Nissan Almera 1.4 GX (1997)

autoreview

Nissan Almera

Signalement

UitvoeringAlmera 1.4 GX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst200.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Iets meer dan een jaar geleden moest ik in verband met een wisseling van werkgever op zoek naar een auto. Bij voorkeur iets dat betrouwbaar was en niet te duur (zowel aanschaf als onderhoud), maar ook weer niet uit het jaar nul. Aangezien ik tegelijkertijd nog studeer, groeit het geld me immers niet op de rug...
Bij de vaste garage van familie maar eens rond gaan kijken. Er stonden twee auto's: een Escort uit '95 en een Almera uit '97. De Almera had weliswaar meer kilometers gelopen, maar zag er gezonder uit. Proefrit gemaakt, deal gesloten.

Ervaringen tot nu toe:
De auto rijdt prima. De 1.4 is met bijna 90 pk absoluut geen racemonster. Hij kan aardig meekomen met stadsverkeer, provinciale wegen zijn ook prima te doen, maar de snelweg is eigenlijk niet echt zijn terrein. De 1.6 voldoet waarschijnlijk al beter, dit is in mijn ogen echt een basismotor: hij kan het basiswerk doen maar heeft qua vermogen niks meer over. Het verbruik varieert van 1:11 tot 1:14, gecombineerd. Dat is niet heel zuinig, maar ik hou dan ook wel van een beetje doorrijden. Het blijft binnen de perken in elk geval. Op de snelweg moet de auto een gunstiger verbruik kunnen halen, maar dan is het volgen van snelheidslimieten en economisch rijden gewenst. Dat heb ik dus nog niet getest... Op langere snelwegritten met flinke belading en een aantal passagiers is een verbruik van 1:12 à 1:13 haalbaar, met grote delen van de tijd 160 op de teller (4.500 RPM). Een rustige chauffeur die beter is dan ik in op tijd van huis vertrekken moet dus een gunstiger cijfer kunnen halen.
Opvallend is trouwens dat de motor de afgelopen twintigduizend kilometer nog geen druppel olie heeft verbruikt. Hij heeft een paar keer aardig op z'n falie gehad (vier personen + bagage bergaf in Duitsland een nieuwe topsnelheid zetten e.d.), maar niks aan de hand.

Het uiterlijk van de auto is om te huilen. Het is bedeesd en haast oubollig. Als ik onderweg rondkijk naar andere Almera's zie ik bijna alleen maar 50+'ers rondrijden. Niks mis mee, maar het etiket 'bejaardenbak' lijkt me vrij toepasselijk dan. Het is dan ook niet het uiterlijk me de auto heeft doen kopen, maar de prima staat aan de binnenkant, motorische staat en de Japanse betrouwbaarheidsverhalen.

Qua comfort is het wat je van een compacte middenklasser mag verwachten. Met bijna twee meter lengte houdt de ruimte binnenin niet over, maar het is goed uit te houden. Alleen met lange benen kom je zelfs met het stuur in de hoogste stand nog wel eens in de knoei als je bochten met één hand wil ronden. Je rechterbeen zit niet heel ruim tussen stuur, dashboard en middenconsole. Daarnaast heb je als langere bestuurder wat hinder van de korte zittingen, deze bieden de benen te weinig ondersteuning. Verder is het echter prima toeven, er is zelfs een lendensteun aanwezig, ideaal! Als je niet te groot bent is de ruimte achterin ook ruim voldoende, zelfs met de bestuurdersstoel ver naar achteren: passagiers van 1.80m stappen uit zonder klachten. Korte oneffenheden in het wegdek worden lang niet altijd goed weggefilterd en zijn goed voelbaar. Volbeladen op de snelweg (vier passagiers + bagage) gaat de auto echter prima af, zelfs bij flinke hoogteverschillen in het wegdek van de Autobahn geeft de vering goed mee, er is geen 'gebeuk' wat ik met de leenauto van familie nog wel eens had.

De uitrusting is voor een auto van deze leeftijd en klasse prima te noemen. Centrale vergrendeling (helaas geen afstandsbediening), elektrische ramen, elektrische spiegels, stuurbekrachtiging, airco, speakers van redelijke kwaliteit, het had allemaal een stuk slechter en meer basic gekund. Alles werkt nog steeds perfect.

Het onderhoud aan de auto valt ook goed mee. Buiten een APK'tje en twee nieuwe banden dit jaar niets aan de hand geweest qua regulier onderhoud.

PROBLEMEN

Bekend Nissankwaaltje gehad: de afgebroken ruitenwisseraandrijving. Gelukkig was de hoosbui net voorbij, dus heb met handmatig vegen om de kilometer de garage kunnen halen. Het was een zaterdagmiddag, universele garage, niks aan te doen op dat moment. En laat het nou net het paasweekend zijn waarin ik bijna alleen maar moest werken... best lastig. Leenauto geregeld bij familie, paar dagen later de ruitenwisser gemaakt, bij elkaar zo’n zeventig euro kwijt. Valt mee.

Aandachtspuntje bij de recente APK waren de dorpels, de keurmeester (ik had het ’geluk’ terwijl ik haast had een steekproef van de RDW mee te maken op mijn auto) begon over tectyl e.d. toen hij langs de dorpels liep. Verder niet naar gevraagd, maar ik verwacht binnen nu en twee jaar wat laswerk.

Verder geen problemen die direct aan de auto toe te schrijven zijn. Natuurlijk had ik daar wel op gehoopt, maar toch hou je als eigenaar altijd rekening met wat onverwachte kosten: dat zou niet gek zijn bij een auto van dik 10 jaar oud met anderhalve ton op de klok. Enige extra kostenposten waren een kapotte ruit (radio gejat) en ’gebruikersbeschadigingen’ dankzij lompe parkeerders die niet met deuren kunnen omgaan. Binnenkort maar eens kijken of ik ergens een lakstiftje vandaan kan halen.

Update

  • 185.000 km

Tot nu toe nog zeer tevreden over de auto. Starten-lopen, werkelijk altijd. Ook qua reparaties valt het ding me goed mee. In totaal nu sinds ik 'm heb (2,5 jaar) moeten aanschaffen:
- twee nieuwe banden
- nieuwe remblokken
- nieuwe ruitenwisseraandrijving
- nieuwe uitlaat
Inclusief de APK twee keer en een kleine + grote beurt ben ik in al die tijd minder dan duizend euro kwijt aan onderhoud (op ruim 45.000 km), dat valt me heel erg mee!

Over een tijdje gaat ie weer naar de garage voor een check-up. Hopelijk komt ie weer goed overal doorheen en kan ik er nog wat km's mee maken. Niet omdat het zo'n mooie auto is (het uiterlijk is simpelweg rampzalig), maar gewoon omdat het een betrouwbaar ding is en dat voor mij op dit moment van belang is.

Foetsjie

  • 200.000 km

Sinds januari eigenlijk geen problemen gehad. De hele winter door zelfs met barre temperaturen niets te klagen gehad. Helaas besloot tijdens een retourtje Hamburg op één dag, de dynamo het te begeven. Afgesleept naar de dealer en ruim 500 euro armer kon ik weer op pad. Dat was een pijnlijke actie, vooral gezien mijn verkoopplannen en het feit dat ik bij m'n eigen garage voor 200 euro een gereviseerd exemplaar had kunnen laten plaatsen. Hoe dan ook, daarna geen problemen meer gehad. Bij 200.000km is de auto dan toch de deur uit gegaan. Technisch in prima staat verkocht aan een andere student en zelf een heerlijk BMW uit Duitsland gehaald. Review daarvan volgt nog.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.