Mitsubishi Carisma 1.9 TD GLX (1996)

autoreview

Mitsubishi Carisma 1.9 TD GLX (1996)

Signalement

UitvoeringCarisma 1.9 TD GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een paar wasbeurten ben ik onder de indruk geraakt van zijn snuitje en vind hem nog altijd veel mooier dan de + 99’ers. Lekker zuinig maar als je echt wilt ook wel pittig beestje. In dat laatste geval (bij + 3000 opm) is de zuinigheid wel ver te zoeken. Er komt dan ook een ’James Bond’ gimmick te boven: een heus rookgordijn om je achtervolgers af te schrikken!
Op deze leeftijd begint er vanalles te leven in de auto (piepen en kraken van de binnenbekleding) maar niets verontrustend.
Nog één opmerking: heeft er daar niemand bij NedCar aan gedacht dat als je de bekerhouder boven de asbak plaatst je geen cigarette kan roken en een blikje drinken. Ik geloof dat dit bij de 2e generatie nog steeds zo is (ben niet zeker).

Voor mij is het een praktische auto die me nog niet in de kou heeft laten staan.

Update: tussen al die moderne commonrail-diesels kan ik echt niet meer spreken van een ’pittige’ wagen. Als je echt wil gaat alles, uiteindelijk, wel snel.

PROBLEMEN

Tot 220.000km: Eigenlijk geen. De korte afstand van 7500 km tussen 2 onderhoudsbeurten begint wel te storen.
Vanaf 220.001 km: ondanks de regelmatige onderhoudskosten (+/- 35.000 km per jaar = 5 beurten per jaar!) heeft de koppakking het begeven en is de motor vol olie gelopen. Hoi. Het ’inspuit-doosje’ is ook vervangen. De remmen zijn bij 120.000 en 230.000 km vervangen (2x schijven, 1x de schoentjes).* zie update 26/05/07
De fun van het rookgordijn is er af en is veranderd in een schaamtegevoel telkens ik ’s avonds een beetje vlot wil optrekken en er hangt iemand achter me.

Voor een restwaarde van 3.400€ (CarBase) denk ik niet veel beters te kunnen vinden, aangezien ik deze ’vertroeteld’ heb sinds 70.000km.


Update 07/05/2006:

Tot mijn eigen verbazing ben ik nog steeds in bezit van de Carisma. Vol vertrouwen zijn we samen op weg naar de symbolische 300.000km. Mijn vertrouwen is nog eens gesterkt door vorige week een nieuw groen papiertje (keuring in BE) te krijgen zonder voorafgaand garagebezoek! Hij heeft deze winter ook nog geen startproblemen gehad of diesmeer, mooi zo.
Ik ben ondertussen dichter bij het werk gaan wonen (’in ’t stad’) waardoor van het zuinige verbruik nu nog maar weinig zichtbaar is, dit heeft een vrije val gemaakt van gemm. 900km naar bijna 700km /tankbeurt(50l)

Ik hoop er nog zeker een jaartje mee te doen zonder al te veel bijkomende stukken, over een eventuele restwaarde denk ik niet meer...

Update 26/05/2007:

Hehe, we zijn weer een jaartje verder en nog steeds tuffen we rond in ’ons Mitsje’.
We zijn ondertussen de 300.000km voorbij en dat werd iets later gevierd door de waterpomp die het begaf.( 2 schoepen van de pomp zitten nog ergens in de leidingen.)
Blijkt redelijk gemakkelijk te vervangen in een carisma, en voor minder dan 200 euro was ik weer gesteld, met de smering erbij.
Dan de keuring waar weer een oud kwaaltje zichtbaar werd: 50% verschil op de achterste trommelremmen. Ook mochten de voorste remmen volledig vervangen worden.
Zo gezegd zo gedaan en weer was ik enkele 100’en euro’s armer.
Sinds kort is de habitat van de Carisma weer veranderd in haar geliefde omgeving: de autostrade. Voor de wagen geen enkel probleem om elke ochtend van Antwerpen naar Brussel te rijden (vlak voor de spits). De dagen dat ik wel in volle spitsuren moet beginnen gaan tot nu toe nog goed (koppeling ietsie minder, temperatuur stabiel). Ik heb me echter wel voorzien van een litertje koelvloeistof en een litertje olie, you never know...
Nog als laatste mankementje, een varierend-stationair toerental.

Ik heb nog altijd totaal geen idee hoe lang ik nog met deze wagen ga rijden. Waarschijnlijk totdat de kosten plots te hoog worden ( er is ergens verlies van ’olie/koelvloeistof’ zoals vermeld op het keuringsbewijs...) De aftakeling is dus begonnen.

Update 16-06-2008:
Bijna niet te verslijten zou je beginnen denken. 337.500km op de teller en nog steeds elke dag 90 km voor de boeg. Toch de aftakeling is in eeen stroomversnelling terechtgekomen. Even enkele bijkomende puntjes:
* De buitenklink van de achterdeur achter de bestuurder is afgebroken aan de binnenkant.
* Als een trouwe ’viervoeter’ laat ie overal een mooi vlekje achter als bewijs dat we er zijn geraakt.
* Ik ben nog de enigste persoon die de wagen ’vlot’ in 1ste versnelling krijgt (incl. garagist)
* Het vermogen is verdwenen met de noorderzon. Ik denk dat er niet meer dan een 60 van de oorspronkelijke 90 paardjes aanwezig zijn met heel af en toe een opflakkering . Ook onder de 2200rpm is er hélemaal niemand thuis. Noodgedwongen hogere toeren rijden met daardoor grotere slijtage, verbruik... vicieuze cirkel heet zoiets denk ik.

Een kort besluitje: Ik ben redelijk aan het uitkijken naar een nieuwe wagen, maar het is nog heel even afwachten. We hebben de winter toch al weer overleefd.

Update 21/04/2008:

Graag even een moment van stilte... Oké, u raadt het al, het einde is gekomen.
Bij het oprijden van de autostrade een klap een daar ging de versnellingsbak. Gelukkig was dit bij het oprijden van de oprit en niet bij het oprijden van de autostrade, en kon ik dus veilig naar de pechstrook uitbollen.
Ook het in België welbekende groene papiertje (oproep tot de jaarlijkse keuring) was 2 weken geleden ook al in de bus gevallen. Ik heb geen zin om de wagen te laten opmaken om dan met verlies aan de kosten te verkopen.

Slotsom: Einde verhaal voor de Carisma. De wagen heeft zijn waarde bewezen:
Gekocht voor 8000 euro in (toeval?) april 2000 met 70.000km op de klok.
8 Jaar later en 270.000 km verder brengt me dat op 1000 euro afschrijving/jaar en 33750km/jaar. Niet slecht dunkt me, en dus bij deze een klein applausje voor de mannen (en vrouwen) in Born Nedcar.

Met tevreden gevoelens denk ik terug aan oa. 190kmh op de teller, tegen 90 een haakse rechterbocht induiken (te laat gemerkt), en erin slagen na 2 keer uitbreken de wagen terug recht krijgen. Die grote kast van ’de tante’ die wonderwel meekon en uiteraard zovele andere 1000’en Km’s tegen al dan niet legale snelheden.

Zo, en nu hopelijk snel een nieuwe!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.