Opel Astra 2.0 GSi 16V (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra 2.0 GSi 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 183.500 km |
KM-stand laatst | 434.700 km |
Al 14 jaar met passie een auto in topstaat terugbr
- 434.700 km
Ik moet toegeven, van alle Opel Astra's GSi die er in 2004 te koop stonden was dit niet de beste koop die ik had kunnen doen, maar een vriendin van me had deze te koop met een kapot druklager (van de koppeling) en ik kon de wagen voor een prikkie overnemen.
Bij de overname (de wagen was toen al 12 jaar oud) wist ik dat als ik de wagen langer dan 2 jaar wilde rijden er een stevige investering in de carrosserie nodig was. Dit is namelijk bij alle Opel Astra's van de beginjaren '90 het geval. Roest bij de achterschermen en de vulopening van de brandstoftank zijn grote problemen als het gaat om de houdbaarheid van deze wagens. Daardoor zijn er ook niet veel meer van op de weg in Nederland.
In 2005 heb ik de hele carrosserie gerestaureerd / laten restaureren, waardoor ik een goede basis had om achterstallig onderhoud te gaan aanpakken. Vanaf 2004 heeft de wagen alleen maar onderhoud gehad bij Opeldealers, met de filosofie: het onderhoud moet weer in dusdanige staat komen dat het bij de APK voorspelbaar is welke kosten eraan komen. De GSi krijgt sinds die tijd weer zijn kleine en grote beurt volgens het schema van Opel. Dit betaalt zich uit in een enorme betrouwbaarheid.
Ik heb in de afgelopen de afgelopen 14 jaar drie keer onverwacht stil gestaan op zodanige wijze dat ik de auto niet meer op eigen kracht thuis heb kunnen krijgen:
1. Een homokineet die het zover had begeven dat de as het wiel niet meer kon aandrijven (slijtage)
2. Een afgebroken borgmoer in de aandrijfas, waardoor de aandrijfas uit de naaf liep (metaalmoeheid)
3. Kortsluiting in het contactblokje van het startslot, waardoor de accu leeg werd getrokken.
Natuurlijk is er erg veel onderhoud aan de wagen geweest, maar het heeft wel geresulteerd in een wagen die na ruim 26 jaar nog steeds fantastisch rijdt!
++ Briljante motorblok met hoog koppel en een heerlijk toerenverloop
+ Relatief gunstig verbruik in verhouding tot het vermogen. 1:12 met een redelijk pittige rijstijl is prima mogelijk
+ Fantastische wegligging
+ Heerlijk comfortabele stoelen
- Behoorlijk luidruchtig motorgeluid bij snelwegtempo
- Veel rijwindgeluid
- Veel kraakjes in het interieur
- versnellingsbak schakelt niet heel soepel
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra


Uitgelicht aanbod
Lees ook

Erik van Dijk 'ontpauperde' Opel Astra GSi en heeft nu een prachtexemplaar

Opel Astra F vs. concurrenten - Uit de Oude Doos

Opel Astra 2.0-16V GSI – 1992 – 440.277 km - Klokje Rond

Opel Astra 1.6i (1993) - Klokje Rond

Kennismaken met de Opel Corsa B - Uit de Oude Doos
