Nissan Leaf 24kWh Acenta (2014)

autoreview

Nissan Leaf
Nissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan LeafNissan Leaf

Signalement

UitvoeringLeaf 24kWh Acenta
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf28.100 km
KM-stand laatst164.000 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Elektrische forens auto.

  • 28.300 km

Nadat de vorige auto (Renault Megane 1.6 16v 2002) echt oud begon te worden, werd het zolangzamerhand tijd voor een vervanger.

Dit is de 2e auto in het gezin. Wordt gebruikt voor boodschappen, kinderen naar school brengen en woon werk verkeer (rond de 30 km enkele reis).
Harde criteria. 5 redelijke zitplaatsen en een baggageruimte waar je weekendboodschappen in kwijt kan. De actieradius zodanig dat ie voor zijn gebruik gewoon inzetbaar is.

Natuurlijk heb ik gekeken hoe het zit met de technische levensduur van het batterijpakket. Dat lijkt met name in noordelijke landen geen probleem te zijn. Ook de actieradius zou met een 2013 model beter moeten zijn door gebruik van een warmte pomp ipv PTC voor interieurverwarming. Qua technische issues llijkt de Leaf heel betrouwbaar.
Verder heb ik de mogelijkheid om de auto thuis op te laden. Gewoon via een normaal stopcontact met 10A.

Deze Leaf hebben we tweedehands aangekocht via een veilingsite. Het ding had voor 4 jaar nog weinig kms op de klok. De kleur wit is niet om over naar huis te schrijven. De Accenta uitvoering is prettig met achteruitrijkamera (lollig), regen en lichtsensor (wel prettig icm DRL) en navigatrix (leuk als gimmick, maar zorg dat je ook een mobiel hebt met navigatie).

Een Nissan Leaf rijd gewoon volwassen, is ruim en voldoet qua interieurriumte prima. Ik kan met 182 achter mijzelf zitten en ingeklemd tussen 2 kinderstoelen op de achterbank is het niet ruim, maar het kan wel. In de Zoe zat ik bijv totaal niet OK op de achterbank. Achterbank is dan echt te hoog en te krap. De motor is ten alle tijde alert en volstrekt toereikend qua vermogen. Het dagelijkse woon werk verkeer is prettig en comfortabel in deze auto.

Nadelen/minpuntjes:
De besturing is wat ongevoelig. Ik vind de rechtuitstabiliteit op de snelweg niet super. Wellicht zou een rondje uitlijnen kunnen helpen, maar wellicht hoort het er gewoon bij.
Deze Accenta uitvoering heeft H4 koplampen. ondermaats op de Zweedse landwegen alhier. een LED upgrade overweeg ik zeker.
De telematica en de headunit vind ik wat ondoordacht en rommelig. Er zit een hoop, maar niet allemaal even intuitief. Het aan de praat krijgen van de Nissan useraccoount kostte behoorlijk wat telefoontjes met de helpdesk.
De cruise control is wat ongelijkmatig bij het oppakken. Rij je 120 en staat de cruise op 110 dan remt ie behoorlijka brupt af op de motor tot pakweg 112 om dan weer pittig op het "gas" te gaan.
Tellerafwijking van 10%. De banden zijn nog redelijk vers, maar dat kan hooguit 2% verklaren.

Verder doet het ding vrij aardig wat ie moet doen. De regensensor werkt redelijk goed, het ding heeft een laag zwaartepunt dus gaat redelijk de hoek om. Instant acceleratie is super. Ik heb nog geen idee of het ding traction controle heeft en hoe dat werkt. Lijkt me geen overbodige luxe met gladheid.

Verder nog niet zo heel veel ervaring met snelladers. De MacDonalds hier in Zweden hebben overal laders, dus thuiskomen doe je wel. Maar welke apps je telkens weer nodig hebt (elke leverancier heeft zijn eigen systeem) is een verrassing. Voor mij wel te doen, maar mijn dame waagt zich nog niet aan ritten buiten de actieradius.

