Opel Astra Stationwagon 2.0 Di-16V GL (1999)

autoreview

Opel Astra Stationwagon 2.0 Di-16V GL (1999)

Signalement

UitvoeringAstra Stationwagon 2.0 Di-16V GL
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst384.509 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 384.509 km

Mijn Opel Astra van (grijs kenteken) van september 1999 is sinds 2002 in mijn bezit. Toen ik deze
kocht stond er 60.000 op de teller en aangezien de auto van een schilder was geweest zat er nogal
wat verf in, scheelde natuurlijk behoorlijk in de aanschafprijs. Verder was het in mijn ogen een
goede aanschaf.

Inmiddels staat de teller na 8 jaar rijden op 384.509 km. De auto is inmiddels verkocht.

Nu wat informatie over de auto:
Opel Astra Van 2.0 DTL 16v (Isuzu motor als ik me niet vergis, 82 pk)
Rijstijl is rustig, altijd warm laten worden, voornamelijk snelwegkilometers.
Krijgt elke 20.000-25.000 km een beurt bij de Opeldealer


Voordelen:
- Zeer betrouwbaar
- Lage km-kostprijs
- Mooie auto (tja smaken verschillen, ik vind het front van de astra erg mooi)
- Zuinig, gemiddeld 1:18
- Ruim, kan heel veel meenemen

Nadelen:
- Saai interieur
- Kaal uitgevoerd, geen toerenteller en slinger voor de ramen
- Inruilprijs (grijskenteken probleem) (01-2008, geen probleem meer)
- Opeldealers zijn niet de beste die er zijn, ik ben nu bij de 5e en eindelijk tevreden! (01-2008 en
ook daar ben ik weg...!)

PROBLEMEN

  • 384.509 km

Wat is er in de loop der tijd vervangen:

- Laatste beurt 260.000 km, koppeling, achterdemper (beide eerste keer) dure beurt koste 1400
euro.
- 1x een accu
- paar setjes banden, rij ongever 75.000 met setje Michelin Energy voor, achter pas 1 keer nieuwe
- 1x remblokken
- veel koplampen, HEEL veel... sinds montage hogere weerstandsdraden setje per 25.000 km.
- Thermostaathuis koeling, bij 272.000 km afgelopen weekend, mijn vriendin stond ineens met
metertje in het rood, gelukkig vlak bij huis, wegenwacht keurig geholpen en door garage ook goed
opgelost.


KM-stand 354.000
Afgezien van het feit dat mijn zeer uitgebreide onderhoudsgeschiedenis de laatste keer dat ik
update gewist is, gaat het verder prima. Vooral met de auto.

De auto is weer toe aan een beurt maar die wacht ik nog even af. Komende week ga ik namelijk
naar de TUV keuring van Autoweek voor "Klokje Rond", aangezien ik erg graag wil weten hoe de
auto nu is, laat ik nog even niets vervangen. Overigens gaat de auto onder geen beding weg. Dus
ook niet, als men hem slecht vind! Afijn, jullie zien hem binnenkort wel in de Autoweek
verschijnen. Wel nog even poetsen voor de foto's, de reclame die de schilder er ooit op had
geplakt wordt zichtbaar?!

Oh ja, bijna de Opel Astra met de hoogste kilometerstand bij MyReview!


KM-stand 355.402
Gisteren ben ik in Vaassen geweest voor de keuring van de TUV voor "Klokje Rond". Erg leuk om
dat nu eens een keer mee te hebben gemaakt. Om alles te weten te komen moet je Autoweek 50
maar kopen (niet voor niets het nummer voor de kerst! Je leest nog wel waarom). Toch wil ik vast
wel even verklappen hoe de auto uit de test is gekomen...

Natuurlijk werden er een paar kleine dingetjes gevonden, achterbanden zijn minder aan het worden
(nog wel voldoende), een verweerd koplampglas en de remschijven voor zijn bijna op (mag het na
355.000 km, echt, serieus, dit zijn de eerste schijven!). De algehele indruk, prima auto voor deze
kilometerstand. Ik was niet gewoon blij, ik ben gewoon beretrots op mijn astra! Ben overigens zelf
natuurlijk ook wel heel nieuwsgierig naar hoe het stuk gaat worden, het interview was erg leuk,
dus hoop dat het stuk ook zo uitvalt, afijn we lezen het nog wel.

Komende week wel de grote beurt laten doen die nodig is (na 22.000 km = 5 maanden) kan me
niet voorstellen dat mijn eigen garage andere gekke dingen vind, want er is werkelijk overal naar
gekeken!

Nog een kleine tip mocht je er zelf een keer heen gaan... Niet de dag ervoor olie op je blok
knoeien!

KM-stand 357.029
Zo, eindelijk de Astra met de hoogste kilometerstand. Inmiddels weer een paar km verder dan na
de test van Autoweek. Morgen krijgt de auto een grote beurt. Erg benieuwd of er iets geks is.
Vergeet niet nummer 50 van autoweek te kopen. Daar staat de Astra in!

KM-stand 357.842
De auto heeft een grote beurt gehad en onze garagist heeft geen gekke dingen gevonden. Net als
de TUV-controleur dus. Overigens zijn de tijdens de test aangehaalde punten nog niet vervangen,
volgens onze garagist kunnen we nog wel een beurtje rijden. Waarom nieuwe schoenen kopen als
de oude nog niet echt versleten zijn zullen we maar zeggen.

KM-stand 359.621
We gaan het nieuwe jaar in. Vandaag ijs moeten krabben aan de binnenkant van de auto, vreemd... Overigens begin ik me nu toch wel wat zorgen te maken over de brandstofpomp... in de reacties weer iemand die erover begon! Nou ja, we zien wel...

KM-stand 361.810
De auto heeft een paar weken terug een beurt gehad. Ik had het keuringsrapport van de TUV meegenomen en onze garagist heeft de genoemde punten gecheckt. Hij zei dat de genoemde zaken idd in de buurt van vervanging kwamen, maar dat de remschijven bijvoorbeeld best nog een jaartje mee zouden kunnen. Sorry TUV, maar dan sparen we toch even liever nog het geld uit.

Kreeg voor straf van de auto deze week wel het deksel op mijn neus (lees de klep op mijn harses!). Ineens begaven de gasveren het, lekker dan... Jemig wat is zo'n klep zwaar. Via een sloopbedrijf 2 "nieuwe" gasveren geregeld, helaas bleken deze te kort!?!? Nou ja, er komen na het terugsturen als het goed is 2 veren die wel lang genoeg zijn... want dit is natuurlijk niks.

KM-stand 366.000
Gasveren inmiddels gemonteerd. Dit was een klusje van niks. Aangezien de Astra nu 2e auto is, gaan de kilometers steeds minder hard. Hij bevalt als 2e auto en werkpaard ook prima. We maken ons op voor de 4.000 vakantiekilometers in augustus. Lekker sleuren met de boot erachter.

KM-stand 374.000
Op vakantie hebben we ruim 5.000 km gereden, als je er dan toch bent kun je net zo goed wat gaan bekijken! Natuurlijk wel een litertje olie erin naar de heenreis, maar verder niets bijzonders.

Toen we een dagje naar Saint-Emilion gingen hoorde ik echter wat flapperen. Pas na een kilometer of 40 een parkeerplaats en wat bleek, het voorste deel van de wielkast (kunststof) zat los en flapperde tegen het wiel. Een half uurtje later en wat tie-wraps verder zat het weer vast. Dat was dan ook het enige. Dus onze trouwe blauwe heeft het weer helemaal waar gemaakt. Binnenkort maar eens zoeken naar een paar (nieuwe) banden, die zitten eraan te komen.

KM-stand 384.509
Na bijna 8 jaar heerlijk rijden is de trouwe blauwe verkocht. Met een km-stand van 384.509 (na bewerking door de "betrouwbare autohandelaar" vast wat minder) zal deze worden geëxporteerd. Hopelijk heeft iemand er nog veel plezier van. In maart heeft hij nog een grote beurt gehad en in april een nieuwe middendemper.

Eind april heb ik een nieuwe baan aangenomen waarbij ik weer 50.000 km per jaar moet gaan rijden en dat durfde ik met de Opel niet meer aan. Daarom met pijn in het hart de verkoop.

Mocht u zo'n auto aan willen schaffen, dan zou ik hem zeker aanraden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.