Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Test: Nissan Qashqai 1.3 DIG-T

Met een vleugje GT-R

Nissan Qashqai
Nissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan QashqaiNissan Qashqai
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Autotest
25 december 2018 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 43 2018
AutoWeek 43 2018

Je leest het in AutoWeek 43 2018

Renault-Nissan ontwikkelde samen met Daimler een nieuwe, compacte benzinemotor. Het blok debuteerde eerder dit jaar in de Scénic en heeft nu zijn weg gevonden naar de Nissan Qashqai. Belangrijkste belofte: een breder toerenbereik. We zoeken uit of die toezegging is nagekomen.

Het is alweer bijna anderhalf jaar geleden dat Nissan de Qashqai een facelift heeft gegeven. Nu is er andermaal nieuws onder de zon. Of beter: onder de kap. Kortgeleden heeft Nissan in de Qashqai een nieuwe dieselmotor geïntroduceerd, een 1.5 dCi met 116 pk, en nu is het de beurt aan twee nieuwe benzineversies. Het gaat om één nieuwe motor in twee uitvoeringen. Deze HR13 is de vrucht van een samenwerking tussen Daimler en Renault-Nissan. Het is een viercilinder met 1.330 cc, die is uitgerust met wat de alliantie een ‘Dual Variable Timing Camshaft’ noemt; vrij vertaald een dubbele, variabele nokkenas-synchronisatie. Het is gericht op meer koppel bij lagere toerentallen en een koppelkromme met een minder krom verloop. In de praktijk moet het koppel over een breder toerenbereik beschikbaar zijn, waardoor je meer schakellui kunt rijden. Leuke wetenswaardigheid is dat de cilinderwanden van de HR13 zijn voorzien van een speciale coating die de wrijving vermindert; deze is eerder toegepast op de snelle Nissan GT-R.

Wie dit alles bekend voorkomt, heeft goed opgelet toen de Renault Scénic en Grand Scénic zijn besproken; dit duo viel de eer te beurt om de nieuwe 1.3-motor als eerste te mogen voeren. Mercedes-Benz gebruikt hem bovendien in de A-klasse, zij het met een wat andere afstelling. De Renaults zijn er inmiddels met 115, 140 en 160 pk; Nissan laat de lichtste daarvan voor wat hij is. De 140 pk-versie vervangt de bekende 1.2 met 115 pk, terwijl de 160 pk-versie het stokje overneemt van de 1.6 met 163 pk. In beide gevallen moet de motorwissel een gunstiger verbruik en dito uitstoot opleveren, in combinatie met betere prestaties.

WASTEGATE

Bij de versie met 140 pk is de winst in koppel (zowaar 50 Nm) indrukwekkender dan wat er ten opzichte van de 1.2-motor aan vermogen bijkwam (25 pk). Vooral in de tussenacceleraties voelt de Qashqai lekker vlot aan. Helemaal onderin heeft hij, ondanks de elektronische wastegate op de turbo, nog steeds even tijd nodig om wakker te worden, maar daarna is hij prima bij de les. Wat vooral opvalt, is dat de motor, zelfs wanneer je flink wat van hem vraagt, behoorlijk stil blijft. De handgeschakelde zesbak is trefzeker te bedienen, maar voelt wat hakerig aan. Ondanks de verbeterde prestaties stoot de nieuwe motor in de 140 pk-versie per kilometer 8 gram CO2 minder uit, hetgeen opmerkelijk genoeg nog een NEDC-opgave is.

Na een kleine twee uur rijden stappen we over in de tweede auto van de dag, ditmaal de 160 pk-variant met dezelfde handgeschakelde zesbak. Die heeft weliswaar drie pk minder dan zijn voorganger, maar wel 20 Nm meer koppel, zodat hij nu op 260 Nm zit. Eerlijk gezegd is het verschil in prestaties met de 140 pk-motorisering op het gevoel slechts marginaal. Volgens opgave is hij van 0 naar 100 km/h ruim anderhalve seconde sneller, maar voor wie geen dragrace-ambities heeft, is dat minder relevant. De souplesse bij tussenacceleraties is prima, maar niet veel beter dan bij zijn minder gespierde broer.

NIEUWE AUTOMAAT

Nee, het grote pluspunt van de 160 pk sterke Qashqai is de beschikbaarheid van de nieuwe DCT-automaat. Deze vervangt de cvt die tot op heden in de Qashqai werd geleverd en het is bovendien de eerste keer dat een (gewone, de GT-R had het eerder al) Nissan leverbaar is met een automaat met dubbele koppeling. Wanneer we halverwege de dag overstappen in de DIG-T 160 DCT, hebben we niet lang nodig om te concluderen dat dit de fijnste van het trio is. De zeventraps automaat schakelt razendsnel en bijna naadloos. Bovendien pakt hij onderin beter op dan dezelfde auto met de handbak. Dat komt wellicht mede doordat de motor in dit geval 10 Nm extra heeft; los daarvan is de afstelling van de DCT gewoon erg goed. Het resultaat is dat de DCT-versie niet alleen veel relaxter rijdt, maar dat de prestaties gevoelsmatig beter zijn.

LANGERE ONDERHOUDSINTERVAL

Behalve nieuwe motoren krijgt de Qashqai ook een nieuw infotainmentsysteem: New NissanConnect. De grootste tekortkoming van het huidige systeem, het ontbreken van Apple CarPlay en Android Auto, is daarbij verleden tijd. Het nieuwe systeem wordt vanaf de Acenta-uitvoering standaard gemonteerd en de navigatie en andere software kan voortaan via de smartphone en wifi up-to-date worden gehouden. Een speciale app regelt de zogenaamde door-to- door-navigatie. Je plant daarmee de route al thuis of op kantoor op je telefoon, waarna deze naar de auto wordt doorgestuurd. De navigatie krijgt zijn verkeersinformatie live van TomTom Premium Traffic. New NissanConnect werkt met stemherkenning en heeft een extra kleurenscherm tussen de klokken. Een andere eigenschap van de nieuwe benzinemotoren is dat het service-interval is verlengd van 20.000 naar 30.000 kilometer, wat tijd en kosten spaart.

Nissan verwacht de eerste vijf maanden zo’n drieduizend Qashqais met de nieuwe motor aan de man te brengen, de meeste daarvan in de 140 pk-versie. Dertig procent van de klanten kiest naar verwachting voor de 160 pk met CDT. Het aandeel diesels ligt bij de Qashqai op tien procent. De nieuwe benzineversies staan inmiddels bij de Nederlandse dealers.

Verder lezen?
Het volledige artikel is gratis beschikbaar. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Test: Nissan Qashqai 1.3 DIG-T

Met een vleugje GT-R

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Test: Nissan Qashqai 1.3 DIG-T

Met een vleugje GT-R

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

PLUS & MIN

  • +Stil
  • +Fijne automaat
  • -Nog steeds turbogat
  • -140 pk niet met automaat
  • Bekijk het ruime aanbod Nissan Qashqai occasions van onze partner Autotrack
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Qashqai
Nissan Nissan Qashqai

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

INFO
Athlon
Athlon
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
Nissan
Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Visia (5D/6H)
€ 499
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Nissan Qashqai DIG-T 140 Visia (5D/6H)
€ 564
Stel samen ▸
Nissan Qashqai in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Nissan Qashqai 1.2 Acenta Navi/ Camera / Trekhaak / Winterbandenset / Parkeersensoren

    Nissan Qashqai 1.2 Acenta Navi/ Camera / Trekhaak / Winterbandenset / Parkeersensoren

    • 2015
    • 64.419 km

    € 14.450

    Nissan Qashqai 1.6 Visia clima trekhaak

    Nissan Qashqai 1.6 Visia clima trekhaak

    • 2010
    • 188.318 km

    € 7.979

    Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna + Dynamic 160pk / Aut. 360 / Pro Pilot / Leer / Navi / Panoramdak / 117kw

    Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna + Dynamic 160pk / Aut. 360 / Pro Pilot / Leer / Navi / Panoramdak / 117kw

    • 2020
    • 25.857 km

    € 30.950

Meer Nissan Qashqai occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Nissan Qashqai III

    39
    • 31 juli 2021

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Qashqai specificaties
  • Nissan Qashqai occasions
  • Nissan Qashqai video's
Advies en informatie
  • Nissan Qashqai tests
  • Nissan Qashqai gebruikersreviews
  • Nissan Qashqai index
PREMIUM
Kia XCeed - Mazda CX-30 - Nissan Qashqai - Toyota C-HR - Multitest

Kia XCeed - Mazda CX-30 - Nissan Qashqai - Toyota C-HR - Multitest

Al kort na zijn introductie blijkt de Toyota C-HR een schot in de roos en de dealers schrijven...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Qashqai DIG-T 158 Business Executive (2022)

    Nissan Qashqai DIG-T 158 Business Executive...

    3
    • 7 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Qashqai dCi 130 All-Mode Tekna+ (2017)

    Nissan Qashqai dCi 130 All-Mode Tekna+...

    • 31 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Qashqai DIG-T 140 Tekna (2022)

    Nissan Qashqai DIG-T 140 Tekna (2022)

    1
    • 17 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Qashqai DIG-T 158 Business Access (2022)

    Nissan Qashqai DIG-T 158 Business Access...

    3
    • 17 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Qashqai 1.6 DIG-T Tekna (2015)

    Nissan Qashqai 1.6 DIG-T Tekna (2015)

    3
    • 13 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Qashqai 1.5 dCi N-Connecta (2014)

    Nissan Qashqai 1.5 dCi N-Connecta (2014)

    • 19 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2020)

    Nissan Qashqai DIG-T 160 N-Connecta (2020)

    2
    • 10 april 2021
meer reviews
Nissan Qashqai - Occasion Aankoopadvies

Nissan Qashqai - Occasion Aankoopadvies

70

De Nissan Qashqai wordt ook wel cashcow genoemd, omdat Nissan er zo waanzinnig veel succes...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

    Nissan Qashqai - Afscheid duurtest

    26
    • 4 mei 2022
  • PREMIUM
    Nissan Qashqai transmissievergelijking - Duurtest

    Nissan Qashqai transmissievergelijking...

    • 19 april 2022
  • Autotest
    Nissan Qashqai e-Power - zo rijdt de nieuwe hybrideversie

    Nissan Qashqai e-Power - zo rijdt de nieuwe...

    14
    • 17 april 2022
  • Nissan Qashqai - Achteruitkijkspiegel

    Nissan Qashqai - Achteruitkijkspiegel

    13
    • 15 januari 2022
  • Nissan Qashqai - Welkom duurtest

    Nissan Qashqai - Welkom duurtest

    26
    • 30 november 2021
  • Autotest
    Test: Nissan Qashqai

    Test: Nissan Qashqai

    22
    • 15 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met 180 kilometer actieradius

    Nissan Sakura: elektrische stadsauto met...

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    Nissan Juke Rally Tribute: doldwaze hommage

    6
    • 18 mei 2022
  • Achtergrond
    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    Nissan Pao (1990) - In het Wild

    21
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan verwacht rest van het jaar geen Russische productie meer

    Nissan verwacht rest van het jaar geen...

    4
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan voor het eerst in drie jaar weer winstgevend

    Nissan voor het eerst in drie jaar weer...

    19
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Nissan Laurel (1986) - In het Wild

    Nissan Laurel (1986) - In het Wild

    49
    • 4 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden