Opel Meriva 1.6 CDTI ecoFLEX S/S Blitz (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Meriva 1.6 CDTI ecoFLEX S/S Blitz |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Niet spectaculair zuinig
- 16.000 km
Auto biedt veel qua ruimte en uitrusting voor zijn geld. Voor een Nissan Q
ahsqai (die qua maatvoering vergelijkbaar is) met dezelfde uitrusting, betaal je € 10.000 meer bij aanschaf.
De 1.6 Cdti 81Kw in de Meriva is niet veel zuiniger dan de 1.9 Cdti 110Kw in de Vectra. Dat valt tegen, want van een moderne diesel had ik meer verwacht.
Navi 650 intellilink in de Meriva voegt ook weinig toe aan de CD70 in de Vectra. Kaart is bij aflevering in 2016 al twee (!) jaar oud. Veel wegen ontbreken dus. Tot overmaat van ramp staan er wegen op die er niet zijn en voorlopig ook niet worden aangelegd!
Geluid van de radio wordt niet gedempt tijdens navigatiemeldingen. Instellingen daarvan houdt het systeem niet vast. Dealer Engelsma & Wijnia te Leeuwarden heeft dit ook ontdekt en Opel Nederland is ook op de hoogte, maar ik hoor al 10 maanden niets over een oplossing voor deze verkeersonveilige configuratie.
Probleemloze auto
- 40.000 km
Update 02-06-2018 2 jaar en 40.000 km verder in een probleemloze auto. Audiovolume tijdens navigatiemededelingen niet door Opel opgelost. Van dealer Engelsma & Wijnia als compensatie gratis kaartupdate ontvangen. Ook voor door hen geleverde winterbanden+velgen in te kleine maat. Kaart is nu inmiddels overigens weer 2 jaar achter op actuele situatie, maar is altijd beter dan 4 jaar. Passagiers die niet bekend zijn met een Meriva, zijn altijd verrast door de grote binnenruimte. Gratis OnStar-abonnement niet verlengd naar betaald abonnement, want voegt niets toe. Pas als navigatie live via 4G gaat, zou het wat zijn.
Eerste onverwachte kosten
- 61.000 km
De 60.000 km gepasseerd, zonder problemen. Wel gloeibougies moeten vervangen. Daar had ik een langere levensduur van verwacht.
Remblokken
- 65.000 km
Remblokken rondom versleten. Voor kan bij dit aantal kilometers, maar achter? Duur grapje: ruim € 900.
Ai!
- 85.000 km
Niet meer naar de Opel dealer voor een grote beurt, want geen vertrouwen in deskundigheid na een aantal teleurstellende ervaringen. Nu storing op gloeibougie cilinder 3. Bij 60.000 km nog alle gloeibougies vervangen en nu alweer eentje defect?! Maar daarvan vallen de kosten nog mee ten opzichte van de volgende ramp. De distributieketting is opgerekt/versleten. Is te horen aan een ratelend geluid enkele seconden na starten. Navraag bij Opel leert dat dit kan bij deze leeftijd en kilometerstand, maar dat het ook eerder kan ontstaan bij dit motortype. Bij het ontwerp van de motor is er blijkbaar vanuit gegaan dat een ketting bijna nooit vervangen hoeft te worden in tegenstelling tot een riem. Daarom zit hij aan de achterkant van het motorblok en zal de versnellingsbak gedemonteerd moeten worden om er bij te kunnen. Geschatte kosten: ca. € 2.500!
Ingeruild
- 105.000 km
De Meriva ingeruild voor een Volkswagen T-Roc benzine. Kon nu bij de Opel-dealer voordeliger inruilen dan vorig jaar, maar de VW-dealer bood hetzelfde en daar kon ik wel een nieuwe auto configureren en bestellen, in tegenstelling tot de Opel-dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.