AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nissan 350Z Roadster (2006)

autoreview

Nissan 350Z Roadster (2006)

Signalement

Uitvoering350Z Roadster
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf43.350 km
KM-stand laatst51.700 km
Lezerswaardering: 5%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toch een keer een cabrio proberen...........

  • 46.200 km

Bovengenoemde Alfa GT heb ik al eind juli 2010 ingeruild voor een Alfa Romeo Giulietta QV, waarmee ik sindsdien 51.000 probleemloze plezierkilometers heb afgelegd - zie mijn review - en die voorlopig ook nog niet de deur uitgaat. Nadat ik gestopt was met motorrijden was al vaker de gedachte aan een sportieve cabrio opgekomen, maar het was altijd bij de gedachte gebleven. Tot ik eind 2012 op de website van mijn Alfa-dealer - Wim Prins in Nunspeet - deze Nissan 350Z zag verschijnen............ Weliswaar 6 jaar oud, maar met slechts 43.500 km op de teller gezet door de enige voorgaande eigenaar en met een vraagprijs die mij ruimte liet om de Giulietta aan te houden. Snel gaan kijken, zag er prima uit, maar ik bleef toch twijfelen of ik die stap wel moest maken. Ik kreeg bedenktijd, een paar dagen later ben ik teruggegaan voor een proefrit en toen was ik verkocht - en de auto ook.
Auto een weekje later, na een grote onderhoudsbeurt en het opnieuw spuiten van de velgen, opgehaald en naar huis gereden. Daar aangekomen kon-ie direct de garage in omdat het was gaan sneeuwen. De eerste paar weken is de Nissan binnengebleven - 280 pk op de achterwielen van een nog vreemde auto leek me geen goede combinatie met sneeuw en ijzel.
Tot zover de voorgeschiedenis; inmiddels heb ik er rond de 2700 km mee gereden. Het was wel even wennen, de lage zit, de vrij geringe mate van stuurbekrachtiging waardoor je harder moet 'werken' (t.o.v. de Alfa), de ruige brul van de dikke V6 bij het doortrekken (de 235 pk Alfa vierpitter klinkt een stuk minder opzwepend), de achterwielaandrijving die een heel ander bochtengevoel geeft dan de voorwielaandrijving van de Alfa, etc. etc. Het rijplezier is groot, ook bij rustig toeren. Alhoewel de turboloze V6 er pas vanaf 3000 toeren goed aan begint te trekken kun je ook probleemloos laagtoerig rijden en bijvoorbeeld rond de 60km/u in de zesde versnelling rondkarren. Betrap mezelf erop dat ik op wat langere 50 km/u stukken vaak in de vijfde versnelling rij. Voor het brandstofverbruik is dat gunstig natuurlijk - dat varieert tussen de 1:9 en de 1:11 en dat valt mij voor een ruim 1600 kg wegende auto met een 3.5 ltr V6 niet tegen. Langere afstanden op snelwegen met 130 op de teller leveren die genoemde 1:11 op, ga je lekker bochtige binnenwegen en dijkjes pikken met veel remmen en weer stevig accellereren dan zak je snel richting 1:9. Daar krijg je trouwens wel erg veel rijplezier voor terug - met een grote grijns op het gezicht als toegift!
Echt heel mooi weer om 'dakloos' te rijden is het tot nu toe nauwelijks geweest, maar ik heb het uiteraard wel gedaan. Moet zeggen dat ik me de eerste keer afvroeg of ik dat open rijden wel leuk zou gaan vinden, maar het was toen ook maar vijf graden boven nul....... Intussen ben ik het wel gaan waarderen en als het maar even kan gaat de kap omlaag.
Verder valt het comfort me niet tegen. Het onderstel is uiteraard stevig afgeveerd maar het wordt nooit onaangenaam hard, ook door de prima leren sportstoelen die je ook nog meer dan genoeg zijdelingse steun geven.
De auto werd afgeleverd op Dunlop winterbanden; de zomerbanden - Bridgestone RE50 - kreeg ik erbij maar lagen bij de aflevering nog bij de vorige eigenaar. De beide voorbanden bleken bij de wissel van winter- naar zomerschoeisel nog rond de 3,5mm profiel te hebben - er werd me spontaan een hele goede deal voorgesteld voor het geval ik de voorbanden zou willen vernieuwen. Ben daar op ingegaan en intussen liggen er voorop Michelins Pilot Super Sport. Wanneer de achterbanden aan vervanging toe zijn komen die Michelins ook op de achterwielen.
Hoop in de komende tijd meer - en hopenlijk vooral bochtige - kilometers te kunnen maken. Verdere ervaringen zal ik in dit review bijhouden.

Foto erbij............

  • 47.000 km

Een foto van het mooie V6 blok toegevoegd. Het lekker rauw klinkende - maar zeker niet hinderlijk luidruchtige - blok is een van de aantrekkelijke aspecten van deze auto. Het staat als extreem betrouwbaar bekend. Een voordeel is ook dat de distributie door een ketting wordt verzorgd waar je de eerste 200.000 km geen omkijken naar hebt. Over de versnellingsbak had ik hierboven nog niets gezegd, zag ik na de plaatsing van het review. Niet dat daar heel veel over te vertellen is, maar de zesbak is heel mooi gespatieerd (een zgn. close ratio karakter) en het korte pookje gaat met hele korte slagen - meer tikjes eigenlijk - als het bekende warme mes door de boter. Ook de koppeling gaat licht en is prima te doseren. Ik heb me al vaak voorgenomen dat een volgende auto een automaat zou moeten zijn, maar in de praktijk is het daar nog niet van gekomen. In ieder geval is in de 350Z het moeten schakelen bepaald geen straf..........

(Bijna) voorbij, die mooie zomer.............

  • 51.700 km

Een kleine aanvulling, na een - uiteindelijk - mooie zomer waarin veel 'open' kon worden gereden. De Z blijft het heel goed doen (eigenlijk vanzelfsprekend bij deze lage kilometerstand), verbruikt geen olie en gaat ook relatief zuinig om met brandstof, zoals ik eerder al schreef. Niet dat dat de eerste zorg is met een auto als deze, natuurlijk; meer iets in de categorie 'mooi meegenomen'. In ieder geval levert-ie heel veel plezier per liter, maar dat kun je (helaas?) niet op een metertje aflezen. Wel van het gezicht van de rijder als hij uitstapt na een rit over bochtige wegen - de breedte van de grijns is een goede indicatie van het rijplezier!
Het comfort is ronduit goed voor een dergelijke auto. Onlangs een kleine 9u achter het stuur gezeten kris-kras door de Eifel, de Ardennen en Zuid-Limburg. Vooral in de Ardennen kom je dan regelmatig (heel) slecht wegdek tegen, waarop de Z heel strak blijft rijden. Al met al kwam ik na die vele uren sturen over bochtige wegen nog fit uit de auto. Wat een plezier: stevig accelereren tussen bochten, remmen, terugschakelen, insturen en het gas er weer op............ Je kunt de Z echt hard een hoek om zetten en dan weer fors op het gas gaan zonder ook maar even het gevoel te krijgen dat je de controle verliest. Vooral open rijdend geniet je dan ook volop van het motorgeluid, een lekker opzwepende brul als het toerental oploopt.
Aan de andere kant kun je ook heerlijk rustig en schakellui toeren met deze auto en in feite is dat ook vaak de praktijk: in het zonnetje cruisen over kleine binnenwegen of gewoon 'meedrijven' met het andere verkeer op grotere wegen op weg naar een mooie streek.
Al met al heb ik er geen spijt van de Z gekocht te hebben. Natuurlijk is mijn Giulietta een stuk praktischer, maar als het puur om de fun, om de rijbeleving gaat, 'wint' de 350Z!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren