Opel Kadett 2.0 GSi 16V (1989)

autoreview

Opel Kadett 2.0 GSi 16V (1989)

Signalement

UitvoeringKadett 2.0 GSi 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

een ware legende.

Sins kort wederom in het bezit [naast mijn daily de Vectra v6] van een Kadett gsi-16v die ik vnl in de weekenden gebruik.

Sinds 2001 ben ik een echte liefhebber geworden van de Kadett gsi en dus even een verhaal van de bevindingen en mss wat tips voor degene die overweegt tot aanschaf.

Na het aanschaffen van de Vec in Februari begon het even daarna weer eens te kriebelen en heb toen enigzins in een opwelling een kadett NE 115 pk uitv.gekocht,leuk,maar het viel toch wel erg tegen,trommelremmen achter en veels te weinig vermogen,GEEN gsi gevoel dus,maar onverwacht kwam ik even daarna een mooie paarse 16v tegen,gekocht en als vanzelf was het gevoel direct weer helemaal terug.

Niemand koopt volgens mij een gsi voor de degelijkheid,en verwacht dit dus ook niet!,een rammelend dash en deurpanelen,dashkastje,een vrij hakerige bak,het hoort er gewoon allemaal bij,het is toch gewoon het vermogen wat een gsi een ''nice ride'' maakt.

Een probleem is vaak dat zo'n auto gewoon niet goed warmgereden word,je kan met een gsi echt wel gas geven,maar sommige denken nog steeds dat bij 2 gele blokjes van de watertemp. op het dash al getrapt kan worden!,doe dit gewoon niet,het gaat niet direct,maar zeker een x fout.[koppakking,zeker de ks700 koppen]
Bij goed onderhoud en goed warmrijden dus kan de 16v echt enorm veel hebben qua kilometers,

Motorisch heb ik behalve de distri 3 punten waar op gelet dient te worden met ondehoud,maar soms worden vergeten en dus niet leuk als je ergens midden in de jungle staat';;

-benzinepomprelais[start dan soms wel en soms niet of hij nokt er gewoon helemaal mee.]
-waterslangen[klapte bij mij gelukkig beide keren 100 meter van huis vandaan.]
-ontstekingsmodules geven ook wel eens de geest.

Vervang zeker de waterslangen liever een keer te veel dan te weing,dat kost je echt de kop niet.
------------------------------------------------------------------

Behalve de aandacht van jong,maar ook oud spreekt het model op zich me ook gewoon erg aan,maar ook de redelijk fijne kuipstoelen.
Het connoly leer dat de Champion heeft is erg mooi,maar geeft echt veel minder steun,vooral het zitvlak.
En natuurlijk flink vermogen,de mijne heeft overigens enkele verfraaingen, een front en achterlip en 15 inch cup wielen,motorisch een airintake en spoedig komt er een ddv chip in[aanrader] meer vermogen of opsmuk van buiten hoeft van mij allemaal niet meer,ben al weer 40 en vind het prima zo.

De Kadett is met 980 kg en 150 pk/[156 voor de ''vuile''] natuurlijk pure pret en met de chip en andere airintake is het nog veel fijner rijden omdat de ''luie ondertoeren'' dan verdwenen zijn.


Een gsi is vaak een auto met een verleden,[of eigenlijk juist niet voor een volgende eigenaar] het is maar al te vaak niet bekend als jij de volgende eigenaar word wanneer er olie ververst is,bougies etc,maar nog belangrijker is als je weet wanneer de distri[60.000 km] is gedaan want anders dan bij b.v de 8v loopt bij de 16v WEL alles in puin!![bij het vervangen van de waterpomp overigens ook altijd de riem meevervangen en niet de oude riem overnieuw spannen.!


''Het'' probleem met de gsi is natuurlijk dus toch vaak de carosserie [roest],die is gewoon behoorlijk zwak te noemen,een spatbordrand of een stuk dorpel vind ik persoonlijk nog tot daarantoe,maar als je er dan ook rottigheid bij hebt rondom de ophangpunten van de draagarmen[zeeeeer tricky!!]balken en veerschotels achter en dat dan ook nog eens icm met bv slechte schokbrekers is het vaak de reden dat er weer een beland op de sloop of bij de cross.[jammer maar soms is er ook echt geen beginnen meer aan]

Schaf je er ooit een aan let dan iig dus op voor vooral op de gehele carosserie,ook onder de mat bij de pedalen,remslangen,benzineleidingen en dit icm met de de distri van de motor en check ook zeker of het motormanagmentlampje op het dash[moet na het starten uitgaan]deze tips zijn geen vrijbrief voor gelijk een goede gsi,maar alvast wel een begin.

Iets nieuws heb ik mss. niet verteld,maar het is een verduidelijking van het fan zijn ondanks de nodige risicofactoren blijf ik een fan van een van de legendes uit de jaren '80
------------------------------------------------------------------
Met deze gsi heb ik nog niet zo heel veel kms. weg en kan nog niet exact oordelen of er veel problemen aankomen,en bovenstaand is voor een gedeelte ook gebaseerd op de vorigee gsi's[wel allemaal 16v's behalve de NE aan het begin van dit verhaal]maar de caross. is iig helemaal ok,dus ik hoop dat het verder mee zal vallen...

zolang mijn budget 2 auto's toelaat/er geen andere gekke dingen gebeuren hoop ik met deze nog enkele jaren te kunnen rijden in de weekenden.........

nog meer gsi liefhebbers of uberhaupt fan van 80's iconen,ik hoor
het graag!
---------------------
Update,
Heb er nu zo tegen de 3000 km opzitten.......
De eerste probleempjes [niet superschokkend]kondigen zich aan,,lekkage van water[weet nog niet waar het vandaan komt en w.s zijn de schokbrekers voor niet meer zo best,dit word zsm verholpen.
In Okt.voor de keuring,dan zullen we zien wat er nog meer uitkomt....
------------------------------------
Pas voor de voorkeuring geweest[hoeft eigenlijk pas eind okt.] en het valt allemaal reuze mee,[schokbrekers is niks over gezegd,maar heb uit preventief oogpunt alvast toch maar 2 andere gekocht]verder, 2 banden moeten er nieuw op,een asrubber vervangen, c.o te hoog,een paar lampjes en een klein aandachtspuntje voor de carros en that s it.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.