Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo (2014)

autoreview

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo (2014)

Signalement

UitvoeringAstra Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste paar 1000 km's

  • 44.500 km

Inmiddels hebben wij de Astra bijna 3 maanden in ons bezit, waarbij we ongeveer 3000 km hebben gereden. De auto wordt gebruikt als 2e auto. (Hebben een polo uit 2018 als leaseauto in de bijtelling) De reden dat we de astra hebben gekozen is de ruimte en we wouden graag een automaat. Zelf heb ik vanuit vroeger al een voorkeur voor Opel, vraag me niet waarom maar deze auto's spreken mij toch altijd aan.

De ervaringen met de Astra zijn goed, na 2 weken hebben we er een trekhaak onder laten zetten maar nog niet gebruikt. Daarnaast hebben we nog maar één klein probleempje gehad met de auto. Bij het heen en weer rijden hoorden we water klotsen, het bleek dat er water bleef staan in de rechterportier van de achterkant. Dit heeft de Opel dealer keurig verholpen onder garantie. Het schijnt een voorkomend probleem te zijn omdat Opel rubberen dopjes aan de onderkant van de deuren monteert maar die schijnen vaak verstopt te raken waardoor het water niet meer weg kan lopen.

Onze Astra is zeer compleet uitgevoerd, in principe zitten nagenoeg alle opties erop behalve: botswaarschuwing, Xenon en een open dakje.

Het rijden met de Astra gaat zeer goed, in principe is dit natuurlijk ook nog een vrij nieuwe auto aangezien er maar 44.000 km's op de klok staan. De automaat was wel even wennen (ben DSG en Multitronic van VAG gewend). Je verneemt hem schakelen maar dit is op te vangen door goed met je gas om te gaan. Wanneer je dit door hebt is het een super comfortabele automaat. De 1.6 Turbo motor (170PK) past goed bij de Astra. Hij heeft het vermogen ook wel nodig aangezien hij 1450 kg weegt. Een super snelle auto wordt het niet maar hij heeft vermogen genoeg. De stoelen zitten top! Het zijn met leer beklede AGR-stoelen met stoelverwarming, een genot om lange tijd in te zitten. De auto heeft wat mij betreft een goede mix tussen comfort en sportiviteit. Sturen gaat met net genoeg gevoel en voelt m.i. minder mechanisch aan dan bij de VW. Op sommige onderdelen vind ik VW wel degelijker, met name het gebruik van bepaalde materialen in het interieur. Wel vind ik de Astra meer af en geeft meer waar voor je geld dan wanneer je een VW-Golf koopt.

Het verbruik valt mij echt tegen, we zijn beiden geen Max Verstappen maar het verbruik ligt rond de 1 op 12. Geen zuinigheidswonder dus.

De auto is qua leeftijd wel al 7 jaar oud maar ik vind het nog steeds een prachtige auto om te zien, wellicht zelfs mooier dan de opvolger de Astra K (in sommige uitvoeringen) maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Ik hoop nog veel meer mooie en fijne kilometers te maken met deze auto. Als er vragen zijn hoor ik dat graag!

Weer dik een jaar verder

  • 62.000 km

We zijn weer bijna 15000 probleemloze kilometers verder. Gelukkig 0 problemen gehad met de auto. Hij bevalt nog steeds super goed. Afgelopen jaar, 2 weken door Noorwegen gereisd met 4 personen en dit beviel top. Daarnaast ook nog met een fatsoenlijke caravan naar het buitenland geweest, ook dit deed de auto top. Af en toe zelf schakelen met de automaat was soms fijner maar 75% kon je hem gewoon in de D laten staan.
De stoelen zijn erg fijn en na moderne begrippen in mijn mening nog één van de fijnst zittende stoelen in de betaalbaarste klasse. Na de reis wel gemerkt dat hij door het vele rijden iets zuiniger is geworden. Wellicht hebben de vorige eigenaren veel korte stukken gereden.

Enkel normaal onderhoud uitgevoerd en 2 nieuwe voorbanden laten monteren. Rijden doet de Astra nog steeds goed. Geen olieverbruik zoals bij de VAG-groep bijna standaard is. Heb als leasewagen ook nog een Octavia diesel (DSG) en die lust wel graag olie.

Kortom nog steeds dik tevreden.

Ben wel benieuwd of mensen ervaring hebben met dit blok icm met chiptuning? Je krijgt dan 200PK.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.