Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC (2013)

autoreview

Opel Astra GTC 2.0 Turbo OPC (2013)

Signalement

UitvoeringAstra GTC 2.0 Turbo OPC
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf22.000 km
KM-stand laatst44.500 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 22.700 km

Zoals ik in mijn laatste review van de Vectra OPC al schreef, heb ik medio oktober 2013 afscheid genomen van deze fijne auto. Nu dus een Astra OPC van februari 2013. Geen geluid meer van een zes cilinder, dat is wel jammer. De Astra is echter een prachtige wagen om te zien, een echte "hot hatch". Ik heb hem met het OPC+ pakket, wat feitelijk een must is voor de buitenkant/aanzien van deze auto. Door de 3-deuren wel wat minder praktisch, maar het staat heel sportief. Ik heb nog niet zo heel veel km's gereden, maar de auto voelt heel goed, veilig aan. De stoelen zijn super om in te zitten.
Mijn referentie is natuurlijk nog de Vectra en dan bemerk ik, dat de Astra wat handelbaarder (iets kleiner) is en dat voel je. Het onderstel is nog weer een flinke stap vooruit. Het lijkt alsof de auto "op rails" loopt en geeft heel veel gevoel en vertrouwen, vooral bij het ingaan van bochten. De auto heeft duidelijk minder de neiging tot onderstuur in bochten dan de Vectra. En deze lag toch echt niet slecht op de weg. Het brandstofverbruik valt nog niet mee, maar ik heb ook nog niet zoveel (snelweg) km's gemaakt. De snelheidsbeleving valt erg mee, want deze auto presteert zo gemakkelijk, dat je op de teller pas ziet hoe hard het al gaat. De eerste indrukken en km's zijn dus uitstekend. Dit is een echte rijdersauto. Opnieuw hulde aan het OPC-team. Later meer.

1e onderhoudsbeurt

  • 25.000 km

Onlangs was het zover, dat mijn Astra OPC zijn 1e onderhoudsbeurt moest hebben. Olie verversen en diverse controles. Zelf nog mooi de auto goed van onderen kunnen bekijken en alles ziet er keurig uit. De monteur heeft verder geen bijzonderheden kunnen vinden. Bij het uitlezen van de computer, werd er wel een storing gegeven voor de zitting van de stoelverwarming. Zelf had ik dit nog niet gemerkt, maar mijn vrouw vertelde, dat bij haar inderdaad een paar keer de verwarming (op hoogste stand) vanzelf uitging. Blijkbaar uit veiligheid en verwarmingselement zitting wordt onder garantie vervangen.
Ik rijd pas 5 maand met deze auto en ben nog steeds zeer tevreden. Wel heb ik mijn zomerset (velgen/banden) er inmiddels weer onder gezet en dit rijdt wat directer en vind ik zelf veel mooier staan (20" Y-spaak). Het zitten (stoelen) in de auto is perfect en het rijden blijft een feest, ook al is de snelheidsbeleving enigszins relatief, zo gemakkelijk gaat dit allemaal. Als je op de teller kijkt, denk je soms oh, oh, gaat het al zo hard. Wat mij nogal tegenvalt, is het verbruik voor een 2 liter vier cilinder (1 op 8,5). De auto is tot nu toe zelfs nog iets minder zuinig dan mijn vorige auto, de Vectra OPC met V6, terwijl ik op dezelfde wijze rijd. Ik moet daarbij wel opmerken, dat ik euro 95 tank. Euro 98 wordt aanbevolen door Opel, maar dit is 10 eurocent per liter duurder. Het is voor mij de vraag of dit in verbruik zoveel scheelt? Volgens de norm moet dit veel beter kunnen.

De navigatie werkt heel prettig, goed geluid van de radio, veel gemak door de compleetheid van de auto en alle instellingen zijn goed te bedienen. De kritiek van diverse autojournalisten op de middenconsole met de vele knopjes, begrijp ik niet. Voor veel functies gewoon eenvoudig 1 drukknop en je hoeft niet door allerlei menu's te bladeren. Het bevalt mij prima.
Op het benzineverbruik na, veel lof voor mijn nieuwe aanwinst. Hopelijk nog veel fijne kilometers. Tot een volgende review.

Nieuwe bak

  • 34.000 km

De tweede onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden en opnieuw een storing aan de stoelverwarming. Hetzelfde euvel als vorig jaar: na enige tijd op de hoogste stand gaat de stoelverwarming uit. Dit vanwege de veiligheid, maar het hoort niet. Onder garantie is opnieuw het verwarmingsmatje vervangen. Ik weet niet of hier meer mensen last van hebben, maar ik vind het wel vreemd.

Kort na de onderhoudsbeurt hoorde ik een geluid bij het optrekken, wat ik niet thuis kon brengen. Verder niets merkbaar, auto reageert normaal, reed ook normaal, maar het hoorde naar mijn mening niet. Toch maar terug naar de dealer. De diagnose van hen: speling in de versnellingsbak bij de 1e versnelling. Nog nooit meegemaakt bij dit type en om die reden + kosten werd Opel NL benaderd. Een specialist van Opel NL is ook komen luisteren, inclusief een andere Astra OPC om het verschil goed waar te kunnen nemen. Hij kwam tot dezelfde conclusie. Omdat er nog geen revisie mogelijk is, een nieuwe versnellingsbak gemonteerd. Volledig onder garantie, wat uiteraard erg plezierig is voor mij. Via dealer Broekhuis in tussentijd een Adam meegekregen (hoefde alleen de brandstof te betalen). Al met al een dure grap voor Opel, vermoed ik. Zo maak je wat mee, met een dergelijk jonge auto en weinig kilometers. Maar gelukkig is dit door dealer Broekhuis en Opel allemaal keurig netjes opgelost. Chapeau.

Maar naast dit bijzondere mankement is het een feest om in/met deze auto te rijden. Met de uitstekende stoelen, wegligging, de nodige luxe en lekkere prestaties. Nog regelmatig positieve reacties van mensen, mede omdat je de Astra GTC vrij weinig ziet rijden en dan als OPC al helemaal niet. Op de AutoRAI nog in diverse concurrenten gezeten, maar de meesten hebben niet zulke fijne, goed instelbare sportstoelen.

Overgestapt op euro 98 brandstof en ik moet zeggen, het verbruik is iets gunstiger, maar nog lang niet de cijfers volgens de officiële normen. Ik rijd nu ongeveer 1 op 9,5 terwijl dit met euro 95 ongeveer 1 op 8,5 is. De duurdere brandstof kan hierdoor net uit.

Tot een volgende keer.

Nieuwe banden en de Duitse autobahnen

  • 38.500 km

Voordat de vakantiereis naar Oostenrijk zou starten, heb ik beide voorbanden laten vervangen. Het profiel was weliswaar nog 3 mm en zou dus wettelijk gezien nog wel een tijdje kunnen, maar ik kies liever voor veiligheid en zekerheid. Met een brede band heb je eerder kans op aquaplaning bij nat wegdek, vandaar. Voor dezelfde band gekozen, de Pirelli P zero. Naar mijn idee een prima band. Het eerste paar heeft het dus 35000 km volgehouden. De achterbanden hebben overigens nog ruim 6 mm en kunnen dus nog duizenden km's mee. Geen goedkope banden, maar dat weet je van tevoren bij een dergelijke auto.

Via Duitsland naar onze vakantiebestemming gereden en de auto dus eens goed uit kunnen proberen in het snelwegparadijs van Europa, waar op de meeste plekken (nog) geen snelheidsbeperking geldt. Vanwege de andere weggebruikers, die minder hard gaan, wel goed opletten en anticiperen. Ik vind, dat de auto het prima heeft gedaan, met een erg goede wegligging op hoge snelheden (rond/boven 200 km). De auto voelt heel vertrouwenwekkend aan, het stuurgevoel is niet "zweverig of licht" maar de auto stuurt gewoon scherp en zeker. En ik heb overwegend in de SPORT stand gereden en niet in de nog stuggere OPC stand van de dempers. Ik voelde gewoon die behoefte niet en het rijdt ook nog iets comfortabeler. Wat kan ik nog meer zeggen over het langere tijd rijden op hoge snelheid met remmen en optrekken, gewoon erg positief. De auto voldoet aan dat wat ik verwachtte. Ik heb dit al eerder gememoreerd, maar het geluid van een zes cilinder (zoals in mijn vorige Vectra OPC) blijf ik toch nog wel een beetje missen, hoor. Maar door al het downsizen zal dit vast niet meer terugkomen. Bij een laag toerental "pakt" de auto wat minder fijn op vind ik, vooral bergopwaarts waardoor terugschakelen regelmatig noodzakelijk is.

Een minpunt blijf ik het benzineverbruik vinden voor een vier cilinder. Normaliter al geen zuinigheidswonder, maar flink doorrijden op de autobahn leverde mij een verbruik op van ongeveer 1 op 6. Dit houdt in, dat je iedere 300 km echt opnieuw moet gaan tanken...

Samenvattend durf ik rustig te stellen, dat de Astra OPC zich op de autobahnen prima thuis voelt en moeiteloos lange tijd hoge snelheden kan bereiken. Het voelt gewoon goed en veilig aan. In de bergen is het overigens heerlijk rijden met 280 pk aan boord. Het benzineverbruik blijft hoog bij deze auto, ondanks de getankte euro 98. Tot een volgende keer.

Afscheid.

  • 44.500 km

De jaarlijkse beurt, in dit geval na 3 jaar, liet geen verdere bijzonderheden zien. Behalve de melding, dat de remblokken aan de voorzijde (Brembo) binnenkort aan vervanging toe zijn. Hier werd vorig jaar ook al een opmerking over gemaakt, dus ik wacht nog maar even af.

In tussentijd begint het toch al wel weer te "kriebelen" en achteraf moet ik toegeven, dat een auto met 3 deuren toch minder praktisch is. Dit wist ik natuurlijk wel, maar wilde heel graag deze OPC in 2013. Met het parkeren (nogal grote deuren), wat in- en uitstappen niet gemakkelijker maakt. Medereizigers moeten de nodige moeite doen om achterin plaats te nemen. Wachten op de nieuwe OPC (Astra K) is een optie en deze komt waarschijnlijk met 5 deuren. Maar dit zal wel 2017/2018 worden voordat een jong exemplaar beschikbaar komt. Daarbij speelt: in mijn hart zou ik eigenlijk heel graag een 4-wiel aangedreven auto willen hebben (meer grip bij acceleratie) en als het kan dan met een automaat. Maar dan zal dit niet meer een Opel zijn.....

Deze zoektocht heeft inmiddels succes gehad en op 22 april 2016 heb ik afscheid genomen van mijn Opel Astra GTC-OPC. Met heel veel plezier in deze auto gereden en ik wens de volgende eigenaar net zoveel rijplezier toe, dan dat ik er mee heb gehad. Dit zal dus ook de laatste review zijn bij deze auto voor mij.

Iedere autoliefhebber, die dit leest, wens ik veel plezier toe met zijn eigen automobiel. Geniet van het autorijden, gun elkaar de nodige ruimte en wees een heer in het verkeer. Met vriendelijke groeten.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 675
 

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens