Nissan Qashqai+2 2.0 Optima (2009)

autoreview

Nissan Qashqai+2 2.0 Optima (2009)

Signalement

UitvoeringQashqai+2 2.0 Optima
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst25.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking

  • 4.200 km

De Nissan Qashqai+2 heb ik nu 3 weken in bezit en kan de volgende ervaringen beschrijven:

Ik ben voor de Qashqai gevallen, om diverse redenen, ik had het eigenlijk niet zo op Japanse auto's, omdat het interieur vroeger en nog steeds zo verschrikkelijk lelijk is. Bij de Qashqai+2 is dit wel anders. Het dashboard is erg overzichtelijk en alles is keurig afgewerkt en erg netjes (zonder kraakjes of herrie). Het dashboard is mooi verlicht en op het stuur zijn diverse functies verwerkt die zelfs 's avond mooi verlicht zijn en daardoor erg bruikbaar. Verder voelen de (draai)knoppen degelijk en solide aan. Je zou niet zeggen dat je in een Japanse auto zit...

Comfort:
Doordat ik 50.000 km per jaar rijdt is de zitpositie voor mij erg belangrijk. Dit is in de Qashqai tiptop in orde, je zit kaars recht voor het stuur. Ik vind het erg storend als je zit positie niet exact uit komt met het stuur. De stoelen zijn precies zacht genoeg, hebben veel zijdelingse steun en een fijne lange zitting, zodat je benen goed ondersteund zitten en je niet het idee hebt dat je op een barkruk zit, bij veel Japanse auto's is dit helaas wel het geval. Verder is de demping stevig maar toch nog comfortabel afgestemd. De bediening van de versnellingsbak gaat erg soepel en de zesbak doet erg secuur zijn werk. Daar kan mijn vorige auto de Peugeot 407 nog veel van leren... De hoge zit geven je goed overzicht op de weg en daardoor kan je beter anticiperen op wat er in de verte gebeurt. Het enig dat ik mis in vergelijking met mijn vorige auto de peugeot 407SW is dat de cruisecontrol niet met de linker hand te bedienen is. Bij de Peugeot wat het mogelijk om bij langere ritten met je linker elleboog op de portier rand te leunen om te sturen en je knipperlicht en je cruisecontrol te bedienen. Bij de Nissan zit de cruisecontrol aan de rechter kant op het stuur. Je moet dan ook je rechterhand gebruiken om je cruisecontrol te bedienen. Het is wel zo, dat je hierdoor vaker met 2 handen aan het stuur zit, wat de verkeersveiligheid misschien weer verbeterd. De 3de stoelen rij in de kofferbak is alleen bereikbaar en bruikbaar voor kinderen tot 1,60 m, omdat ik 3 kinderen heb is dit erg prettig. Alle achter leuningen van de achterstoelen (5 stuks) zijn trouwens ook onafhankelijk van elkaar in binnen 1 seconde op of in te klappen. Omdat je bv. ook 1 stoel op de achterste rij kan opklappen hou je weer meer bagageruimte over voor bv. een kinderwagen of grote doos. het is ook handig dat de achterbank in 2 delen naar voren of naar achteren kan schuiven om extra ruimte in je koffertbak te creëren.
Deze handigheidjes maken de auto erg flexibel in het gebruik (met kinderen). Wat ik nog mis een knopje op het dashboard (net als in de 407) waarmee je het kinderslot van de achterdeuren kan bedienen.

Prestaties:
De 2-liter benzine is lekker gretig en houdt wel van een partijtje doortrekken. Vooral boven de 4 duizend toeren gaat hij er lekker vandoor. De 6 versnellingen komen hierbij goed tot z'n recht. Het motor geluid is lekker sportief aanwezig als je doortrekt, wanneer je normaal schakelt, rond de 3000 toeren is de motor erg bescheiden aanwezig. Dit komt het comfort uiteraard ten goede. Ik heb er nu heel even 180 km/h mee gereden. De auto was bij deze snelheid zeer stabiel, de remmen doen overigens ook goed hun werk en zijn goed te doseren. Het enige dat ik tegen vind vallen is de actieradius, door de relatief kleine benzine tank sta je iedere 650-700 km bij de pomp.

Betrouwbaarheid:
De achterportier ramen zijn elektrisch bedienbaar, deze ramen gaan zeer traag omhoog, ik ga hiervoor binnenkort maar eens voor naar de dealer. Verder zijn er naast een windfluitje bij 90 km/h aan de linkerkant geen vreemde gebreken.

Gebruikskosten:
Het verbruik komt nu uit op circa 8,2 liter per 100 km. Ik moet erbij zeggen dat ik veel snelweg rijd en houd van stevig optrekken. Ik heb een hekel aan invoegen met 90 km/h, zeg maar.
Omdat de diesel versie € 4.500,- euro duurder is en meer herrie maakt heb ik gekozen voor de benzine versie (6-bak).

Overig:
De auto vind ik verder zeer compleet, zo zit er standaard een bluetooth carkit ingebouwd in de standaard radio/cd-speler met aux ingang voor je MP3 speler, het geluid dat uit de standaard speakers komt vind ik overigens boven verwachting, dit alles is bedienbaar vanaf het stuur. Verder zijn de achterruiten standaard voorzien van privacy glas, zit er standaard park distance control aan de achterzijde, standaard een glazendak in, een opberg lade onder de passagiers stoel, lende steun in bestuurdersstoel, 12volt voeding achterin, automatische verlichting en ruitenwissers, cruisecontrol, gescheiden climate control, enz, enz.

Ervaringen na 25.000 km

  • 25.000 km

Ik ben zeer tevreden over de Qashqai+2 en rijdt er dan ook nog dagelijks met veel plezier in. Ik heb probleemloos nu de 25.000 km gereden, het enige dat ik pas vervangen heb is een koplampje. Dit komt, ondanks de automisch aanschakelende verlichting, ik gewoon altijd mijn lichten aan heb (net als 80% van NL). Ik moet echt zeggen dat ze goed nagedacht hebben bij Nissan over dingen die handig zijn in het gebruik van een auto. Voorbeeld hiervan is dat je nooit je koplampen aan kan laten staan, omdat deze uitschakelen als de sleutel uit het contact wordt gehaald. Ook wissen je wissers na het sproeien van je voorruit na een sessie van 5x na een seconde of 4 nog 1 maal om de dan terug gelopen druppels weg te halen. Dit alles maakt de auto echt een auto met zo min mogelijk irritaties. Zijn er dan geen minpunten aan het licht gekomen.....? Helaas wel... Ik moet bekennen dat het fluitje aan de linkerkant toch wel erg irritant is (je gaat er op letten he?) en de carkit is een drama! De microfoon is echt zeer slecht en de bluetooth werkt varierend van niet tot goed. Echter kan ik de vinger er niet achterkrijgen hoe dit komt. Ik heb al verschillende telefoons geprobeert maar dat haalt niks uit. Ik denk toch dat ik maar een bluetooth oortje ga kopen en mijn telefoon op voice dailing ga gebruiken. De dealer heeft ook geen firmware update voor de carkit zegt hij. Verder lukt het me nu om steeds "zuininger" te rijden met de Quashqai+2. Het lukt mij nu met normale snelheden (100 & 120 tomtom km/h) een verbruik van 7,5 liter per 100 km te realiseren. De tank is dan bij ca. 715 km wel echt leeg.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.