Opel Astra GTC 1.4 Turbo 140pk Sport (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra GTC 1.4 Turbo 140pk Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Een Astra die je zelden ziet ;-)
- 30.000 km
Een Opel Astra die een zeldzame verschijning is op Neerlands wegen?
Men zou denken dat ik een grapje maak, maar dit is een waarheid die klopt als een koe. De kans dat je tijdens een middagje toeren een Maserati tegenkomt is groter dan de nieuwe GTC. Gek eigenlijk, want na een jaartje sturen in deze auto vind ik dit nog altijd een heerlijke auto. Met in mijn ogen een prachtig uiterlijk. Zelfs in de standaard uitvoering.
Gisteren was ik bij Autotaalglas. Ze hadden de verkeerde voorruit besteld omdat ze niet eens wisten dat er een GTC bestond. Ja vreemd eigenlijk, maar het maakt hem wel exclusief.
Mazzel
Ik heb deze auto nog net op tijd geleased. In de tijd dat hij nog 20% bijtelling had. Waarschijnlijk is de huidige 25% bijtelling ook een van de voornaamste redenen dat je hem niet zo veel ziet.
Motor
In de pers wordt deze 140 pk motor een beetje neer gehaald. Hij zou te weinig fut hebben en enige bite missen. Hmmm. In de praktijk valt het eigenlijk wel reuze mee. Ok. Het is geen bijterige dobberman, maar meer een labrador. Die overigens sterk zat is. Op de snelweg is er heerlijk lange
stukken hard mee te rijden. In goed comfort. Het is geen strepentrekker eerste orde. Wat het uiterlijk een beetje beloofd. Maar lui of langzaam zou ik het zeker niet durven noemen. Het schakelen voelt degelijk aan, lekker solide. Hij heeft geen klik-klak bak, zoals mijn vorige 2008 Honda Civic, desondanks schakelt het heerlijk.
Wegligging
Eén van de sterkste punten van deze auto is de wegligging. Hij kan echt ongehoord hard door bochten. Harder dan je op basis van je gevoel zou verwachten. En dat zonder ooit oncomfortabel te worden. Wellicht is dit bochtgedraag ook toe te schrijven aan de banden die standaard al 235 breed zijn. Overigens vind ik dat de standaardbanden wel ietsje hoge wangen hebben. Klein beetje balonbanden. Dat had van mij wel wat minder gemogen, optisch gezien dan. Vering voelt semi sportief aan.
Karakter
Het is de ideale auto om met twee personen lange ritten te maken. Even op en neer naar Amsterdam of Parijs kan prima met deze auto. Wat mede te danken is aan de goede stoelen, daar houd je het jaren in uit. Bij wijze van spreken dan.
Zitpositie
Andere troef van deze auto is de zitpositie. Heerlijke stoelen die goedgekeurd schijnen te zijn door een of ander ortopedisch Duits genootschap. De Bund Gute Rukken of zoiets. Met mijn 193 zit ik er fatsoenlijk in. Ze zijn laag in te stellen en er zit een uitschuifbaar stuk in voor lange benen. De dikkere wangen tonen ook nog wel sportief. Je voelt je helemaal thuis. Lekker diep naast het lange mooie raam van de voordeur.
Het achterbankje vind ik weer iets minder. Het is een beetje hard en het is niet heel relax als er iemand achter mij zit. Maar dat heeft wellicht ook een beetje met mijn lengte te maken.
Concurrentie
Heel moeilijk om hier objectief tegen aan te kijken, als je zelf in zo'n auto rijdt. Toch heb ik me in het begin vaak afgevraagd wat nu een mooiere auto is. Deze of de Scirocco. Vanachter vind ik de Astra mooier. De neuzen van de scirocco/astra zijn wel aan elkaar gewaagd.
Toch vinden veel mensen die ik spreek de scirocco sportiever. Naar mijn idee is dit te wijten aan de veel lagere bodemvrijheid van de scirocco en de aparte naam die volkswagen gegeven heeft. Eigenlijk had opel dit ook moeten doen. Hem niet Astra GTC noemen maar iets anders, zoals ze met de Cascade wel gedaan hebben. Hoe jammer zou het zijn geweest als ze vroeger de Calibra Vectra GTC genoemd hadden.
Maar om niet te ver af te dwalen. Kostentechnisch was de Astra GTC veel voordeliger dan de Scirocco. Standaard zaten er voor het bedrag van 27000 euro (ongeveer mijn max leasebudget) veel meer opties op. Naar de Megane Coupe heb ik verder niet eens gekeken. Daar was voor dit geld niet echt een aantrekkelijke motor in te krijgen en Franse auto's moeten je liggen.
Problemen
Problemen heb ik afgezien van een marterschade en een gesneuvelde voorruit niet gehad. Oké. Eén keertje olie moeten bijvullen bij 20000. Maar dat was het dan ook wel. Dit is en voelt gewoon aan als een oerdegelijke auto die naar mijn idee de komende tijd niet kapot zal gaan.
Conclusie
Fijne auto die ik iedereen aan zou bevelen, waarmee het lekker lange stukken rijden is. Die exclusief uitziet en (gezien de verkoopaantallen) ook waarschijnlijk exclusief blijft.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
