik zelfs soms aan een bereik van tegen de 380 kilometer. Je ziet het ook terug aan het schermpje rechtsonder in het dashbord voor je waar het kilometerbereik aanmerkelijk hoger begint en wijzigt met hogere bereiken.
Al met al zijn wij dus aanmerkelijk positiever dan dat je toch vaak leest over de Stellantis E techniek van de Mokka/Corsa/Peugeot versies. Daar wordt nog wel eens wat negatieve kritiek geuit op het veel te lage bereik. Persoonlijk vind ik die kritiek vaak ongenuanceerd vanwege het ontbreken van de nuance hoe je als gebruiker de auto wilt gebruiken. In mijn beleving zou het mogelijk wel eens zo kunnen zijn dat het voor het merendeel van de Nederlanders eigenlijk helemaal niet een item is omdat die kilometrages per dag helemaal niet bereikt worden. Maar goed, ieder mag zijn mening hebben, maar relativeer wel zou ik zeggen.
Wij zijn in ieder geval dik tevreden met deze auto qua gebruik en rijbereik. Wel geldt dat wij beiden rustige rijders zijn, veelvuldig de CC gebruiken en een defensieve rijstijl hebben. Ikzelf speel dan ook nog wat meer met de regeneratiemodus in het verkeer en kom dan nog wat lager uit dan mijn echtgenote. Wie denkt dat wij als een stel oude sukkels en bejaarden aan het verkeer deelnemen stel ik teleur, we rijden gewoon mee met verkeersstromen en passen ons aan het verkeersbeeld. Op snelwegen in Nederland blijkt dat het praktisch weinig uitmaakt of je nu 105 of 98 km per uur op de CC rijdt, paar keer gemeten op afstanden van 190 en 220 kilometer naar de kinderen, scheelde 3 minuten!
Eerste probleem??
Afgelopen weekend wilde de auto niet meer laden aan de Wallbox, vreemde ervaring moet ik zeggen. De Wallbox kleurde gewoon blauw maar de auto gaf aan "laden voltooid". Dat gaf even een deukje in het vertrouwen. Pechhulp van Opel gebeld en ANWB stond op de stoep, het advies was even 50 kilometer te rijden omdat de startaccu (jawel die zit ook gewoon in de auto) mogelijk wat zwakker was. Zo gezegd zo gedaan, daarna weer aan de Wallbox maar ho maar, nog steeds niet willen laden.
Tweede keer Pechservice ingeschakeld en deze adviseerde even naar snellader samen te rijden, snel laden verloopt immers via ander circuit dan normaal laden. En inderdaad, die deed het wel. Advies was afspraak bij Opel maken. Na het weekend gedaan (wel moeilijk bereikbaar de van Mossel organisatie maar wel vriendelijke mensen) en auto donderdag (gisteren) gebracht. Corsa E als leenauto mee gekregen, fijn ding om mee te rijden. Die Corsa gaat als een raket in de Sportstand, leuk om even te proberen.
Tot mijn verbazing werd ik vanochtend gebeld dat de Mokka laadde, zowel aan normale als aan snellaadpaal, ook kon men niets vinden in de software.
Toen ging een lampje branden, mijn Wallbox? Snel de leen Corsa even aan mijn Wallbox en inderdaad dezelfde storingsmelding op het dashbord. Raar, maar in ieder geval duidelijk dat er met de auto niks mankeerde. Vervolgens de Wallbox in de zekeringkast uitgeschakeld en weer opgestart, tsja en daarna deed de oplading het dus gewoon. Ik schaamde me wel een beetje ten opzichte van de dealer en verbaasde me eigenlijk ook wel een beetje over de twee ANWB monteurs die dat zelf ook niet konden bedenken. Maar goed, niks aan de hand dus.
Al met al, voorlopig zijn wij zeer tevreden met ons Mokka karretje en maken regelmatig ruzie (haha) wie van ons nu weer mag rijden.
Wie een niet al te dure EV overweegt, rekening houdend met praktijkverbruik, ook de hierboven omschreven beperkingen en de aanvaardbare wegenbelasting straks, doet volgens mij geen slechte koop met de Mokka E.
Tot zover, wordt wel weer een keer vervolgd.
1 jaar verder
- 18.456 km
We zijn nu een jaar verder met ruim 18.000 kilometer op de teller en weer tijd om wat ervaringen te delen. Hieronder omschrijf ik wat mij zoal is opgevallen de afgelopen periode.
Onderhoud.
Al weer een tijd geleden heeft de auto zijn eerste beurt gehad, het systeem geeft aan wanneer onderhoud noodzakelijk is. Dat is bij een kilometerstand van 12.500, we zijn doorgereden tot 13.900 kilometer vanwege tijdgebrek. Bovendien duurde het even voordat we een afspraak konden plannen bij de dealer vanwege drukte.
De wachttijd was 1 uur en 15 minuten voor de beurt, wat technisch onderhoud plus updates. Al met al geen problemen en de kosten waren gering, 124,98 euro. Dat is een lachertje vergelijken met een kleine beurt met de voormalige benzineauto's.
Tussen door heeft zich niets voorgedaan aan technische problemen, zou ook gek zijn met een nieuwe auto. Wel nog een keer bandenspanningsmededeling, even controleren, resetten en klaar.
Het lijkt er dus op dat qua onderhoud de kosten minder zijn dan brandstof auto's maar dat moet zich op termijn bewijzen, de kosten voor de beurt waren een meevaller.
Het laden.
Wij laden thuis via muurlader en hebben zonnepanelen. In totaal hebben wij buitenshuis 1 x aan snel-lader gestaan, 13 x openbare laadpaal en de rest gewoon thuis. Buitenshuis laden is dus aanmerkelijk minder geweest dan ik in het begin gedacht heb, vooral vanwege de "angst" dat het rijbereik beperkt was in relatie tot afstanden. Dat is dus niet gebleken.
Het rijbereik.
Je kunt geen artikel over EV's lezen of het gaat over rijbereik, de teneur lijkt toch vaak te zijn een auto negatief te presenteren wanneer het rijbereik onder de 400 km is. Of dit verder relevant is wordt weinig in artikelen beschreven, althans zo kijk ik er tegenaan.
De ontwikkelingen op EV gebied gaan natuurlijk razendsnel en wanneer je een EV koopt is de auto bij wijze van spreken binnen een jaar technisch al achterhaald, maar wat kun je daar eigenlijk mee voor jezelf, niets dus.
Zo krijgt de Opel Mokka E ook de nodige kritiek op dit rijbereikaspect maar hebben wij dat nu ook zo ervaren? Neen dus, en beste lezer, trek je dus helemaal niks aan van het journaille en ga zelf na waarvoor (afstanden) je een auto wilt gebruiken!
We kunnen nu ervaringen delen van wintergebruik en zomergebruik, met regen, kou, veel of weinig wind en allerlei andere omstandigheden.
De Mokka heeft een bruto accucapaciteit van 50KwH en ik geloof netto iets van 47,3 of zo. Voor wat betreft het rijbereik kijk ik naar de resterende accucapaciteit die op het scherm wordt weergegeven, die is echt betrouwbaar. Wanneer ik dan terugreken naar afstandsbereik was de
minimale afstand versus de maximale afstand :
Minimaal 228 kilometer in winter en
Maximaal 411 kilometer in zomer.
Het WLTP bereik bedraagt naar ik meen 334 kilometer, die maximale afstand van 411 kilometer was onder bijzondere omstandigheden. Temperatuur 23 graden en mijn vrouw reed op de cc 95 km per uur in de slipstream van mij achter de auto met caravan. Na 226 kilometer van Voorst naar Zeeland stond er nog 46% accucapaciteit op het scherm. Dat was uitzonderlijk zuinig maar niet representatief, ik wil er alleen maar mee zeggen dat het dus wel kan.
Wij rijden altijd in de ECO stand, de auto is dan ook gewoon rap en wij rijden ook defensief en anticiperend zonder "bejaarden" rijstijl.
Mijn conclusie is eigenlijk dat voor het merendeel van de Nederlanders qua dagelijkse rijafstand een bovenomschreven accucapaciteit meer dan genoeg is, maar het praktisch wel handig is wanneer je een eigen laadpaal hebt. Of in ieder geval makkelijk toegang hebt tot een laadmogelijkheid.
En bovendien, hoe meer rijcapaciteit, hoe duurder de auto en dat is voor velen ook een grens.
Andere aspecten.
Hierover heb ik in eerdere reviews al het nodige geschreven. Het blijft een auto die ook beperkingen heeft. Dat geldt zeker voor gebruiksruimte (achter) en bagageruimte. Beperkt zicht naar opzij achter is ook een aandachtspunt.
DAB kan nog wel eens wegvallen terug naar FM en zo zijn er nog wat kleine dingetjes maar met welke auto is dat niet.
De stoelen zitten goed maar tippen niet aan Volvostoelen.
Al met al zijn wij nog steeds zeer tevreden met de Mokka, het is een heerlijk gooi en smijt autootje in het dagelijks gebruik en ook comfortabel op afstanden. Verkeersdrempels is hij niet tuk op. De wat hogere zit en compacte afmetingen maken het een heel plezierige auto in bebouwde omgevingen.
Gezien het beperkte gewicht van 1498 kg zal de wegenbelasting te zijner tijd nog wel meevallen, ook een aandachtspunt. In 2022 hebben wij de auto na aftrek van overheidssubsidie en Opelsubsidie nog relatief aantrekkelijk kunnen aanschaffen voor 32k, dat is nu anders. Voor ons voldoet de auto dus uitstekend en wij zijn er zeer tevreden mee!
Voor mij ook nog veelzeggend is dat mijn vrouw er niet meer vanaf wil, zo fijn vindt zij het Opel(tje) rijden!
Voor jullie als lezer, trek vooral jullie eigen conclusie en neem je eigen beslissingen over elektrisch rijden. Ga het gewoon uitproberen in lange proefritten. Wij zijn overtuigd en ik hoop dat we over een paar jaar onze twee auto's kunnen inruilen voor 1 nieuwe elektrische auto die de caravan kan en mag trekken in combinatie met aanvaardbare rijbereikafstanden.
Te zijner tijd mogelijk weer een update
Verbruik
- 18.456 km
Ik ben nog wat vergeten, het gemeten verbruik. Ik heb de laadpaal thuis uitgelezen plus de bijgehouden laadsessies.
Uit de laadpaal thuis 2704 kwh geladen plus 392 kwh extern. Totaal 3096 kwh verbruik op 18456 kolometer. Gemiddeld dus 16.7 kwh per 100.
Update na 20 maanddn
- 27.238 km
We zijn inmiddels een dikke 27.000 km verder in 20 maanden. De auto heeft recent zijn 2e beurt gehad bij de Opeldealer. Dat is een " grote" beurt en daarbij wordt ook de remvloeistof en interieurfilters vervangen. Verder niruwe softwareupdate en normale kleine beurt werkzaamheden. De kosten waren € 250.00 eu. Samen met de eerste kleine beurt van € 125,00 dus totaal € 375,00 aan onderhoudskosten.
Qua storing of kwesties tussendoor valt helemaal niets te melden dus wat dat betreft heeft de auto gedaan wat hij moet doen, probleemloos van a naar b brengen.
Aan een snellader hebben we slechts 1 x gestaan, wanneer we verder het land intrekken laden we aan een normale laadpaal. Het verbruik met onze rustige rijstijl is gunstig. In de huidige zomerperiode komen we aan een rijbereik van rond de 350 km, dat is iets meer dan het opgegeven wltp bereik. Wel blijft het verbruik wat gevoeliger bij behoorlijke tegenwind.
De hierboven eerder beschreven aspecten blijven van toepassing qua gebruik en comfort. De auto voldoet uitstekend aan onze wensen. Voor verreweg de meeste particuliere autorijders lijkt mij het praktisch rijbereik ruim voldoende.
Wij zijn er in ieder geval dik tevreden mee.
2 jaar in gebruik
- 32.342 km
Wij hebben de auto nu twee jaar in gebruik en het is weer even tijd om jullie bij te praten. Hoewel er in vorige ervaringen al veel beschreven is over hoe de auto bevalt probeer ik nu toch wat (soms wat relativerend) opnieuw informatie toe te voegen. Vooral gericht op kandidaat ev rijders die nu elektrisch rijden gaan overwegen maar gericht zijn op de occassionmarkt.
Laten we eerlijk zijn, de Opel Mokka E is in feite al een verouderde auto, hij is immers al 4 jaar op de markt en technische verbeteringsontwikkelingen gaan snel. Dat geldt natuurlijk voor alle EV's. Maar betekent dit nu dat het een achterhaalde auto is, mijns inziens totaal niet! Alleen het is van belang, zoals ik eerder schreef, waarvoor je een auto gebruikt. Afstanden al dan niet dagelijks, eigen laadpaal of niet, zonnepanelen of niet en eisen en wensen van ruimte en comfort.
Ik zal proberen de door ons ervaren positieve en minder positieve aspecten beschrijven:
Minder positief:
De A stijl is dik en beneemt zicht, daar moet je rekening mee houden.
Het zicht naar achteren en opzij achter is matig, daar staat een uitstekende achteruitrij camera met overzicht tegenover, zowel van bovenaf als achterzijde. Mijn vrouw echter durft niet op camera te rijden.
De beenruimte achter is voor volwassen passagiers beperkt.
Ook de bagageruimte is beperkt, voor een jong gezin met 2 kleine kinderen is dit geen geschikte transporteur op vakantie.
Er mag geen (fiets)trekhaak onder.
De kunststof middenconsole is gevoelig voor krassen
Positieve:
De auto is zuinig in gebruik, gemiddeld over 12 maanden rond de 16,4 KwH per 100.
Het is een heerlijk gooi- en smijtkarretje qua rijgedrag, een enkele keer op de "sportstand" en je geeft de meesten het nakijken.
Tot nu toe lage onderhoudskosten, inmiddels 2 beurten gehad, klein en groot, totale kosten rond de 500 Eu.
Relatief degelijke afwerking, geen steenslag, loslatende onderdelen, piepjes of kraakjes of dergelijke. Aan de buitenzijde lijkt de auto ook weinig krasgevoelig, na een wasbeurt staat deze er elke keer weer als nieuw bij.
De auto is superstil en dat geeft veel rust.
Met een beheerste rijstijl en gebruik makend van regeneratie kom je in de praktijk soms verder dan wltp, alleen met goede weers- en temperatuursomstandigheden overigens. Dit is misschien een open deur maar het kan dus wel.
Wij blijven het qua uitstraling een leuke auto vinden.
Al met al ervaren wij dit "Stellantis" product dus veel positiever dan je gemiddeld lijkt te lezen. Een aandachtspunt blijft het probleem van de boordlader, er zijn diverse ervaringen van een plots kapotte boordlader. Dit kan ons natuurlijk ook zo maar ineens overkomen en dan denk je er mogelijk anders over. Inmiddels begrijp ik dat de garantie op dit onderdeel en de vervanging opgerekt is tot een termijn van 4 jaar (2 jaar standaardgarantie plus 2 extra), we gaan het zien of en wanneer het ons treft.
Voor de rest is er eigenlijk niet zo heel veel te melden, wat eerder beschreven is geldt nog steeds. Wij zijn erg tevreden over deze auto en kunnen nog geen echt serieus negatieve zaken benoemen. Voor de kandidaat ev rijder die zich op de tweedehandsmarkt oriënteert, kijk zeker eens naar deze auto en haar zusje de Corsa E. Als ik de prijzen zo zie wordt de markt steeds aantrekkelijker.
Neem daarbij zeker in ogenschouw de relatief lage gewichtsklasse waar deze auto in valt, dat blijkt straks toch een voordeel te zijn na de MRB invoering vanaf 2025!
Verder valt mij op dat de aanmerkelijk duurdere Volvo EX30 volgens mij in de praktijk ook nogal wat kritiek krijgt. De vraag is welke auto in deze klasse de betere prijs prestatieverhouding levert, alles overwegende. Ook de nieuwe Kia EV3, echt een leuke auto maar 4 of 5 gewichtklasses hoger!
Wij rijden voorlopig lekker door, in ieder geval tot de subsidie "verdiend" is, daarna zien we het wel, op termijn willen we het liefst van twee naar één auto. Volledig elektrisch twijfelen we gezien onze (zware) caravan.
Update na 28 maanden
- 37.012 km
Weer even een update 5000 km verder.
Eerst even een correctie over onderhouds kosten. In de vorige update gaf ik € 500 aan maar dat moet € 375 zijn, eerste controlebeurt bij 12.500 km was € 125 en de volgende beurt bij 25.000 km € 250. Volgende beurt bij 50.000 km dus dat duurt nog even.
Tussendoor tot nu toe geen andere onderhoudskosten gehad. Banden zit ook nog rond de 5 mm dus valt mee. Wel moest ik pas bandenspanning wat verhogen, te weinig aandacht aan besteed.
Wel steentje tegen zijkant voorruit op de kitrand, volgens dealer niet te sealen, doet geen kwaad.
De auto doet wat hij doen moet, van a naar b brengen zonder pretenties.
Afgelopen winterperiode regelmatig met vrieskou gereden, voorverwarmen helpt dan of in ieder geval nog even uurtje aan lader thuis om accu wat op te warmen. Wegrijden in standje normaal om autointerieur op te warmen en daarna op stand eco is goed te doen.
Vorige week met temperatuur van 3° naar Amsterdam noord vanuit Zierikzee kostte 63% accucapaciteit. Ik rij dan gemiddeld 95 km pu over snelweg. Dat lijkt sukkelsnelheid maar in tijd maakt het weinig verschil.
Terug bij schiphol even aan snellader, in 28 minuten van 31 naar 82%. Tijd voor koffie en boterham.
De accudegradatie lijkt mee te vallen. Wanneer ik lange ritten maak en thuis tot 100% oplaadt voordat ik direct daarna wegrij geeft het rijbereik nog steeds een bereik van rond de 320 km aan. Bij de 50000 beurt laat ik de accu denk ik doormeten, ben gewoon benieuwd.
Elektrisch rijden blijft verder zeer ontspannend en comfortabel. Onze 2e auto, een 6 cylinder volvo caravantrekker is ook heerlijk maar elektrische voortstuwing is toch verfijnder.
Ik heb me verdiept in alternatief om van 2 naar 1 auto te gaan. Gezien caravan is dan plugin eigenlijk het enige alternatief maar voor ons toch geen optie.
Een goedkope oudere volvo i.c.m. ev is praktisch voor ons beste oplossing.
Tot nu toe bevalt de opel nog steeds goed, in eerdere updates staan de positieve en negatieve aspecten die nog steeds van kracht zijn. Negatief toegevoegd: er ontbreekt binnenverlichting achter, lastig met kinderzitjes wanneer kleinkinderen meegaan.
Positief: auto blijft verrassend kras en kreukvrij qua ex- en interieur. Zit degelijk en kraakvrij in elkaar.
Zeker voor iemand die nu de tweedehands ev markt gaat bezoeken, neem dit stellantisproduct mee in je overwegingen.
Praktisch gezien is het een auto hoofdzakelijk geschikt voor regionaal en lokaal dagelijks gebruik die verrassend plezierig rijdt.
Afgelopen week proefrit gemaakt in de nieuwe Kia EV3. Prachtig ding, ik was onder de indruk van het geheel en uitstraling en sfeer van interieur. Keerzijde: prijs 45 k met 82 kwh accu, bijna 1800 kg eigen gewicht en verbruik niet echt indrukwekkend.
Inruil even beproefd, zoals verwacht viel die tegen, de ev markt is denk ik nog niet volwassen. Het rijden echter wel, dus we gaan nog maar lekker door.
Inmiddels bericht gehad van de belastingdienst over de hoogte van de wegenbelasting, die wordt € 20 per maand.
Update
- 40.104 km
Afgelopen weekend zijn we de 40.000 km gepasseerd. en inmiddels iets meer dan 2,5 jaar verder.
Gezien alle kritiek die ik af en toe lees op "Stellantis" producten durf je er bijna niet meer over te schrijven, zo negatief wordt er soms op gereageerd. Ik vraag me dan ook wel eens af of reacties op reviews of (nieuws)artikelen vaak niet meer uit de onderbuik komen dan uit eigen ervaringen. Ik hou me liever bij het laatste. Dat Stellantis qua communicatie geen beste beurt heeft gemaakt m.b.t. de boordladerproblematiek mag denk ik wel duidelijk zijn.
Wat valt er te melden? Allereerst leek het alsof ik zat te wachten wanneer onze boordlader een keer dienst zou weigeren, immers dat leek bijna een zekerheid na het bekijken van radar of het lezen van publicaties hieromtrent. Onze Mokka is echter vrijwel zeker na de zomer van 2022 geproduceerd en daarmee een "2023" model, deze zou dus geen "Mahle" boordlader van Duitse makelij moeten hebben maar de verbeterde versie. Dat lijkt tot nu toe dus te kloppen want tot nu toe doet hij feilloos zijn werk, zowel aan de thuislader of buitenhuis aan lader of snel-lader. Aan de snel-lader hebben wij tot nu toe 4 x gestaan, meestal kunnen we bij lange ritten ergens aan een gewone paal laden. Vrijwel alles doen we overigens met thuisladen.
Toen we de auto nieuw kregen was de maximale te bereiken afstand op ECO 322 kilometer volgens het scherm rechtsonder in instrumentarium.
Nu zijn we 40.000 km verder en is het maximale rijbereik volgens dit zelfde scherm 316 kilometer, een verlies van 6 kilometer rijbereik in 2,5 jaar of 40.000 kilometer. Dat lijkt een rijbereikverlies van nog geen 2%! Of dat veel of weinig is kan ik als non-techneut niet beoordelen maar mijn indruk is dat het niet veel is. Pas bij 50.000 km heeft de auto weer een beurt nodig en ik denk dat ik dan een degradatietest laat doen. Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Qua verbruik is er eigenlijk ook niet veel veranderd, onze rustige rijstijl die deels veroorzaakt wordt door onze plattelandswegen waar het geen zin heeft om te haasten geeft nog steeds een gemiddeld verbruik van 16,7 KwH per 100 km over zomer en winter. Dat is meer dan genoeg voor onze gebruikseigenschappen. Bovendien trek ik de conclusie vooralsnog dat mogelijke slijtage nog geen of weinig effect heeft op verbruik.
Inmiddels heeft elektrisch rijden ons geleerd dat het erg ontspannen rijdt, onze Volvo 6 cylinder is ook heerlijk maar voor dagelijkse gebruik is de EV toch veruit favoriet. Het is dat we een caravan hebben maar anders was het heel simpel, nog maar één auto voor de deur en wel een EV.
Ik kan niet ontkennen dat mijn onrustige autohart me wel eens naar andere EV's doet kijken, zo hebben we pas een proefrit in een EV 3 gemaakt. Prachtig ding en natuurlijk weer 5 jaar technische ontwikkeling verder maar met alle respect voor KIA, het verbruik viel me echt tegen. Is ook dik 400 kg zwaarder en reed minder "gooi en smijteriger" als onze Mokka. Ook niet helemaal eerlijk om te vergelijken natuurlijk want de KIA heeft vele andere voordelen. Maar goed, besloten om lekker door te rijden.
Dat laatste heeft natuurlijk ook alles te maken met de dramatische afschrijvingen op EV's gezien de koperstaking. Dat bleek uit de inruilwaarde en kun je ook afleiden uit de prijzen van vergelijkbare occasions.
Wij hebben in 2022 net geen 32 K betaald na aftrek van subsidies. Inmiddels is de tweedehandsprijs van dezelfde auto op internet tussen de 18 en 20 K bij een bovag bedrijf. Bij inruil verlies je dus 50% en dat is niet weinig voor een auto van 2,5 jaar met 40.000 km. Ik denk overigens dat het bij een willekeurige andere EV of het nou een Tesla model 3 is of een VW ID 3 niet veel beter is. En of het voor "de benzine" markt veel beter is?, ik waag het te betwijfelen.
Niettemin, kijk je naar de maandelijkse verbruikskosten dan ervaar ik het elektrisch rijden nog steeds als een voordeel, brandstofkosten tank ik uit mijn laadpaal en zonnepanelen. Onderhoudskosten garage tot nu toe 375 euro aan 2 beurten. Pas bij 50.000 km nieuwe beurt en dan mogelijk 2 nieuwe voorbanden.
Voor wat betreft degene die tweedehands een EV zoekt zou ik de Opel Mokka E, Corsa E of vergelijkbare (Peugeot Fiat) producten niet ontraden hoewel Stellantis de schijn tegen lijkt te hebben. Als je een controle doet op de boordlader en een normale dealer garantie krijgt, tot nu toe kan ik in ieder geval geen reden bedenken waarom de auto niet aan zijn verwachtingen voldoet.
De auto doet gewoon zijn werk en brengt ons waar we moeten zijn zonder tot nu toe enig probleem, is zuinig en geeft weinig kosten. Door de relatief lage gewichtsklasse vergt deze ook geen hoge MRB.
Hoewel 2,5 jaar oud natuurlijk nog steeds relatief nieuw is, de auto vertoont geen rammels, kraakjes of piepjes of wat dan ook. Als geheel zit het gewoon goed in elkaar geschroefd met mooie en goede materialen in relatie tot het marktsegment. Dat geldt zowel voor ex- als interieur. Er zitten nu 3 hele kleine steenslagplekjes op voorfront maar dt zijn normale gebruikssporen.
Een Opel blijft een Opel en heel emotioneel word je daar natuurlijk niet van, maar dat is natuurlijk allemaal erg persoonlijk en individueel.
Voor de goede orde, ik heb niks met Stellantis, kom niet uit die wereld en heb er ook geen aandelen in of kennissen of vrienden werken. Ik schrijf deze review eigenlijk alleen maar om mensen te informeren die naar deze type auto's kijken en een genuanceerd verhaal weten te waarderen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Mokka
Had je deze auto's al gezien?

Opel Mokka 1.2 Business Elegance 10" NAVI & CARPLAY | ACHTERUITRIJCAMERA MET SENSOREN | E.C.C. |
- 2022
- 23.074 km

Opel Mokka 1.2 Turbo GS Line BLACK
- 2022
- 61.872 km

Opel Mokka 1.2 Turbo Hybrid GS Automaat | Alcantara bekleding | Climate control | Camera achter | Navigatie pakket | Apple Carplay/Android Auto | Cruise Control
- 2024
- 24.648 km