Opel Astra GTC 1.4 Turbo 140pk Sport (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra GTC 1.4 Turbo 140pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 70.200 km |
De eerste ervaringen
- 10.000 km
Na 5 jaar Vectra werd het tijd voor een nieuwe auto. Gekozen voor een Astra die ik gekocht heb bij Opel Nijs te Someren waar service hoog in het vaandel staat.
Heb gekozen voor de Astra GTC.
De 4 deurs Astra ziet er al goed uit maar de GTC is toch nog net wat strakker.
Heb de kleur wit gekozen zodat de contouren mooi uit komen.
Heb op deze auto diverse extra's gekozen zoals Xenon met AFL, Opeleye en navigatie.
Xenon met AFL is magnifiek, deze heeft ook een grootlicht assistent en dit werkt buitenverwachting goed. Zosnel ie een tegenligger ziet schakelt ie terug naar dimlicht. En wat een bom licht komt er uit. Het lichtbeeld zie je ook steeds veranderen (hangt van snelheid en omstandigheden af)
Ook Opeleye is een mooie optie. Camera leest verkeersborden en laat deze zien op het display. Dit is in kombinatie met afstandsmeting en rijstrookmarkerings-waarschuwing.
De 1.4 motor is redelijk krachtig en stil.
Met een wat rustige rijstijl is 1:15 te halen. (zie verbruik boven de foto) Niet slecht voor een auto van 1350 kg.
Navigatie werkt ook voortreffelijk. Heb hem nog niet op een fout kunnen betrappen.
De auto is tot nu toe vrij van kraakjes en piepjes.
Het dashboard heeft veel knopjes maar het wijst zichzelf zonder dat je er een Astra boekje op na hoeft te slaan. Er zit een goede audio installatie in met goede hoge, midden en lage tonen afstellingsmogelijkheid. Boordcomputer ontbreekt niet en er zit een duo ventilatiesysteem op. (climate-control)
De ergonomische stoelen zitten echt geweldig.
Tot nu toe (gelukkig) nog geen storingen of iets dergelijks gehad.
Al met al het is een feest om te rijden in deze auto.
Update 10.000 km
Auto is nu ruim een half jaar oud en geen problemen gehad. Ben nog zeer tevreden over de GTC.
Heb veel bekijks met deze Opel. Veel mensen vinden dat de kleur wit hem goed staat.
Het verbruik blijft rond de 1 op 15 hangen. Waarschijnlijk zal het de komende winter iets hoger worden.
Olie verbruik is minimaal, enkele millimeters gezakt op de pijlstok.
De airco krijgt het interieur snel koud (bij buitentemperaturen van meer dan 25/30 graden), heeft dus meer dan voldoende capaciteit.
Het dashboard heeft veel knopjes maar dit is na gewenning totaal geen probleem.
De auto heeft een start-stop systeem. Wanneer ik in de stad rij en vermoed dat ik voor een stoplicht wat langer moet wachten maak ik er gebruik van. Soms wil je niet dat het systeem aanstaat, dit is dan met een knopje op het dashboard simpel uit te zetten.
Met de Opeleye die verkeersborden leest ben ik blij mee, zeker tegenwoordig op de snelweg met de steeds wisselende max-snelheden( 80,100,120 of 130 km/u) is dit een fijne optie, je weet nu steeds wat de maximale snelheid is.
Omdat de auto 2 deuren heeft is het wel oppassen met in/uit-stappen, het zijn nogal grote lappen.
update 3 jaar
- 55.800 km
Auto is nu ruim 3 jaar en bevalt nog uitstekend.
Tot nu toe geen defecten gehad, auto heeft alleen regulier onderhoud gehad.
update 3 jaar en 10 maanden
- 70.200 km
Omdat deze Opel Astra GTC zo goed bevallen is onlangs de nieuwe Astra-k gekocht bij Opel Nijs te Someren.
Heb voor deze dealer gekozen door de vele positieve ervaringen afgelopen jaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.