Opel Astra 1.4 Turbo Innovation (2017) #2

autoreview

Opel Astra 1.4 Turbo Innovation (2017)

Signalement

UitvoeringAstra 1.4 Turbo Innovation
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf50.000 km
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Astra J naar Astra K

  • 80.000 km

Inmiddels ruim 1,5 jaar in bezit dus tijd voor een review. Gekocht aan het begin van de coronacrisis wat een verademing was; lekker rustig bij de dealers (ook op zaterdag) en ze hebben alle tijd voor je :-). Net als haar vorige auto heeft mijn vriendin weer gekozen voor een Opel Astra. (Uiteraard) heb ik nog geprobeerd om haar in een Audi A3 te praten maar ja, wil je een A3 met weinig kilometers in een leuke uitvoering met sportstoelen, achteruitrijcamera etc dan vliegen de prijzen omhoog en rationeel inderdaad niet meer te verdedigen. Daarnaast was ze erg tevreden over haar vorige Astra, ruim 160.000 km tevreden mee gereden en met een kilometerstand van 230.000 ingeruild dus was het natuurlijk niet vreemd om weer voor een Opel Astra te gaan.

Vergelijking met vorig model (Astra J)
Dit betreft de zogenaamde Astra K en is de opvolger van de Astra J. Grootste verschil met het vorige model is dat deze 125 kg lichter is (1.168 kg vs 1.293 kg). Daarnaast is de motor een stuk feller geworden, bij het vorige model hadden we de 1.4 met op papier 140 pk en hoewel een prima en betrouwbare motor had je niet het gevoel met 140 pk op weg te zijn (eerder 120 pk). In negatieve zin valt op dat de brandstoftank fors kleiner is geworden (47 liter vs 56 liter). Kofferbak is gelijk gebleven met 370 liter, geen ruimtewonder maar voldoet (en als je graag meer kofferbakruimte wil is de Sports tourer een zeer goed alternatief, hoewel ik de hatchback veel beter in verhouding vind). Wat verder een prettige verbetering is, is dat de raamstijlen aan de zijkant bij de voorruit een stuk smaller zijn geworden wat het overzicht ten goede komt.

Motor
Ga je op zoek naar een Opel Astra vanaf modeljaar 2015 dan vind je voornamelijk 1.0tjes met 105 pk. Ook wij hadden eerst proefgereden in een 1.0 met 105 pk omdat de recensies daarover lovend waren. Op zich een prima motor maar als je 100km/h in z’n 6 rijdt en wil versnellen dan komt hij toch echt tekort, ook in vergelijking met de ‘oude’ 1.4 140pk waar de reviews destijds minder positief waren. Bewust daarom gekozen voor de 1.4 met 150pk en dat is echt een superfijne motor met altijd voldoende vermogen. Bijkomend voordeel is dat je dan een 4-cilinder hebt wat gewoon net even soepeler klinkt. Verbruik van de 1.4 zal mogelijk wat hoger liggen maar met gemiddeld verbruik 1 op 18 (zeker ook geholpen door de invoering van maximaal 100 km/h) nog steeds zuinig te noemen.

Uitvoering
Mevrouw is een luxe paardje en wilde dus persé een achteruitrijcamera én sportstoelen. Daarnaast vind ze het interieur van de ‘Edition’ uitvoering niet mooi, de zwarte hoogglans lak van de innovation sprak haar meer aan. Het is daarmee een innovation geworden die standaard is uitgerust met o.a.:
-Gescheiden klimaatzones
-Key less entry: vind ik zelf nooit zo boeiend (hoeveel moeite is het om even in je zak te graaien om op het knopje te drukken). Maar als je sleutels altijd ergens overvolle handtas zitten mogelijk wel handig.
-Dode hoek sensor: erg handig als extra check of er geen auto/motor in je dode hoek zit, een optie die ikzelf op de Audi niet heb maar wel graag zou willen hebben.
-DAB: ik zie hier nog weinig toegevoegde waarde in. Kwaliteit is (met standaard speakers in ieder geval) niet beter dan FM, misschien heb je keuze uit meer zenders maar als je bv altijd Radio 538 luistert dan niet echt nodig. Overigens switcht hij zelf automatisch tussen FM en DAB.
-LED verlichting: zeker de moeite waard, lichtopbrengst is een stuk beter dan standaard halogeen.
-Android auto: een must have bij deze auto aangezien er sinds 2019 geen kaartupdates meer mogelijk zijn (zie hieronder...)
-17" lichtmetalen velgen (zie foto's): Staan hem zeer goed. Ook een ideale maat qua bandenprijs omdat A-merk banden in 225/45/R17 (elke Golf heeft dat ook) schappelijk geprijsd zijn, ga je naar 18” of zelfs 19” dan schieten de prijzen omhoog.

Specifiek had de vorige eigenaar nog de volgende opties aangekruist:
-Achteruitrijcamera: wilde vrouwlief persé hebben maar persoonlijk weinig toegevoegde waarde. Icm met 4 camera's waardoor je een 360 graden view kan krijgen (en je de auto dus perfect binnen de lijntjes kan parkeren) wel maar dat is voor zover ik weet niet mogelijk bij een Astra.
-Sportstoelen: zitten goed, goed instelbaar en voldoende zijdelingse steun. Ik zou persoonlijk bij elke auto altijd voor de duurdere (sport)stoelen gaan, dat merk je wel op langere ritten.
-Kleur zwart. Persoonlijk vind ik zwart icm met lichtmetalen velgen een van de mooiste kleursamenstellingen. Grote nadeel is wel dat je op zwart alles ziet, met name (wasstraat)krasjes.

In deze uitvoering valt op dat je fors duurder uit bent (zeker ook tweedehands) dan bij een ‘gewone’ edition uitvoering met 105 pk (welke door heel lease-rijdend Nederland destijds is aangeschaft).

Infotainment
Het infotainment systeem is op orde. Redelijk snel en redelijk logisch. Als ik het met mijn Audi vergelijk (en dat is uiteraard niet helemaal eerlijk want die zit in een hele andere prijsklasse) dan is de menustructuur net even minder logisch en reageert het systeem (zeker met het invoeren van een navigatiebestemming) net even trager. Storender vind ik het feit dat er na 2019 geen nieuwe navigatiekaarten meer uitgebracht zijn. Goed, de auto heeft Android Auto maar dan nog verwacht je toch tot minimaal 10 jaar na uitkomst nog gewoon nieuwe navigatiekaarten te kunnen kopen.

Rijden
De auto kent een goede mix van comfort en sportiviteit, zeker ook geholpen door het relatief lichte gewicht (van minder dan 1.200 kg) en sportstoelen. Hij gaat soepel de rotonde over maar wordt niet nerveus op de snelweg, echt een allemans vriend. Geluidsisolatie is in orde, ik denk iets beter dan het vorige model. Vergeleken met mijn Audi is de geluidsisolatie wel duidelijk minder goed maar (zoals hierboven ook al gezegd) is dat geen eerlijke vergelijking. Wel storend vind ik de parkeersensoren die om alles piepen en vooral ook op zaken die er niet zijn, is volgens mij iets van moderne auto’s want mijn huidige Audi is ook veel piepgevoeliger dan mijn vorige. Vervelend is ook dat je het geluid van de sensoren niet zachter kan zetten. Achterin voldoende ruimte voor personen van gemiddelde lengte, 3 kinderstoeltjes op de achterbank gaat hem echter (helaas) niet worden.

Betrouwbaarheid en kosten
De auto nu ruim 1,5 jaar en ruim 30.000 km in het bezit (stuk minder kilometers dan met de vorige Astra met dank aan corona) dus lastig om dat nu al compleet te beoordelen. 1x een servicebeurt gehad en geen bijzonderheden. Beurt kost minder dan 300 euro (das een stukje goedkoper dan bij Audi) maar nadeel is wel dat deze elk jaar of elke 30.000 km moet (bij bijvoorbeeld Volkswagen/Audi is dat elke 2 jaar of elke 30.000 km), als je dus 15.000 km per jaar rijdt is dat dus relatief duurder (maar goed, elk jaar verse olie is natuurlijk ook beter voor een auto). Uiteraard nog geen olieverbruik (had de vorige Astra zelfs na 230.000 km nog niet) dus daar ben ik ook niet zo bang voor.

Al met al dus een fijne betrouwbare auto en in aanschaf net even goedkoper dan een golf, niet voor niets won hij destijds alle vergelijkbare tests in het C-segment en dat geldt nog steeds voor de Astra als occasion. Ook is er zeer veel aanbod, zeker als je genoegen neemt met een Edition 1.0 met 105 pk. Wil je luxer (zoals wij) richting en voor een Innovation gaan met 150 pk dan gaan de prijzen rap omhoog maar daarmee heb je wel een fijnere motor en luxere opties.

Over de 100 000

  • 105.000 km

Inmiddels weer ruim een jaar verder dus tijd voor een korte update. Auto heeft in de afgelopen periode weer een servicebeurt gehad. Kosten waren 350 euro dus allerzins redelijk.

Ook ging een paar weken geleden het linker dimlicht kapot. Zonder afspraak even langsgereden en voor 25 euro inclusief montage gefikst door de Opeldealer. Voor de rest geen problemen of mankementen, behalve dat heel af en toe (2x voorgekomen afgelopen jaar) de boordcomputer niet meer reageert. Na de auto uit en ingeschakeld te hebben is dit probleem weer verholpen

Verbruik ligt volgens de boordcomputer op gemiddeld 5,6 liter per 100 km oftewel een kleine 1 op 18, erg netjes. Daarnaast niet of nauwelijks olieverbruik (in ieder geval nooit hoeven bijvullen). Auto bevalt verder gewoon nog goed, alleen de overijverige parkeersensoren die ook nog eens snoeihard zijn blijven een storende factor (maar als dat alles is).

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Opel Astra

DirectLease
Opel Astra 1.2 Turbo 110pk Edition (5D/6H)
€ 485
 
Arval
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Hybrid 180pk Edition (5D/8A)
€ 675
 

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens