Mitsubishi Eclipse 2.0 GSi 16V (1993)

autoreview

Mitsubishi Eclipse 2.0 GSi 16V (1993)

Signalement

UitvoeringEclipse 2.0 GSi 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst160.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mitsubishe Eclipse GS 2.0 16V (1993)

  • 155.000 km

In 2008 kocht ik een Mitsubishi Eclipse GS 2.0 16V uit 1993. Ik wilde perse een Eclipse vanwege de prestaties, de prijs, de uitstraling, de extra’s die erin zitten en omdat het gewoon een bijzondere auto is die je niet overal tegenkomt. Mij was verteld dat deze auto’s vaak werden gereden door jonge bestuurders, waardoor ze vaak werden afgetrapt. Dat zag ik ook toen ik een aantal Eclipse’s bij verschillende garages ging bekijken. Toen ik zag hoe die Eclipse’s er bij stonden, besloot ik definitief om de auto bij een particulier te kopen. Na wat zoeken op internet, vond ik er een. De auto was van een man van ongeveer 30 die de auto altijd bij de Mitsubishi dealer heeft onderhouden.

Toen ik de man die de auto te koop had staan voor het eerst ontmoette, kreeg ik meteen een goede indruk van hem. Meestal zegt dat ook veel over de auto waarin diegene rijd. Ik moet zeggen dat de auto voor die leeftijd heel er goed uitzag en reed als een trein.

ALGEMEEN OVER DE AUTO

De versnellingsbak is wat gevoelig als de auto nog koud is. Het kraakt dan wat maar als je in het begin wat langzamer schakelt is er niks aan de hand. Gewoon alles op temperatuur laten komen en dan pas sportief schakelen. De remmen zijn goed. Je hebt een veilig gevoel als je op de rem gaat. De motor is vrij rustig te noemen. Maar als je hoog in te toeren gaat rijden en flink gas geeft, dan geeft ie een heerlijke brul. Voor de bestuurder en de bijrijder is er ruimte genoeg. Dat geldt niet voor mensen die achterin willen zitten. In theorie kunnen er twee mensen achterin. In praktijk blijkt dat er maar één met moeite in kan. Maar als je zo’n auto aanschaft dan koop je die voor jezelf en niet voor gezinsuitjes. Het dashboard is overzichtelijk en je kan overal makkelijk bij. Dashboard zelf is ook ‘n beetje naar de bestuurder toe gericht. Als je als bijrijder in de stoel zit dan zie je dat de radio etc. min of meer van je weg is gedraaid. De versnellingspook etc. zitten best hoog wat heel erg sportief lijk en het ook is. In de auto zitten 6 speakers. Twee in de deuren, twee op het dashboard (in de hoeken van de voorruit) en twee zitten achterin bij de achterbanken. Wat ik ook makkelijk vond is dat er, bij het openen van de deur, voetverlichting aangaat. Het cabineverlichting gaat ook langzaam uit als de deur wordt dichtgedaan. Ook de stoelen zitten erg fijn. De stuur is wat dun naar mijn mening.

PRESTATIES

Deze auto ziet er sneller uit dan dat ie in werkelijkheid is. Met 150 pk en met het gewicht van bijna 1300 kg is ie niet de snelste, maar toch nog snel genoeg om een hoop wagens achter zich te laten. Je trekt een Primera slx 2.0 16V eruit en ook BMW 320i kan je niet bijhouden. Wil je echt een snelle Eclipse GS hebben, dan kun je beter een turboversie kopen. Bij deze non-turbo versie gebeurt alles boven 4000tpm. Als je vanuit stilstaan optrekt, dan voel je dat de auto even op gang moet komen. Schakelen gaat ook niet echt super snel.

PLUSPUNTEN

+Goede remmen
+Sportief interieur
+Schijfremmen rondom (geventileerde voor)
+Grote kofferbak
+Goede wegligging (mits het geen hobbelige kindekoppenweg is)
+Sportief uiterlijk en strakke lijnen

Vele extra’s zoals:

ABS
Airco
Cruise control
Centrale vergrendeling
Elektrische ramen (met blokkeringoptie aan de kant van de bestuurder)
Elektrisch verstelbare buitenspiegels
Langzaam dimmende binnenverlichting en voetenverlichting
Leeslampjes
Lichtmetalen wielen
Mooie rode dashboardverlichting waarvan je de sterkte in kan stellen
Oliedrukmeter
Regelbare ruitenwisser-interval voor en achter
Startonderbreker
Stuurbekrachtiging
Verstralers
3e remlicht

MINPUNTEN

Deze auto heeft toch een paar irritante punten. Te beginnen met het stuurgedrag. Op zich stuurt de auto lekker strak. Maar niet als je over een weg rijd met veel oneffenheden. Hier kun je denken aan kinderkoppen. Als je daar met 30km/h overheen rijd dan zie je dat de stuur alle kanten op wilt gaan. De auto rijd dan wel min of meer rechtdoor en je vliegt niet van de weg, maar het stuur reageert sterk op. Dat gebeurt echt alleen op de kinderkoppenwegen etc. Het lijkt alsof de wielen heel gevoelig zijn voor slechte wegen. Op een gewoon vlakke weg is er niks aan de hand en stuurt die lekker. Dat komt waarschijnlijk omdat deze auto niet gemaakt is om over drempels en kinderkoppen te rijden. In VS kennen ze dat niet. Dit “probleem” is op te lossen door andere (verlagings)vering op te zetten. Ik had er sportvering opzitten en het probleem was weg. Het nadeel was dat ik niet meer over de drempel kwam.
Verder is de vering vrij zacht. Het is een sportieve auto (ondanks de zachte vering), dat wel, maar is niet geschikt als je vaak over typisch Nederlandse wegen gaat rijden. Denk aan kinderkoppen. Zoals ik al zei, op gewone vlakke wegen is het goed met zo’n vering te rijden maar verder ook niet.
Ook vind ik, dat de hoedenplank keihard op en neer gaat als je over slecht wegdek rijd. Dat heeft vast en zeker mee te maken dat deze auto niet op zulke wegen thuis hoort. Ik moet er nog bij zeggen dat het interieur (vooral de achterste gedeelte) nogal kraakt als de auto van binnen koud is. Ik heb gelezen dat het typisch Mitsubishi is.
Ook het verbruik is niet echt zuinig te noemen. Je wordt haast gedwongen om pas bij 3000tpm te schakelen omdat het auto anders niet vooruitkomt. Dan komt het verbruik natuurlijk niet ten goede. Als je probeert bij 2500tpm (zuinig rijden) te schakelen dan komt het erop neer dat je 50km/h in z’n 4e versnelling moet gaan rijden! Ik moet er wel bij zeggen dat als je lange afstanden met constante snelheid rijd, dat het verbruik dan meevalt. Dat komt omdat de auto bij hogere snelheden redelijk laag in de toeren zit. Bij 80km/h 2300tpm.
Ik vind ook dat sommige onderdelen nogal moeilijk aan te komen zijn. Ik had bougiekabels en 4 v-groef bougies nodig. Bij een automaterialen zaak zeiden ze dat die nogal moeilijk aan te komen zijn. Begrijpelijk, het is geen Civic. Maar dit is eigenlijk niet zozeer een minpunt maar iets waar je rekening mee dient te houden.

Dat waren eigenlijk de grootste minpunten. Voor de rest heb ik niks kunnen ontdekken wat er verkeerd aan is. De meeste van deze minpunten kunnen opgelost worden en als je van deze sportwagen een perfect sturende- en verende auto wilt maken, dan is dat zeker mogelijk.

Deze auto had gelukkig geen grote problemen. De vorige eigenaar zei dat de auto telkens zonder problemen door de APK kwam en dat hij nooit grote reparaties hoefde uit te voeren. Ook heeft de auto hem (en mij) nooit in de steek gelaten. Het enige wat ik eraan heb gedaan (behalve de tuning die niet noodzakelijk was) was de bougiekabels vervangen (4 v-groef bougies i.p.v. gewone bougies gezet), versnellingsbakolie vervangen voor een semi-syntheet, motorolie en oliefilter vervangen. Dat zijn dingen die met onderhoud te maken hebben. De kilometerstand is nu 155.000

Een Eclipse koop je niet voor je gezin maar voor jezelf. Het is een sportief uitziende auto die ook zo rijd. Maar verwacht qua prestaties geen wonderen. De auto voelt veilig aan. Dat heeft te maken met goede remmen en ABS. Je kan met deze wagen beter uit de buurt blijven van kinderkoppenwegen want je wordt er niet vrolijk van. Als jonge bestuurder (20 jaar) en bijna één schadevrije jaar, is mijn verzekering vrij hoog. Aan belasting betaal ik ongeveer 150 euro per kwartaal (Noord-Brabant). Verder zuipt de auto nogal wat. De onderdelen zijn af en toe wat moeilijk aan te komen. De auto zelf is zeer betrouwbaar!

Hopelijk heeft u aan deze review iets gehad.

1e probleem

  • 160.000 km

Het is zover. De koelsysteem heeft het begeven. Waterpomp vervangen, radiateur doorgespoeld etc. Nu werkt alles zoals het moet. Ik heb begrepen dat het 'n bekende kwaal is van de Eclipse dat zich rond 150.000 km voordoet.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.