Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Invite (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ3 1.3 Invite |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 2 km |
KM-stand laatst | 259.000 km |
Review NEW Colt 1.3 Invite
- 8.942 km
Zoals beloofd zou ik verslag doen over mijn nieuwe Mitsubishi Colt model 2009.
Omdat mijn vorige Galant op leeftijd was en 190.000km had gereden was het tijd voor een ander.
Aangezien ik 110km per dag rij voor mijn werk was ik op zoek naar een zuinige en recent mogelijke auto.
- De eerste keer dat ik deze Colt op foto zag vond ik het maar niks, na een bezoekje aan de dealer vond ik het een leuk karretje.
Na het maken van een proefrit was ik verkocht, een echte waardige Mitsubishi.
Nadat we overeengekomen waren over de inruil van mijn vorige auto, stond mijn nieuwe bolide na 10 weken klaar bij de dealer.
- De eerste paar kilometers reed de Colt wat stroef, dit was te verwachten alles was splinternieuw.
Na het rijden van 4000km reed de Colt soepeltjes zoals ik eigenlijk gewend was van mijn vorige Mitsubishi's.
Het directe sturen in combinatie met goede vering zorgt ervoor dat je snel gehecht raakt aan de auto. Bij het in-sturen maakt de Colt geen plotselinge bewegingen, maar bij een hoge bochtensnelheid merk je dat de auto hoog is waardoor hij gaat overhellen. Het overhellen lijkt spannend maar de auto heeft veel grip en vertoond geen onder of overstuur.
-De 1.3 levert ruim voldoende vermogen om met het verkeer mee te komen of zelfs voor te blijven. Tussen de tellerset zit een lcd-scherm die aangeeft wanneer je op of terug moet schakelen voor een ideaal verbruik. De versnellingsbak laat zich makkelijk bedienen, schakeld op en terug zonder weerstand, kraakjes of andere rare geluiden.
De 1.3 is stil maar toch fel. Tevens is deze voorzien van een distributie ketting, vervanging is inprincipe niet nodig.
Bij hoge toeren (4000rpm t/m 6000rpm) merk dat de Colt graag vooruit wil, echter na de 150kph zit er niet veel meer in en haalt uiteindelijk een top van 170kph. De remmen niet geheel onbelangerijk werken goed, een goed bite maar niet te agressief.
Gemiddeld rij ik tussen de 6.3 en 6.5 op 100km, de fabrieks opgave van 5.8 gemiddeld is haalbaar maar vereist geduld.
De Colt heeft mij tot op heden niet in de steek gelaten, verbruikt geen olie en vertoond geen andere gebreken.
- Om het rijden wat aangenamer te maken heb ik gekozen voor de Colt 1.3 Invite omdat deze standaard een goed setje speakers heeft, goede stoelen, geluids en cruise controlbediening op het stuur.
Als optie gekocht een midden armsteun en bluetooth carkit. Al deze attributen werken perfect behalve de bluetooth carkit geleverd door Mitsubishi, de microfoon zit op een belabberde positie (tussen de tellers), en men kan je slecht horen door slechte kwaliteit microfoon. Ik raad dan ook aan om een Bury te kopen.
Verders snap ik niet waarom Mitsubishi een nieuwe auto met lelijke velgen te koop aan durft te bieden, het extrieur is immers je visite kaartje.
Daarom heb ik direct de standaard 15inch velgen laten vervangen voor de 16inch Colt Turbo velgen vorige model.
- Het interieur, sja je moet van Japans houden. Het zeker verbeterd ten opzichte van het vorige model, maar nog steeds komen die grauwe grijze kleuren terug in het interieur met een plastic look en feel. Wat een pluspunt is het makkelijk bedienen van de midden console, duidelijke tellerset, mooie beklede stoelen, goede bekerhouders + een gekoelde ruimte voor een fles frisdrank.
De airco werkt perfect, ook de bediening van het geluid en de cruise control zitten op een perfecte positie op het stuur.
Kwa veiligheid is ook overal aangedacht, airbag bestuurder, airbag passagier + side airbag links en rechts.
Helaas hebben mensen rare ideeën bij Mitsubishi, Colt doet zeker niet onder t.o.v. de concurentie.
De plus en min punten:
+ Compleet
+ Sportief rijgedrag
+ Zuinig
- Grijze interieur tinten
- Overhellen bochten
- Gaat niet stuk
Ritje Spanje + kleine beurt
- 21.183 km
Recent geleden op vakantie naar Spanje, en uiteraard met de Colt.
