Opel Astra Stationwagon 1.6 Essentia (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Astra Stationwagon 1.6 Essentia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 79.939 km |
KM-stand laatst | 149.000 km |
Eerste ervaringen
- 80.441 km
De eerste ervaringen met deze auto zijn prima wat betreft het "algemene rijden".
Ten opzichte van mijn vorige auto voelt deze auto veel stabieler aan. Van een harde zijwind heb je nauwelijks last. De draaicirkel is prima en het sturen gaat soepel. Het schakelen gaat wat hakerig, maar vele malen soepeler en minder hakerig dan mijn vorige bolide.
De motor snort rustig, maar is pittig genoeg voor een 1.6. Ik kan zeer goed meekomen met het verkeer.
Volgens de boordcomputer heb ik 6,7l/100km gereden. maar dan heb ik nog alleen maar binnenwegen (achterhoek) en steden gereden en nog geen snelweg. Omdat de auto is afgeleverd met een ongeveer 3/4 volle tank kan ik het verbruik zelf nog niet uitrekenen.
De auto is erg ruim, vooral als je de achterbanken wegklapt waardoor je een grote platte achterruimte creert. Je kunt er bijvoorbeeld 2 grote dozen velgen en nog eens vier winterbanden met velgen in kwijt.
Het comfort is prima, ondanks dat we moeten wennen aan de harde stoelen ten opzichte van onze vorige franse auto. De stugge vering is prettig. Onze vorige auto zat wel heel los in de vering.
Ik mis wel wat opbergvakjes, zoals ik die in mijn vorige auto heb gehad. Maar dat is een kleinigheid.
Ook qua veiligheid is deze auto helemaal ok. Alle airbags rondom geven een veilig gevoel, net als het geluid van de dichtslaande portier. Alsof je een kluisdeur dicht doet.
Bij aflevering werd de airco gerpareerd, die werkte niet, een complete afleveringsbeurt met spostrepair van lelijke plekjes en een trekhaak gemonteerd.
De ervaring met de dealer is tot nu toe helemaal top.
(zie: http://www.autoweek.nl/myreviewdealer.php?id=8930)
----------------------------------
Problemen die ik tot nu toe tegen kwam:
* Trillen voorkant auto bij 80km/u
* Trillen rempedaal bij remmen (wellicht inherent aan het eerste)
* Krakende bestuurdersstoel
* Bij het ruitensproeien achterraam krijg ik een BC-melding "remlicht" waarna de sproeivloeistof de auto in loopt. (de auto heeft op die plek een kleine schade gehad en is bij de aflevering gerepareerd. Dit is daar wellicht een overblijfsel van)
* Vocht in de rechter en linker achterlamp-compartimenten tussen de lampen zelf en de doorzichtige kap. (vooral in de avond en in de ochtend)
Al deze zaken worden, als het goed is, 14 oktober opgelost door de dealer (zie mijn eerder genoemde dealer review)
----------------------------------
Andere zaken die ik tot nu toe tegen kwam:
* Cruisecontrol weigerde 1x (Waarschijnlijk gebruikersfoutje ivm beveiliging. De rem moet minstens 1x gebruikt worden alvorens de CC gebruikt kan worden)
* CD-speler wilde 1 dag de cd´s niet teruggeven (Is daarna niet meer voor gekomen, komt ws omdat de cd-speler toen lange tijd niet gebuikt was)
* Knopje "binnencirculatie" werkte niet. (Dit kwam omdat ik op dat moment de ventilatie op ontwasemen had staan. Om te voorkomen dat je vocht gaat circuleren wordt de binnencirculatie geblokkeerd tijdens het ontwasemen.)
14-10-2009 Update.
Alle problemen netjes opgelost door de dealer.
Voor het eerst de snelweg en nog een paar probleem
- 81.033 km
Voor het eerst op de snelweg gereden. Deze auto rijdt heerlijk. Wel valt het me op dat de stuurbekrachtiging wat sterker is dan mijn vorige auto. Met een kleine beweging wordt een inhaalmaneuvre al een hoek-maneuvre. Maar dat is natuurlijk een kwestie van wennen.
De cruisecontrol is ideaal, vooral als het rustig is op de snelweg.
Tot nu toe loopt de auto gemiddeld 1l op 14,4KM (combi van stad, snelweg en binnenwegen). Ik rij zoveel mogelijk volgens het nieuwe rijden.
Nog een paar kleine probleempjes:
+ Nieuwe radio klinkt dof.
+ Onderstel kraakt bij vocht en lage temperaturen.
+ Rammel in dashboard aan bestuurderskant.
Alle problemen zijn weer netjes opgelost door dealer Hartgerink.
Weer een paar kleine zaken
- 84.000 km
De radio klinkt nog steeds niet oké. Jammer genoeg is de dealer daar niet mee eens. De Treble staat nu op +7 en de Bass op -6, dan is het nog redelijk te doen.
Op zich kan ik me wel voorstellen dat ze er niet weer een nieuwe radio in willen zetten, maar ik vind het toch jammer. Een goede radio draagt voor een groot deel bij aan het rijgenot.
De achterruitsproeier deed het niet, maar dit is wel prima opgelost door de dealer.
Airco problemen
- 93.676 km
De airco werkte niet zo heel erg goed. Het lijkt wel of die niet zo sterk afkoelde.
Later stopte de airco er mee. De dealer heeft de airco onder garantie afgevuld en afgeperst. Er is diagnosevloeistof toegevoegd om te zien of er lekkage is. Ik heb de airco gelijk laten reinigen omdat er stank uit kwam.
Jaarlijkse beurt, ruitensproeier, damp achterlicht
- 96.326 km
Winterbanden laten monteren.
Er zijn wat problemen met het sproeiertje van de achterruit en ook het tankje van de ruitensproeier lekte, maar ook dat is netjes gerepareerd.
Rechter portier lekte water en er zit soms wat damp in de buitenste kap van de achterlichten.
Alles gerepareerd.
Nieuwe ruitenwissers en kofferbakschaal gekocht
- 97.025 km
Nieuwe ruiteniwssers en kofferbakschaal gekocht.
Winterplan, krakend dashboard en lekkage portier
- 99.085 km
Het winterplan laten uitvoeren, geeft een extra stukje garantie tijdens de koude dagen.
Gelijk de rubbers laten invetten.
Het dashboard kraakt tijdens het rijden, heel irritant.
En de linker portier lekt zoals de rechterportier dat ook deed.
Dit laten verhelpen door de dealer.
Ik heb twijfels over de kracht van de airco. Hij lijkt toch niet te werken zoals ik het in de auto´s van vrienden zie.
Airco stopt er mee, gebroken schroefveer, bobine s
- 106.519 km
De airco heeft het begeven. Er moet een nieuwe compressor in. Dure grap.
In de winter is er een schroefveer aan de achterkant gebroken. Dat verklaart waarschijnlijk het gekraak tijdens het rijden over drempels afgelopen winter.
22-04-2011
Gisteren hield de auto in, begon wat te snorren en het erg-lampje op het dashboard begon te knipperen.
Auto aan de kant gezet, dealer gebeld. Kon er voorzichtig mee doorrijden.
Vanmorgen mocht ik direct naar de dealer komen. Uitgelezen. Auto liep op 3 cilinders.
Bobine en bougies vervangen.
Anderhalf jaar Astra Station...
- 106.710 km
Ik ben op zich nog steeds erg blij met deze auto. De enorme ruimte is fantastisch, zeker nu we een er een kleine bij hebben. Geen gedoe met de kinderwagen en logeerbedje. Het past er allemaal met gemak in.
Gemiddeld rij ik nu ongeveer 6.4l á 6.5l/100km, dus ongeveer 1:15,4, zomer en winter.
De auto rijdt nog steeds erg lekker, reageert goed en voelt veilig aan. Op lange ritten is de auto erg comfortabel, ook voor iemand met mijn lengte (1,69m).
Over de kosten afgelopen 1,5 jaar ben ik toch iets minder te spreken.
Ik mis helaas 1 rekening volgens mij, die heb ik ws niet netjes in de map gedaan, maar hier een zo compleet mogelijke opsomming:
-Airco reiniging vanwege stank
-Jaarlijkse beurt (incl reparatie raamsproeier, lekke portier rechts en achterlicht)
-Ruitenwissers vervangen
-Reparatie krakend dashboard, lekkage portier links
-Gebroken schroefveer
-Kapotte airco
-Bobine stuk en bougies vervangen
TOTAAL ongeveer: €1400
Kosten wellicht inherent aan een auto uit 2005?
Overige kosten (die niet echt nodig waren, maar waar ik zelf voor koos, dus minder relevant):
-2x bandenwissel (zomer/winterbanden)
-Winterplan en rubbers invetten
-Kofferbakschaal
-Extra plankje dashboardkastje
-Passende zonwering achterramen
TOTAAL ongeveer: €230,-
Airco weer stuk.
- 111.070 km
Het is weer raak. De airco is weer stuk. nu is de condensor lek. BALEN!
Gelukkig hoef ik de vullen en afpersen en een deel van het arbeidsloon niet af te rekenen.
Toch fijn zo´n dealer.
4 Jaar, optelling onderhoud & reparaties
- 149.000 km
Ondanks de hoge kosten vind ik het een fijne auto om in te rijden (vergeleken mijn vorige Nissan Sunny, Almera en Citroen Picasso).
Inmiddels met 2 kleine kinderen hebben we genoeg ruimte, ook voor korte vakanties.
De auto is vlot genoeg voor mij.
Voelt nog steeds veilig en comfortabel genoeg.
Ik rij gemiddeld 6,7/100 oftewel 1/14,92.
Slechts 2 grote irritaties:
1. Regelmatig brandt het motormanagementlampje. Vaak uit laten lezen tussendoor. Code P0171 / P1614 / U2139 / P0355
Tot nog toe nooit kunnen oplossen. Zeer irritant. Ik rij nu maar gewoon steeds door met het brandende lampje tot ik weer een keer bij mijn dealer kom.(Lampje gaat na een aantal km vanzelf weer uit en weer aan en weer uit)
Gelukkig is het uitlezen bij eigen dealer Hartgerink altijd gratis.
2. Het doorzichtige heldere kunststof van de koplampen worden gelig mat. Heel erg lelijk, maar niets aan te doen. De dealer heeft het kunststof al eens met succes gepolijst, maar na een jaar is het alleen maar erger geworden.
Alle onderstaande werkzaamheden zijn bij de eigen dealer gedaan, behalve wanneer anders vermeld. Ik ga het liefst naar mijn eigen dealer, maar dat is 30km omrijden. Er ligt ook een dealer op de route naar mijn werk waar ik voor kleine zaken of noodoplossingen naar toe ga.
Een opsomming van de afgelopen 2 jaren tot nu toe:
01-09-2011 113073km
Onderhoud + APK + vervangen spoorstangkogel en stabilisatiestang rechtsvoor
€449,46
05-11-2011
Opel Winterplan
€15,-
27-01-2012 119698km
Kachelslang en nog wat slangetjes vervangen
door niet eigen dealer.
€89,- Garantie onder winterplan
05-05-2012
Nieuwe zomer- en winterbanden gekocht via topbanden.com
Continental ContiPremiumcontact5 & ContiWintercontact TS830
Monteren op velg en balanceren van alle banden bij lokaal montagebedrijf via topbanden.com, monteren van de wielen met zomerbanden.
€560,59
29-05-2012 124978km
Hitteschild los. Vervangen door niet eigen dealer.
€120,-
26-06-2012 126183km
Uitlezen boordcomputer bij niet eigen dealer. Code P0171 / P1614 / U2139 / P0355
€29,-
19-07-2012 126791km
Zomer/safetycheck ivm lange vakantiereis
Aricoreiniging/pollenfilter/koplampen vervangen.
€127,84
23-07-2012
Accu dood. Op de avond van vertrek vakantie.
Nieuwe accu laten plaatsen via Opel Assistance (ANWB)
€145,- voor de accu.
24-07-2012
Op Autobahn spiegelglas rechterspiegel verloren.
€115,98 bij Duitse dealer met behulp van Opel Assistcance
16-08-2012 129012km
Grote beurt.
Reinigen gasklephuis ivm motormanagmentmeldingen.
Remblokken voor vervangen.
Koplampjes voor vervangen.
€589,72
19-04-2013 140536km
Wielen voor balanceren door niet eigen dealer
(daarom dus geen lokaal bedrijfje meer, maar gewoon weer de dealer voor montage van banden)
€39,20
15-07-2013 144232km
Onderhoudsbeurt + APK
Remvloeistof
Distributieriemenset vervangen
Ruitenwissers voor en achter
€653,21
18-09-2013 148548km
Accu dood. ANWB kwam opladen en onderzoeken via Opel Assistance. Oorzaak kapot dashboardlampje.
Was te heet geworden, kunststof gesmolten en blijven branden. Hierdoor accu leeggelopen tijdens weekend.
Nieuwe lampunit + montage.
€19,48
Totale kosten in 2 jaar tijd en 35475km aan onderhoud en reparaties:
€2953,48
Totale kosten afgelopen 4 jaar en 68904km aan onderhoud, reparaties en aanschaf onderdelen als dashboardplankje, zonwering, banden, kofferbakschaal, etc.:
€4583,48
(uiteraard excl. benzine, verzekering, wegenbelasting en afschrijving)
Conclusie: nog steeds een hele fijne auto, wel duur in onderhoud (meer dan €1100,- per jaar en 6,65cent per km)
- edit: ik zie op de rekentool van de ANWB dat de 6,65cent/km slechts 0,55ct/km meer is dan gemiddeld is berekend door de ANWB voor mijn auto. De ANWB rekent 6,1ct/km en heeft hier de bandenkosten en de aanschaf van accessoires niet bijgerekend.
Wanneer ik de banden en de accessoires er ook niet bij reken kom ik op: €3792.89 : 68904km = 5,55ct/km. -
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.