AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Opel Corsa 1.2-16V Easytronic Comfort (2001)

autoreview

Opel Corsa 1.2-16V Easytronic Comfort (2001)

Signalement

UitvoeringCorsa 1.2-16V Easytronic Comfort
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf118.292 km
KM-stand laatst140.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de aankoop

Vorig jaar (2010) deze auto gekocht als eerste auto. Dit omdat ik afgereden ben in een automaat en dat wil tegenwoordig zeggen dat je of je leven lang automaat rijdt of lessen neemt in een schakel en daarin ook weer examen bij het CBR doet. Het is niet meer zo dat je na 1 jaar automatisch schakel mag rijden.

Mijn voorkeur ging uit naar een Toyota, in het bijzonder de Yaris omdat dat merk zo weinig bij de garage zou staan, of Duitse degelijkheid in de namen van Volkswagen, Opel en Seat. Op het internet een beetje rondgekeken met de eisen automaat, lage maandlasten (verzekering en belasting), een 3-deurs en een budget van 4000 euro ongeveer. Daarna op pad gegaan. Eerst naar een Opel Corsa B in de buurt, maar die wilde die auto niet aan bekende verkopen (bleek een neef van mijn moeder te zijn). Daarna naar een Toyota Starlet hier in de buurt maar die was een dag eerder verkocht en stond nog op hun website. Daarna nog bij een Toyota Starlet in Nijmegen geweest, maar die had een open dak en dat nooit meer uit ervaring van ouders. Vervolgens weer naar huis gegaan. Na een aantal weken met mijn vader op pad geweest, met hem ben ik bij verschillende dealers geweest. Een auto (Volkswagen Polo als ik me niet vergis) van dik 8000 euro gezien en een Volkswagen Lupo binnen mijn budget. Alleen een Lupo is een kleine auto waar je achterin nog geen kleine doos kwijt kunt. Daarbij was het ook geen bekende garage/handelaar en wat nog het gekste was was dat hij op iedere auto een bloempot op het dak had staan.

Uiteindelijk bij onderstaande auto uitgekomen.
Een proefrit gemaakt in deze Corsa als enige, ondanks dat er 4 verschillende automaten stonden. Die waren echter bijna allemaal wat duurder dus vielen af. Alleen een Micra niet, maar die zat op slot en de sleutel werd zo gauw niet gevonden.
Daarna richting huis gegaan waar we nog 1 auto niet gezien hadden hier in de buurt. Die had een open dak en zoals hierboven gelezen kan worden zijn daar geen al te beste ervaringen mee.
Thuis nog even overlegd om vervolgens te besluiten terug te rijden naar Garage van Uden in Den Dungen om deze Corsa te kopen, zonder Bovag garantie, dat zou nog 1000 euro extra kosten. Een voordeel van die dealer is dat ze op werkdagen tot 18.30u open zijn!

De opties die op deze 2e hands auto zitten zijn:

- 3e remlicht
- Abs
- Airbag bestuurder
- Airbag passagier
- Bumpers in carrosseriekleur
- Centrale deurvergrendeling afstandbediend
- Deelbare achterbank (ongelijke delen)
- Elektrisch bedienbare ramen voor (achter kunnen ze niet open volgens mij)
- Getint glas
- Radio/cd speler
- Ruitenwisser achter
- Startonderbreking
- Stuurbekrachtiging
- Stuur in hoogte verstelbaar
- Zij-airbags voor.

Resumerend had Seat helemaal niets bij mijn eisen op dat moment, Volkswagen 2 auto’s, hierboven staat waarom die het niet geworden zijn. We hebben er nog over gedacht om naar Occasiondirect te Venray te gaan waar we nog een VW Polo hadden binnen het budget, maar op dat moment zaten we in Den Dungen helemaal verkeerd ten opzichte van Venray en het was al later op de middag.
De Toyota’s kunnen jullie hierboven lezen behalve de Yaris maar die waren niet binnen mijn eisen te verkrijgen als automaat. De Opel werd het uiteindelijk.

Het ophalen

Bij het ophalen, wat toch wel spannend is met een eerste eigen auto had ik kunnen regelen dat we met 3 man gingen zodat er 1 met mij mee terug kon rijden want je rijdt wel meteen zelfstandig 45 kilometer. Ze hadden keurig gedaan wat gezegd was, er zat een nieuwe APK op evenals dat die een afleveringsbeurt gehad had toen ik hem kreeg. En 2 nieuwe banden waarover we afgesproken hadden dat wanneer ze minder als 3,5 mm. zouden zijn ze vervangen zouden worden. Voor de rest waren er volgens het Opel serviceboekje weinig bijzonderheden. Batterij afstandsbediening, Remvloeistof, Bougies, Luchtfilter (element), Brandstoffilter, Microfilter en Tandriem + spanrollen en V/poly-V riem (17 DTi, 17TD) is allemaal neen op ingevuld.
De stabilisatorstang rechtsvoor is onder de voorgedrukte dingen in het boekje geschreven, dus ik ga ervan uit dat die toen vervangen is gezien er dus ook geen hokje ja/Neen bij staat.

Toen ik mijn rijbewijs terug had (postkantoor vroeg dicht dus die was 1 week daar gebleven voor overschrijving), de autopapieren ontvangen had en de laatste vragen gesteld waren werd de auto gehaald en toen kwam het grote moment voor een 20-jarige met zijn eerste auto, de sleuteloverdracht zoals ik het nu maar even noem!! Er werd nog op het hart gedrukt dat het een zogenoemde nieuwe auto is waardoor de deur automatisch op slot gaat als er niets mee gedaan wordt en dat je dus absoluut niet eerst moet starten en dan krabben o.i.d. Na deze wijze tip werd het tijd het fototoestel erbij te halen en een paar mooie plaatjes te schieten. Om vervolgens voor het eerst zelfstandig richting huis te rijden met de wetenschap dat er niet ingegrepen kan worden. De test was er meteen in de vorm van een file, maar die hebben we omzeild door binnendoor te rijden.

De eerste slijtage problemen

  • 121.101 km

Tijd voor een update over de echte prestaties van deze auto.
Er zitten een kleine 3.000 heerlijke kilometers op. Niet allemaal door mezelf gereden maar ook door ouders die het een heerlijke auto vinden.

Ik gebruik de auto zeker niet dagelijks aangezien het werk op 9 km. enkel ligt vanaf huis en dat is net nog mooi te fietsen. Tenzij het regent, dan gaat die wel mee. Met de sneeuw en gladheid heb ik nog niet gereden met hem, dit heeft er mede mee te maken dat er geen winterbanden onderliggen. Die waren eind oktober/begin november al overal weg helaas.

Eigenlijk heb ik pas vorige maand (januari) de eerste kleine puntjes aan de auto aan slijtage ondervonden. Heel de winter (zelfs na een week stilstaan) startte die zonder problemen net als na 3 weken toen we zelf op Corsica zaten in de zomer.
De eerste dingen die ik nu tegenkom zijn dat de rubbers van de voorruitenwisser het aan het begeven zijn en er los bij hangen. Helaas wel wat schade aan de linkerbuitenspiegel waar waarschijnlijk een fietser langsop gegaan is toen die geparkeerd stond. Dit is bijgewerkt met een lakstift, bijgeleverd door Garage van Uden bij het ophalen. Als laatste geeft hij al een tijdje InSP aan voor het starten maar dat komt omdat de vorige eigenaar hem in September heeft (moeten) laten keuren en toen hij gekeurd werd in Maart voor ik hem ging ophalen was die melding er niet en dus ook niet weg te halen ga ik dan vanuit. Bij de keuring in Maart vorig jaar is die melding direct weggehaald zodat die het nu weer juist aangeeft.

Voor de rest heeft hij redelijk goed ingevulde boekjes (lang niet alle beurten staan erin volgens mij) en zitten de stoelen ook best aardig. En ik vind het ook wel prettig dat hij een stille motor heeft. Alleen een bekerhouder ontbreekt. Je kunt wel wat kwijt tussen de 2 voorstoelen, maar een echt veilige plek vind ik het niet. Mocht ik ooit langere ritten gaan maken met de auto zien we het dan wel weer.

Al met al een heerlijke auto die ons (zoals gezegd gebruiken meerdere hem) nog niet heeft laten staan en gebruiksvriendelijk in prijs. Dat de benzine duur is doe je niets aan maar wegenbelasting is maar 25 euro in de maand en dat is niet duur. Verzekering wordt betaald wegens de korting van het schadevrij rijden door m'n ouders. Volgens de verzekeringsagent is het pas rendabel om vanaf je 23e zelf te gaan opbouwen zoals ik begreep.

Stukje verleden en stukje toekomst.

De slijtage bleef nog even aanhouden. Een van de kentekenplaatverlichtingen moest vorige maand vervangen worden. Schade € 14,29 voor een doosje H7 lampen zodat je direct alles in huis hebt. Helaas 3x voor niets geweest want uitverkocht, maar vorige week hadden ze hem dan toch uiteindelijk.
Dat waren de ‘problemen’/slijtages tot dusver.
Op de 1e dag van februari voor het eerst meegereden met mijn eigen auto door de ijzel. Ik ben met oudjaar de nodige keren onderuit gegaan met de fiets waardoor ik zelf niet durfde te rijden.
Afgelopen week een afspraak gemaakt voor de APK en een kleine beurt voor volgende week (22e februari). Netjes op tijd want hij moest vóór 1 maart.
Dit weekend gekeken voor de ruitenwissers maar doordat het 3 (!!!) verschillende maten zijn besloten na overleg thuis dit bij de APK en beurt te laten doen. Dan betaal je ze per stuk en anders koop je 3 sets.

Zoals enkelen van jullie al gezien hebben is er dit weekend een foto van mijn auto toegevoegd en is de review nagelezen en bijgewerkt dit weekend.

APK-keuring en kleine beurt.

  • 121.376 km

De ruitenwisserbladen is uiteindelijk nog ‘last minute’ eigen werk geworden. Je kon ze wel per stuk kopen en de schade die het nu opleverde was € 9,68. Daar doet een garage het niet voor. Het weekend voor de APK ze erop gezet.

Op 22 februari is de Corsa voor het eerst op eigen kosten voor de APK geweest, gecombineerd met een kleine beurt bij Autobedrijf A.v.d. Berg (universeel) in Niftrik (bij Nijmegen). Geen leenauto omdat zoals jullie kunnen lezen onder het kopje ‘de aankoop’ ik in een automaat ben afgereden en ik dus alleen maar automaat mag rijden. De betreffende garage waar hij heen ging heeft dat niet, net als veel garages in Nederland dat niet hebben denk ik. Gelukkig was het in 20 minuten te fietsen bij het ophalen naar de garage. Bij het wegbrengen ben ik opgehaald, maar dat kregen we bij het ophalen niet voor sluitingstijd (17.30u) voor elkaar.

De dingen die gedaan zijn bij de APK en beurt zijn (vrij overgenomen van factuur)
- Oliefilter
- Carterplugring
- Ruitensproeiervloeistof
- Motorolie per liter
- APK Keuring
- Afmeldtarief APK goedkeurmelding
- Klein materiaal
- Milieubijdrage
- Werkzaamheden kleine beurt
Totale schade € 143,76.

Toen ik de auto ging ophalen werd er gezegd dat er bij de APK geen bijzonderheden waren.
Op het keuringsrapport staat een kopje ‘Binnenkort te verwachten gebreken (adviespunten) en/of reparatieadviespunt waar de standaard dingen onder staan.

Dat zijn de volgende dingen, die er standaard op staan.

- Er is een band aanwezig met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm (alleen voor APK 2)
- Er is een schokdemper aanwezig die lekkage vertoont
- Er is een roestschade aanwezig (grootte van 1,5 t/m 2,0 E of meer dan 15% dikteafname.
- Er is een stuur- of fuseekogel aanwezig met een slijtagespeling kleiner of gelijk aan 1,0 mm
- Zichtbare mechanische delen van het remsysteem vertonen verregaande slijtage

En het reparatieadviespunt wat alleen op het nieuwe keuringsrapport (vanaf eind 2009 uitgegeven) staat.

- Het airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet naar behoren.

Alleen het airbag- gordelspansysteem is nieuw op dit keuringsrapport, ten opzichte van de laatste APK van de vorige eigenaar, maar dat klopt aangezien die pas sinds eind 2009 standaard op het keuringsrapport staat. In 2010 zat de APK bij de aflevering en heb ik nooit een keuringsrapport gezien. Voorlopig kunnen we er weer mee verder.

En het eerste pechgeval is een feit

  • 123.150 km

En de eerste keer dat de auto ons heeft laten staan is een feit.

Ik had hem eerder deze week uitgeleend voor een paar ritjes op dezelfde dag overigens. Het eerste ritje was er nog niets aan de hand en heeft degene die hem geleend had er nog 14 km. retour mee gereden. ’s Middags was het volgende ritje een feit en dat begon nog goed. De auto is toen naar een verzamelplaats zo een 1,5 km. verderop gereden met degene die hem geleend had. Toen heeft de auto 10 minuutjes stil gestaan en kreeg het gezinslid hem niet meer gestart. De startmotor ging zelfs niet eens meer rond. Het enige wat de auto ‘zei’ was tik van wat ik begrepen heb.
Het is een Easytronic zoals men kan zien en hij stond in de ‘N’, zelfs nog een keer terug naar de ‘A’ en weer naar de ‘N’ maar hij weigerde dienst. Degene die hem toen geleend had rijdt er vaker mee, dus is bekend met het systeem. De auto ging ook niet op slot met de centrale deurvergrendeling toen de verzamelplaats verlaten werd met een andere auto. Na 2 a 2,5 uur kwam men weer terug bij de auto en startte die in een keer en konden de hulptroepen zonder iets te hoeven doen weer terug naar huis. Ik was het zelf in ieder geval niet (de hulptroep bedoel ik dan) omdat ik was werken/onderweg van werk naar huis.