Bestemming 40km ten zuiden van Alicante, en dus een kleine 2150km rijden.
De rit is perfect verlopen na 2 dagen en 2300km... de bestuurder is de beperkende factor in deze.
Wat opviel tijdens de rit dat naarmate de bestemming naderde de Colt steeds beter ging rijden. De uitlaat was van goed heet gestokt en vertoonde een blauwe gloed.
Tijdens de vakantie heeft de Colt geen problemen gehad met de warmte. Overdag lagen de temperaturen rond de 35 graden en dan is een goed werkende airco een verademing. In het begin moest deze wel even werken maar koelde daarna perfect zoals je gewend bent van een Mitsubishi airco.
Het helpen opstarten van een VW Touran behoort ook tot de taken van een Colt rijden. Helaas was de startmotor van de Touran defect het mocht dus niet baten.
De terug reis was perfect verlopen, al moet de 1.3 door de bergen van Andorra wel flink werken. Wat was de berg stijl en reed daarom met gepaste snelheid, de lokalen zijn het gewend en komen met motoren je links en rechts voorbij vliegen.
De Colt is zonder slag of stoot na wederom 2300km perfect aangekomen in Nederland.
Na de vakantie als eerste langs de dealer gegaan voor de 20.000km beurt. De voor ruit vervangangen vanwege steenslag, maar verders niks aan de hand. De controle is perfect uitgevoerd, olie + olie filter en pollen filter vervangen.
De check punten van de kleine beurt zijn overigens te vinden op de Mitsubishi website incl. prijzen. Alles is dus duidelijk aangegeven, de dealer gaf tevens aan dat een pollen filter apart gefactureerd word.
Kosten kleine beurt, rond de 200,- euro.
Grote beurt
- 37.999 km
Nu de winter er weer aankomt en ik bijna 40.000km heb gereden was het tijd voor een grote onderhouds beurt.
Bij het afleveren van de Colt netjes een vervangende auto gekregen om weer door te tuffen.
De grote beurt + onderhoudscontroles uitgevoerd voor behoud garantie.
De dealer Tinholt heeft alles perfect geregeld. Op naar de volgende beurt.
Kleine beurt
- 65.762 km
Na 18 maanden de Colt te hebben gereden doet het beestje nog steeds waar hij goed in is, starten en rijden zonder ellende.
Maar zonder onderhoud komt het ook niet goed, vandaar de kleine beurt.
Wederom geen bijzonderheden gevonden, regulier onderhoud als olie + oliefilter vervangen en het wisselen van de interieur filter behoort tot de standaard activiteiten.
Wel waren er 2 puntjes van aandacht: speling passagiersstoel rugleuning mechaniek en los getrild afdek kapje (beide zonder kosten verholpen).
Na een ruime 65.000 kilometer zijn de schokbrekers, banden, remblokken en remschijven nog niet vervangen (kwaliteits spul zoals het hoort). Ik verwacht pas bij 80.000km alleen de voorbanden te wisselen.
Totale kosten kleine beurt incl. onderdelen €210,-
Grote beurt
- 87.012 km
Regulier onderhoud en activiteiten grote beurt 84.000km.
Zoals verwacht gaat er niks stuk aan een Mitsubishi. Groete beurt uitgevoerd voor behoud fabrieksgarantie.
Onderhoud uitgevoerd:
-olie verversen
-olie filter vervangen
-interieur filter vervangen
-luchtfilter vervangen
-carter plug + ring vervangen
-Bougies vervangen
-ruitenwissers voor vervangen
Groot voordeel van de Colt, dankzij zijn distributie-ketting werd ik niet onnodig op kosten gejaagd dankzij een paar knappe koppen in Japan. Dat was dan weer een meevaller.
Het olie verbruik is ook nihil, 500cc op ruim 20.000km.
De rekening was €462,- (ik ben benieuwd wat de kosten zijn van andere Colt rijders).
Onverwoestbaar
- 172.016 km
Na de reguliere beurten voor het behoud van de garantie (150.000km of 5 jaar) heeft de Colt de 172.000km gehaald zonder slag of stoot.
Er staat weer een grote beurt te wachten om de Colt fris en fruitig te maken.
Na 100.000km zijn de originele schijven+blokken vervangen. Ook originele achterbanden hebben na 120.000km trouwe dienst hun beste tijd gehad. Er zat nog profiel op maa ze hadden last van cupping (scheve banden slijtage).
Olie verbruikt de Colt nog steeds niet en alle overige zaken als lampjes, cruisecontrol, audio enz enz. werkt prima.
In de kofferdeksel zit wel ergens een rinkel, ik vermoed dat het aandraaien van een 2 tal schroefjes voldoende is.
Op naar de volgende beurt.
Japans op zijn best.
- 192.870 km
Inmiddels staat de teller op 192.870km, de winterbanden zijn gemonteerd, en er is nog niks vervangen buiten de kleine/grote beurt gerelateerde zaken als olie+filters.
Naar verwachting zal de Colt in februari de 200.000km aantikken.
Het rijwiel gedeelte vertoont geen kuren. Sturen, vering en schakelen gaat nog steeds soepel.
De Colt is de perfecte auto voor degene die op zoek is naar een degelijke auto voor een eerlijke prijs. Het interieur is niet spannend, maar er is voldoende luxe aanwezig.
Het is bijzonder knap dat Mitsubishi als zeer kleine wereld speler ongekend goede kwaliteit kan leveren.
Ik hoop dat AW een keer reageert op mijn Klokje rond verzoek!?
De psychische twee ton grens!!
- 200.682 km
Na 6 jaar en 4 maanden heeft mijn trouwe 1.3 Colt de twee ton grens doorbroken zonder noemenswaardige bijzonderheden.
Leuke weetjes van de afgelopen 6 jaar:
- 2 garantie gevallen opgelost
- 4 zomerbanden vervangen
- 4 winterbanden in nette staat
- 2x remblokken en remschijven vervangen
- 5x voorruit vervangen ivm. steenslag
- 1x airco bijgevuld
- 5 interieur filters vervangen
- 8 bougies vervangen
- 1x versnellingsbak olie vervangen
- 10 oliefilters vervangen
- 42 liter motorolie vervangen (elke 20.000km vervangen)
- 5 liter olie verbruikt (500c verbruik per 20.000km)
-
Als ik het onderhoud (€3300,-) op tel bij de aanschaf (€15449) dan kom ik uit op €18749,- minus €3000,- restwaarde, dan heeft de Colt mij gekost €15749,-
Deze auto heeft mij per maand gekost kwa onderhoud en afschrijving €205
De brandstof heb ik niet meegerekend aangezien ik daar altijd een vergoeding voor heb gehad.
Het aantal verbruikte liters is wel interessant.
Mijn gemiddelde verbruik zomer/winter lag rond de 6,5L op 100km.
Ik heb in totaal 13003 liter brandstof verstookt na 200.000km met een gemiddelde prijs van €1.48 = €19245,-
Het aantal ruitenwisser vloeistof en wasbeurten heb ik niet bijgehouden, maar dat was vaak en veel :)
Conclusie:
Mijn trouwe rakker van Hollandse bodem heeft mij nog nooit in de steek gelaten en is kosten technisch zeer interessant om te rijden.
Op naar de 300.000km!!
Afscheid
- 259.000 km
Ongelofelijk dat het zo tot een einde moest komen!
De Colt was in top staat maar helaas niet opgewassen tegen een lantaarnpaal die dor iemand anders uit de grond gereden was en over de weg hing.
De A-stijl was aan beide kanten ernstig beschadigd, gelukkig bleef het bij blikschade maar hij was wel total loss.
Mitsubishi heeft echt een top prestatie geleverd, ik heb maar 4 dingen gehad die stuk zijn gegaan waarvan 2 onder garantie, een einddemper die het opgaf na 250000km en de airco deed het niet meer.
8 jaar trouwe dienst, geen slijtage aan de binnenkant, geen olieverbruik en heel erg zuinig... echt een top auto.
Wil je een 2e auto voor het gezin en geen gezeur... dan is dit de auto om te kopen, er zijn er zat te koop 2e hands vor een eerlijke prijs.
Na 4 Mitsubishi's heb ik besloten om iets anders te proberen. Ik heb bij BMW gewerkt en een 5-serie was mijn droom... van een onverwoestbare 1.3 Colt naar een 3 liter 5-serie. Hierover meer in een adere review.
Voor nu is er een einde gekomen aan de Colt saga... sayonara
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
