Nissan Primera Estate 1.8 Visia (2002)

autoreview

Nissan Primera Estate
Nissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera EstateNissan Primera - interieurNissan Primera - interieur

Signalement

UitvoeringPrimera Estate 1.8 Visia
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Primera’s stonden niet bekend om hun vooruitstrevende design. Met de huidige generatie Primera’s is daar geen sprake meer van. Ik vindt ze er gelikt uitzien. Eigenlijk waren we niet van plan om weer een Primera te nemen, maar een mpv (type Corolla Verso, Almera Tino of Mazda Premacy). Allemaal afgeserveerd op een probleem met de bediening van pedalen of schakelpook en op de geringe bagagemogelijkheden. Tijdens het maken van de keuze kwam de nieuwe Primera. Proefrit gemaakt en alles klopte. Bovendien kon hij op gas geleverd worden.
De vorige Primera was wat stug, de huidige is uiterst comfortabel, maar heeft toch een goede wegligging. Verbazingwekkend vindt ik nog steeds dat het weggedrag nauwelijks veranderd met 4 personen, kofferbak vol en skibox bovenop.
Het dashboard met beeldscherm vindt ik erg mooi en na enige gewenning erg praktisch. (De Primera zal geen ideale ’verhuurauto’ worden, want daar is hij te ingewikkeld voor).
Standaard cruisecontrol op het stuur is ook ideaal (liet ik altijd als accessoire monteren op vorige auto’s, maar ging dan met een lastige handel achter het stuur).
Kilometerteller middenin leek vreemd, maar is eigenlijk beter dan achter het stuur. Je gezichtsveld gaat niet meer van de weg af. Bij tellers achter het stuur wel.
De 1.8 motor is (zeker t.o.v. de 1.6)goed voor deze auto. Voldoende vermogen voor in Nederland, maar ook op de Duitse Autobahn zijn kruissnelheden van 160-170 kmh geen enkel probleem. In Nederland mis ik wat vermogen tussen 100 en 120 kmh in 5. Terug naar 4 en hij speert ervandoor. Een echte strepentrekker is het niet, maar dat mag je ook niet verwachten van een 1.8 met 116 pk en een leeg gewicht van 1300 kilo.

Zitcomfort is goed. Zowel voorin als achterin.

Geluidsconfort kan beter. De motor hoor je voor een auto van deze klasse iets te nadrukkelijk. Nissan heeft dat niet goed aangepast aan het andere karakter van deze generatie t.o.v. de vorige.
Verder heb ik last van gecupte banden, maar dat schijnt aan mezelf te liggen. Ik moet vaker de spanning op peil houden om dit te voorkomen. Ik twijfel eraan of dit echt zo is, want ik denk dat de uitlijning van de achterwielen niet goed is (geweest). Lastig is wel dat de achterbanden nu erg resoneren en dat de kofferruimte als klankkast fungeert. Bij 80 kmh is het geen gehoor.
Afrolgeluiden van de voorbanden zijn soms hinderlijk. mag niet voor een auto van deze klasse.

Kilometerstand 115.000. Los van het bandengeluid blijft het een lekkere auto. Inmiddels zijn we op zoek geweest naar de volgende auto. Laatst overgebleven keuzes waren Renault Laguna, Mazda 5 en Nissan Primera. Helaas wordt de Nissan niet meer op gas geleverd. Mazda ook niet, Laguna wel. De Laguna moet je echter wel een 2.0 nemen . De 1.6 is geen krachtige motor. Maar ja, een 2.0 is wel weer erg duur (in de bijtelling). Laguna is wel een hele stille auto, daar kan de Primera nog wat van leren. De Mazda is niet zo compleet en de hoge constructie doet hem toch wat meer schommelen en deinen. 2 gezinsleden kunnen daar niet goed tegen, dus ook die valt af. Dus toch weer een Primera Estate, 1.8 met alles erop en eraan voor rond de 25.000 euro. We vinden hem nog steeds mooi en de prijs-kwaliteit geeft de doorslag.

PROBLEMEN

Weinig problemen.

Gangbare zaken als een lampje dat stuk gaat (ik rijdt altijd met licht op), maar dat mag.

Eigenlijk kom ik alleen bij de garage voor de onderhoudsbeurten en nooit tussendoor voor problemen.

Eenmaal is door de dealer iets aan het motormanagement vervangen. Terugroepactie, maar ik had geen probleem.

De accu is vervangen, omdat ik vond dat de spanning teveel wisselde van hoog naar laag toeren en per ongeluk een keer een lampje aan laten staan in het interieur en die trok in een nacht de accu leeg. Mag niet.

Kilometerstand 115.000
Geen problemen tot nu toe. (Lekke band, maar daar kan de auto niets aan doen.)

Kilometerstand 118.000. De auto is ingeleverd. De nieuwe is gearriveerd.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.