Mitsubishi Colt CZ3 1.3 3-deurs (2005)

autoreview

Mitsubishi Colt CZ3 1.3 3-deurs (2005)

Signalement

UitvoeringColt CZ3 1.3 Inform
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf71.000 km
KM-stand laatst129.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 78.000 km

Bij deze mijn eerste ervaringen met mijn Mitsubishi Colt, die ik sinds januari in mijn bezit heb.

Eerst de vraag beantwoorden: waarom deze auto? Hiervoor reed ik in een Renault Clio (2005, 1.5 dCi) maar die begon toch echt problemen te vertonen. Daarom ging ik op zoek naar een nieuwe auto: dit keer weer een benzine-model. Met 20000 kilometer per jaar zit ik rond het omslagpunt van benzine en diesel maar voor dezelfde prijs krijg je een benzine-auto met veel minder kilometers op de teller dan een diesel en misschien daarom met minder kosten door problemen (of dat ook echt waar is, laat ik even in het midden).

Na mijn matige ervaringen wat betreft betrouwbaarheid in de Renault wilde ik weer terug naar een Japanner (ook dit is misschien irrationeel?) en kwam uiteindelijk bij deze Mitsubishi Colt uit (uit 2005, bij aankoop met 71000 km op de teller). Ik heb geen grote auto nodig en ik vind het prettig als de auto me geen rib uit het lijf kost in aanschaf, gebruik en belastingen. Deze Colt is een Heartbeat uitvoering, maar geen flauw idee wat dit verder inhoudt, behalve dat de stoelen rood zijn en dat staat best leuk in een zwarte auto.

Ik heb er nu zo’n 7000 km in gereden en denk dat ik mijn oordeel kan samenvatten tot ‘tevreden maar niet enthousiast’.

Eerst de pluspunten:
Door de plaatsing van de voorruit heb je het gevoel dat je heel veel ruimte hebt achter het stuur. De auto voelt daardoor helemaal niet klein aan (terwijl die dat natuurlijk wel is). In reviews lees je regelmatig dat bestuuders problemen hebben met de A-stijl die het zicht naar linksvoor kan verhinderen maar ik heb daar eigenlijk geen last van: je leert heel snel aan om daar ‘omheen’ te kijken. Het dashboard is OK gestyled. Sommige mensen hebben een probleem met harde plastics, maar ik heb daar zelf geen issues mee, omdat het hier er niet verkeerd of goedkoop uit ziet. Het stuur vind ik helemaal top: een soort 3-spakig sportstuurtje met het (eenvoudige, maar mooie) Mitsubishi logo er op.

Er valt vast over te twisten maar de styling van het exterieur vind ik geslaagd. Vooral een goede neus (beter dan na de facelift!).

De bagageruimte lijkt erg klein maar doordat de achterbank heel makkelijk naar voren te schuiven is win je al een heel stuk. Verder kunnen de stoelen nog helemaal plat gevouwen worden dus zelfs een Ikea pakket (of iets dergelijks) zou geen probleem moeten zijn, vermoed ik.

Tot snelheden van 80 km/uur (dus in de stad, op provinciale wegen of, op vakantie, op heuvelachtig terrein in Duitsland) is het een leuke auto om in te rijden. Het stuur reageert vlot, hij acceleert lekker en de motor maakt een leuk maar niet te nadrukkelijk geluid.

Het verbruik is netjes: gemiddeld haal ik 1: 15.5 en de wegenbelasting is ook miniem.

Heb nog geen problemen met de auto gehad maar zou ook eigenlijk niet mogen zo kort na aankoop!

Dan de minpunten:
Op de snelweg komt de auto niet echt te kort (hij haalt zeker 150 km en acceleert nog vrij aardig rond de 120) maar hij rijdt dan onrustig: de motor begint veel geluid te maken en de auto wordt wat ‘stuiterig’. Ook wordt hij erg gevoelig voor zijwind, waarschijnlijk door de hoge carosserie. Dit is niet prettig. Dat gezegd hebbende heeft de Colt op de snelweg ook wel een leuke kant, want je kan (als in zo veel kleine auto’s) met 4000 toeren je als een horzel tussen allerlei veel grotere, logge bakken bewegen.

Het schakelen gaat niet altijd soepel (geheel in tegenstelling tot het imago van Japanse auto’s). Vooral de 3e wil nog wel eens moeilijk te vinden zijn.

Dan nog wat dingetjes die me een klein beetje irriteren
- hoedenplank niet vast met een koordje aan de achterklep
- bij naar voren slaan van stoelen om mensen/honden van achterbank te halen springt de stoel niet terug de oorspronkelijke positie.
- vering is aan de harde kant: niet te snel over verkeersdrempels dus

Updates volgen over onderhoud e.d.!

