Opel Astra 2.0 GSi 16V (1992)

autoreview

Opel Astra 2.0 GSi 16V (1992)

Signalement

UitvoeringAstra 2.0 GSi 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf183.500 km
KM-stand laatst434.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Al 14 jaar met passie een auto in topstaat terugbr

  • 434.700 km

Ik moet toegeven, van alle Opel Astra's GSi die er in 2004 te koop stonden was dit niet de beste koop die ik had kunnen doen, maar een vriendin van me had deze te koop met een kapot druklager (van de koppeling) en ik kon de wagen voor een prikkie overnemen.

Bij de overname (de wagen was toen al 12 jaar oud) wist ik dat als ik de wagen langer dan 2 jaar wilde rijden er een stevige investering in de carrosserie nodig was. Dit is namelijk bij alle Opel Astra's van de beginjaren '90 het geval. Roest bij de achterschermen en de vulopening van de brandstoftank zijn grote problemen als het gaat om de houdbaarheid van deze wagens. Daardoor zijn er ook niet veel meer van op de weg in Nederland.

In 2005 heb ik de hele carrosserie gerestaureerd / laten restaureren, waardoor ik een goede basis had om achterstallig onderhoud te gaan aanpakken. Vanaf 2004 heeft de wagen alleen maar onderhoud gehad bij Opeldealers, met de filosofie: het onderhoud moet weer in dusdanige staat komen dat het bij de APK voorspelbaar is welke kosten eraan komen. De GSi krijgt sinds die tijd weer zijn kleine en grote beurt volgens het schema van Opel. Dit betaalt zich uit in een enorme betrouwbaarheid.

Ik heb in de afgelopen de afgelopen 14 jaar drie keer onverwacht stil gestaan op zodanige wijze dat ik de auto niet meer op eigen kracht thuis heb kunnen krijgen:
1. Een homokineet die het zover had begeven dat de as het wiel niet meer kon aandrijven (slijtage)
2. Een afgebroken borgmoer in de aandrijfas, waardoor de aandrijfas uit de naaf liep (metaalmoeheid)
3. Kortsluiting in het contactblokje van het startslot, waardoor de accu leeg werd getrokken.

Natuurlijk is er erg veel onderhoud aan de wagen geweest, maar het heeft wel geresulteerd in een wagen die na ruim 26 jaar nog steeds fantastisch rijdt!

++ Briljante motorblok met hoog koppel en een heerlijk toerenverloop
+ Relatief gunstig verbruik in verhouding tot het vermogen. 1:12 met een redelijk pittige rijstijl is prima mogelijk
+ Fantastische wegligging
+ Heerlijk comfortabele stoelen

- Behoorlijk luidruchtig motorgeluid bij snelwegtempo
- Veel rijwindgeluid
- Veel kraakjes in het interieur
- versnellingsbak schakelt niet heel soepel

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 675
 

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens