Opel Corsa 1.3 CDTI 111 Edition (2010)

autoreview

Opel Corsa 1.3 CDTI 111 Edition (2010)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.3 CDTI 111 Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst22.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waarom de Opel Corsa

Ik wou eerst een aardig aantal kilometers gereden hebben voordat ik een review ging plaatsen over mijn Opel Corsa 1.3 cDti EcoFlex. Het aantal kilometers is iets meer geworden dan ik heb voorgenomen, maar de review is er eindelijk.

Sinds oktober 2010 was ik aan het rondkijken naar een nieuwe auto als vervanging voor mijn Renault Clio type II, 1.5dCi Expression uit 2003 (zie foto). Een fijne auto met een John Gold Cruise control die ik met veel plezier heb gereden. Als je cruise control gewend bent wil je eigenlijk niet meer zonder, vind ik persoonlijk.

Gelokt door de nieuwere zuinigere en minder vervuilende modellen van de VAG Groep en Fiat was ik me al aan het inlezen op Autoweek. Ik had in mijn achterhoofd dat het opgegeven brandstofverbruik onrealistisch is, maar dat een afwijking van 10 tot 15% t.o.v. fabrieksopgave moet zijn te halen. Ik kom hier straks nog op terug.

De drang naar een andere auto werd verder gevoed doordat ik per jaar ongeveer 50000 km rijdt, de noodzaak voor een grote beurt en vervanging van de distributieriem bij mijn huidige auto en ik een reis naar Neurenberg voor de boeg had, waardoor ik snel over de 240.000 kilometer zou gaan met mijn eerste auto. De magische grens voor het vervangen van de distributieriem. Dit grapje zou me tussen de 800 á 900 euro kosten, zonder te weten of er nog meer aandachtspunten/defecten naar boven kwamen.

Naar mijn weten staat mijn auto nog steeds te koop (24-04-2011) bij een Garage in Roden (Gn). http://link.marktplaats.nl/439719518

Via de ANWB site al gecheckt wat mijn auto minimaal qua inruilwaarde oplevert. Dit bleek 950,00 euro te zijn bij een kilometerstand van 238.000 km. Ik heb daarop verschillende garages een bezoek gebracht om te bekijken wat ik voor mijn auto zou terugkrijgen als ik een nieuwe diesel Fiat (Grande) Punto (Evo), Opel Corsa of Seat Ibiza zou aanschaffen. Dit bedrag blijkt tussen de 2500 en de 3250,00 euro te liggen. De VAG Groep bood het minst aan inruil en de Seat Ibiza was pas drie maand later leverbaar. De auto van de VAG groep viel daarom al snel af, omdat ik wist dat 3000,00 euro haalbaar was, zelfs bij een levertijd van drie maanden. Daarnaast zijn de modellen bij Fiat/Opel met vier cilinders uitgerust, dit zorgt voor een net iets rustigere loop van de motor.

Na wat informatie te hebben ingewonnen en een proefrit te hebben gemaakt in een Fiat Grande Punto en een Opel Corsa. Heb ik uiteindelijk besloten voor de Opel Corsa te gaan. De Fiat reed minstens net zo goed als de Opel, maar de reden om voor de Opel te gaan was dat de Opel iets meer PK had, de waardevastheid op dit moment en de stuurbekrachtiging van de Fiat het sturen wel erg licht maakte. Hierbij stond deze niet eens in de City stand. Die stand hadden ze wat mij betreft achterwege kunnen laten. Verder vond ik het geluid van het knipperlicht heel zenuwachtig. Ja, klinkt raar, maar een tik tak geluid of tiktik maakt voor mij persoonlijk wel degelijk een verschil qua beleving. In de Opel was dit geluid rustiger net zoals in mijn vorige auto de Renault Clio.

Dus uiteindelijk op 20 november 2010 voor een Opel Cora driedeurs gekozen.(zie foto) Deze heb ik uit voorraad gekocht en betreft een 111 edition. Standaard zit er Cruise Control, Radio MP3/CD-speler met 7 speakers, radiobediening op het met leer bekleed stuurwiel, etc. Als extra metallic lak (Star Silver) en het '111'edition pakket met 15" licht metalen velgen, mistlampen en verwarmde buitenspiegels. Verder voor een schappelijke prijs een set winterbanden met stalen velg bijgekocht. In de week dat de auto werd klaargemaakt heb ik een auto kunnen huren van de Opel dealer tegen een klein bedrag voor een rit naar Neurenberg i.v.m. een Automatiseringsbeurs. Dit zonder extra kilometerkosten. Een foto met de lichtmetalen velgen volgt zodra de winterbanden er weer om weg zijn.

De auto is na een week geleverd op 29 november 2010 en ik leverde die dag mijn Clio na twee jaar en twee dagen in met een kilometerstand van 239.735 km. (zie foto) De Opel dealer "Van der Molen" in Groningen was zeer behulpzaam en ik ben goed geholpen bij mijn aanschaf van de Opel Corsa. Tot dusver tevreden.

.

Alle punten tot nu toe over mijn Opel

  • 14.400 km

Hieronder zijn mijn bevindingen over mijn Opel Corsa te vinden.


Positief:
1- Leuk model, 3-deurs oogt sportiever dan de 5-deurs

2- Auto pakt goed op vanuit lage toerentallen

3- Start stop functioneert naar behoren (tijdens zeer koude dagen werkt het niet altijd en dat heeft met een aantal voorwaarden te maken voordat dit systeem in werking treedt)

4- Rap genoeg om goed mee te komen in het verkeer

5- Radio MP3/CD speler werk goed, simpele bedieningsmogelijkheden op het stuur

6- Cruise Control (werkt vanaf zo'n 30 km/h in de derde versnelling)


Neutraal:
1- Tijdens de eerste ritten hoorde ik de remschijven voor lichtjes aanlopen, bij het remmen remt de auto niet gelijkmatig voelt alsof de remschijf niet recht is maar dat er een schuin vlak in zit (denk dat het lichte aanslagwas. Na een aantal keer remmen waren deze geluiden verdwenen)

2- De snelheid op meter wijkt naar mijn mening veel af. Als ik 126 km/h op de teller rij, dan geeft de GPS een snelheid van 120 km/h weer. Bij 105km/h op de teller is dat 100 km/h. Er zijn auto's die beter doen waarbij de opgegeven snelheid op de teller ook de GPS snelheid is. Van huidige auto's zou je beter verwachten. een afwijking van 3 km/h zou ik beter vinden.

3- Gemis van de temperatuurmeter voor koelvloeistof

4- Gemis leeslampje voor bijrijder. Het is maar wat je gewend bent.


Minder positief tot negatief:
1- Iets te kleine brandstoftank van 40 liter, mocht wel 5 á 10 liter groter (ben tank gewend met 50 liter)

2- Geen opbergbak onder bijrijderstoel, klein opbergvak onder dashboard bijrijder (in de Clio met een kleiner dashbord meer opbergruimte zowel opbergvak als onder bijrijderstoel)

3- Het bevestigen van de noodhamer is waardeloos. de Middenconsole heeft een plastic omkapping tot bijna op de vloer waardoor de noodhamer niet met de bijgeleverde bevestiging met uitschuifpennen aan de middenconsole is te bevestigen. (Dit was bij de Renault beter geregeld)

4- Verwarming doet er lang over om warm te worden (inherent aan kleiner motor?) Viel vooral op tijdens de koude dagen dat dit resulteert in een langere tijd (paar minuten langer dan in de Clio) om de voorruit te ontwasemen)

5- De derde versnelling is niet gemakkelijk te vinden, als je vanuit de twee komt moet je in het begin zeker bewust aan denken de pook goed in de derde versnelling te zetten

6- In de eerste versnelling zetten gaat moeizaam als je bijna stilstaat (5km//h nog uitrolt)

7- Brandstofverbruik te veel/grote afwijking (19% in mijn situatie) ten opzichte van fabrieksopgave.

Ik hou mijn gebruik bij op http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/433033.html

Het gebruik is aan de pomp gemeten waarbij ik tot aan de rand voltank. Dit is haalbaar omdat ik na het tanken nog zo'n 60 km rij en daardoor genoeg ruimte vrij komt zodat de tank niet overstroomt als het warmer wordt.

Het opgegeven gemiddelde wordt bij lange na niet gehaald. Ondanks dat ik opschakel bij 2000 toeren (schakelindicator) en dat ik de opgegeven bandenspanning van 2,7 voor 2,5 achter gebruik zit ik nu op 1:22,5. Dit gemiddelde wordt gehaald op 60 km snelweg 122 á 125 km/h op teller, 30 km op wegen 100km/h waar de gemiddelde snelheid rondt de 95 km/h ligt op teller (veel vrachtwagen en enkelbaans zonder veel inhaal mogelijkheden) en 10 km aan weg waar ik 50/60 km/h rij.
Fabrieksopgaaf ligt op 1:27,8 dit resulteert in een afwijking van 19%, te veel van het goede. Ik verwachtte 1:25 een afwijking van 10%. Met de Renault Clio haalde ik al een verbruik tussen de 21 en 22,5 km op 1 liter waarbij deze auto een gemiddeld verbruik fabrieksopgaaf van 1:23,8 heeft. Die rollenbank test is in de tussentijd 2003-2010 echt niet veranderd.

Ik weet dat de Opel Corsa zo'n 170 kilo zwaarder is en ook dat de motorinhoud een kleine 0,2 liter minder is. Misschien dat het hieraan ligt dat de auto niet echt zuiniger is, ik weet het niet.


Verder kan ik nog melden dat ik na 5000 kilometer gereden kilometers het toerental met een warme motor op 3000 toeren heb gebracht, dit is een aantal keer herhaald en na 10.000 gereden kilometers heb ik de motor voor het eerst op 3750 toeren gebracht om de motor goed in te werken.

Als ik weer in Duitsland ben wil ik met de Opel de maximale toeren bereiken en ondervinden wat de maximale snelheid is. Ik ben hier wel benieuwd naar.

Rond de 20.000 km vul ik mijn review verder aan. Ik hoop dat het verbruik dan nog verder is gedaald en dat ik dichter bij mijn streefverbruik van 1:25 zit.

.

Nieuwe ervaringen Opel

  • 22.000 km

Beste mensen, het heeft even geduurd voor het vervolg, ja wat wil je met het mooie weer van de afgelopen dagen. Ik zit nu boven de 22000 kilometer, dus hierbij het vervolg.

De laatste drie weken op winterbanden (maart 2011) zakte het verbruik van mijn Opel naar rond de 1 op 23. Een goed teken aangezien ik graag naar 1 op 25 wil uitkomen met een redelijke rijstijl. Hierbij moet ik optekenen dat het mooi weer was en dat er weinig tegenwind was op de weg.

De laatste week op winterbanden was ongeveer vier weken geleden. De winterbanden zijn er toen onder weggehaald en vervangen door de 15” lichtmetalen velgen uit het 111 edition pakket. Daarom een nieuwe foto geplaatst van mijn auto op de lichtmetalen velgen.

Het viel me op dat de lichtmetalen velgen met band zwaarder zijn dan de 14” stalen velgen met band. Ik kreeg het gevoel dat mijn auto dus meer werk moest gaan verrichten op gang te komen, resulterend in een hoger brandstof verbruik. Dit gevoel bleek wel te kloppen. Het gemiddelde zakte terug naar een 1 op 20,6/22,7. De 1/20,6 is gekomen door de trip naar de AutoRai. Ik denk dat ik nog betere brandstofverbruikcijfers kan behalen met de laatste weersomstandigheden.

De verbruikscijfers voor deze Opel zijn nog steeds te volgen via http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/433033.html

Verder wil ik graag opmerken dat ik de persoonlijke instellingen in het menu heb doorgenomen, waar ik eerst nog niet op de hoogte van was, maar door andere reviews te lezen en het autoboekje door te nemen achter ben gekomen.

1- De achterruitwisser gaat nu aan als ik bij regen achteruit rij en de voorruitenwissers aan heb staan.

2- Ik heb de optie dat de deuren in het slot vallen bij wegrijden ook aangezet. Als je handmatig de deuren ontgrendeld met de knop op het dashboard bij stilstand en daarna weer wegrijdt, dan worden deuren wederom vergrendeld.

Een optie die ik niet gebruik/ga gebruiken is de begrenzer. Deze functie geeft bij een vooraf ingestelde snelheid een pieptoon. Ik heb dit getest, maar vond het niet erg prettig. Het werkt overigens zeer feilloos, dat wel.

Voor de rest rijdt de auto goed, geen kraakjes, storingen of motorische mankementen. De eerste onderhoudsbeurt vindt pas bij 30.000 km plaats. Hierna plaats ik weer een vervolg in deze review.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.