Nissan Sunny Wagon 2.0 D LX (1993)

autoreview

Nissan Sunny Wagon 2.0 D LX (1993)

Signalement

UitvoeringSunny Wagon 2.0 D LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf197.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto enigzins spontaan gekocht van een collega. Die reed er te weinig mee. Na uitrekenen (wegenbelasting, verzekering) bleek het omslag punt voor deze diesel bij al 12.000 te liggen. Met mijn 20.000 km per jaar was hij dus goedkoper dan m’n eerdere auto, een Peuget 309 op benzine.
De Sunny rijdt heerlijk, stuurbekrachtiging is erg fijn en licht zonder te zwabberig te zijn. Met z’n 2 liter motor met 75 pk is hij zelfs pittig te noemen. In lage toeren trekt hij met gemak een aanhanger met puin(1.200 kilo!). Op één tank van ca. 45 liter reed hij 700 km terwijl ik stevig doorrijd. Tegenwoordig is het verbruik gestegen. Hij rijdt nu nog 600 km op dezelfde 45 liter. Sinds ik de auto heb, heb ik ook nooit olie hoeven bij te vullen! Hij heeft me één (inmiddels twee, zie update) keer laten staan: de dynamo begaf het. De eerste uitlaat zit er nog onder, zo ook de eerste accu en de eerste koppelingsplaten.
Het interieur is niet bijster luxe maar compleet, overzichtelijk en bovenal degelijk. Er zit slechts één kraakje in het linkerachterportier dat ik niet kan traceren. Bij een kilometerstand van 280.000 zitten de stoelen nog steeds goed en is slijtage niet aan de orde.

Het wachten is nu tot de duurdere onderdelen het allemaal tegelijk gaan begeven en daarom ben ik nu maar op zoek naar een vergelijkbaar plezierig voertuig maar dan met meer luxe die de Sunny niet heeft: Airco, electrische ramen en centrale vergrendeling.

PROBLEMEN

- bij aanschaf nieuwe distributieriem en spanrollen
- half jaar later begaf de dynamo het en een gereviseerde laten monteren
- twee jaar later vond ik het trillen bij het remmen erg hinderlijk worden. Nieuwe schijven en blokken laten monteren. Eén van de remklauwen bleek vast te zitten en diende vervange te worden. Na twee maanden kwam het trillen echter terug. Schijven blijken snel krom te trekken. Bovendien zouden de remmen krachtiger mogen.
- dashboard verlichting werkt niet (tellers wel)
- aanjager was vochtig en daardoor roestig, na revisie haalt hij de optimale omwentelingen niet.
- (misschien door aanjager)de verwarming wordt niet optimaal warm.
- de kabel van keuzeschakelaar ventilatie (binnen/buiten)is gebroken.
- roest: rechtervoorspatscherm rand, rond de antenne, binnenkant linkerdeur
- wiellager rechtsvoor twee jaar achter elkaar vervangen.
- centrale deurvergrendeling doet telkens willekeurige deuren op slot of open, geen actie op ondernomen
- lak op de meegespoten achterbumper bladert af
Al met al vind ik het meevallen voor een auto met inmiddels 280.000 km.

geen echte problemen maar meer opmerkingen:
- helaas is de Sunny niet verkrijgbaar met airco
- geen electrische ramen
- de Sunny is wit!

probleem update:
- De Sunny wilde onlangs niet starten! Bleek dat de dynamo stuk was. Dit schijnt bij deze auto’s vaker voor te komen. Ik heb de dynamo laten reviseren (duur!: 380,-).

probleem update 20 april 2006:
De roest begint zich nu in vlug tempo uit te breiden:
- onder de achterruit
- linker voorspatscherm
- rechter achterspatscherm

Nu is de tijd gekomen om dit trouwe beestje te verruilen voor een jonger en luxer beestje:
een Saab 2.2.TID, vanmiddag opgehaald... Leuk detail: op weg naar de Saab draaide de teller van de Sunny op 286.000, rond...

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.