Update 89000 km

  • 89.000 km

Even een korte update over de Colt.
In het afgelopen jaar heb ik één kogellager + wielnaaf vervangen (ruim €300): misschien een beetje snel na 85000 km en behoorlijk prijzig. Bij de grote beurt was er dan weer helemaal niks aan de hand: 3 lampjes vervangen. Bij de beurt ook winterbanden onder de auto gezet.
Ik ben ondertussen positiever over de Colt gaan denken. Hoewel het een (erg) kleine auto is, heb je dat gevoel niet als je achter het stuur zit. Dit is echt anders dan bij de Kia Picanto die ik als leenauto mee kreeg van de garage: door de andere plaatsing van de voorruit heb je veel meer het idee dat je in een koekblikje zit.
Verder blijven alle materialen in de Colt mooi (ondanks dat er regelmatig honden in de auto zitten) en heb ik geen last van rammeltjes of tikjes. De auto rijdt heel prettig en zelfs sportief als je door een bocht gaat. Verder nog een pluspuntje in deze donkere dagen: de verlichting is uitstekend. Ik heb in heel wat auto's gezeten waar de lampen minder goed ingesteld zijn. Het wat spartaanse comfort (met name als je over hobbels rijdt of in winderige omstandigheden) blijft wel een min-puntje.
Kortom: ik hoop nog wel even een tijd van deze auto gebruik te maken!

Update 97000 km

  • 97.000 km

Sinds deze week zitten de zomerbandjes weer onder de Colt dus is het weer tijd voor een kleine update. Niet al te veel bijzonderheden te melden: het verbruik tijdens de winter was gemiddeld 1 op 15,4: heel netjes. Enige reparatie in de laatste vier maanden was de vervanging van een slangetje van de ruitenwisservloeistof.
Verder is de Colt in maart een lang weekend op stap geweest naar Lausanne in Zwitserland. Toen heb ik ook voor het eerst op de achterbank van mijn eigen auto gezeten. Ik was zeer aangenaam verrast hoe comfortabel dat is en hoe veel ruimte de benen en het hoofd hebben. De bank staat dan wel helemaal naar achteren geschoven (dus er kunnen dan net drie weekendtassen in de klep, maar dat was geen probleem).
Verder ook de voorlamp-lampjes vervangen: is niet heel makkelijk (gepriegel via een klepje in wielkast) dus daar ben ik wel een dik kwartier mee bezig geweest.

Update 109000 km

  • 109.000 km

En weer een update over het Coltje.

Eigenlijk niet veel bijzonders te melden. In de zomer even langs garage geweest omdat ik wat veel lawaai bij de achterbanden hoorde bij hogere snelheden. Bleek opnieuw de wielnaaf te zijn maar nu linksachter (rechtsachter vervangen in 2012). Opnieuw €300 afgetikt.

Bij de grote beurt en APK moesten remschijven en remblokken vervangen worden (misschien te weinig op motor geremd tijdens tripje naar Zwitserland in het voorjaar?) en zijn nieuwe ruitenwissers geïnstalleerd. Ook dit was niet echt goedkoop (alles bijelkaar €900). Misschien toch maar eens op zoek naar goedkopere garage? Maar de kwaliteit van de dienstverlening is ook wel wat waar natuurlijk.

Verder waardeer ik de auto nog steeds: hij gaat, gaat en gaat, als een echte Japanner, dus nooit acute problemen. Mitsubishi is no-nonsense maar dat waardeer ik ook wel: alles wat er niet op zit, kan ook niet kapot en de materialen zien er nog steeds erg goed uit terwijl de auto toch al ruim 8 jaar oud is (een groot voordeel van hard plastic!). Misschien ook de volgende auto een Mits (5-deurs Colt, Lancer Sportback of ASX?)? Maar eerst nog maar (minstens) een jaar doorrijden met deze Colt.

Update 128000 km

  • 128.000 km

Even een korte update over het Coltje. Er is het laatste jaar werkelijk helemaal niks gebeurd, behalve dat ik er weer 20000 km op heb zitten. Vandaag APK gekeurd en daarbij moesten drie lampjes vervangen worden en verder niks. Niet slecht voor een auto van bijna 10 jaar oud en ondertussen toch een mooi aantal kilometers op de teller. Twee duimen omhoog voor dit Nederlands/Japanse product!
Het belangrijkste minpunt blijft het wat lawaaierige motortje maar in vergelijking met moderne kleine auto's heeft hij veel meer pit en heb je op de Nederlandse snelwegen genoeg over of even snel in te halen.
Verbruik is constant op 1:15,5. Dat is wat meer dan moderne driepittertjes maar voor mij zuinig genoeg.

Kapotte stabilisatorstang

  • 129.000 km

Even snel langs de garage want als ik een drempel nam, hoorde ik een luide 'kloenk'. Bleek een kapotte (bout van een) stabilisatorstang. Gefixt voor €70.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens