Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Instyle (2013)

autoreview

Mitsubishi ASX
Mitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASXMitsubishi ASX

Signalement

UitvoeringASX 1.6 ClearTec Instyle
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf13.500 km
KM-stand laatst138.000 km
Lezerswaardering: 61%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervarigen.

  • 14.000 km

Mijn vrouw wilde graag een auto met een hoge zit (SUV) en wat groter dan de huidige.
Uitvoerig de markt bekeken. Voor mij vielen alle types met die kleine opgevoerde motoren af. Dit omdat er ook nog een caravan achter moet kunnen. Ik heb weinig vertrouwen in de betrouwbaarheid van de downsized motoren hiervoor. Uiteindelijk bij een dealer terechtgekomen waar o.a. een CX5 een S Cross en de ASX stonden. Uiteindelijk ging het tussen de basis CX5 en een volledig opgetuigde ASX. Aangezien mijn vrouw deze keer het laatste woord had werd het de ASX.

Inmiddels een kleine 500 km gereden. Voldoet aan de verwachtingen. Rijdt lekker, i stil. Ook de hogere zitpositie bevallt mij goed. Na een erg zuinige diesel te hebben gehad valt het verbruik mee.
Snelweg gebruik 1:14 en mijn woon werk traject (25 km) 1 op 15 / 16.

Eén minpunt Misubishi vraagt voor een kaartupdate van de ingebouwde navigatie 185€. Toch eens rondneuzen om dit te omzeilen.

Update.

  • 40.000 km

Tellerstand inmiddels 40.000 km.

Eigenlijk weinig bijzonderheden. Probleemloze auto. Blijkt ook wel uit de cijfers van de consumentengids. Eindigt met een 9.5 op de 2e plaats achter de Toyota Yaris Verso. Als caravantrekker scoort hij ook een voldoende. Caravan weegt geladen zo rond de 1050 kg. Misschien nog eens laten chippen. Het is mogelijk om er 17 pk bij te krijgen. Koppel wordt dan ook nog iets hoger +/- 175 nm.
De afrolgeluiden van de huidige winterbanden zijn wel goed hoorbaar. De zomerbanden voldoen duidelijk beter. Bij nieuwe banden dus even kijken naar exemplaren met een goede lage afrolgeluidwaarde.
Mitsubishi had toch nog wat meer aandacht mogen besteden aan de geluidsisolatie. Die had nog wat beter gekund. Ook de stoelverwarming is in de winter aangenaam. Automatische verlichting en ruitenwisser werken ook prima.
De bij dit exemplaar standaard gemonteerde radio van Rockford geeft een heel mooi geluid. Panoramadak geeft ook lekker veel licht.

Verbruik woon werk op 80/100 wegen 1 op 14 tot 15. Op snelweg 1 op 13 tot 14.

Bandenwissel

  • 57.500 km

Eerder aangegeven dat auto niet zo stil was. Omdat de standaard banden aan vervanging toe waren. Deze vervangen door de Goodyear Efficiënt grip. Deze is volgens de tests behoorlijk stil bij rijden met gelijkblijvende snelheid is hij een stuk stiller.
Nu nog een keer op zoek naar wat stillere winterbanden. Mijn huidige Pirellies Zotto Zero maken veel lawaai.

Bij een terugroepactie zijn de gasveren van de achterklep en de ruitenwissermotor vervangen.

Verder nog steeds geen problemen.

Teller rond

  • 100.000 km

Na bijna 5 jaar de 100000km gepasseerd. Betrouwbaarheid is zeer goed. Behoudens regulier onderhoud niets tegengekomen. 3 keer voor een eenvoudige terugroepactie bij de dealer geweest welke keurig werden uitgevoerd.
Bij 95000 nieuwe banden van Goodyear er onder. Is er weer wat stiller door geworden.

Auto voldoet nog steeds en blijf er nog maar even mee rijden.

De ASX met 117 pk is natuurlijk geen super caravantrekker maar in augustus 2018 toch de Fern en Reschenpas gereden. Dat ging best lekker. Motor wat hoger in de toeren laten lopen.

Mogelijke opvolger zouden de nieuwere ASX met 2.0 motor of één van de CX modellen van Mazda kunnen worden. Betrouwbaar en een fatsoenlijk blok onder de kap.

Weer een jaartje verder.

  • 116.000 km

Net een paar dagen terug van de vakantie in de Pyreneeën. Totaal 2500 km met de caravan. Voornamelijk gereden via de N wegen. Al eerder vermeld dat het met 117 pk geen super caravantrekker, maar er valt goed mee te rijden.
Gestopt met werken, dus wat minder kilometers dit jaar. Bij kmstand van 116000 nog steeds geen enkel mankement. Tot nu toe alleen het reguliere onderhoud. Super betrouwbare auto. Na bijna 6 jaar langzaam toch eens gaan kijken voor vervanging.

Afscheid

  • 138.000 km

Vandaag afscheid genomen van de ASX. Ruim 7 trouw dienst gedaan. Geen enkele reparatie nodig geweest. Nou ja één. Scherm van het multimediascherm defect. Normaal een duur grapje. 5 á 600€ voor een gebruikt exemplaar. Variant met de Rockford Fosgate installatie. Uiteindelijk op Marktplaats er één gevonden met een defect touchscreen. Van twee exemplaren één werkende gemaakt voor 50€.
Mooie inruilprijs gekregen op een gebruikte Mazda CX30.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.