Opel Frontera Sport 2.0i GLS Hardtop (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Frontera Sport 2.0i GLS Hardtop |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 57.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Ik had deze auto al jaren op het oog en was mijn droom auto. Weliswaar was dat de 5 deurs en de B versie maar de A versie was betaalbaar.
Het is al weer een tijdje terug dat ik deze versie had (ik heb ook de B later gehad).
Mijn ervaringen:
Het is mijn eerste 4x4. Met zijn 1640kg niet de minste, en zal daarom ideaal zijn voor paardenwagens of andere aanhangers.
Uitvoering buitenkant:
De bullbar aan de voorkant was standaard en gaf een stoere uitstraling. Ik heb er zelf 2 verstralers opgezet en dat was bij de nacht ritten door de modder wel nodig :)
Aan de zijkant zaten de side bars en aan de achterkant een stalen bumper. Alles bijelkaar een komplete bescherming.
Uitvoering binnenkant:
Binnen is het interieur zeer basic. Geen extras, drukknoppen om de verlichting aan te zetten is even wennen. Stuurbekrachting, radio en verwarming zitten er natuurlijk gewoon in.
De versie die ik had was een Hard Top. Later heb ik ook een soft top gekocht om in de zomer er op te zetten maar dat was te veel werk om steeds te wisselen (maar wel te doen).
Ook maakte dat veel herrie. De achter deur kon alleen maar voor de helft open.
Het open dak raam maakte het lekker ruim voor.
On-road:
Door het hoge zwaarte punt is hij vergeleken met gewone autos wat zwabberig. Ik heb er verder geen probleem mee gehad.
De kleine draaicirkel vond ik steeds een verademing en een stoepje meer of minder maakte ook niet uit.
De remmen zijn prima, ik kon bij de slipcursus de nood uitwijk procedure achterwegelaten mede door de ABS die het prima deed.
Off-road:
Ik heb er zelf mee offroad gereden en dat deed hij prima. Door zijn korte wielbasis was hij prima door de modder te sturen.
De 4x4 is normaal niet ingeschakeld. Met een extra pook in de auto kan deze worden ingeschakeld van 2High -> 4High -> 4Low.
Mijn wielnaven waren automatisch. Dit wil zeggen dat ik er niet uit moest om de assen te koppelen door een beugel op de velg om te halen.
Wel een nadeel was dat na de rit de modder op sommige plaatsen haast of niet weg te krijgen is (b.v. uit de wishbones bij de voorwielen).
Min punten:
- Hoog verbruik (alleen in Noorwegen waar 80 max was heb ik boven de 1:10 gereden)
- Stijf frame : voor comfort over de drempels
- reserve wiel belemert zicht naar achter (eveneens de hoofdkussens op de achterbank)
- achter deur heeft veel ruimte nodig wat soms lastig is op parkeerplaatsen.
Plus punten:
- Stoere bak
- Hoge zit
- Echte 4x4 opzet
- Stijf frame : voor 4x4
- Wish bones voor zorgen voor een kleine draai cirkel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.