Nissan Almera Tino 1.8 Tekna (2004)

autoreview

Nissan Almera Tino 1.8 Tekna (2004)

Signalement

UitvoeringAlmera Tino 1.8 Tekna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf53.542 km
KM-stand laatst65.214 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 53.540 km

Begin mei besloten we onze 14 jaar oude Corolla E10 1.6 Station 1995 eens te koop aan te bieden op Marktplaza. Vraagprijs € 3500! Binnen 1 kwartier was hij verkocht aan een exporteur naar Afghanistan voor € 3000.

Ik was al bezig geweest om de koop staande Almera Tino's vanaf 2003 in kaart te brengen. Dus heb ik een aantal van de aanbieders gebeld en uiteindelijk de Almera Tino van deze review gekocht bij de Nissan dealer in Amsterdam op 6-5-2009 voor de meeneemprijs van € 9750.

De auto zit er prima uit voor zijn leeftijd. Er zijn een paar kleine gebruikssporen maar die gaan we tzt wel te lijf.

Het verbruik schommelt tussen de 1 op 10 en 1 op 13,8 afhankelijk van het soort ritten. Ik denk dat dit bij de komende rit van en naar Denemarken dit nog wel verder zal dalen.

We rijden wel veel rustiger met de Tino dan met de Corolla.

De Tino voldoet prima waarbij we vooral waarderen :

- hogere zit
- airco
- boordcomputer met veel nuttige informatie
- veer variatiemogelijkheden met de 3 achterstoelen
vooral de beenruimte met maar 2 achterstoelen is enorm!
- veel bergruimte indien achterstoelen zijn verwijderd.
- geen distributieriem maar een ketting

Enige (vooraf bekende) minpunten t.o.v. de Corolla :

- minder felle motor in combinatie met hoger gewicht
- hogere vaste lasten qua verzekering en houderschapsbelasting
- ingewikkelder bediening door het grotere aantal functies

Inmiddels aangebrachte accessoires :

- Car Comfort armsteun in grijs leer
- ClimAir zijwindschermen
- Spatlappen voor en achter
- Zwarte velours matten met bordeauxrode bies
- Kofferbakbeschermer
- Pipercross vervangingsfilter
- Denso Iridium Longlife bougies (merkbaar meer trekkracht!)
- Korte dakantenne
- misschien Dashmount voor TomTom

Nog gepland :

- MAD hulpveren
- Prewoodec interieurset bordeauxrood

Grote beurt etc.

  • 57.005 km

Tijdens aanschaf is vermeld dat er een hitteschildje bij de uitlaat nagenoeg doorgeroest was en in overleg met de Nissan specialist Autobest is dat door hen verwijderd.

De auto heeft daar inmiddels ook een grote beurt gehad zonder bijzonderheden.

Tot nu toe zijn we zeer tevreden!

Verdere ervaringen

  • 63.500 km

De Tino bevalt nog steeds goed maar kwalitatief is hij minder dan de Toyota's die we gewend waren. Het voelt iets minder solide aan.
De bijrijdersstoel is niet verstelbaar in hoogte. Dus hebben we die iets laten verlagen want mijn vrouw zat niet lekker.

Verder is het Pipercross filter vervangen door een K&N exemplaar.

We zijn met de auto naar Denemarken geweest en hadden gehoopt op een lager verbruik op zo'n lange rit. Maar door veel verkeershinder beleeft dat beperkt tot 1 op 13,7.

De bediening van een aantal functies in het dashboard blijft een crime. Het aanpassen van de tijd bv kan goed 20 minuten duren.

Ik moetb alleen even naar de interieurverlichting kijken want die werkt niet goed meer aaan de achterzijde. Zal wel een slecht contactje zijn.

Tino in de winter

  • 65.214 km

de auto bevalt tot nu toe prima!
Auto start tot nu toe iedere morgen probleemloos maar het verbruik is vrij hoog (plm 1 op 10) met al die kou en korte ritjes
We ervaren nu in de winter de airco als een zegen. de voorruit is veel sneller schoon dan bij onze vorige auto.
Niettemin blijf ik de standkachel als een mogelijke optie voor de toekomst zien. Voor nu heb ik een hoes aangeschaft die de hele auto kan afdekken.
De auto heeft nu 2 nieuwe (zomer)voorbanden nadat er 1 gesneuveld was dankzij lomp gedrag van gemeentemedewerkers. Dit was wel beter dan met de oude met al die sneeuw.
Ik heb vandaag LESS aan de brandstof toegevoegd, Dit is een brandstofconditioner die een aantal positieve resultaten bewerkstelligt zoals 10-20% minder brandstofverbruik, schonere uitlaatgassen en een schonere motor. De eerste indicaties van de boordcomputer wezen in ieder geval in de goede richting.
Olieverbruik heb ik nog niet kunnen constateren.
Zodra er meer te melden is meld ik me weer!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.