Mitsubishi Colt 1.3 Invite (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt 1.3 Invite |
---|---|
Versnellingen | 6, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand laatst | 141.000 km |
ERVARINGEN
- 80.000 km
*** Update 28 juni 2009, 4e ‘review’: na bijna 4 jaar cq 80.000 km ***
’t Coltje heeft z’n 4e beurt en 1e APK achter de rug. Net als rond de 40.000km piepten de remmen al een tijdje. Vòòr moesten nu echter de remblokkenen èn -schijven vervangen worden; achter moeten ze het nog wel 70.000km kunnen uithouden maar zijn ze wel weer schoongemaakt. Dat betekent een ‘grote’ beurt a raison EUR 700,=.
Verder ook geen bijzonderheden en ik ben nog geen dag in de steek gelaten. Dat verwacht je ook niet, maar het is sowieso fijn.
Hoewel ik van zuinig en rustig rijden houd, heb ik de Colt vorige zomer eens echt laten werken: vanuit zuid-Duitsland 800km in 7,5 uur met als top 170 km/u. Hij hield zich goed, maar harder hoefde van mij ook niet.
Ik heb trouwens 2,5 maand geleden de ‘FuelSystemCleaner’ van Mits voor de 1e keer gebruikt. Hoewel het wel wordt ‘beloofd’, kan ik niet merken dat ie er zuiniger door gaat rijden. Maar kwaad kan het vast ook niet. ‘Over-all’ rijd ie nu 1:16,8.
Nog nooit reed ik zo lang en zoveel km’s met dezelfde auto. Dit heeft niet alleen te maken met de kwaliteit en het rijplezier van de ze auto, maar ook met “verstand“ (ahum): Waarom een andere kopen als deze prima bevalt en geen hoge onderhoudskosten geeft. Daarnaast heb ik de extra kosten van de cruise-control en de allshift-semi-bak er nog lang niet uit natuurlijk (je rijdt er wel zuiniger door). En ja, ik blijf de kosten van een beurt (te) hoog vinden; maar dat weegt niet op tegen een nieuwe kopen. Zeker niet als dat weer een Mits en weer een Colt wordt. ïŠ
Het vreemde feit doet zich trouwens voor dat de nieuwe ClearTec-Colt nu net wat zuiniger rijdt dan de allshift, omdat daar niet de nieuwe cleartec-motor met start-/stop-systeem in wordt gebruikt. Da was zeker te moeilijk i.c.m. een semi-automatische versnellingsbak… Jammer! Ik zie hem trouwens nog steeds niet rijden, de nieuwe Colt (2009). Wordt ie eigenlijk wel verkocht?! Maar de nieuwe Honda Jazz ook niet (ben benieuwd naar de Hybride Jazz maar hoop eigenlijk dat de Colt z.s.m. hybride wordt – dan wordt de verleiding erg groot om een nieuwe te kopen! Want met 20.000km per jaar nu op benzine rijden, is dat een aantrekkelijk alternatief.
*** Update 28 juni 2008, 3e ‘review’: na bijna 3 jaar cq 60.000 km ***
En weer 20.000 probleemloze km’s achter de rug.
Na 55k km’s de 1e ‘bandenwissel’: 2 banden bij KwikFit incl. uitlijnen+balanceren a EUR 188,= en na 60k km’s een 3e beurt zonder bijzonderheden a EUR 278,=.
De Colt bevalt me nog steeds prima! Een eventuele nieuwe auto zal op stroom moeten rijden, maar misschien een ‘nieuwe’ 2e hands ook. De nieuwe Honda Jazz die dit jaar wordt verwacht, spreekt me erg aan (vooral ook vanwege de CVT), maar die zal nog gewoon op benzine rijden.
Redenen waarom heb ik de Colt heb gekocht trouwens en niet één van z’n concurrenten (Fabia, Corsa, Jazz, Sirion):
Net wat meer pk’s (95), een paar cm hoger, de minste kg’s en een lager verbruik. Het is gewoon knap van Mitsubishi. Daarbij ook nog het meest aansprekende uiterlijk (vooral voor) maar dat is subjectief.
*** Update 21 augustus 2007, 2e review: na 2 jaar cq 41.500 km ***
Ik heb deze fijne en betrouwbare Colt Invite Allshift nu dus 2jaar in mijn bezit en de 2e onderhoudsbeurt (40.000km) is ook alweer achter de rug. Vandaar deze update.
Om met het laatste te beginnen: nauwelijks bijzonderheden, maar wel EUR 461,= armer! Eigenlijk is dit het enige wat me echt tegenvalt van de Colt: voor zo’n kleine auto (met kleine motor, ook letterlijk: qua inhoud) vallen de prijzen voor de onderhoudsbeurten me tegen.
De kale prijs voor de 2e beurt was EUR 275,=, incl. btw.
Daarnaast is het interieurfilter vervangen (EUR 60,=) en zijn de remmen gereinigd (EUR 78,=).Met nog wat kleinigheden kom je dan uit op het genoemde bedrag…
61672;Daarom gaat er één ster af voor de ‘Kosten’.
Nog 2 andere minpuntjes:
Er blijven 2 kraakjes (die niet lijken opgelost te kunnen worden) irritant aanwezig en het blijft het heel goed opletten / er bewust van blijven dat de schuine A-stijl je zomaar het zicht op een medeweggebruiker kan belemmeren als je wat te statisch het verkeersbeeld in je opneemt. Gelukkig hebben de zeer goede remmen+abs me (en die andere weggebruker) die paar keer dat dit gebeurde tot nu toe gered!
Verder alleen maar lof over deze heerlijke auto!
Hij heeft me nog niet in de steek gelaten en gebruikt hoegenaamd geen olie (ik peil ook altijd eve
PROBLEMEN
Eigenlijk geen. Of het moeten de kraakjes rechtsvoor bij het ’extra voorruitje’ en achterin bij/door de achterbank zijn.
Semi-automatische versnellingsbak
- 31.000 km
(Dit stuk stond eigenlijk bij 'ervaringen', maar blijkbaar wordt daar tekst weggehaald als deze te lang wordt.)
Inmiddels heb ik al een paar keer gebruik gemaakt van het feit dat achterbank gemakkelijk opvouwbaar cq uit te nemen is waardoor je een zee van opbergruimte hebt.
Zoals het er nu uitziet zullen de banden het wel tot 60.000km gaan redden–niet slecht!
Het overall benzine-verbruik is inmiddels nog iets gezakt naar 1:16,6. Ik moet hierbij wel aangeven dat proberen heel zuinig te rijden een gewoonte van me is geworden.
Het slechtste verbruik tot nu toe was 1:14,2 en het zuinigste 1:18,4 waarmee de actieradius van deze Colt dus 667km tot 865km op 1 tank (minimaal 47L) is!
De maandelijkse kosten (exclusief afschrijving!) liggen nu net na de 2e beurt op EUR 255,= per maand waarbij de benzinekosten hiervan EUR 141,= voor hun rekening nemen.
*** Eerste review: na 1,5 jaar cq 31.000 km ***
Deze review is vooral bedoeld om de onterechte kritiek op de Allshift-variant van de Colt tegen te spreken. Zeker nu ook in de laatste Autoweek van 31jan-7feb deze semi-automaat weer wordt 'beschuldigd' van "slechte schakelmomenten en de tijd die het kost om van verzet te wisselen" in de zgn. automaatstand. Neem van mij aan het volgende aan. Diegene die deze kritiek spuit, weet niet hoe er in deze auto gereden moet worden. Of hij neemt deze kritiek klakkeloos over zonder er ooit in gereden te hebben. Ik hoop en vrees het eerste...
Een semi-automaat is geen gewone/echte automaat: er wordt wel degelijk geschakeld, alleen gebeurt dit zonder koppelingspedaal en dus elektronisch. Zet je een semi-automaat in de 'automaatstand' dan bepaalt deze dus zelf de schakelmomenten maar wel afhankelijk van de 'rijstijl' c.q. de hoeveelheid gas die er wordt gegeven.
Let wel: de semi-automaat moet je dus niet rijden als een gewone/echte auto met volautomatische transmissie. Dit betekent in principe dat je bij opschakelen het gas even moet loslaten om dan weer gas bij te geven, net zoals je dat met een auto met koppelingspedaal doet! Doe je dit niet, dan betekent dit inderdaad schokkerig schakelen.
In de praktijk blijkt dat je dit eigenlijk alleen hoeft te doen bij schakelen van 1 naar 2 en van 2 naar 3. Daarna kan je rustig het gas vasthouden, want dit gaat dan in ieder geval heel soepel. Het is dan -bijna- een echte automaat.
Dan de schakelmomenten. Geef je rustig gas, dan zal hij in de automaatstand tussen de 1500 a 2000 toeren opschakelen. Geef je wat meer/langer/sportiever gas dan zal hij bij hogere toerentallen opschakelen. Terugschakelen gaat helemaal simpel: gas loslaten en hij schakelt terug wanneer dit moet.
Je kunt het opschakelen trouwens ook nog wat beïnvloeden door als een schakelmoment nadert (en dit heb je heel snel door dus waarom die 'testrijders niet..?) het gas al eerder even los te laten (het moment vervroegen) of juist door wat gas bij te geven (het moment uitstellen)!
Mij bevalt de Colt, 1.3 Allshift, 5drs Invite dus prima! Zeker in combinatie met de extra aangeschafte cruisecontrole, de achteruitrijd parkeersensoren, mistlampen en de vier vervangen 10W boxjes door 40W boxen die dan inclusief de metallic lak en de pittige afleverkosten (600 euro!) wel een aanschafprijs van 18.627 euro oplevert.
(Als je een Fiat Stilo Abarth Selespeed van 2,5 jaar oud inruilt valt die aanschafprijs trouwens weer alleszins mee.) Een heerlijke auto die ook nog eens zuinig rijdt.
Ik rijd er -na ruim 31000km- gemiddeld 1: 16,5 mee waarbij opgemerkt dat ik een rustige rijder ben en voor 2/3 woonwerk rijd en dat voor 80% provinciaal (maximaal 80km/u), 10% snelweg en 10% stad en 1/3 anders en dat dan weer 80% snelweg en 20% stad. Dit zuinige verbruik wordt uiteraard ook veroorzaakt doordat ik 99% in automaatstand rijd (alleen niet in de bergen) waarbij de 6e versnelling en de cruisecontrole uiteraard ook een positieve duit in het zakje doen.
P.s.: het 'gemeten verbruik' is het zuivere verbruik van de auto, dus: gereden kilometers gedeeld door het aantal getankte liters (en niet wat de iets te optimistische boordcomputer aangeeft - het lukt in ieder geval niet om hiermee het totale verbruik hiermee te meten, want de gegevens worden na 4 uur stilstand gereset).
Samenvattend: wees niet bang voor de Colt met Allshift versnellingsbak. Sterker, als je net zo lui bent als ik en het schakelen je de neus uitkomt: eens een semi-automaat altijd een semi-automaat!
P.s.: als ik dan toch een minpuntje mag noemen: de voorruit is in de versies na 2004 niet meer warmtewerend. In plaats daarvan is de groene zonwerende 'band' er gekomen. Het scheelt 1.000 euro in de aanschafprijs, maar van mij had die ruit er gewoon in mogen zitten. Aan de andere kant: de semi-airco werkt prima.:)
5 jaar!
- 99.400 km
Still going strong! De laatste -kleine- beurt: Geen bijzonderheden. Achterbanden voor het eerst(!) vervangen bij km-stand 97.200.
Einde van het COLT-tijdperk
- 141.000 km
Nog even en dan rijd ik in een Toyota Yaris HSD. Niet omdat de COlT mij niet is bevallen - integendeel. Hij heeft me nooit in de steek gelaten, ik heb geen onverwachte kosten gehad en de semi-automaat is mij heel goed bevallen. De kwaliteit van de COLT en de dealer zijn zeer goed te noemen.
(Maar een CVT icm hybride rijden èn nog veel meer luxe hebben me bij de Yaris HSD gebracht.)
Wat statistiekjes over de afgelopen -bijna- 7 jaar en 141.000km:
- gemiddeld verbruik van 1:16,9 (l:km)
- gemiddele benzinekosten: EUR 0,09 /km
- gemiddelde totale kosten (excl. afschrijving): EUR 0,17 / km
- afschrijvingskosten per maand: EUR 194
- gemiddelde totale kosten incl. afschrijving: EUR 0,28 / km
Ps: de Colt is te koop: €4.495,=
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.