Mitsubishi Eclipse 2.0 GSi 16V (1992)

autoreview

Mitsubishi Eclipse 2.0 GSi 16V (1992)

Signalement

UitvoeringEclipse 2.0 GSi 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In 2005 had ik een zwarte Eagle Talon gekocht. In Amerika is dit model van de Eclipse onder 3 namen uitgebracht Plymouth Laser, Eagle Talon (Talon = Klauw) en Mitsubishi Eclipse. Ze rolde allemaal uit de Diamond Star Motors Fabriek in Amerika. De auto was 100% Japans en werd net als de Europese Eclipse in de USA gebouwd. Onderdelen voor deze auto waren dus gemakkelijk verkrijgbaar (normale prijs) en de schroefmaten waren metrisch. Eigenlijk komen alle Eclipsen uit Amerika.

Ik had de eerste generatie Eclipse met turbo, dezehad standaard 192 PK en die waren er nog allemaal. De motor was de bekende en betrouwbare 4G63T(6-bolt) van Mitsubishi (ook in de prijzen gevallen). Dit blok was zo goed en betrouwbaar dat tuners van het 2e generatie model deze 1e generatie motor erin zette. Het 2e model had in veel gevallen namelijk last van crankwalking, wat het eerste model niet had.

Dit turbomodel van de Eclipse is helaas nooit in Nederland verkocht en dat is zonde, want hij versloeg vele auto’s in die tijd. Vooral de 4wd modellen van dit model waren beesten. Ik had zelf het 2wd model. Bovendien met wat tunen (uitlaat, FMIC, benzinepomp, boostcontroller) valt er met de standaard turbo makkelijk 250+ PK uit te halen. Dit komt omdat de bezinetoevoer zeer arm afgesteld staat. Amerika had in die tijd al hele strenge milieu-eisen (zeker als de auto uit California kwam).
Ik weet dat mijn auto in 1991 geïmporteerd was, maar helaas had ik geen geschiedenis van de auto.

De auto had ik te koop zien staan bij een handelaar in Uden voor 1600,-. (naam garage zal ik nog opzoeken) met 169000 mijl erop (270000 KM). Ik was gaan kijken en wilde hem eigenlijk wel hebben. Ik wilde graag een turbo auto, omdat ik veel met vrienden straatraces ging kijken en had al heel veel info over deze auto gevonden op Amerikaanse sites (www.dsmtuners.com oa.).

Na wat zoeken zag ik dat de vorige eigenaar zijn advertentie nog had staan op speurders. Hier stond op dat de auto slechte fuseekogels had en het stuurhuis lekte. Ik had de vorige eigenaar gebeld en die vertelde dat auto wel okay was en hij er zelfs mee naar Denemarken was gereden. Hij was alleen een beetje te duur voor hem geworden en hij verwachtte enkele grote reparaties aan de auto. Hij vertelde me ook dat hij van de handelaar in Uden 750,- had gekregen. Dit was voor hem even slikken want hij had er het jaar daarvoor 2000,- voor betaald.

Ik had de handelaar gebeld maar die wilde niet lager gaan dan 1500,-. Ik had niet verteld dat ik de vorige eigenaar had gebeld. Voor de rest vond ik het geen vriendelijke man (vooral uit op geld), maar hij had geluk dat ik zo graag een turbo auto wilde. Hij gaf ook geen enkele garantie, wat ik wel eerlijker had gevonden als je er zoveel op verdient. Dus ik nam de prijs en probleempjes voor lief. Hij zal zich dus wel een scheur hebben gelachen.

Dit zijn enkele onderdelen die ik er zelf op had gezet:
- Nieuwe distributie/spanrollen/waterpomp
- Nieuwe turbo (was er al op)
- Nieuwe dynamo
- Nieuwe accu
- Nieuwe benzinefilter/oliefilter
- Nieuwe bougies
- Nieuwe radiateur
- oliebeurt
- Nieuwe koelslangen
- Nieuwe downpipe
- Nieuw stuurhuis met nieuwe leidingen
- Vele nieuwe pakkingen (turbo, kleppendeksel, uitlaat etc.)
- Nieuwe V-snaar/ stuurbekrachtigingsnaar
- Nieuwe hemel
- Alle vloeistoffen ververst (koelvloeistof, versnellingsbakolie, remvloeistof etc)
- Remmen ontlucht
- Nieuwe fuseekogels
- Vele nieuwe ophangingrubbers

Het grootste probleem was echter dat de klepseals van cilinder 4 waarschijnlijk niet meer goed waren. Helaas had ik de distributie al terug gezet anders had ik dit euvel misschien ook aangepakt. Dus af en toe gaf de auto een wolkje rook. Maar ik had er nooit problemen mee gehad.

Maar voor een auto van 17 jaar oud was hij megasnel. Als ik geen wielspin had liet ik vele nieuwe auto’s staan. Golf 2.0 GTI hield mij niet bij en ook een mercedes C Kompressor niet (en nog vele andere auto’s). En mijn auto was niet veel lichter als de andere --> 1300 kilo.
Zeker als ik op snelweg was dan was ik zowat heer en meester. Ik reed ook regelmatig 150/160 zonder enkel probleem, het was een heerlijke kruissnelheid voor deze auto. Hij maakte ook weinig toeren. In z’n 5 draaide hij bij 100 --> 2600 TPM en bij 120 --> 2900TPM. Tussensprintjes deed ik veel in z’n 3 en dan schoot hij weg. Soms ging ik met vrienden tussensprintjes doen in z’n 2 op de snelweg en dan werd ik gelanceerd.

Daarnaast had ik echt veel bekijks met deze auto. Mensen staarden zelfs bij het stoplicht. Op de snelweg had ik ook regelmatig dat ze wat extra gas gaven om mijn auto beter te bekijken. Ik moet bekennen dat ik deze auto in het begin geen mooi model vond (ik vond de celica van die tijd mooier) ik nam hem meer om de motor, maar gaandeweg ben ik hem heel mooi gaan vinden.

Over de kwaliteit van de wagen niets dan lof. Niks rammelde of kraakte in de auto. De afwerking was echt top en er zaten vele snufjes die je nu pas in Europese auto’s ziet. Vooral Duitse auto’s van die tijd leken wel 20 jaar ouder.
Dit is de lijst met standaard opties (alles werkte):
- Airco
- Turbodrukmeter en oliedrukmeter
- Centrale vergrendeling met afstandbediening
- Startonderbreker
- Elektrische ramen/spiegels/gordels
- Leeslampjes
- Mistlampen
- Cruise control
- Elektrische ramen
- Langzaam dimmende binnenverlichting en voetverlichting
- Regelbare ruitenwisser-interval
- Sportvelgen
- Goede 2 kleurige lak
- Graphics aan de zijkanten (niet origineel)

De handeling was helaas wel wat Amerikaans want hij was soms een beetje danserig als je wat scherper wilde sturen. Dit was te verhelpen met stuggere verlagingsveren, maar die had ik nooit gekocht. Hij was de door USA-vering wel heel comfortabel. Ook was het heerlijk cruisen met de cruise-control aan.

Ik heb de auto onlangs verkocht maar ik mis hem wel. Het was echt een leuke auto, maar ik moet toch afstuderen dit jaar en met deze auto lukt dat niet. Het enigste wat je dan wilt doen is rijden.

Als ik klaar ben met studeren en als alles goed gaat wil ik zeker weten het 4wd model kopen. Mogelijk ook het nieuwere type, mits hij deze motor heeft. Een tip is dat je van deze auto niet de automaat koopt want die had een kleinere turbo en was daarmee niet zo snel als dit model.

Vanwege het gewicht is de belasting redelijk duur. Zuid Holland --> 136,- p/kw. Helaas was mijn verzekering duur omdat ik nog geen schadevrije jaren had opgebouwd. Het verbruik is naar mijn idee gunstig als je rustig rijdt. 1 op 12/13 haalde ik met gemak. Dan trok ik nog redelijk pittig naar de 3000 tpm (turbo doet dan met 0,2-0.3 bar mee). Als ik hem trap dan is het 1 op 7/8.

Mijn review is wat rommelig, maar ik verbeter deze tzt. Nu weer verder aan verslagen maken al gaat het moeilijk, want ik blijf maar over auto’s lezen.

PROBLEMEN

De auto had mij in het eerste weekend bij mij vriendin laten staan want de dynamo was kapot gegaan. Die gemaakt en daarna nooit meer problemen ermee. De tweede keer dat hij mij liet staan was omdat de radiateur lekte. Dit ook verholpen door een andere erop te zetten.

Voor de rest nooit problemen met de auto gehad. Hij startte altijd en de twee bovenstaande problemen plaats ik onder ouderdomskwaaltjes, dus die doen niets af aan de betrouwbaarheid.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.