Opel Astra 2.0 GSi 16V (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 2.0 GSi 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 113.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Verrassend snelle bak. Trekt heel goed door en zit heel vlot aan de 200 en heb er al eens dik 235 mee gehaald (niet in Nederland welteverstaan). Met een beetje doortrappen zit in 7,2 op de 100 en vreet je zomaar een TT"je op en alle andere GTI"tjes. Je moet altijd voor de 150pk versie gaan!
De aanwezige tractiecontrole is geen overbodige luxe; hij wil nog weleens snel doorslippen- bij nat weer helemaal (maar hij kan ook uit). Stuurgedrag is soms wat vaag en te licht maar wel voorspelbaar. Bak schakelt goed en de overbrengingen zijn heel goed gekozen. Motor is heel betrouwbaar maar wil als hij koud is nog weleens onregelmatig lopen, zeker bij koud weer. Boardcomputer is fijn en accuraat. Bekende ziekte is uiteraard de roest bij de achterschermen (heb ik helaas ook last van) en sommige dure specifieke GSI-onderdelen. Gelukkig is er veel te krijgen als je een beetje zoekt. Kortom een praktische auto met genoeg in huis om je lekker uit te leven en andere "snellere" auto"s het leven aardig zuur te maken.
Toevoeging 04-2003: de motor loopt nu beter in de winter (koude), maar heeft inmiddels duidelijk te lijden van de "Opelziekte": d.w.z. dat het motorstoringslampje te pas en te onpas brandt en soms ook de power wegvalt. Heb inmiddels al zo vaak dezelfde klacht gezien bij anderen (en het onvermogen van Opeldealer om dit te tacklen) dat ik nu snap dat je dit voor lief moet nemen. Jammer, voor een in potentie errug leuke auto.
PROBLEMEN
- onregelmatig lopen motor en wisselende prestaties (waarschijnlijk octaangehaltemeter, lambdasonde of andere sensor) wordt binnenkort goed aangepakt (toev: dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met een regelmatig vervuilende EGR-klep/vacuümslang, maar kent wellicht een meer mysterieuze oorzaak)
- pakking uitlaat vervangen
- ruitewissermotor voor vervangen (35 euro, 2e hands)
- bumper voor (=duur) + radiateur vervangen (bedrijfsongevalletje)
- rubber beschermhoes voorwiel vervangen
- remschijven- plus blokken vervangen
- nieuwe achterdemper
- complete ontsteking vervangen (rotor, kabels, verdelerkap)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.