Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta (2020)

autoreview

Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta (2020)

Signalement

UitvoeringQashqai DIG-T 140 Acenta
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst67.000 km
Lezerswaardering: 72%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mooie fijne comfortabele auto maar onbetrouwbaar

  • 67.000 km

In Januari 2020 heb ik deze mooie en comfortabele auto mogen aanschaffen net voor de corona tijd . Het betrof de Accenta uitvoering met panorama dak die in 2020 op kenteken is gezet maar feitelijk van bouwjaar 2019 was. omdat deze uitvoering niet was voorzien van een automatisch remsysteem en omdat het een voorraad model was kreeg in indertijd meer dan 8 duizend euro korting bij van Nieuwkerk in Hilversum! Dit maakte voor mij het verschil tussen een 2e hands dan wel een nieuwe auto! Indertijd heb ik hier een onderhoudscontract van 3 jaar en 2 jaar extra garantie bij gekocht + uiteraard een trekhaak.

Comfort:
De reden van aanschaf was naast de gunstige prijs ook het ultieme rijcomfort. De auto is heel stil veert lekker stuurt licht en is heerlijk om lange afstanden te rijden. Omdat ik voor mijn werk een lease auto heb (die puur zakelijk wordt bereden) werd deze auto eigenlijk voornamelijk voor lange afstanden gebruikt meerdere keren per maand richting Limburg of Antwerpen voor familie bezoek en jaarlijks naar Zuid Frankrijk met onze vouwwagen. Ofschoon deze auto erg fijn rijdt was het stuurgevoel, er eigenlijk niet. Ook was de carrosserie nogal onoverzichtelijk de ramen zitten hoog op de deuren waardoor kleine obstakels zoals paaltjes, beton blokken en grote stenen zonder 360 camera moeilijk te zien zijn. (en dat heb ik helaas gevoeld..)

Prestaties.
Bij de proefrit viel ik voor de trekkracht met een laag toerental. De auto leek wel een diesel die je idd "schakellui" kan rijden en over het hele toerengebied ruim voldoende trekkracht heeft. Ook met volle belading dakkoffer, caravan etc. kwam ik nooit vermogen tekort echt een hele fijne rijdersauto. Ondank het hoge koppel heb ik er in bergachtig gebied met volle bepakking altijd voor gekozen om een versnelling lager te rijden dus veelal in de 5e versnelling.

Betrouwbaarheid.
Helaas op dit punt heb ik slechte ervaringen en heb ik zelfs overwogen om 1 ster te geven. Komende van een Mitsubishi Lancer op LPG waar werkelijk nooit maar dan ook nooit (behalve roest..) wat aan wat mankeerde ben ik erg verwend geraakt en ben ik betrouwbaarheid als iets vanzelfsprekends gaan beschouwen.

In het eerste jaar is de auto meerdere keren terug geweest naar de dealer omdat bij warm weer de afstandsbediening van de deurvergrendeling niet werkte. De auto is 3x binnen geweest voor dit euvel. Het euvel is nooit verholpen en een duidelijke verklaring was er niet. Ik vermoed zelf dat dit te maken heeft met de kabelboom en uitrekken van draden bij extreme warmte waardoor er mogelijk een los contactje onstaat.

Naast het feit dat ik in 2024 twee maal met een kapotte accu langs de weg heb gestaan ben ik in de zomer gestrand in Kroatië op 1500 km van huis. In eerste instantie viel de airco uit en vervolgens stopte de motor (zonder enige waarschuwing, lampjes etc.) volledig om vervolgens bij 20 per uur pruttelend op 3 cilinders weer aan te slaan. Gelukkig was ik op dat moment net op mijn bestemming aangekomen waardoor er geen verdere schade (voor zover bekend) kon ontstaan. Toen ik de motorkap open deed zag ik dat er geen koelwater meer in het systeem aanwezig was! Bij het bijvullen van het systeem liep al het koelwater er aan de onderkant uit! Kortom serieuze klachten. Om een lang verhaal kort te houden. De thermostaatbehuizing (die tegenwoordig van plastic worden gemaakt) was gescheurd waardoor ik zonder koelwater heb gerden. Omdat er naar verwachting ernstige motorschade zou zijn (later bleek ik geluk te hebben gehad!) is de auto op transport naar Nederland gebracht. Al met al heb ik bijna 3 maanden zonder auto gezeten, (i.v.m. hoogseizoen en drukte bij de dealer!?). Mijn auto is uiteindelijk gemaakt met nieuwe thermostaat, bougies, waterpomp. Ik heb geluk gehad dat ik tijdig ben gestopt en dat dit niet op de snelweg gebeurde.

Natuurlijk ben ik gaan zoeken of ik de enige was met dit probleem want ja mijn auto was pas 4,5 jaar oud netjes bereden, beurtjes op tijd gehad en slechts 67.000 km op de teller!! . Al googelend is gebleken dat ik niet de enige ben! Bij de nieuwe modellen is het thermostaathuis vervangen door een beter exemplaar!! Jammer dat Nissan, Renault, Dacia, voor de oudere modellen geen terugroepactie hebben georganiseerd omdat veel eigenaren net na de garantie met dit probleem worden geconfronteerd (zie filmpje via link) . Tegenwoordig staat de Qashqai overigens bekend als een heel betrouwbare auto! In 2019 zaten er klaarblijkelijk nog kinderziektes in deze motor.

zie:
https://www.youtube.com/watch?v=loOzn9Y4lhc

Verbruik:
Het gemiddelde verbruik over de afgelopen 4,5 jaar komt op 7,0l per 100 km volgens de boorcomputer incl. vakanties met bebakking en vouwagen.
Op lange ritten reed ik meestal rond de 5,8 maar in de stad toch gauw tegen de 9,0 al met al best netjes vooral omdat wij meestal in Belgie de pomp kunnen bezoeken.

Kosten
Naast de kapotte accu heb ik geen extra kosten gehad.

Gelukkig heb ik bij de koop van de auto 2 jaar extra garantie afgesloten. Hiermee waren ook de kosten in het buitenland en van het transport naar Ned. gedekt + 3 dagen vervangend vervoer (helaas niet meer..)
Hierdoor heb ik 3 maanden vervangend vervoer moeten organiseren de kosten hiervan zijn aanzienlijk geweest.

Omdat ik daadwerkelijk zonder koelvloeistof met een loeihete motor heb gereden is het moeilijk te beoordelen wat de consequenties voor de lange termijn zijn. Ook al was de auto goed gerepareerd, compressie was goed en hij reed weer perfect. Het vertrouwen in de auto was compleet weg. Ik had besloten de auto niet meer te gebruiken en heb een andere leaseauto besteld die ik ook prive mag rijden. Voortaan rij in alleen nog maar Toyota en Suzuki en geen Renault, euhh Nissan meer!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Nissan Qashqai

Nissan
Nissan Qashqai DIG-T 140 Acenta
€ 676
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.