Opel Corsa 1.3 NE GL (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corsa 1.3 NE GL |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 103.320 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het is onze (samen met m´n broer = goedkoper) 1e auto, en omdat we allebei student zijn moest het een goedkope, maar toch redelijk degelijke auto zijn. Na lang zoeken vonden we eindelijk een goede auto. Deze Opel Corsa 1.3 GL uit 1988 (4 deurs sedan) kostte ons 350 euro in aanschaf. Hij was in goede staat, maar moest alleen nog een apk hebben. Er moesten handremkabels vervangen worden en 2 stuurkogels. Hierna werd hij goedgekeurd.
We hebben er inmiddels heel wat kilometers opzitten en we zijn allebei zeer tevreden over de Corsa. Het is een hele simpele, maar degelijke auto. Als autorijdende studenten mogen we zeker niet klagen. Hij is van binnen niet erg ruim wat voor langere mensen (bijvoorbeeld onze vader met 1.96 m) een probleem kan zijn. Wat trouwens wel ruim is, is de kofferbak, die is gewoon groot!! Het is wel een 4 deurs, dus geen gepruts met stoelen naar voren enz. Verder is het interieur en vooral het dashboard lekker simpel en overzichtelijk. Alles werkt goed en ook de verwarming werkt super in de winter.
Over het rijden een verhaal apart. Dit is nu wat ze noemen ’autorijden’!! Geen abs, geen stuurbekrachtiging, motor met choke, 4 versnellingen enz. Lekker werken om het allemaal soepel te laten verlopen. Met choke rijden is eerst even wennen, maar dan gaat het vanzelf. In de winter zal hij je nooit in de kou laten staan maar dan moet je dus wel altijd de choke gebruiken (waardoor trouwens wel het verbruik stijgt!!). Hij rijdt verder goed en trekt ook redelijk goed door. Zelfs een slipcursus is geen probleem voor deze auto! Alleen op de snelweg moet je niet 140/150 km/h gaan rijden, want dat is echt niet leuk! (hij loopt overigens wel max. 160/170 km/h) Hier zijn we overigens ook aangekomen bij een minpunt, namelijk het verbruik!
De corsa lust namelijk nogal wat brandstof! Gemiddeld 1 op 11/12 is meer regel dan uitzondering. En kom dan maar niet boven de 120, want dan ’hoor’ je hem gewoon nog meer zuipen!! De meeste kosten zijn we dan ook kwijt aan benzine. Verder kost het niks. Hij weegt namelijk 750 kg = goedkoop in wegenbelasting. Ook de verzekering is niet veel.
Conclusie is dus dat het een top auto is voor zeer weinig geld. Zeker voor studenten of bijvoorbeeld mensen die een goedkope gezinsauto nodig hebben is dit een goede keus. Gezinnen profiteren hier van een 4 deurs auto met een zeer ruime kofferbak. Hij is ook zeer betrouwbaar en je zult niet vaak voor onverwacht grote uitgaven staan. (en als je onderdelen nodig hebt is er altijd wel een sloop in de buurt) Het is geen moderne auto, maar het allerbelangrijkste is dat hij ons nog steeds van punt A naar punt B breng!!!
PROBLEMEN
Problemen hebben we eigenlijk nog niet gehad. Bij de apk moesten een paar onderdelen vervangen worden. Onder andere de stuurkogels, wat toch wel een dure bedoeling was. Maar dit is maar een incidenteel probleem. Verder licht zoals gezegd het verbruik redelijk hoog. Als laatste is de bekende roest op dorpels en wielkasten nog niet in een stadium dat we er ons zorgen om hoeven te maken. Dit moet je gewoon van apk tot apk bekijken. En als hij eenmaal goedgekeurd is, dan kun je er weer een jaar tegen aan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren