Opel Astra Cabrio 1.8i-16V (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Cabrio 1.8i-16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 134.000 km |
Lekker open
- 82.000 km
In de cabriosfeer...
Eerder al een oudere Astra cabriolet (1.6) gereden. Dan nog een megane cabriolet (2.0) en BMW 325ia (e30 voor de kenner). Ook een paar maanden (leuk, in juli en augustus 2002) mogen proeven van een Bentley Azure. Puur genieten, tijdelijk van iemand in bruikleen ;-) (niet mijn prijsklasse).
De beste keuze van bovenstaande auto's is de huidige Astra, alhoewel de 6 in lijn met automaat natuurlijk beter reed. Windgeruis valt mee voor een cabriolet, de softtop is nog de eerste (volautomaat) en is ook in de winter goed bruikbaar.
Het verbruik valt mee, schommelt tussen de 1 op 12 en 1 op 16. Uiteraard afhankelijk van stad of snelweg. Veel onderhoud heeft de auto niet nodig gehad de afgelopen 6 jaar, ben dan ook pas 2e eigenaar (niet volgens de gegevens op de RDW). Vorige eigenaar zijn een vader en zoon geweest (onderling overgeschreven i.v.m. verzekering) en daarvoor een dealer als showmodel.
Onderhoud heeft zich beperkt tot een nieuwe aircopomp, een verse set banden, verse remmen, distributieriem (komend jaar weer aan de beurt denk ik) en verder de standaard beurtjes. De auto heeft inmiddels (6 jaar verder) 130.000 gelopen. Zo'n 50.000 als tweede auto in 6 jaar is ok. De familie voiture zou zo'n 75.000 doen in eenzelfde periode. De family car is echter vaak met 60.000 toe aan een volgende eigenaar (4 jaar ongeveer)
De auto is grijs met rood leer, gelukkig wel een mooie donkerrood en geen schreeuwende kleur.
Staat veel stil nu tijdens corona
- 131.500 km
Door corona wordt de tweede auto eigenlijk nauwelijks nog gebruikt. Ergens zit er dan ook twijfel om 'm te houden. Alleen blijft het een genot om in te rijden en is het straks in het voorjaar, de zomer weer lekker open toeren.
De accu zal wel wat minder worden, na een dikke maand niet gebruiken startte de auto nog wel, de accu leek er moeite mee te hebben...
Onderhoud
- 133.000 km
Onderhoud geweest aan het oude beest.
De Astra had een distributieriem (met waterpomp, spanrollen e.d.) nodig. Via de dealer een offerte van EUR 1.000 als er verder niks aan de hand is. Mij te gortig, stappen we maar van dealeronderhouden af. Na wat belletjes 700 bij een (door de ANWB) goed aangeschreven garage (doet verkoop en onderhoud).
Geen vreemde zaken tegengekomen, complimenten over de staat van de auto ontvangen. De auto id heel goed onderhouden en ziet er ook van binnen en buiten nog goed uit. Twee zaken die de ouderdom niet hebben overleefd:
- Wat instapschade op het rode leer en de naad van het leer laat los aan passagierszijde
- Het dashboard (midden-radiodeel) heeft slijtsporen (Astra kwaal)
Al met al tevreden over de auto. Nog altijd wel twijfel over doorrijden of toch maar wegdoen. Blijft toch een aardige kostenpost met 2 dkm per jaar...
Jaartje verder
- 134.000 km
Het is weer bijna tijd voor het jaarlijkse onderhoud. Door het weinige rijden is de uitlaat aan vervanging toe. Verder doet de astra wat ie moet doen. Helaas heeft iemand twee krasjes op de deur gemaakt en denk ik dat er een trekhaak tegen de voorbumper heeft gezeten (plekje waar de lak loslaat)
Al met al niet ontevreden. Twijfel wel nog altijd of we deze voor een elektrisch voertuig weg moeten doen en de peugeot als 2e auto gaan gebruiken
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.