Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZT 1.5 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 156.000 km |
KM-stand laatst | 167.384 km |
Fun zonder emotie
- 167.384 km
Sinds juni ben ik eigenaar van deze Colt CZT, hiervoor onder andere een mooie BMW 323ti gereden. Absoluut een nette en goede auto maar deze begon op het punt te komen dat er toch her en der wat roest aan het ontstaan was, en mijn financiele situatie (net een huis gekocht) liet het even niet toe om hier nog enorm veel geld in te gaan investeren.
Stiekem zat ik ook te kijken naar wat nieuwers waarbij het onderwerp roest niet meer aan de orde was, en een iets goedkopere auto in de maandlasten was voor mij sowieso handig omdat ik net een eigen huis had gekocht. Achteraf heb ik er nog steeds spijt van dat ik de compact heb verkocht, al ligt dat niet aan de Colt.
Ik heb de auto gekocht van de tweede eigenaar (feitelijk dezelfde als de eerste, alleen toen werd hij zakelijk bereden) welke de auto altijd bij dealer van Wijngaarden te Papendrecht in onderhoud heeft gehad. Ik heb de auto voor 2650 euro aangeschaft met een kleine parkeerschade, deze heb ik na aankoop direct laten herstellen. Ik rijd nu enkele maanden met de auto en zal in het kort toelichten welke kosten en/of problemen ik hieraan heb gehad:
- Augustus 2017: luchtmassameter vervangen i.v.m. dat de auto met koude motor ineens op drie cilinders begon te lopen
- Oktober 2017: veel bijgeluiden (piepen) tijdens remmen, schijven behoorlijk versleten en ondermaats. Nieuwe remschijven en blokken voor + remklauwen gereinigd.
- December 2017: lijkt zo nu onder vollast iets vermogen te missen, geen foutcodes. Luchtmassameter gereinigd en probleem verholpen.
- Januari 2018: APK; vier nieuwe banden in verband met cuppen achterbanden, een wiellager vervangen, stadslichtje, ruitenwissers en nieuwe remschijven en blokken achter i.v.m. roest.
Het is een fijne auto om te rijden, alles werkt fijn en zit waar je het zou verwachten. Qua rijeigenschappen is het niet heel bijzonder, het is geen echte bochtenridder maar het gaat zeker niet verkeerd door de bocht. Je merkt wel dat het in feite een “supermini’” is, het zit allemaal goed in elkaar maar het voelt wel goedkoop aan.
De motor is niet erg levendig onder de 2500 toeren maar daarboven weet hij goed raad met de relatief lichte koets, het is meer dan voldoende om gemiddeld leaserijdend Nederland met een verbaasde blik achter je te laten bij het stoplicht. Het verbruik is prima te doen, voor wat ik gewend ben zelfs zuinig te noemen. De negatieve uitschieters gaan naar 1 op 12.5 gemiddeld en de positieve uitschieters naar bijna 1 op 17 gemiddeld, dit is wel bij enkel 100 op de snelweg rijden. Daarintegen moet er wel altijd BP 98 in, omdat de motor op normale 95 merkbaar minder fijn loopt.
Positief:
- Achterbank is zeer uitgebreid te verstellen, van enorm veel beenruimte achterin tot enorme laadvloer, alles is mogelijk.
- Comfortfunctie richtingaanwijzer (3x knipperen) is zeer handig
- Voor indirect ingespoten benzinemotor met dit vermogen zeer zuinig
- Goedkoop in maandelijkse lasten (WA + MRB ongeveer 45 euro per maand)
- Anonieme verschijning
- Betrouwbaar, simpel en onderdelen 99% uitwisselbaar met de normale versies
Negatief:
- Gevoelig motormanagement
- Interieur en bouwkwaliteit op “supermini” niveau
- Stoelen bieden goede steun, maar ik krijg er vreselijke rugpijn van
- Anonieme verschijning
- Lawaaige drukgroep (bekend probleem, kan geen kwaad)
Totale kosten in de afgelopen maanden zijn nu ongeveer 1100 euro inclusief de nieuwe banden geweest. Valt me toch tegen van ‘een japanner’ hoewel het natuurlijk voornamelijk onderhoud is. Op dit moment (januari 2018) is de distributieriem en de onderhoudsbeurt weer bijna aan de beurt welke ik binnenkort laat vervangen.
Ik zit met een schuin oog wel weer naar een “leukere” auto te kijken, dit is zeker geen verkeerde auto om te rijden maar het is geen auto waar ik naar omkijk als ik wegloop of waar ik stiekem vanuit mijn appartement naar gluur. De echte autoliefhebber zal wel snappen wat ik hiermee bedoel. Ik voel geen noodzaak buiten de slecht zittende stoelen om hem weg te doen zeker omdat het lekker goedkoop rijdt, dus rustig aan maar eens rondkijken naar iets anders. Dat wordt dan zeker weer een BMW!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
