MINI Mini (2022) #2
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Mijn eerste EV
- 500 km
Vorige week na 12 maanden wachten(normaal zouden het 7 maanden zijn) eindelijk onze nieuwe Mini SE mogen afhalen.
Het is een midnight Black II, Piano black exterieur, Leder Chester Malt brown,17”Tentacle Spoke Black wheels, full option geworden.
Na 5 BMW ice´s, zowel benzines,diesels als lpg,wilde vooral mijn vrouw een Mini als 2de wagen.
We hadden er lang geleden al eens een als vervangwagen (benzine) gehad ,en ze was er toen meteen verliefd op.
Ik had wel interesse, na een poos terug gereden te hebben met een Tesla, in een EV als 2de wagen,dus het gevolg laat zich raden: de Mini SE
In Belgie betaal je nog steeds geen BIV(BPM in Nederland) en €0 verkeersbelasting.Dit is ook mooi meegenomen t.o.v. benzine Cooper S.
Vooraleer de eerste reacties komen.De wagen dient dus als 2de wagen,alleen voor woonwerkverkeer(25km retour),wat te winkelen,familiebezoek(max.30km retour)en wat fun ritjes.
De wagen is dus zeker niet uit praktische overweging aangekocht,en al helemaal niet als 1ste wagen in het gezin.Achterin zitten is zo goed als onmogelijk,alleen voor kleine kids.
Na een week en 500km kan ik zeggen: wat een plezier om ermee te rijden. :) :)
Dat de actieradius van +/-160km(winter) tot +/220km(ideale omstandigheden zomer) klein is,hoeft dus niet gezegd te worden,en is voor ons geen enkel issue.Als we thuis komen wordt hij als het nodig is gewoon aan de thuislader gehangen.Moest je wat verder weg gaan kan je nog altijd snelladen aan 50kw,wat voor dit accupakket(32Kw)redelijk is(+/- 24kw/0,5u)Dit is natuurlijk alleen voor in noodgevallen(voor ons)
Het verbruik valt goed mee.Je hebt 4 rijmodi:Green+,Green,Normal en Sport.Het verbruik en prestaties zijn afhankelijk van de gekozen stand.Bij Green+ worden verwarming,zetelverwarming en airco uitgeschakeld en het vermogen en koppel wat gereduceerd.Wanneer je de Sportstand selecteert is het vermogen volledig beschikbaar en kan je de ambient of sfeerverlichting rood laten kleuren.Je volledige interieur heeft dan een rode sportieve look. Green en Normal zitten er tussenin. Bij een matige rechtervoet zit ik rond de 16kw/100km,met verwarming(warmtepomp) en zetelverwarming aan.Dit bij temperaturen tussen 6gr.overdag en -4 snachts(ik ga er dus snachts mee werken(ook 25km retour),de vrouw parttime in de voormiddag)Ik verwacht dat dit bij warmere temperaturen nog wel zakt tot 13 a 14kw/100km.Binnen zeer korte tijd heb ik de mogelijkheid om hem op het werk op te laden.Voorlopig wordt hij dus thuis smiddags opgeladen indien nodig.
De acceleratie is niet normaal.Het voelt bijna net zo snel aan als in de Tesla en is dat bijna ook (Tesla Model3 RWD:6,1s) Topsnelheid is begrensd op 150km/u,maar dat is voldoende vind ik. Ik zie me er toch niet mee in Duitsland gaan vlammen.
De wagen ligt als een baksteen op de weg. Je merkt nergens aan dat je met een EV onderweg bent,behalve bij het accelereren en de stilte.Hij is dankzij het kleine accupakket ook niet zo zwaar,en is dus op kronkelige binnenwegen en rotondes zeer handelbaar.Er is geen onderstuur en je hebt nergens last van een overhellende carrosserie. Inhalen gaat zeer vlot dankzij het altijd aanwezige koppel.De verwarmde zetels zijn zeer comfortabel en bieden veel zijdelingse steun,wat bij sportief rijden wel nodig is.Volgens mij kan je er net zo sportief meerijden als met de Cooper S, maar dan zal de accu wel wat rapper leeg zijn natuurlijk.
Wat ook zeer goed werkt is het zogenaamde one-pedal driving. Bij gewone rijstijl moet je bijna nergens de rem gebruiken. Het regeneren (kracht is in 2 standen in te stellen) is zo sterk dat de auto volledig tot stilstand komt.
De Mini is zeer goed afgewerkt,het lijkt wel een BMW. ;) Alle gebruikte materialen zijn mooi,degelijk,en nergens hoor je iets kraken of rammelen.Het Nappa lederen stuur ligt zeer goed in de hand.De parkassist voor parallel met de rijbaan aan beide zijden te parkeren werk ook prima.Het panoramisch schuifdak wat bestaat uit 2 delen waarvan een open te kantelen is of open te schuiven ,geeft veel licht als je de zonneschermen opent.
Het head-up display is een leuke gadget dat snelheid,navigatie,en andere meldingen weergeeft.
Het infotainmentsysteem(8,8inch) werkt soepel en vlot en de menustructuur is duidelijk en via touchscreen of i-drive controller en toetsen te bedienen.Je hebt nog 6 touch-toetsen onder het hoodscherm om de meest gebruikte functies vast te leggen.Er is draadloos Apple carplay(geen android :( ) en draadloos opladen(smartphones tot 15cm lengte :( )Het Harman-Kardon sound system(12 speakers) is zoals altijd zeer goed.
Via de app op je smartphone kan je de wagen programmeren dat hij op een vooringestelde tijd begint te laden of op een vooringestelde vertrektijd het interieur verwarmt en de ramen ontdooit.Als je zoals ik snachts werk,is het een plezier als je om half zes aan je wagen komt en je niet moet ijskrabben,en deze bij het instappen al lekker warm is.In de zomer kan je hem dus koelen vantevoren.
Voor al de critici van een EV nog het volgende.”Ik was er ook lang een”. ”Je kan er niet ver meerijden,het maakt geen mooi geluid, je kan er niet mee op vakantie, je kan er niks mee trekken, het is duur,het is helemaal niet ecologisch,enz..” maar ik zou zeggen ,ga er eens mee rijden.
Veschillende van bovenstaande elementen kloppen natuurlijk,maar als je hem daar niet voor nodig hebt, is het fantastisch om mee te rijden.De stilte,acceleratie,comfort,het gemak van rijden.
Dat de Mini SE een duur wagentje is weet iedereen.Net zoals alle mini´s trouwens. Je moet hem dus een beetje zien als hobby,net zoals een oldtimer of sportwagen.Indien ik geen interesse had in wagens,en hem alleen als noodzakelijk kwaad nodig zou hebben zou ik hem natuurlijk nooit kopen.Geen enkele wagen van +/-€40000 trouwens.(Belgische prijs)
De prijs van de Mini SE is niet veel hoger dan van de Cooper Smet gelijkwaardige!! Uitrusting (nogmaals in Belgie,in Nederland weet ik het niet),en ik denk dat dit bij veel merken zo is. Je moet natuurlijk geen kale Cooper of One,208,Corsa,Mokka,4serie,X1,X3,enz..met lichtere motorversies vergelijken met de EV versies die meestal standaard al zeer goed uitgerust zijn en rijden gelijk de topversies van voorgenoemde modellen,of zelfs beter.Vink je bij beiden extra opties aan dan loopt het bij beiden hoog op.
Ben je beter met een MG4,MG5,Dacia,BYD,Nissan Leaf of dergelijke? Voor vele toepassingen zeer zeker wel,maar dat je er niet zo veel plezier mee beleeft als met de Mini weet ik wel zeker.
Verandert de komende maanden nog iets aan mijn ervaring met de SE dan laat ik het nog weten.
Update na 6500km
- 6.500 km
Na 3mnd en 6500km een eerste update.
Wagen bevalt zeer goed.
Na enkele ritten naar Belgische en Nederlandse kust moet ik zeggen dat de beperkte actieradius geen enkel probleem is.De enkele rit naar de kust is van thuis uit 250km,vandaar een korte stop na +/-150 met koffie/gebak van +/- 30min en de wagen zat weer boven de 80%.In Oostende aangekomen aan publieke lader en savonds hetzelfde retour.Het verbruik ligt op de snelweg rond de 15Kw/100km.
Dagje Scheveningen,zelfde ervaring.Halfweg laden bij Fastned,en ter plaatse aan publieke lader(goedkoop daar trouwens)
Ook weekendje Valkenburg gedaan met Mergellandroute(aanrader trouwens)welk geen enkel probleem gaf.Bergaf laadt de wagen bij zodat het meerverbruik bergop teniet wordt gedaan.Het is opvallend hoeveel de wagen bergaf bijlaad tijdens regenereren.
Rond de kerk thuis,dus winkelen en woon/werkverkeer(25km retour secundaire wegen) ligt het verbruik nu rond de 12 a 13Kw/100km (Green+stand met schuifdak lekker open)
Soms bij druk verkeer en heel lage snelheden zakt het zelfs naar 10 a 11Kw/100km.
Haal dus makkelijk 200km per laadbeurt moest ik hem bijna leegrijden.Daar ik thuis kan laden gebeurt dit dus zelden.
Samengevat.De Mini rijdt fantastisch,en is een plezier om in te rijden.Het kartgevoel en de acceleratie blijft me telkens verbazen.Zelfs in de Eco standen schiet hij als een speer vooruit.Het verbruik bij rustige rijstijl is zeer laag.De actieradius is voor ons gebruik geen enkel probleem,maar dat kan voor sommigen ,die niet thuis kunnen laden of dagelijks lange afstanden moeten doen natuurlijk anders zijn.
6500km op 3mnd laat dus zien dat je er best wel veel mee kan rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.