Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Invite (2012)

autoreview

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASX

Signalement

UitvoeringASX 1.6 ClearTec Invite
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7.600 km
KM-stand laatst79.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 12.114 km

In december 2013 hebben we onze Mitsubishi Outlander Sport ingeruild voor een Mitsubishi ASX (een demo wagen van 1 jaar oud).
Pluspunten van de ASX zijn het comfort en de wegligging en zeker het erg gunstige verbruik. de verwarming en airco werken goed. Heel handig zijn de sensoren die er voor zorgen dat de verlichting en de ruitenwissers automatisch aan of uit gaan zodra dat nodig is. Ook de cruisecontrol is prettig. Het verbruik over de eerste 4000 km komt gemiddeld op 1:15,6. Op lange ritten met constante snelheid hebben we zelfs 1: 16 gemeten. Een prachtige prestatie voor een auto van dit formaat!
Om dit gunstige verbruik te bereiken heeft Mitsubishi niet alleen voor een kleinere motor gekozen (1.6 in plaats van de 2.0 uit de Outlander Sport), maar helaas het motortje ook (veel te sterk) geknepen. Het optrekken en het inhalen gaat heel veel trager dan bij onze vorige Mitsubishi's. In eerste instantie dachten we daar wel aan te zullen wennen, maar het tegendeel is waar: na vier maanden rijden wordt de irritatie over de traagheid steeds groter. Ook de invloed van een aanhanger met behoorlijke lading is achter de ASX duidelijk merkbaar, terwijl je bij de Outlander Sport vaak compleet vergat dat er en aanhanger achter hing.
Als deze traagheid bij het optrekken en inhalen zelfs voor rustige rijders, zoals mijn vrouw en ik, al zoveel irritatie oplevert dan moet deze auto voor een pittige rijder al helemaal onacceptabel zijn. Volgens mij is Mitsubishi hiermee te ver doorgeschoten en had er een goede middenweg gezocht moeten worden. Vooral omdat Mitsubishi voorheen zulke soepele, krachtige motoren had. Misschien zijn we daardoor te veel verwend geraakt? Ik denk dat dit uiteindelijk toch klanten gaat kosten. Voor ons is dit en elk geval niet voor herhaling vatbaar.
Als de auto eenmaal op snelheid is dan komt hij verder prima mee met het verkeer. Wel is de motor met een wat zwaardere brom bij bepaalde toerentallen duidelijker hoorbaar dan bij de Outlander Sport, maar het is niet echt storend.

Er zijn helaas meer punten die ons in de praktijk zijn tegengevallen ten opzichte van onze vorige Mitsubishi's:
- de trekhaak heeft een zodanige kromming dat een normale fietsdrager (Twinnyload) er niet met de gewone hulpkoppeling op past. Je moet dan een raar hoog extra hulpstuk kopen dat ook nog eens relatief duur is;
- als je de achterbank neerklapt blijven de gordels aan de bovenkant van de leuning vastzitten waardoor ze soms behoorlijk in de weg zitten bij het in- en uitladen;
- de hoedenplank is een ouderwetse hoedenplank die aan twee kanten op een wat gammele manier in het kunststof geklikt moet worden en met touwtjes aan de achterklep moet worden vastgemaakt. De cassette met het uitrolbare afdekzeil uit de Outlander Sport was een veel fraaiere oplossing en ook meer solide.
- De speakers van de audio-installatie zijn qua geluid minder verfijnd dan die van de Outlander Sport. Vooral lage tonen klinken vlakker.

Samengevat:
- wie een ruime, comfortabele een vooral zuinige auto zoekt, heeft een prima auto aan de ASX.
- degene die graag wat vlotter in het verkeer wil meekomen in een zo praktisch mogelijke auto, kan zich wat mij betreft beter bij de concurrentie gaan oriënteren.

Bij de eerstvolgende servicebeurt zal ik een update geven. Misschien zijn mijn vrouw en ik dan beter aan de ASX gewend en (hopelijk) daardoor wat positiever geworden, want tot nu is dit de eerste Mitsubishi waarvan wij echt spijt hebben van de aanschaf (maar helaas ontbreekt het geld om de auto weer in te ruilen voor een ander merk, anders waren we daar zeker mee aan de slag gegaan).

jaarlijkse onderhoudsbeurt

  • 26.206 km

De auto heeft zich afgelopen jaar goed gedragen. Geen mankementen gehad. Aan de meeste kritiekpunten uit mijn eerste review ben ik inmiddels gewend geraakt, behalve aan het gebrek aan trekkracht bij het inhalen en in bergachtige streken. Dat gaat met deze auto naar mijn mening te langzaam.

Misschien is het laten monteren van een powerbox t.z.t wel een idee. Hebben meer mensen hiermee inmiddels ervaring? (hoveel scheelt dat in trekkracht en wat is de invloed op het brandstofverbruik?). In elk geval vast bedankt voor de eerste tip hierover.

Afgezien van de tegenvallende trekkracht is de ASX wel een fijne auto nu ik er aan gewend ben, maar toch vond ik de Outlander Sport in bijna alle opzichten fijner.

Het benzineverbruik is bijzonder gunstig: het verbruik over het afgelopen jaar komt uit op een gemiddelde van 1:16,6. Voorwaar een prestatie van formaat! (ter vergelijking: mijn vorige auto, de Outlander Sport, kwam in het gunstigste geval niet verder dan 1:9).

De jaarlijkse onderhoudsbeurt is vandaag uitgevoerd bij de dealer. Het gaat om de 20.000-beurt plus een nieuw pollenfilter en injectiereiniger en dat levert een totaalfactuur op van € 284,51.

jaarlijkse servicebeurt

  • 42.871 km

Auto heeft zich sinds de vorige servicebeurt probleemloos gedragen (op een lekke band na, maar dat kan natuurlijk altijd en overal gebeuren).

Gemiddeld brandstofverbruik 1:16,3 Ik vind dat heel netjes voor een auto van dit formaat.

Vandaag 40.000 km servicebeurt laten uitvoeren: nieuwe olie + filter, injectiereiniger, nieuw luchtfilter, pollenfilter en remvloeistof ververst. Totale nota € 378,89.

jaarlijkse onderhoudsbeurt + apk

  • 60.779 km

jaarlijkse onderhoudsbeurt is uitgevoerd. Ruitenwisserrubber achter vervangen. Eerste keer APK.
Sinds vorige beurt zijn er geen bijzonderheden te melden. De auto blijkt, zoals elke Mitsubishi, heel betrouwbaar.
Totale dealernota € 321,82.

Inruil

  • 79.000 km

Auto ingeruild voor een nieuwe ASX. Had liever de Outlander of de Eclipse Cross willen hebben, maar beiden vielen buiten mijn budget. En andere merken hadden binnen dat budget niet veel beters te bieden. Ondanks twijfel vanwege de trage reactie op het gaspedaal bij hogere snelheden (vooral inhalen op de snelweg) heb ik uiteindelijk toch weer voor een ASX gekozen enerzijds vanwege het uitstekende inruilbod en anderzijds vanwege de enorme betrouwbaarheid van het merk. De ASX bleek toch de beste prijs-kwaliteitverhouding te hebben en heeft bewezen een heel betrouwbare, ruime auto te zijn.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.