Oldsmobile Cutlass Ciera Sl U9 (1991)

autoreview

Oldsmobile Cutlass Ciera Sl U9 (1991)

Signalement

UitvoeringCutlass Ciera Sl U9
Versnellingen3, Automaat
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf137.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veilingaankoop

  • 139.000 km

Ik zag dat er nog geen enkele Oldsmobile op de reviewlijst stond, toch wel een beetje jammer dus laten we dat maar eens veranderen.

Het gaat hier om een (voluit) Oldsmobile Cutlass Ciera S. Dit is een auto uit de GM A-body serie, die gemaakt is van 1982 tot 1995 (!) Het was in Amerika een zeer goed verkopend model (veruit de best verkopende Oldsmobile) en is ook nog gebouwd als Buick Century, Chevrolet Celebrity en Pontiac 6000. Autoverhuurbedrijven kochtten ze met duizenden tegelijk.

Ik heb zelf een tijdje in Amerika gewoond en heb daar 3 van deze auto's gehad, dus toen deze auto op bij BVA op een autoveiling stond heb ik er ongezien het eerste en enige bod op gedaan. Voor 1100 euro ongezien een een auto op internet gekocht...

Bij het ophalen viel het alleszins mee. De auto startte gewoon en zag er in het echt niet slechter uit dan op de foto's. Airco was defect maar verder leek alles in orde en ik ben er zonder problemen mee van Hoevelaken naar Limburg gereden.

Rijden

De A-bodies zijn met zo'n beetje iedere 4- en 6-cilinder geleverd die GM gemaakt heeft in die tijd, zelfs diesels waren leverbaar.
De auto waar het hier over gaat heeft een Buick V6 met een hoek van 90 graden. Deze motor is zeer veel gebouwd en kennen we in Nederland voornamelijk als 3.8 in de Park Avenue en de eerste generatie Trans Sport.

In deze auto is de 3.3 versie met een iets lagere blokhoogte gemonteerd. Het is wel een moderne multipoint injectie en het gemiddeld verbruik van 1:10 valt dan ook alleszins mee. Het on-amerikaans lage gewicht van 1340kg doet hier wonderen. Mede ook dankzij dit lage gewicht kun je met 160PK en 250NM vlot van je plek komen, ondanks dat de automaat maar drie versnellingen heeft. Naar goed Amerikaans gebruik zitten de Newtonmeters allemaal onderin, en de motor pakt dan ook onmiddelijk op bij het wegrijden. Hierbij is een mooie, beheerste roffel te horen.

Wel zorgt de drietraps automaat er voor dat de topsnelheid in praktische zin beperkt is, omdat de motor boven de 130-140 km/h erg veel toeren draait en wat onrustig wordt. Bij constante snelheid is de motor vrijwel niet te horen boven het windgeruis.

De auto rijd als een echte Amerikaan, uitermate zacht geveerd, de stoelen zijn een soort pluche kussens waar je in wegzakt en ze maken dan ook geen enkele pretentie om zijdelingse steun te bieden. Alles staat op "comfort" afgesteld. De dikke, met zachte stof beklede armsteun (met geintegreerde bekerhouder natuurlijk) draagt hier aan bij. Eventueel kan deze omhoog geklapt worden waardoor je met drie mensen voorin kunt zitten.

De stuurbekrachtiging staat zoals het een Amerikaan betaamt op "maximaal" maar omdat het (in tegenstelling tot veel full-size amerikanen) om een stuurhuis met tandheugel gaat, valt niet echt tegen als het op stuurgevoel aankomt. Messcherp apexen van bochten aansnijden, dat ook weer niet.

Snel bochtenwerk is de auto sowieso vreemd, probeer je het toch dan is sterk overhellen en een beheerst overstuur je deel.

Ik heb verschillende full-size Amerikanen gehad en hoewel deze auto niet het massieve gevoel geeft dat bij een auto van 2 ton of meer hoort, is toch een karaktervolle en praktische Amerikaan die gewoon in Nederlandse parkeervakken past en goedkoop in gebruik is.

Onderhoud

Na de aanschaf heb ik de auto eerst de garage ingereden om hem even helemaal na te kijken.
Buiten de defecte airco was het enige zichtbare probleem een olielekkage onder het inlaatspruitstuk.

Dit was slechts een kwestie van nieuwe pakkingen monteren en de Buick V6 is een heerlijk simpel motortje waar makkelijk aan te werken is.

Alle onderdelen voor deze auto zijn eigenlijk ontzettend goedkoop en goed leverbaar in Amerika. Het setje pakkingen voor de inlaat was 20 dollar. Nieuwe compressor voor de airco was 210 dollar (reken op 4-5 keer zo veel voor een moderne europese auto). Het enige nadeel is dat je altijd met een week of wat aan levertijd zit, daarom zou ik de auto niet als enige auto willen gebruiken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.