Financieel is het lachen qua gebruikskosten. Ong. 2 ct /km aan elektriciteit (Zweedse prijzen). Nul wegenbelasting.
De verzekering is helaas wel duur. All risk ben ik niet gewend, maar dat was met een andere jonge auto ook nodig geweest. Ook de nieuwprijs was natuurlijk hoger dan met een benzine auto van een vergelijkbaar bouwjaar. De hogere afschrijving wordt wel weer gecompenseerd door lage km kosten en lagere onderhoudskosten.

Vergeleken met een oude Megane die ik ook nog eens zelf onderhield (en ivm de leeftijd alleen nog het hoogstnoodzakelijke) is het ding vooralsnog wel duurder. Maar ja, we hebben wel een paar extra puntjes wat betreft bedrijfszekerheid en ding moet ook nog zeker een tijd meekunnen.

Winterervaringen

  • 40.600 km

Sinds de vorige review zijn er rond de 10.000 km onder de wielen doorgerold. Het is allemaal niet heel spannend geweest. Het ding doet wat het doen moet.

Ik had bij aankoop een setje Michelin winterbanden bijgekregen. Zonder spijkers. Hier in het Zweedse rijdt men graag met spijkers en vooral met ijzel (wat regelmatig voorkomt) zijn spijkerbanden beter, maar vooralsnog stelt het hij niet echt teleur. De auto gedraagt zich voorspelbaar bij gasgeven en is met gladheid goed te doseren. Ook het ABS systeem werkt goed. Ik heb nog niet genoeg gewekt aan het uitlokken van het ESP systeem, maar in de dagelijkse praktijk is dat systeem ook niet echt nodig gebleken.
Het klimaatsysteem is wat kniertig uitgevoerd. De stuurverwarming komt er vlot in, de stoelverwarming is wat trager, maar merk je na een paar minuten ook wel. Daarentegen moet het verwarmingssysteem behoorlijk doorwerken om de zaak bij -10 enigszins warm te krijgen.
Het goede nieuws is dat je een standverwarmingsfunctie kan inschakelen, zowel werkend op de batterij als wanneer de auto aan de netspanning hangt. Rij je weg in een warme auto, dan gaat het op temperatuur houden vrij goed. Het ontwasemen van de voorruit is acceptabel qua snelheid.
Het prettige bij deze functies is dat ze misschien niet super stevig zijn gedimensioneerd, maar ze werken WEL gelijk. Je hoeft niet te wachten op een motor die op temperatuur moet komen.
Natuurlijk kost het e.e.a. ook actieradius. Zeker een km of 20 op een volle batterij. Maar niks dat echt ernstig slechter is dan ik verwacht had. Wel bij dat ik voor een Leaf heb gekozen met een warmtepomp en niet een ouder model met PTC.

We hebben recent geleden thuis een laadbox aangeschaft. Nu kunnen we laden met max 25A 3 fasen. Daar heb je met de Leaf niks aan, maar het kan met wellicht een komende Volvo PHEV of ZOe wel wel weer nuttig zijn. Aangezien de meeste huizen toch al 3 fasen hebben, is het niet duurder omdat al vast voor te bereiden.
Het laden met 16A ipv 10A wat de laadkabel toelaat gaat wel een stuk sneller.
Het is ook veiliger aangezien er toch al eens wat problemen zijn geweest met stopcontacten en huisinstallaties die tijdens het laden in brand zijn gevlogen. Zweedse installaties zijn soms nogal eens een zooitje en het is dus wel nuttig om je ervan te verzekeren dat de installatie het ook grappig vind om elke dag aaneensloten pakweg 20 KHW te leveren. Een wasmachine of kookplaat die ook wel worden gezien als stevige stroomverbruiker zullen hooguit een paar KWh vragen per dag. Het mooist is dat de draden zonder lasdoppen direct vanuit de meterkast komen. En dat als ze over een aardlekschakelaar lopen, dat die aardlekschakelaar ook bestand is tegen die stroom gedurende langere tijd. Meestal wordt gerekend met 10A gedurende max 1 uur aaneengesloten.

Al met al is het een betrouwbaar karretje dat niet op alle fronten foutloos is, maar gewoon goed voldoet.

Dik 45,000 km verder

  • 74.000 km

Statusupdate:
12V accu liet het vorig jaar rond deze tijd afweten. De Leaf heeft een DC/DC omzetter die de 12v batterij kan bijladen (met 14.4V) of slechts het 12V circuit voedt (dan geeft ie 13V). Een ICE auto laadt eigenlijk altijd met de volle laadspanning als de motor draait en kiest niet voor een "floating" mode waarbij de batterij niet wordt opgeladen, maar de 12V verbruikers wel bediend worden. De 12V accu kan uiteraard alleen bijgeladen worden als de tractiebatterij "actief" is. Dat is het geval tijdens een voorverwarmingscyclus, tijdens het rijden en tijdens het laden aan de laadpaal. DE auto kan ook aan de laadpaal gekoppeld zijn, terwijl de laadcyclus is beëindigd en dan krijgt de 12V accu geen prik meer.
Er gaat hier blijkbaar wel eens wat mis, waardoor de 12V accu ontladen kan raken en het zwaarder voor zijn kiezen krijgt dan noodzakelijk. Leaf 12V batterijen gaan vaak niet meer dan 5j mee. Ik ken ICE auto's en motorfietsen die 10-12 jaar met hun accu deden, dus dit is een minpuntje.
Waarschijnlijk is de software die de ontlading van de 12V accu in de gaten houdt en tegen moet gaan, door de tractiebatterij in te koppelen, niet zo slim geschreven. Als de 12V batterij zodanig ver is ontladen dat ie niet meer de kracht heeft om de relais voor de tractiebatterij te bedienen, kan je niks meer. Althans, je moet dan de ouderwetse startkabels uit je klassieke auto halen en op die manier de Leaf weer tot leven wekken.
Die nieuwe accu hang ik sindsdien regelmatig preventief even aan een acculader om wat gezonder te houden. Laat ik zeggen: eens in de 3 maanden. In de zomer zou ook het laadpaneeltje dat op de achterklepspoiler zit ook nog zijn best moeten doen om de 12V accu op peil te houden, maar het is de vraag of dat meer een gimmick is of dat het ding echt nut heeft. Al heb je er dan alsnog niks aan in de lange winter. Het wordt echt wel licht in deze regionen, maar te weinig om echt energie te leveren aan een zonnepaneeltje.


Verder nog een keer een lekke band gehad.

Qua onderhoud heb ik er in Mei een setje nieuwe ruitenwissers op gezet. Dat was hard nodig, want de Leaf sproeit erg laag op de voorruit, waardoor er te weinig sproeiervloeistof "hoger op" komt en daar slijten de wissers duidelijk harder door. Op een gegeven moment kan de regensensor, zeker bovenaan de ruit niet meer het verschil zien tussen wat er wel en niet gewist is. Na 2 jaar is het dus gewoon over en uit voor een setje ruitenwissers. Op zich ook weer geen schande. Uiteraard ook de staat van banden en remmen bijgehouden. Nu, na 74000 km (en geen idee welke verhouding zomer/winter kilometers) zijn zowel de originele zomerbanden als de winterbanden echt nog keurig. Ook de remblokken hebben nog zeker 3/4 van hun dikte. Remschijven zijn keurig glimmend. Het helpt wellicht dat ik een stukje bergop woon. Bij elke volgeladen rit van huis moet je geheel op de mechanische remmen naar beneden en doet de regeneratieve mode nog niks. Die regeneratieve mode begint pas te werken als je rond de 10-15% batterij inhoud verbruikt hebt. Je moet die energie natuurlijk wel ergens kwijt kunnen. Waarschijnlijk prima om de schijfremmen na een nachtje roesten even goed schoon te slijpen.

Last but not least een verlengkabel aangeschafd zodat ik ook vanaf laadboxen met een vaste kabel kan laden (op mijn werk). Dat geeft wat meer vrijheid.

Ik zou de Leaf ook weer eens aan Leafspy moeten hangen om te bekijken hoe de status van de tractiebatterij is. Er zijn nog geen blokjes verdwenen, maar het zou mij verbazen als de tractiebatterij nog steeds 96% State of Health heeft, zoals vorig jaar.

Een lang verhaal, maar eigenlijk meer nieuwigheid dan echt gekke dingen. In de praktijk is het nog steeds een prima forensorgel en altijd nr1 als er een ritje gemaakt moet worden.

Nog steeds niks bijzonders

  • 92.000 km

Update: Leafspy gaf in April rond de 92% batterijgezondheid en nu in Augustus rond de 89%. Deze waarde fluctueert wel vaker wat, maar het gaat blijkbaar wel iets achteruit. Niet echt noemenswaardig vooralsnog.

Qua banden en remmerij zit er wel iets werk aan te komen. De 2 huidige voorbanden zijn onderhand wel aardig op hun limiet. De achterremblokken lijken er nu ook aan te komen.

Ook zou je denken dat er zo langzamerhand meer onderhoud kan komen. Zoals fuseekogels, stuurkogels of wiellagers.

Eigenlijk het enige noemenswaardige dat echt slijt is de restwaarde. Door de relatief hoge aanschafwaarde, vergeleken met een tweedehands benzine auto van vergelijkbare grootte is de afschrijving nog steeds wel relatief hoog. Aanschaf voor rond de 155.000 SEK (Zweedse kronen). Ik vermoed dat ik er nu bij inruil hooguit 80.000 SEK voor terug zou krijgen.
Verzekering is ook nog steeds hoog (70 eur per maand). Maar we moeten maar eens nadenken of het nog loont om hem in de allrisk verzekering te houden (pakweg 30 eur per maand)
De wegenbelasting is hier omgerekend 36 EUR per jaar.
Elektriciteitskosten: rond de 30 EUR per maand voor gemiddeld 1500-2000 km.

Voor dat geld een uitermate betrouwbare prima rijdbare forensauto waar ook het gezin prima in past. Ja, met een zeer beperkte actieradius, maar eigenlijk is dat vrij zelden echt problematisch. De meeste ritjes gaan niet verder dan hooguit 30-40 km enkele reis. Meestal veel minder. En voor die paar langere ritten, of ritten waarbij een trekhaak nodig is, staat er altijd nog een extra Volvo (die hier in Zweden ook geen drol meer kost in de wegenbelasting).

Voorbij de 150,000 km, eerste degradatie zichtbaar

  • 152.000 km

Na een paar jaar is het wel weer tijd voor een update.
Eigenlijk is er weinig spannends gebeurd. Behalve het reguliere werk met banden, ruitenwisserbladen en interieurfilters:
Daarnaast wat "highlights".
In juni 2023 een SRS systeem fout, die met Leafspy gedebugd wees op een defecte B stijl acceleratiesensor. Via de sloop een andere gevonden, gemonteerd en daarna met LeafSpy de storing gewist. Daarna functioneerde het systeem weer als vanouds.
In dec 2022 een ernstig versleten fuseekogel. Die had dik 2mm speling. Schijnt vaker voor te komen en goed om in de gaten te houden, want in landen met 2 jarige APK kan dat wel eens echt misgaan. Dat ie een pootje uitsteekt, met aanzienlijk meer schade tot gevolg.
Ook zo rond eind 2022 en rond de 100.000 km de remblokken voor en achter vervangen. De schijven konden nog wel een rondje blokken mee, Tevens de remvloeistof vervangen.
Wat batterij betreft begin je wel het idee te krijgen dat je minder ver komt dan vroeger. Het blijft verraderlijk om daar harde conclusies te trekken. Maar een rondje naar het werk en terug (65 km) en in de winter daarna nog een kind op een naschoolse activiteit dumpen (+20 km) is spannend voor mijn vrouw. Met name in de winter als er 2 stand alone opwarmcycli bijkomen. Als je wat meer lef hebt en bij je werkgever kan laden, heb je weer meer mogelijkheden. En ook voor diegenen (ik noem mijzelf ook) die hebben leren vertrouwen op de WEL adequate procentmeter (vergeet de GOM) kan je prima uit de voeten. De weergave van lading in de batterij IN een percentage werkt betrouwbaar.
Ergens na de 150.000 km verdween het eerste vierkantje van de batterij indidicatie. Volgens de geleerden zou de capaciteit dan onder de 85% moeten liggen. Leafspy houdt het op 88,6% nu. Wat op zich prima is voor een 10.5j oude Leaf 24Kwh met nu dik 152.000 op de teller.

Auto functioneert verder nog steeds prima. Het is nog steeds een ruime 4 zitter en een genot in stadsverkeer met zijn uiterst vlotte acceleratie.

Een grotere batterij zou echter wel degelijk prettig zijn. Ik sluit niet uit dat als ik eens een 40 kwh batterij tegenkom ik er zo eentje in dit exemplaar prop.

APK / 11 jaar oud

  • 162.500 km

De APK gaf dit keer wat meer werk. Lampjes vervangen hoeft normaal niet echt vermeld maar nu bleek een kentekenlampje achter kapot. Die zit ingeklikt onder de bumper in een carosseriebalk. Daar kwam aardig wat oppervlakteroest vandaan. Het mistachterlicht werkte niet en om daarbij te komen, moet je martelen met een paar plaatschroeven die blijkbaar in die zelfde rotte balk zitten. 11 jaar oud en Japans ...
Verder moest de handrem nog eens goed aangespannen. Dat was eigenlijk niet mogelijk zonder em eerst zodanig strak te zetten dat ie aanliep en en bijgeluid produceerde. Maar met een rondje rijden en een paar keer de auto stil zetten op de handrem was dat weer verdwenen en greep de handrem weer mooi aan.
Tijdens de APK kreeg ik een afkeur op de fuseekogel linksvoor. Die er nb net 2.5 jaar en 45.000 op zit. Aftermarket fuseekogels zijn blijkbaar ook niet best. Ik heb dit keer maar gekozen voor 2 nieuwe complete draagarmen van Nissan. Nissan zelf heeft geen losse fuseekogels. Het is wat mij betreft totale versplling om 2 complete draagarmen te vervangen als er eigenlijk alleen een fuseekogel slecht is. Maar dan moet je wel fuseekogels met de juiste kwaliteit weten te vinden.
Daarbuiten hadden ook de beide buitenste stuurkogels speling. Nog wel onder de norm, maar niet echt houdbaar, dus die ook maar gelijk vervangen. Daar bovenop kwam nog een setje banden voor de achteras.
Last but not least een nieuwe handgreep besteld, want de keyless entry links werkt niet en geeft een foutmelding. Met Leafspry pro uitlezen gaf een dtc op een exterior antenna. Zowel de knop als de antenn geven geen sjoege op de multimeter.
Duurt nog even voordat reserve onderdelen binnen zijn.

Keyless Handgreep vervangen

  • 164.000 km

De handgreep vervangen had nog wat voeten in de aarde.
Je kan het zien als een mechanisch deel, dat ook 2 losse elektrische functies heeft. Er zit een druktoets in waarmee je de sloten kan vergrendelen/ontgrendelen, maar daarvoor moet de elektronische sleutel wel dichtbij zijn. Daarvoor zit ook nog een "keyless" antenne ontvanger/zender.
In mijn geval was duidelijk dat de elektrische druktoets was overleden. Of de antenne ook niet werkte was op eerste gezicht niet duidelijk. Geen foutmeldingen.
Eerst gekeken bij Nissan en die wilden 2100 SEK (krap 200 EUR) voor een complete handgreep. Dat vond ik wat gortig. Toen overwogen een tweedehands handgreep of een chinese kopie van Amazon. Dat laatste maar gerpobeerd nat wat ervaringen van een Leaf forum. Na montage bleek die handgreep wel te werken, maar toch een foutmelding te geven op de antenne.
Uiteindelijk bleek die kopie antenne niet bruikbaar en heb ik de oude antenne gemonteerd in een nieuwe handgreep. Eigenlijk had ik kunnen volstaan met de nieuwe druktoets in de oude handgreep met antenne, ware het niet dat een boutje waarmee die greep bij elkaar wordt gehouden, al zodanig verroest was, dat ik em niet non-destructief kon demonteren.

Bij dit soort acties was LeafSpy niet echt noodzakelijk, maar wel behulpzaam. Met LeafSpy kan je DTC's (Diagnostic Trouble Codes: ofwel foutmeldingen) resetten. Maar bij de verkeerde antenne kwam ook na resetten de foutmelding in het display (en een oranje waarschuwingslampje direct na 2s terug. Leafspy is wel heel nuttig om de staat van de batterij uit te lezen. Het is bechikbaar voor een gering bedrag (ik meen 30 eur) in de appstore en werkt ook op Android en samen met diverse ELM327 chip gebaseerde OBD2 interfaces (voor de Iphone via Wifi).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.