Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Invite (2005)

Comeback van de Colt

Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Invite
Mitsubishi is bezig met een comeback in de compacte klasse. De Colt CZ3 is natuurlijk afgeleid van de vijfdeurs Colt. De driedeurs kreeg als toevoeging CZ3; de styling en het karakter werden een tikkie sportiever.

De Japanse herkomst van de Colt is ver te zoeken, want deze auto voelt heel Europees aan. Hij rijdt fijn, als je eenmaal bent gewend aan de wat bruuske koppeling. De Colt CZ3 laat je duidelijk voelen wat er onder de auto gebeurt. Hij volgt je bevelen echter nauwkeurig op, en wie zou willen, kan snoeihard de bocht om. Het onderstel is aan de harde kant, maar daardoor zeer communicatief op de buitenweg en op de snelweg. Toegegeven: wie iedere dag meerdere verkeersdrempels tegenkomt, zal niet altijd even gelukkig zijn met de CZ3. De besturing voelt goed aan, maar is wat vaag rond het midden. Een typisch kwaaltje van elektronische stuurbekrachtigingen. Ook de bediening van de versnellingsbak is in orde. De slagen zijn wel lang, maar er is precies genoeg weerstand.


MPV-invloeden
Bestuurder en voorpassagier, die plaatsnemen op stevige zetels, zitten hoog. Achter het driespaaksstuur ziet de chauffeur drie ronde instrumenten met een eenvoudige en erg duidelijke schaalverdeling. Het dashboard ziet er opgeruimd uit en de middenconsole oogt bescheiden. Maar de draaiknoppen van de ventilatie en de verwarming, onderaan, trekken wel de aandacht. Onder de middelste knop begint een lichte strook, die naar beneden over de tunnelconsole richting versnellingspook loopt. Daar maakt hij contact met de manchet van de pook, die dezelfde kleur heeft en is uitgevoerd met binnen elkaar liggende cirkels.

Achterpassagiers beschikken over genoeg beenruimte; de hoeveelheid hoofdruimte achterin kan er ook goed mee door. Hoe het met de bereikbaarheid van de achterbank zit? Ondanks de lange zijportieren en de voorzieningen aan de voorstoelen die de bereikbaarheid van de achterbank bevorderen, gaat het in- en uitstappen toch niet echt makkelijk.

De Colt CZ3 vertoont achterin lichte MPVinvloeden. Met het meubilair achterin kun je meerdere kanten uit. Zo kun je de achterbank in z'n geheel verschuiven. Gaat hij naar voren, dan wordt de met de bank in de uitgangspositie - bescheiden bagageruimte groter. Maar dat gaat natuurlijk wel ten koste van de beenruimte. De rugleuning achter is uitgevoerd in ongelijke delen. Die zijn afzonderlijk verstelbaar en neerklapbaar. Ten slotte kun je de CZ3 omtoveren tot een soort bestelwagentje. Dat is mogelijk doordat de achterbank in z'n geheel naar voren geklapt kan worden.


Warme spiegels
De Colt CZ3 krijgt standaard airconditioning mee, en ook audio behoort tot de standaarduitrusting. Hetzelfde geldt voor een boordcomputer en lichtmetalen velgen. De buitenspiegels zijn niet alleen elektrisch te verstellen, maar ook elektrisch verwarmbaar.
Wat verwacht je van een 'modale' compacte auto? Wanneer je voor de Colt CZ3 kiest krijg je een scheut sportiviteit op de koop toe. Misschien wel meer dan de 'gemiddelde' automobilist lekker vindt. De Mitsubishi Colt CZ3 perst uit een 1,3-litermotor 95 pk. Je kunt met de Mitsubishi op de Autobahn goed meekomen. De topsnelheid ligt op 180 km/h. Hij komt ook vlot genoeg uit de startblokken voor het normale verkeer. Hij sprint in zo'n 11 seconden naar 100 km/h. Het brandstofverbruik is volgens de officiële metingen ongeveer één liter voor elke 16 kilometer.

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Colt CZ3 1.3 Invite
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.499

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.332 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 125 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 3.810 mm / 1.695 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 930 kg
Laadvermogen 505 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 500 kg
Banden195/50R15Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,3 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,2 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,6 s / 17,0 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 143 g/km