Het gezinslid wat hem geleend had is er toen mee naar huis gereden en moest nog even snel ergens heen. Alleen durfde het gezinslid de motor niet meer af te zetten, bang dat hij niet meer zou starten. Ik ben toen even snel mee gereden en terwijl ik stond te wachten zag ik dat er een geel lampje op het dashboard brandde. Een autootje met een sleutel er doorheen was het. Het boekje erbij gepakt en dat gaf een motorelektronica storing aan. Toch nog even naar de garage geweest, A.v.d. Berg (universeel) in Niftrik (bij Nijmegen). Daar wilde ze hem direct houden omdat er toch wel iets mis zou zijn. En bij het uitlezen was er ook iets opgeslagen. De auto is toen een nacht daar gebleven. Men heeft bij de garage niets meer kunnen vinden dan dat de auto (mogelijk) niet (goed) heeft ‘gezien’ dat hij in de ‘N’ stond. Het was geen bekend probleem bij Opel Nederland, waar nog contact mee is geweest. Gezien de garage op dat moment niets kon doen was mijn enige keuze om hem weer op te halen en het weer te proberen de komende tijd. Wel zei men bij de garage dat als er een ‘F’ zou staan waar normaal de ‘A’ of de ‘N’ staat, bij de kilometerteller dus de auto sowieso niet zou starten. Het gezinslid wat hem leende op dat moment zegt echter dat hij ‘gewoon’ de ‘N’ aangaf in het display toen men wilde starten.
Nog even over het gele lampje op het dashboard. Toen de motor eenmaal uitgeweest was en minstens twee keer daarna kort achter elkaar weer aan gaf hij het tekentje niet meer aan in het dashboard, dus dat heeft de garage niet meer kunnen zien helaas.
Dit was de eerste keer dat hij dienst weigerde zoals gezegd, dus het probleem is ook niet eerder voorgekomen. Wat ik wel een aantal keer heb gehad is dat hij circa 2 seconden moest denken als je de sleutel omdraaide in de ‘N’ voor de startmotor rond ging. Hopen dat het een eenmalig iets was.

Dit pechgeval met de auto in samenhang met een mooie korting (de rest van 2011 gratis als ik me niet vergis) heeft me doen besluiten lid te worden van de ANWB Wegenwacht na 19 maanden de auto in mijn bezit te hebben (maart 2010). Tevens heb ik nog recht op jongerenvoordeel, gezien ik onder de 24 ben.
Of er nog financiële schade aan de garage is weet ik niet. Bij het ophalen heb ik de eigenaar en de monteur die ernaar gekeken heeft niet gesproken, dit zou overlegd worden en mogelijk per post opgestuurd worden als er financiële schade is.

En de wintersloffen liggen eronder

  • 123.407 km

Sinds ik de auto opgehaald heb na de eerste keer pech is het nooit meer voorgekomen dat de startmotor niet rond wilde gaan. Of de bestuurder op dat moment iets verkeerd heeft gedaan zullen we nooit weten, maar voorlopig doet hij het wel. Hoewel het wel op regenachtige dagen als vandaag altijd even knijpen is doet die het of doet die het niet. De vorige keer was het namelijk zo dat het regende en mogelijk dat er op de een of andere manier teveel water ergens bij is gekomen.. Het zijn maar ideeën en vaak slaan ze nergens op maar het was wel toevallig dat op een dag met overvloedige regenval (12 oktober dacht ik uit het hoofd) de auto het 's ochtends nog wel deed en 's middags niet meer. Ik weet nog wel dat het toen de hele dag geregend heeft maar dat zal stom toeval zijn.
Financiële schade aan de garage was er niet. 1,5 maand later heb ik nog altijd geen rekening binnen en normaal hebben we van het betreffende bedrijf het wel binnen 1 week. Ze hebben ook niet veel meer kunnen doen dan de auto uitlezen met de computer. Mijn ouders zijn daar al jaren vaste klant dus dat zal ook meespelen want niet iedere garage zal het uitlezen niet in rekening brengen.

En dan nu over naar het stukje waar de titel over gaat. Ik zie jullie denken hoe komt deze reviewer in december nog aan winterbanden?? Die liggen er ook alweer een maand onder, alleen heb ik nog geen tijd gehad om de review eerder bij te werken. Natuurlijk heb ik als beginnend bestuurder eerst een beetje geshopt om te kijken waar je ze het goedkoopste kon krijgen. Mijn vader gaat altijd naar bandenhandel de Molen in Reek (bij Grave) en dat was wat hem betreft de enige goede. Hij weigerde zelfs maar over anderen te praten. Zoals jullie konden lezen was ik net lid geworden van de ANWB en die geven bij Kwik-fit weer kortingen. Alleen waren daar alle goede merken al weg en het was niet goed genoeg(de keten zelf). Later bleek dat bandenhandel de Molen te Reek ook een onderdeel van Kwik-fit is.
Uiteindelijk een beetje rondgekeken en begin oktober is hier in de buurt points van Noort geopend. Om een lang verhaal kort te maken, uiteindelijk ben ik hier in ons dorp naar Profile Tyrecenter geweest waar 4 nieuwe Bridgestone winterbanden onder de auto zijn gelegd op 2 november. De zomerbanden zouden eerst mee naar huis gaan eigenlijk, maar voor 14 euro liggen ze nu een half jaar opgeslagen en daarna komen ze toch naar huis om onder de auto te gaan en blijven de winterbanden ook hier waarschijnlijk. Mijn vader denkt het zelf wel te kunnen en zo geld uit te sparen voor de wissel bij Tyrecenter of een andere bandenhandel dan wel garage.
Als laatste nog even een kleine kanttekening. Tot 31 december 2011 maken we elke maand kans op moneyback. Maandelijks worden er twee winnaars uit de inzendingen getrokken en wordt het factuurbedrag teruggestort. De kans is dus niet heel groot, maar het is altijd het proberen waard voor een rekening van € 564,00 (4 nieuwe banden, opslag per seizoen, afvalbeheersbijdrage en bijpassende velgen).

Het werd tijd voor een nieuwe accu

  • 123.870 km

Op het randje van 2011 nog even een update van deze review.
Helaas kwam het startprobleem van oktober (123.150 kilometer) half december weer terug. Ik stond bij het werk, en de auto deed vrijwel niets meer. De startmotor ging eerst 3x rond alvorens er helemaal mee te stoppen en ook vervolgens niets meer te doen. De garage gebeld en die hadden het over bepaalde borstels in de startmotor. Hun advies om aan de startmotor wat te rommelen opgevolgd en opnieuw geprobeerd te starten. De 2e keer starten sloeg de motor wel aan en konden we dus weer op pad. Ik zie jullie nu denken, maar je zegt net dat je lid bent geworden van de ANWB. Dat was voor mij nog even wennen waardoor die optie nog niet zat ingebakken. Daarbij zijn die er niet in 10 minuten, en gezien de auto de vorige keer toen ik hem uitgeleend had na een tijdje wel startte had ik geen zin om me voor gek te zetten als de ANWB’er erbij was en de auto het doodleuk wel deed.

Afgelopen kerstavond had ik beloofd om wat familie op te halen zodat die konden drinken, en ze ’s avonds er weer thuis uit te zetten. Zelf drink ik toch niet.
Vijf minuten voor de afgesproken tijd wilde ik vertrekken, maar de auto deed helemaal niets en er stond ook voor het eerst een ‘F’ in het display. De truc met de startmotor van de vorige keer lukte nu niet. Uiteindelijk is iemand anders gereden om de familieleden op te halen omdat dat een schakel betreft. Later op de avond nog eens geprobeerd en toen was het weer zo dat de startmotor eerst 3x rond ging om daarna niets meer te doen. Zondagochtend mijn auto gestart met startkabels, en daar nog 2x op kunnen rijden zonder problemen.

Afgelopen dinsdag (27 december) de garage gebeld, en die zeiden kom over een uurtje maar langs dan is het wat rustiger. Ze zetten een accutester op de accu, en die gaf meteen aan dat de accu kapot was. Rijdt maar meteen om naar de werkplaats, dan zetten we er direct een nieuwe in want als het een keer koud is kun je het schudden. Binnen een half uurtje zat de nieuwe accu erin en dat voor maar € 70,20 wat mij op zich wel mee viel.
Overigens was het nog de originele accu van 10,5 jaar oud, dus dan mag het een keer afgelopen zijn.

Tevens afgelopen woensdag de auto door de wasstraat gehaald. Dat is niet gebruikelijk, doe het liever met de hand maar konden bij de plaatselijke Shell sparen voor een gratis wasbeurt tot 31 december, maar voor die tijd moest de volle spaarkaart ook gebruikt worden.

Ik wens jullie allen een schadevrij 2012 en tot volgend jaar!

Tijd voor een nieuwe APK en een Grote beurt

  • 124.733 km

Op 28 februari, iets later als vorig jaar maar nog keurig op tijd is de auto weer voor de APK en dit keer een grote beurt weggeweest bij Autobedrijf A. v.d. Berg (universeel) in Niftrik (bij Nijmegen).
Bij de APK was er niets bijzonders aan de hand. Voor het 2e jaar op rij geen steekproef gehad overigens. We kunnen er weer een jaar tegenaan in ieder geval.
De garage heeft de ruitensproeiervloeistof bijgevuld, wat absoluut niet nodig was geweest. Dit is een dag voor die wegging voor de APK door mezelf gedaan. Misschien onderweg een minimalistisch beetje gebruikt maar een beetje flauw om € 1.60 in rekening te brengen.
Vorig jaar bleek het onderhoudsboekje niet ingevuld, dat is zonder problemen dit jaar voor 2x ingevuld aan de hand van het keuringsrapport van vorig jaar en de PC van het bedrijf zelf.
Ik begrijp nu ook waarom men een kleine en grote beurt afwisselt, want ik was € 110,00 duurder uit terwijl er net als vorig jaar niets bijzonders aan de hand was.
De dingen die bij de APK en de grote beurt gedaan zijn staan hieronder:

- Oliefilter á € 7,25
- Interieurfilter á € 18,10
- Carterplugring á € 0,90
- Ruitensproeiervloeistof á € 1,60
- Motorolie per liter 5w40 3,50 liter á € 8,95 is totaal € 31,33
- Klein materiaal á € 3,25
- Milieubijdrage á € 2,50
- Afmeldtarief APK goedkeurmelding á € 4,20
- Arbeidsloon Grote beurt 3 uur á € 48,00 per uur is € 144,00 in totaal
En met de BTW (€ 40,49) erbij kwamen op een financiële schade van € 253,62

Met de echte winterse dagen had de Corsa er toch een enkele keer wel wat moeite mee. Ongeveer 1 maand terug hadden we een dag met veel sneeuw. Die dag bleef de auto op verzoek thuis. Na 3 dagen werd hij voor het eerst weer gebruikt. De Corsa had die dag tot 2x toe startproblemen. Het was inderdaad -15 geweest en dat was te merken, ondanks een nieuwe accu. De startmotor ging 2 a 3 keer rond om daarna even te staken. Vervolgens probeerde je het een 2e keer en (ging hij indien nodig vaker rond en) sloeg hij aan. Dit is me in totaal 1x overkomen.
Nog even een kleine toevoeging waarom ik geen verbruik bijhoud. Ik werk zoals elders in deze review staat op 9 kilometer enkel van huis. Dat is goed te fietsen en dat doe ik dan ook veel. Daarom kies ik ervoor om voor niet meer dan 25 á 30 euro te tanken. Dan is er simpelweg geen goed verbruik bij te houden. Tevens ben ik nog thuis woonachtig wat ook meespeelt.

En toen was het volgende pechgeval er!

  • 125.136 km

De kilometerstand bij dit kopje klopt niet. Dit komt omdat op de factuur hetzelfde als bij de APK-keuring staat en de auto is na vertrek onverwachts niet teruggekeerd. Bij het ophalen heb ik er ook niet op gelet. De KM-stand is van 10 april.
Een paar uur na de vorige update kon ik in principe al beginnen aan een nieuwe update. Echter kwam het er tot voor kort niet van.

De auto is onverwachts niet teruggekeerd omdat hij met pech strandde op donderdag 8 maart terwijl ik hem uitgeleend had. Er was mij nog gevraagd of ik zin had om mee te gaan, maar dat had ik niet. Degene die wel gegaan is uiteindelijk had geen keuze omdat de andere auto niet thuis was. Dat ik geen zin had kwam mede doordat we 4 weken daarvoor nog bij de betreffende Zweedse winkel geweest waren. De betreffende winkel heeft ‘maar’ 12 vestigingen in Nederland. De auto is op ongeveer 20 kilometer afgesleept door de garage omdat hij helemaal niets meer deed. De wegenwacht is er ook nog bij geweest, zie daarvoor hieronder.
Het begin van het wegenwachtverhaal is dat ik gebeld werd dat de auto in hield op de snelweg en er een of ander storingslampje brandde. Men is toen gestopt om de storing op te zoeken in het boekje, maar toen men weer wilde vertrekken gaf de auto geen kik meer. Of er even op mijn kosten € 170,00 uitgegeven mocht worden om weer op weg geholpen te worden omdat de bestuurder van dat moment wel lid was van de ANWB, maar niet van de wegenwacht kwamen ze in de meldkamer achter.
Leek dat ik ben heb ik toen gezegd tegen degene die de auto leende ‘ik ben wel lid van de Wegenwacht’, waarom probeer je dat niet? Ik heb alleen het pasje wel thuis liggen. Dat heeft men geprobeerd en toen kwam er een wegenwachter. Deze heeft de auto gereset, heeft het advies gegeven mocht die weer uitvallen 30 minuten te wachten voor opnieuw proberen te starten en is na het vermelden dat het verstandiger was om rechtstreeks naar de garage te gaan i.p.v. naar het einddoel weer vertrokken.
Vervolgens is men weer op pad gegaan om tot 3x toe na 9 kilometer weer stil te vallen. Na een half uur wachten opnieuw geprobeerd en prompt hij deed het 2x weer. De 3e keer helaas niet meer en toen is er wederom een wegenwachter moeten komen om de auto weer te resetten. Deze wegenwachter heeft de bestuurder van de snelweg afgeleid naar het centrum van een dorp. Hier kwam de onvermijdelijke vraag bent u mevrouw Janssen of mevrouw Hendriks (beide fictieve namen in dit verhaal). Ik ben het allebei gezien ik getrouwd ben. Toen bleek dat de Wegenwacht helpt op naam en niet op auto. Omdat het een andere achternaam betrof kwam die vraag. Maar goed, als ze op het hoofdkantoor willen dat ik u help dan doen we dat. Zo is er dus 340 euro bespaard gezien er 2x iemand moest komen. Daar hebben vrouwen natuurlijk hun charmes ook voor!! De wegenwacht is toen weer vertrokken.
De bestuurder van dat moment is verder gegaan, maar na 9 kilometer was het wederom raak dat die niets meer deed. De garage is toen gebeld en wat die naast afslepen hebben gedaan kunnen jullie nu lezen.

- Storing uitlezen 1 keer á € 20,00
- 1 Nieuwe krukassensor á € 32,30
- Arbeidsloon 1 uur á € 48,00
En met de BTW (€ 19,06) erbij kwamen we op een financiële schade van € 119,36.

Na 2 dagen kon ik de auto weer ophalen nadat de monteur op advies van onszelf er ook meer dan 9 kilometer mee heeft gereden om er zeker van te zijn dat hij er niet meteen weer mee zou stoppen.
Overigens kwam degene die hem geleend had 08 maart thuis met een Peugeot 306 schakel, een leenauto dus waar ik niets aan had omdat ik alleen automaat mag rijden, maar dat terzijde.

Van wintersloffen naar zomersloffen én weer terug

  • 126.923 km

Zo, volgens mij is het weer hóóg tijd voor een update! Als je al van winterbanden naar zomerbanden, en weer terug bent gegaan durf ik dat wel te zeggen. Doordat de auto door nieuw werk (in plaats van 9 kilometer enkel 6 kilometer enkel sinds een klein jaar) nog minder kilometers maakt als ik hem al pak komt er een nog grotere tijd tussen de updates te zitten. Tevens werk ik nu 4 dagen in de week (3x bij bedrijf op 6 kilometer, 1x bij bedrijf op 9 kilometer) wat er tot voor een jaar geleden altijd maar 3 dagen zijn geweest, dus minder tijd voor updates. Dat zal wel weer veranderen omdat in maart mijn tijdelijke contract op 9 kilometer afloopt en niet verlengd wordt, maar nu is het dus even zo dat er een langere tijd tussen de updates zit. Overigens gaan we met het bedrijf op 6 kilometer afstand in de loop van 2013 verhuizen, maar dat wordt niet meer dan 11 kilometer enkele reis. Laten we het nu maar eens over de ervaringen met de auto, en het onderhoud gaan hebben.

Op donderdag 10 mei zijn bij het Profile Tyrecenter in Nijmegen (bedrijventerrein Bijsterhuizen) de winterbanden weer omgewisseld voor zomerbanden. Dit was in een klein half uurtje gebeurd en het bedrag wat ik ervoor moest betalen bedroeg € 42,00. Hier zat de opslag voor de winterbanden voor de zomermaanden al bij. Per band bedraagt dat ‘maar’ € 3,50, wat een totaal van € 14,00 voor alle 4 betekend. Dat is dus geen geld. Het wisselen van de banden kostte per band € 7,00 wat me ook ontzettend meeviel, dit kwam dus uit op € 28,00 per 4.
De BTW bedroeg € 6,70 wat al in het totaalbedrag van € 42,00 verwerkt zat.

Vervolgens zijn op donderdag 15 november de zomerbanden er weer afgegaan om plaats te maken voor de winterbanden. Helaas wat later dan gepland maar het bedrijf zat op donderdag (mijn enige vrije dag) naast het weekend al een aantal weken op rij vol zodat er geen plaats voor mij meer was. Dit is allemaal gebeurd op dezelfde plaats als hierboven. Helaas iets langer moeten wachten op de auto omdat hij al klaar was, maar men druk bezig was met een andere klant voor nieuwe banden/velgen o.i.d. maar na iets meer als 30 minuten was ik weer vertrokken. Ook deze keer moest ik € 42,00 betalen en dit ondanks de BTW-verhoging per 1 oktober. Voor € 6,75 per band dit keer hebben ze de banden gewisseld, wat dus een totaal van € 27,00 betekend voor 4 en voor € 3,75 per band (25 centen duurder als vorige keer) liggen ze weer een seizoen opgeslagen daar. Dat betekend een totaal van € 15,00 per 4 banden. De BTW bedroeg dit keer € 7,29 wat al in het totaalbedrag van € 42,00 verwerkt zat wederom. In de tussentijd (dus tussen mei en november) is er weinig noemenswaardigs gebeurd.

Wat ik als laatste nog even wil melden is dat het mij opvalt dat deze auto (in de winter) nogal veel vocht vast houdt. Of het een bekende kwaal is van dit type Opel Corsa weet ik niet. Wat ik wel weet is dat het geen bijzonderheid is als ik 9 van de 10x in de winter na het krabben van de buitenkant van de voorruit verder kan met het krabben van de binnenkant van de voorruit. Bij de zijruiten en achterruit merk ik dat minder!

De APK verloopdatum was in zicht, direct een klein

  • 127.687 km

En toen plofte de brief van de RDW weer op de deurmat rond 16 januari (dagtekening brief) om te melden dat het tijd was voor de APK.
Op 21 februari is de auto weer naar het vaste adres voor onderhoud geweest (de naam staat al vaak genoeg in de review vind ik), dit jaar gecombineerd met een kleine beurt omdat deze aan de beurt was.

Is men bij de APK bijzonderheden tegengekomen? Dit jaar helaas wel ja waardoor het iets duurder uitviel en voor ‘Resultaat keuring’ op het keuringsrapport ‘Goedgekeurd na reparatie, zie reparatiepunten’ was ingekleurd. En daarnaast was er natuurlijk ook een verandering in de wetgeving opgetreden sinds de laatste APK.
De garage heeft met deze APK namelijk net als dat ik zelf voor 2 jaar terug voor de APK gedaan heb (zoals jullie zien 6.000 kilometer verder) 2 ruitenwisserbladen vervangen voor bijna € 25,00 omdat ze niet goed werkten. Daarnaast is er wat niet alledaags is een Lamp van 5W vervangen voor € 1,25.
En de verandering in de wetgeving waar ik het eerder over had is natuurlijk de BTW verhoging van 19 naar 21% die bedrijven aan de klant moeten doorberekenen. Uiteindelijk heeft samen met wat andere gestegen prijzen me dit 50 euro extra gekost ten opzichte van dezelfde APK en Kleine beurt (alleen toen zonder gebreken) voor 2 jaar terug. Dit weet je echter als je een auto koopt, want autorijden is duur.

Hieronder zal ik even exact neerzetten wat er gedaan is tijdens de APK en de beurt (vrij overgenomen van factuur)

- 1 Oliefilter á € 7,95
- 1 Ruitenwisserblad á € 14,20
- 1 Ruitenwisserblad á € 10,40
- 1 Lamp 5W á € 1,25 (vergeten te vragen welk soort lamp, dus ik kan jullie ook niet vertellen of het om richtingaanwijzer, stadslicht o.i.d. gaat)
- 3,50 liter Motorolie 5w40 á € 9,95 wat een totaal maakt van € 34,83
- 1 Carterplugring á € 0,90
- 1 Ruitensproeiervloeistof á € 1,60
- 1x klein materiaal á € 2,75
- 1x Milieubijdrage á € 2,50
- 1x APK keuring á € 32,50
- 1x afmeldtarief APK goedkeurmelding á € 4,20
- 1 uur Arbeidsloon (uurtarief) á € 48,00
Dit maakt een totaal van € 161,08. Met 21% BTW op dit bedrag (€ 33,83) komt er een totaalbedrag van € 194,91 op de factuur te staan.

Wat ik als laatste nog kwijt wil is dat me opgevallen is dat (mijn/het) keuringsrapport veranderd is. Waar er vorig jaar, en voor 2 jaar terug ‘Binnenkort te verwachten gebreken (adviespunten)’ met 5 of 6 verschillende codes stonden staat dit er bij het keuringsrapport van dit jaar niet (meer) op.

Naar de garage voor lekkage

  • 130.768 km

Om maar (voor mij standaard) buiten de titel te beginnen.
Op 25 Oktober 2013 ben ik weer bij Profile Tyrecenter geweest voor een bandenwissel (zal deze ook proberen beter bij te houden……). Tot op de dag van vandaag is het doodzonde van de (winter)banden gezien de extra slijtage omdat het meer lente is dan winter, maar dat weet je van te voren ook niet. Als er deze winter al sneeuw valt/het wordt glad duurt het zo weken voor je terecht kunt omdat heel Nederland de winterbanden er dan acuut onder wil hebben.
In een recordtijd van iets meer dan 10 minuten was ik alweer op weg. Zelf geen druk op gelegd o.i.d. Ze waren gewoon vanuit zichzelf snel klaar met de 4 banden (2,5 minuut per band dus). Ik had alleen nog maar wat genipt van de gratis thee die je mag pakken omdat die nog te heet was. Na het afrekenen deze nog maar even snel achterover gegooid voor we weer de weg op gingen.
Aan de prijs was ook nog niks veranderd. Nog altijd € 42,00. Voor € 6,75 per band zijn er weer 4 banden gewisseld, wat dus weer een totaal van € 27,00 betekent voor het wisselen. De zomerbanden zijn daar gebleven voor de schappelijke prijs van € 3,75 per band wat een totaal van € 15,00 maakt voor 4 banden. DE BTW bedroeg € 7,28 die ook nu weer al in het totaalbedrag verwerkt zat.

Vervolgens maar snel door naar binnen de titel. Het feit dat ik naar de garage buiten de APK om ben geweest met de auto. Zoals ik op het forum (Techniek/Onderhoud sectie) eind November gemeld heb kwam er water in de auto naar binnen via de bestuurderszijde. Om precies te zijn via beneden (in de buurt van het gas/rempedaal). Dit heeft er ook voor gezorgd dat mijn auto een tijdje ontzettend vochtig is geweest van de binnenkant. Zo erg zelfs dat het (vorige winter) is voorgekomen dat ik de binnenkant van de voorruit moest krabben als het gevroren had. Eerst buiten dus, en daarna binnen verder waar dat bij een normale auto niet moet kunnen.
Aan de vochtlekkage heb ik op 16 December iets laten doen bij mijn vaste garage. Men heeft hier een Relaiskastdeksel (van de relaiskast vóór in de Corsa, naast de remvloeistof) vervangen in verband met vermoedelijk versleten rubbers. Tot op de dag van vandaag heb ik het idee dat dit geholpen heeft gezien het vocht weg lijkt te zijn uit de auto. De vuurdoop hoop ik volgende week te beleven als het weer gaat vriezen. Eens zien of er dan (nog altijd) aan de binnenkant gekrabd moet worden.
Ook de onkosten vielen me alleszins mee. De Relaiskastdeksel kostte € 22,17 en men is er volgens de factuur een half uur mee bezig geweest wat me € 24,00 kostte. Uurloon van € 48,00 dus ook netjes helft van het uurloon gedaan…… Met de 21% BTW er nog bovenop van € 9,70 kwam ik op een totaalbedrag van € 55,87.
Binnenkort (vóór 1 maart) weer terug naar de garage voor de APK, maar daar verwacht ik ook geen bijzonderheden. Eind februari/Begin maart hierover een update.

En als laatste wil ik nog even een aantal kleine dingen vermelden.
Voor 14 dagen terug (weekend 28-29 dec.) heb ik de auto door de wasstraat van de plaatselijke Shell gehaald. Ik kon daar (net als vorig jaar) weer sparen voor een gratis wasbeurt, en had de kaart al een tijdje vol. Voorwaarde was wel dat er gewassen werd vóór 31 December. Liever had ik het na de vuurwerktroep gedaan, maar dat ging niet… Daags daarna heb ik de auto nog gestofzuigd.
En als allerlaatste heb ik afgelopen dinsdagavond (07 Januari 2014) de 131.000 kilometer aangetikt, ook het vermelden waard vind ik!

APK en Grote, oh nee correctie Kleine beurt

  • 131.468 km

Op 28 februari 2014 is de auto weer naar de vaste universele garage (Autobedrijf A. van den Berg te Niftrik) geweest voor een APK en een grote beurt (dit was de planning).
Bij het ophalen bleek echter dat er niet veel meer was uitgevoerd dan een kleine beurt omdat er niet meer nodig was. Sinds de vorige APK en Grote beurt heeft de auto ook ‘maar’ 6.735 kilometer gereden in 2 jaar tijd (2013 was er sowieso al een kleine beurt uitgevoerd omdat ik dat afwissel). Meedenken met de klant heet dat!

Is men bij de APK bijzonderheden tegengekomen? Ja ook dit jaar was er helaas weer iets (kleins) aan de hand waardoor de auto niet ‘Goedgekeurd’ was, maar ‘Goedgekeurd na reparatie, zie reparatiepunten’. Gelukkig betrof het alleen het richtingaanwijzerlampje waar het oranje vanaf gebladderd was waardoor hij niet door de keuring zou komen als het niet vervangen zou worden. Voor € 1,78 zat er gelukkig alweer een nieuwe in.

Hieronder exact beschreven wat er gedaan is tijdens de APK en de beurt (vrij overgenomen van factuur)

- 1 Oliefilter á € 7,80
- 1 Interieurfilter á € 18,20
- 1 Lamp 21 watt oranje á € 1,78
- 1 Carterplugring á € 0,90
- 1 Ruitensproeiervloeistof á € 1,60
- 3,50 liter Motorolie 5w40 á € 9,95 wat een totaal maakt van € 34,83
- 1 APK Keuring á € 32,50 (deze was ‘gratis’ geweest bij een Grote beurt)
- 1 Afmeldtarief APK goedkeurmelding á € 4,20
- 1 Klein materiaal á € 2,75
- 1 Milieubijdrage á € 2,50
- 1 Arbeidsloon kleine beurt en APK á € 48,00
Dit maakt een totaal van € 155,06. Met 21% BTW op dit bedrag (€ 32,56) komt er een totaalbedrag van € 187,62 op de factuur te staan wat afgerekend moest worden.

Inmiddels is de winter (die we niet gehad hebben) ook weer voorbij. Tijd dus om een afspraak te maken voor de bandenwissel. Momenteel is het aan de drukke kant bij de garage die dat altijd voor me doet (eerste mogelijkheid is ma 14 april, maar aangezien ik ma t/m do werk wordt het op z’n vroegst vrijdag de 18e of zaterdag de 19e). Hiervan volgt vanzelf weer een update van de review van.

Bandenwissels 2x en kleine reparaties

  • 134.370 km

Om te beginnen wil ik jullie bedanken voor het in totaal 10.543 keer bekijken van mijn review in op 2 dagen na 4 jaar tijd.

Op vrijdag 25 april 2014 zijn de winterbanden verwisseld voor zomerbanden bij het Profile Tyrecenter. Bij het aanschaffen van de winterbanden was het de bedoeling het wisselen op termijn zelf te gaan doen, maar dat is uiteindelijk anders gelopen.
Het wisselen gebeurt nog steeds voor de vaste prijs van € 42,01 die ik al vanaf het begin betaal. Het wisselen per band kost € 5,58 wat neerkomt op in totaal € 22,32 voor 4 banden. De opslag per band kost € 3,10 wat neerkomt op € 12,40 per seizoen. € 22,32 + € 12,40 = € 34,72. Met een BTW-bedrag van € 7,29 erbij kom je op € 42,01 in totaal.

Op zaterdag 10 mei 2014 kwam ik erachter dat de richtingaanwijzer linksvoor kapot was. Vervelend, maar zo op te lossen dacht ik. Dat was helaas niet zo aangezien het niet aan het lampje lag. Ook de zekeringen zagen er nog goed uit dus dat werd verder zoeken met hulp van m’n pa die 2 rechterhanden heeft, zelf heb ik 2 linkerhanden wat dat betreft.
Uiteindelijk is de auto toch weer bij de garage terechtgekomen aangezien we zelf het probleem niet konden ontdekken. De garage heeft toen de koplampunit helemaal moeten verwijderen omdat er ergens met een kabeltje qua stroom iets mis was. Het kabeltje zelf (verwacht ik, op de factuur staat 'klein materiaal') kostte € 2,00. Het arbeidsloon van driekwartier werk a € 36,00 en de BTW van € 7,98 maakte echter een rekening van € 45,98 maar toen deed ook alles het weer. Het schijnt (hier op het forum geleerd) dat het (deels) demonteren van de bumper noodzakelijk is voor het demonteren van de koplamp bij dit merk en type auto.

Dinsdag 28 oktober 2014 zag ik dat de auto op de velg stond aangezien de band lek was. Dezelfde avond in het donker de reserveband er nog onder gezet zodat de velg niet al te veel zou gaan lijden. Het ventiel zat op de een of andere manier niet goed in de uitsparing waardoor de velg tijdens het rijden het ventiel geraakt heeft. Het hele ventiel was in ieder geval kapot. Bij de dorpsgarage waar ik altijd kom op 1 november 2014 een nieuw ventiel gehaald voor € 10,00 en dezelfde dag de originele band er weer onder gezet.

Op vrijdag 05 december 2014 zijn de zomerbanden weer verwisseld voor winterbanden bij het Profile Tyrecenter. Het wisselen gebeurt nog steeds voor de vaste prijs van € 42,01 die ik al vanaf het begin betaal. Het wisselen per band kost € 5,58 wat neerkomt op in totaal € 22,32 voor 4 banden. De opslag per band kost € 3,10 wat neerkomt op € 12,40 per seizoen. € 22,32 + € 12,40 = € 34,72. Met een BTW-bedrag van € 7,29 erbij kom je op € 42,01 in totaal.

Binnenkort weer een update over de APK en onderhoudsbeurt.

APK, kleine onderhoudsbeurt, bandenwissel, bandens

  • 135.550 km

Zoals in de vorige update beloofd zou er binnenkort een update komen over de APK en onderhoudsbeurt. Binnenkort heeft alleen iets langer op zich laten wachten.

Op 20 februari 2015 (inmiddels dus alweer een half jaar geleden) is de auto weer weggeweest naar de vaste garage voor de jaarlijkse APK en dit jaar een kleine onderhoudsbeurt. De auto werd direct goedgekeurd zonder afkeur- en/of reparatiepunten dus. Daarnaast hebben ze ook naar de lekkage gekeken en daar wat aan gedaan. Overigens weer geen steekproef gehad. Gebeurd dit nog wel of staat er standaard ‘nee’ op het keuringsrapport?
Vanaf halfweg mei 2015 rijdt de auto 50 km. per dag en de laatste kilometerstand is van de bandenwissel (30 april), dus er staan iets meer kilometers op inmiddels. Echter kan ik die (nu) niet controleren.
De werkzaamheden op dat moment waren vrij overgenomen van de factuur:

- 1 APK keuring á € 32,50
- 1 Afmeldtarief APK goedkeurmelding á € 4,20
- 1 Oliefilter á € 7,60
- 1 Carterplugring á € 0,90
- 1 Ruitensproeiervloeistof á € 1,60
- 1 Interieurfilter á € 18,50
- 1 Ruitenwisserblad achter á € 13,80
- 1 Klein materiaal á € 2,75
- 3,50 liter Motorolie per liter 5w40 á € 9,95, 3,50 x 9,95 = € 34,83 in totaal
- 1 Milieubijdrage á € 2,50
- 1,75 Arbeidsloon kleine onderhoudsbeurt uitgevoerd + waterlekkage li.voor contr./verhelpen á € 48,00. 1 uur, 45 minuten maakt een totaal van € 84,00 arbeidsloon
Alles bij elkaar opgeteld kwamen we op een bedrag van € 203,18 excl. BTW voor korting. Met de BTW (die ik als particulier gewoon moet betalen) van € 42,67 erop kwam het totaal op € 245,85 wat betaald moest worden.

De waterlekkage is dus gelukkig ook verholpen. Volgens mijn universele dealer kwam het water binnen via een doorloopkabel bij de pedalen. De dealer heeft de doorloop opnieuw afgekit en daarna nog een keer de waterslang erop gezet. Er is toen geen lekkage meer waargenomen. Helemaal droog was de auto vorige maand nog steeds niet, maar nu kwamen de natte kranten nog voornamelijk onder de stoel uit. Gelukkig heb ik een nieuwe Opel Corsa besteld inmiddels, dus het is alleen nog even behelpen tot September.

Op donderdag 30 april zijn vervolgens de winterbanden weer verwisseld voor de zomerbanden. Helaas heeft Profile Tyrecenter de prijs per 1-1-2015 iets opgekrikt, maar daar mogen we voor de rest niet over klagen. Ik heb nooit anders als € 42,01 betaald vanaf 2012 tot 2014 (alleen de aanschaf van de winterbanden nov. 2011 was behoorlijk duurder).
De afspraak stond gepland om 10.45u en zoals altijd stond ik ook nu weer binnen 30 minuten buiten.

Wat ze gedaan hebben is het onderstaande:
- Opslag per band (per seizoen) 4x á € 3,31 = € 13,24
- Seizoensbandenwissel Op Wiel AA 4x á € 6,20 = € 24,80
Dit is een totaal van € 38,04 + € 7,99 BTW = € 46,03 wat er betaald moest worden.

En als laatste heb ik momenteel wat bandensores met de zomerbanden. De voorbanden blijken 8,5 jaar oud te zijn inmiddels en de achterbanden 5,5 jaar oud. Voornamelijk bij de rechtervoorband loopt de lucht er heel langzaam uit (om de 3 a 4 dagen is die van 2,3 bar naar 2,0 bar gezakt). Omdat er een splinternieuwe Opel Corsa besteld is die in September komt probeer ik zoveel mogelijk (verantwoord) te besparen op de huidige Corsa. Volgens degene waarmee ik de auto privé onderhoudt is dat ook mogelijk. Het is alleen een kwestie van af en toe de band bijpompen. Deze blijft wel in het gezin en zal door moeder/zus bereden gaan worden voor stage, rondjes om de kerk etc.
Ik dacht voornamelijk gisteren (woensdag 15 juli) te merken dat er iets niet goed was in de banden/ophanging of iets dergelijks. Ik heb gelezen over een carkasbreuk, maar die heeft als kenmerk dat er een soort uitstekende ‘puist’ op de band zit maar die zie ik niet. En inmiddels is het zover dat ik voor het wegrijden even mijn duim tegen alle banden aanduw dus dan zou ik dat allang gemerkt moeten hebben. Vanaf Augustus ga ik 4 dagen in de week 50 kilometer per dag rijden, wat nu nog 3 dagen in de week is. 1 dag erbij dus. Ik hoop dat de banden het nog even tot september volhouden.
Helaas dacht ik voornamelijk gisteren te merken dat de auto wat meer ‘stuitert’ over de weg en dat die grip aan het zoeken is, maar dat kan inmiddels ook tussen de oren zitten als je al een week met banden rijdt die niet helemaal in orde zijn. Wellicht moet je het ook wel zoeken in stabilisatorstang, gebroken veren o.i.d. We gaan het meemaken, en ik heb er alle vertrouwen in aangezien degene waarmee ik privé de auto onderhoudt wat meer levenservaring heeft met auto’s. Het profiel is op zich nog goed, het zijn geen spekgladde banden. Tevens lijkt bij het verzitten alsof één band wat verder ingeduwd wordt. Het ventiel is vervangen in November vorig jaar en vrij vlot na de bandenwissel heb ik gecontroleerd of die goed in de uitsparing zat (wat me vorig jaar waarschijnlijk een nieuw ventiel gekost heeft) en dat was het geval dus daarin zou ik het niet zo zeer zoeken.

Toch nog nieuwe zomerbanden, en einde review

  • 140.000 km

Op 21 Augustus 2015 heb ik toch nog 2 nieuwe zomerbanden onder de auto laten leggen omdat ik er klaar mee was om iedere keer de bandenspanning te moeten controleren (2x per week zeker) en weer de banden op te moeten pompen. Omdat ik zelf per 10 augustus 2015 een dag meer ben gaan werken (4 i.p.v. 3 en achter elkaar nu, eerst was het ma-woe-vrij) was het ook geen doen meer. Ondanks dat ik een nieuwe auto gekocht had wist ik al dat de auto toch zou blijven voor andere gezinsleden, dus dan zouden we de kosten delen en ik moest zelf ook nog 6 weken veilig op en neer kunnen naar het werk (55 km. per dag) dus dan toch maar even investeren.
Omdat de nieuwe auto zoals in de review al eerder beschreven is al besteld was heb ik gekeken naar de goedkoopste plaats om 2 nieuwe Michelin Energy Saver + banden (zelfde als die achter ook al zaten) te laten monteren. Deze fout maak ik in ieder geval nooit meer…….. want de goedkope banden waren niets bij al het andere wat ze vonden. Een stukje verder van huis kon ik ze nog goedkoper krijgen, maar met het benzinegeld erbij had ik zoiets van dan scheelt het niets. Maar achteraf had ik dat beter kunnen doen.

De plaats waar ik uitkwam was de Kwik Fit in Nijmegen (welke laat ik graag in het midden) die ik al € 95,32 had overgemaakt voor 2 banden, € 37,80 voor ‘Montage, balanceren en ventielen’ en € 6,00 voor Verwijderingsbijdrage (€ 3,- per band dus). Totaal € 139,12, wel met ANWB ledenvoordeel, anders was het ongeveer € 10,00 duurder geweest. Overigens is mijn ervaring bij de fastfitters dat ze niet kijken hoe een velg moet zitten, maar hem er gewoon ‘oprammen’. De ventielen zitten zelden netjes in de uitsparing. Dit merkte ik niet alleen toen bij de Kwik-fit, maar ook bij de bandenwissel (zomer/winter) bij Profile Tyrecenter al vaker.
Helaas voor mij waren ook de remschijven en remblokken aan vervanging toe. De dikte van de remschijven had namelijk al lang de vervanggrens van 8 mm. bereikt en zat op 6,5 en 6,6 mm.
Hierin neem ik hun niets kwalijk omdat ik zelf ook had kunnen zeggen de auto wordt over een maand verkocht, de keuze om die te vervangen heb ik zelf gemaakt.
Wat er naast voornoemde bedragen op de factuur gekomen is zijn onderstaande dingen:

- 1x Verwijderingsbijdrage remdelen á € 3,00
- 1x Uitlijnen bij wissel á € 45,95 (hier is € 7,95 afgehaald, dus dit kostte me uiteindelijk maar € 38,00 omdat het een minimale afwijking van 0,10 op de uitlijnbrug was dacht ik, dus dat was wel netjes)
- 2x Remschijf á € 96,00 wat samen € 192,00 maakte
- 1x Remblok (set) á € 132,00
- 1x Remmencheck á € 0,00

De banden had ik enkele dagen ervoor al betaald in de Webshop bij het maken van de afspraak. Echter voor ik daar weg mocht was het de bedoeling dat ik nog even € 365,00 extra aftikte voor de remblokken en remschijven. Uiteindelijk was ik dus € 504,12 kwijt aan de auto. Zoals al eerder gezegd een wijze les………

Beste lezers, inmiddels rijdt ik zelf sinds 02 oktober 2015 rond in een splinternieuwe Opel Corsa. Dat houdt ook direct in dat dit de laatste update van mijn eerste autootje, en dus deze Opel Corsa uit 2001 is geweest. De auto wordt momenteel bereden door gezinsleden van me, maar dat zijn geen schrijvers en die zullen dus deze review niet van me overnemen. De auto is net voor de 140.000 kilometer doorgeschoven, maar aangezien ik geen exacte kilometerstand heb (ergens tussen 139.000 en 140.000 heb ik het naar boven afgerond).
Ik hoop dat jullie ondanks de redelijk lage waardering (38%) toch genoten hebben van mijn reviews. Of er van de nieuwe Opel Corsa ook weer een update zal komen is nog even de vraag. Momenteel heb ik door het extra werk (wat prettig is natuurlijk) minder tijd om reviews te schrijven. Daarnaast kun je niet na 1100 kilometer al een eerlijke review schrijven vind ik. Een verbruiksmonitor zal er van de nieuwe auto wel gaan verschijnen een dezer dagen.
Het was me een genoegen voor jullie te schrijven en wie weet tot een volgende review.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Corsa

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren