Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Qashqai DIG-T 160 N-Connecta |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 33.300 km |
Nieuw
- 12.000 km
Sinds maart 2019 hebben we onze nieuw gekochte Nissan Qashqai 2.0 CVT Tekna ingeruild voor een nieuwe parelwitte Nissan Qashqai N-Connecta DIG-T 160 met automatische transmissie (DCT).
Onze vorige Qashqai heeft ons in 12 jaar 146.868 km zonder noemenswaardige problemen overal naar toegebracht. De auto behoefde nauwelijks meer onderhoud dan bij de reguliere onderhoudsbeurten. Enige dissonant is dat de CVT-automaat enige bijgeluiden vertoonde, maar dat deed hij eigenlijk al vanaf een kilometerstand van zo'n 40.000. Misschien dat de automaat het nog eens 100.000 km uithoudt, maar het werd eens tijd voor een nieuwe auto.
Onze shortlist bestond uiteindelijk uit een Peugeot 3008 en een Nissan Qashqai. Met beiden hebben we proefgereden en de plussen en de minnen vergeleken. Zo waren we gecharmeerd van het prachtige Peugeot interieur, de fantastische ASR-stoelen (wel meerprijs) en het felle 1.2 motortje in combinatie met de 8-traps Aisin-automaat. Bij het accelereren is de driecilinderroffel best grappig en je hoort hem niet bij constante snelheden tot zo'n 110 km/uur. Kom je daarboven, dan hoor je de roffel voortdurend en dat gaat misschien op den duur storen. En de viercilinder 1.6 motor is ons te duur.
De Nissan heeft veel waarde voor het geld. We hebben in een Qashqai Tekna DIG-T 160 DCT proefgereden met de 1.3 viercilinder motor. Ondanks het glazen dak leek het interieur door de zwarte hemelbekleding van de Tekna klein. Bovendien maakte de 19-inch wielen met platte banden de auto een beetje stoterig.
Daarom hebben we Qashqai N-Connecta gekocht met lichtgrijze hemelbekleding en 18-inch wielen (die ene inch scheelt veel!) en hem een beetje als een Tekna aangekleed met het Design-pack (o.a. glazen dak en dakrailings), Vision-pack (o.a adaptieve LED-lampen) en Comfort-pack (o.a elektrisch verstelbare sportstoelen).
Wat we missen ten opzichte van de Tekna is het vol-lederen interieur en de geheugenposities van de stoelen. Autopilot was helaas niet te bestellen (toen alleen op de diesel met automaat; nu ook op de benzine met automaat).
EXTERIEUR/INTERIEUR
We vinden de Qashqai nog steeds een stoere auto ondanks dat er voor volgend jaar een opvolger gereed staat.
De binnenruimte is prima voor ons gezin. De kofferruimte is normaal van grootte en heeft geen tildrempel.
Er zijn mooiere dashboard in dit segment, maar ziet er zeker niet verkeerd uit. De stukjes leer met lichte stiksels op de portieren en op de middenconsole zien er mooi uit. Jammer dat de bekleding zwart is. Een lichte bekleding, zoals je bij de Nissan X-Trail kan kiezen, is er helaas niet bij.
MOTOR
De 1.3 liter turbomotor van Renault is mooi machientje met veel koppel onderin.
In combinatie met de 7-traps DCT is de auto zeer stil. Daarnaast zijn de wielkasten nu goed geïsoleerd, zodat er bij regen veel minder geruis van opspattend water te horen is in vergelijking met onze vorige Qashqai.
De motor verrassend zuinig: we halen nu een gemiddelde van ruim 1 liter op 14 kilometer bij een combinatie van korte riten en snelle snelwegritten. Door het verlagen van de maximumsnelheid op de snelwegen naar 100 km/u zal het alleen maar beter worden.
De automaat met dubbele koppeling schakelt prima. Alleen bij wegrijden en keren met je geen haast hebben; niet gelijk te veel gas geven. Overigens schakelt de bak eerder en nog vloeiender in de Eco-stand. Die zetten we dan ook standaard aan.
WEGGEDRAG
De Qashqai heeft een prima weggedrag. Hij helt nauwelijks over, ondanks de hoge koets. Daarnaast is hij zeer comfortabel. De besturing is vrij licht (elektrisch bekrachtigd), maar niet vaag. De auto heeft weinig last van zijwind.
COMFORT
De sportstoelen zitten fijn. De zitting is wel een beetje vlak. Bij de vorige Qashqai kantelden de stoel een beetje achterover als je ze naar achteren verschoof. Dat gaf iets beter ondersteuning aan de onderbenen.
Jammer dat er geen luchtroosters zitten aan het eind van de middenconsole voor de passagiers achterin, zoals bij de X-Trail.
Verder is het fijn dat de achterklep nu ver omhoog scharniert. Wat heb ik mijn hoofd vaak aan de rand van de klep gestoten bij de vorige Qashqai!
De auto is compleet (o,a gescheiden climate control, cruise control, around view monitor en het optionele navigatiesysteem) voor een nette prijs. Het optionele glazen dak is en aanrader: het geeft een fantastisch ruimtelijk gevoel.
BETROUWBAARHEID
Ik hoop dat de spreekwoordelijke Nissan betrouwbaarheid ook op deze Qashqai van toepassing is. Ik ben benieuwd hoe het downsize motortje het uithoudt in vergelijking met de grote 2 liter uit mijn vorige Qashqai. Het eerste kleine beurtje is uitgevoerd. De kosten van 300 euro vielen een beetje tegen (dat kostte een grote beurt bij mijn oude Qashqai…). De dure synthetische olie zal daar ook wel aan bijgedragen hebben.
Tot nu toe geen probleem gehad op één dingetje na: op een late avond zonder verkeer in de Westerscheldetunnel raakt de radar in de war en maakte de auto een noodstop. Dit blijkt typisch iets voor deze tunnel te zijn wanneer er geen voorgangers zijn. Hier moet Nissan maar gauw met een update voor komen. Ondertussen schakelen we in deze omstandigheden de radar tijdelijk uit.
Update
- 12.500 km
Vanwege de Corona-crisis hebben we thuisgewerkt en dus in de afgelopen tijd weinig gereden met de Qashqai. Nu wordt dit weer wat meer. Tijd voor een update.
VERBRUIK
Vanwege de invoering van de 100 km/u snelheidslimiet overdag op de snelwegen, is het verbruik van de Qashqai flink gedaald. Op trajecten zonder files haal je zomaar 1 liter op 19 km. Daardoor is het gemiddelde verbruik inmiddels verbeterd van 1 op 14 naar 1 op 15,5.
DCT
In het algemeen schakelt de Getrag-7 traps automaat met dubbele koppeling niet verkeerd. In de file is hij echter vaak de kluts kwijt en schakelt hij bij wandeltempo terug naar de eerste versnelling, dat met een schok gepaard gaat. Afijn, zo soepel als een DSG van Volkswagen (die hebben dan ook al jarenlang ervaring) wordt het niet. En al helemaal niet als een CVT of volautomaat van ZF (o.a. in Duitse premium merken) en het Japanse Aisin (o.a. in Japanse merken en in PSA-merken).
NAVIGATIE
De auto werd begin 2019 nieuw geleverd met verouderde kaarten van december 2017. Een beetje slordig als je bedenkt dat de auto gekocht is met 5 jaar lang Premium Traffic en kaartupdates…
De kaartupdates zou je via WiFi moeten uploaden, maar dat werkt (nog) niet. Ik heb een heel protocol gekregen om dit via een USB-stick te doen. Een paar pogingen gewaagd. Het blijkt dat op de Nissan navigatie-site de kaarten per land staan van …. december 2017. Anderhalf uur verloren zonder iets op te schieten. Daarna pas ontdekt dat er een update voor heel Europa is van maart 2019. Nog niet erg recent. Telefoonnummer gekregen van Nissan Klantenservice om bij de kaartenleverancier te vragen waarom er voor de updates op SD-kaart (toegepast op een iets eerdere versie van mijn Qashqai) wél een recente versie beschikbaar is en voor mijn versie niet. Raar dat ze dat niet zelf even voor de klant uitzoeken.
Blijkbaar een telefoonnummer gekregen van HERE (voorheen Navteq). Boze meneer aan de lijn, die riep dat hij geen updates voor mijn Qashqai verzorgde (??). Als hij nu gelijk gezegd had dat hij van HERE (nooit eerder van gehoord) was en dat mijn kaarten van Tom Tom zijn…
Afijn, beetje gedoe. Trouwens in vergelijking met de navigatie van Navteq in mijn vorige Qashqai is het bij TomTom allemaal een stukje minder: gebrabbel met aaneengeplakte lettergrepen met verkeerde klemtoon, zoals: "sla ver-der-op naar regs" en geen mooie 3D beelden van de snelweg aan de linkerkant van het scherm bij een splitsing meer.
Het laden van de nieuwste update tijdens het rijden ging prima. Na een half uur was de update geladen. Precies op het moment dat we op een weg (van 2018) reden waar we voorheen nog zogenaamd door het weiland reden. Grappig.
Bij het wegrijden de dag daarna, startte de het systeem een aantal keer op met een totale reset als gevolg. Toen zaten we met een Engelstalig systeem dat overigens snel in het Nederlands te zetten was. Ook waren alle adressen uit het systeem verdwenen. Minder grappig.
Trouwens nog een klein puntje: soms begint de CD-speler te spelen een paar seconden na het starten van de auto, terwijl de audio gewoon uitstond. Volgens andere reviews op deze AutoWeek-site blijken meerdere Qashqai-eigenaren daar last van te hebben. In de werkplaats hebben ze er nog niet eerder van gehoord.
Bovenstaande review van de DCT en het navigatiesysteem behoort natuurlijk tot de categorie 'klein leed'. De auto rijdt nog steeds heerlijk. Voldoende ruim. Goede wegligging. Fijne stoelen. Heerlijk stil. Betrouwbaar.
Update
- 17.500 km
Nog steeds waren we vanwege de Corona-crisis genoodzaakt om thuis te werken en hebben we dus in de afgelopen tijd weinig gereden met de Nissan Qashqai. Toch tijd voor een update.
MOTOR
De 1.3 liter motor die ook in de Mercedes A-klasse en verschillende Renaults zit, is een prima motortje. Met 160 pk en 270 Nm is het goed vooruitkomen. De motor trekt als een lier. Deze motor ligt opnieuw in de derde generatie Qashqai en ik vind het een beetje vreemd dat Nissan (als gevolg van de emissie-eisen?) hier toch nog een beetje aan gesleuteld heeft: een luttele 2 pk’s minder, maar eenzelfde koppel bij een hoger toerental. Cornelis Kit vertelde tijdens de rij-impressie van de nieuwste Qashqai dat de motor een beetje op stoom moet komen. Daar heb ik helemaal geen last van. Het motortje trekt vanaf lage toerentallen als een lier. Maar eerlijk is eerlijk, zo smeuïg als een TSI-motor van Volkswagen of als een PureTech-motor van Peugeot is hij niet.
VERBRUIK
Het gemiddelde verbruik was de afgelopen periode 1 liter op 14,3 km. Daarbij was tamelijk veel stadsverkeer. De auto verbruikt tijdens ritten op de autosnelwegen – gecombineerd 100 km/u overdag en 130 km/u ’s avonds – 1 liter op 15,9.
DCT
In het algemeen schakelt de Getrag- 7 traps automaat met dubbele koppeling niet verkeerd.
Het bonkige gedrag dat af en toe bij filerijden voorkwam, is weg. Software update gehad bij zijn laatste beurt? Het enige waar de bak soms moeite mee heeft is wanneer je na langzaam rijden – de bak is teruggeschakeld naar de derde versnelling – bijna helemaal stilstaat en toch besluit weer op te trekken. Dan schakelt de bak met een schok terug naar de eerste versnelling. Van mij mag hij dan in zijn tweede versnelling verder optrekken.
Interessant dat de nieuwe Qashqai van de derde generatie weer aan een CVT gekoppeld wordt. Waren ze bij Nissan toch niet zo blij met deze Gertrag DCT? Afijn, ik heb met een CVT gereden in de Qashqai van eerste generatie en dat beviel niet slecht. Je moet er een beetje mee leren rijden; bijv. door het gaspedaal bij optrekken niet te vloeren. Het motortoerental op 2500 rpm houden en je accelereert vlot naar 100 km per uur. Vervolgens het gas iets terugnemen. In de nieuwe CVT met geprogrammeerde verzetten, zal het nog gemakkelijker gaan. Nadeel van een CVT is de korte levensduur.
NAVIGATIE
Ondertussen heeft de garage bij de laatste beurt keurig de laatste kaartupdates geladen. Met de belofte van de 5 jaar lange kaartupdates hoort dit natuurlijk zo.
CONCLUSIE
Vaak zeggen we tegen elkaar: “Wat rijdt deze auto toch lekker”. Fijne stoelen. Heerlijk stil. Goede wegligging. Ruime uitrusting voor een redelijke prijs. Voldoende ruim. Betrouwbaar.
Kortom, een goede koop geweest!
Update
- 25.600 km
Vanwege de Coronacrisis zijn er niet veel kilometers bijgekomen. Er wordt duidelijk minder kilometers gereden met deze Qashqai dan voorheen. Maar de auto heeft wel zijn eerste vakantiereis gemaakt naar het buitenland.
MOTOR
Het 1.3 liter turbomotortje is met 160 pk en 270 Nm een krachtige en behoorlijk soepele machine. Vlot inhalen is een makkie.
Voor het eerst hebben we in Duitsland lange stukken 150 km/u kunnen rijden. Daarbij houdt de motor zich – mede door de lange eindoverbrenging – heerlijk rustig.
De motor houdt de ingestelde snelheid op lange hellingen moeiteloos vast. Dit is anders dan met mijn vorige Qashqai van het eerste type. Die had een atmosferische 2 liter motor met maar 10 pk minder (maar wel met 80 Nm minder koppel) dan deze Qashqai en had daar veel moeite mee.
De motor verbruikt nog steeds geen druppelolie. We hopen dat dit zo blijft bij dit downsize machientje.
DCT
In het algemeen schakelt de automatische Getrag 7 traps versnellingsbak met dubbele koppeling niet verkeerd.
Het bonkige gedrag bij hele lage snelheden is maandenlang weggeweest maar kwam plotseling een heel enkele keer terug. Vreemd.
Bij de nieuwste Qashqai met een CVT-bak zal dit niet meer voorkomen. Er gaat trouwens niets boven een ‘klassieke’ automatische versnellingsbak van ZF of Aisin!
Afijn, als we straks allemaal aan de elektrische auto zijn, hebben we daar niets meer over te zeggen.
RIJGEDRAG
De wegligging is prima voor dit soort hogere auto; de auto spoort prima rechtuit en is stabiel.
Verder heeft zijwind in ons winderige Zeeland in tegenstelling tot mijn vorige Qashqai geen effect op de wegligging.
VERBRUIK
Het gemiddelde verbruik was de afgelopen periode 1 liter op 14,9 km. Het hoge tempo op Duitse autobahn leverde nog altijd een net verbruik van 1 op 13,1 km op.
ONDERHOUD
Voor het verstrijken van de garantie heeft de auto heeft een garantieafloopkeuring gehad bij de dealer. Met zo’n lage kilometerstand was er natuurlijk niets aan de hand. De laatste software van het motormanagement is geladen.
De auto krijgt zijn jaarlijkse beurten bij de dealer. De prijzen van zowel de kleine als de grote beurt zijn precies €100 duurder dan bij mijn vorige Qashqai van de eerste generatie. Het zal wel liggen aan de veel duurdere olie en het hogere werkplaatstarief. Ik kan dit niet nagaan, omdat de beurt als pakketprijs wordt aangeboden.
Het onderhoud blijf ik bij de dealer voorlopig uitvoeren. Bij mijn vorige dealer kreeg ik jaren na aanschaf nog gratis een paar nieuwe onderdelen, zoals na 7 jaar een nieuwe brandstofpomp.
CONCLUSIE
De Qashqai bevalt ons nog steeds erg goed!
Update na 4 jaar
- 33.300 km
Afgelopen jaar hebben we niet veel kilometers met de Qashqai gereden, omdat we een aantal maanden in de Hyundai Kona electric van zoonlief hebben gereden. Hij moest voor een paar maanden naar het buitenland, terwijl zijn private lease contract natuurlijk gewoon doorliep. Met de ‘gratis’ stroom van de zonnepanelen was het goedkoop rijden. Voor de langere ritten pakten we de Qashqai, vanwege onze ‘range anxiety’ (ondanks dat de Kona in de winter met gemak 400 km en in de zomer 480 km op een acculading rijdt) en vanwege het lange wachten bij de laadpalen (de Kona kan tot 100 kWh laden, maar veel snelladers laden met 50 kWh en die met een hoger laadvermogen zijn vaak bezet).
MOTOR EN AANDRIJVING
Het 1.3 liter downsize turbomotor is nog steeds een fijn en krachtige machientje.
De viercilinder verbruikt nog steeds geen druppelolie.
Hij is wel rauw bij optrekken. Iets wat dezelfde motor in de Mercedes A-modellen ook blijkt te hebben, zoals we in de laatste autotest konden lezen: de 1,5 liter driecilinder (!) in een BMW is stiller.
Deze motor in de Qashqai is wel lekker stil bij constante snelheden. Hij draait dan ook maar 2000 toeren per minuut bij 100 km/u.
Het bonkige gedrag van de automatische Getrag 7 traps versnellingsbak met dubbele koppeling komt gelukkig maar sporadisch voor. In het algemeen schakelt die erg soepel.
RIJGEDRAG
Deze winter was er een onhebbelijkheid in de besturing: bij rechtuitrijden bewoog het stuur een beetje zonder dat de koers van de auto veranderde. Dit was niet het gevolg van zijwind of een oneffenheid in het wegdek. Het leek wel of ik in een Qashqai met Keep Lane Assist reed (precies hetzelfde gevoel), maar dat zit niet op deze uitvoering… Toch geen storing in de elektrische stuurbekrachtiging?
Waarschijnlijk hadden de winterbanden in combinatie met de hoger wang van de banden (17” wielen met winterbanden en standaard 18” wielen met zomerbanden). Ook de bandenspanning moet precies op de gewenste druk staan.
Na de wielenwissel is dit probleem niet meer teruggekomen.
VERBRUIK
Het benzineverbruik varieerde de afgelopen periode van 1 liter op 14,1 km in de winter bij veel stadsgebruik tot 1 liter op 17,1 km in de zomer bij veel snelwegkilometers.
Het gemiddelde verbruik was de afgelopen periode 1 liter op 15,4 km.
ONDERHOUD
De auto wordt nog steeds bij de dealer onderhouden en kreeg na 4 jaar zijn eerste APK.
De kosten van beurtjes zijn duidelijk hoger dan bij mijn eerste Qashqai van de eerste generatie; ze bedragen vooralsnog ca. €300 voor een ‘kleine’ beurt en ca. €450 voor een ‘grote’ beurt.
Geen bijzonderheden.
CONCLUSIE
De Qashqai bevalt ons nog steeds erg goed!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Qashqai
Uitgelicht aanbod

Nissan Qashqai 1.2 N-Connecta Cruise Control | PDC | Camera | Climate Control | Panorama Dak | Trekhaak |
- 2017
- 62.802 km

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T TEKNA+ 163PK LEER LED NAVI PANO-DAK TREKHAAK BOSE CAM
- 2018
- 95.675 km

Nissan Qashqai 1.3 DIG-T N-Connecta Cruise Control | PDC | Camera | Climate Control | Stoelverwarming | Panorama Dak | Trekhaak |
- 2019
- 48.303 km
Lees ook

Praktijkverbruik Nissan Qashqai: welk verbruik realiseert populaire cross-over?

Test: Kia XCeed - Mazda CX-30 - Nissan Qashqai - Toyota C-HR

Nissan Qashqai krijgt krachtigere diesel

Nissan Qashqai DIG-T 140 - Renault Kadjar TCe 140 - Dubbeltest

Test: Nissan Qashqai 1.3 DIG-T
