MINI Mini (2022)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 14.500 km |
Mini Cooper SE Maximise - 1e impressie
- 100 km
Nu we zijn verhuisd van de stad naar het bos is ook onze mobiliteitsbehoefte sterk veranderd. Waar we voorheen de Volvo XC70 alleen maar in het weekend gebruikte voor langere ritten en zeker niet lokaal, hebben we er hier echt 2 autos nodig. Bij mooi weer kunnen we nog steeds op onze e-bikes naar het werk/dorp fietsen, ca 10 km door het bos. Maar in de donkere dagen van de Zweedse herfst en winter is dat niet echt een optie.
Omdat één van de auto’s i.g.v. nood in staat moet zijn om naar Nederland te rijden, zonder al te veel gedoe, viel een EV auto als 1e auto af. Na wat analyseren bleek dat 80% van de ritten rond de 20-30 km per dag gingen liggen en dat we prima met een kleinere EV af kunnen als je 2e auto. Het duurde dan ook niet lang voordat we bij Mini uitkwamen, mede omdat we de cabrio versie al een paar keer in Zuid Frankrijk gereden hadden en daar erg blij van werden. Deze auto gaat dus geen KM vreter worden, maar wel dagelijks ingezet worden voor de dagelijkse ritten op/neer en binnen het dorp. De Volvo XC70 gaat t.z.t. ‘gedowngrade’ worden naar waarschijnlijk een BMW 320d xDrive, maar daarover meer in de betreffende review.
Via de werkgever hebben we een aantrekkelijk aanbod voor Privat lease gekregen. Wat bleek is dat de Maximise versie voor een bescheiden bedrag per maand extra te leasen was, maar wel veel extra bood. Ik noem; Chest Malt Brown leren bekleding, Harmon & Kardon HiFi en panorama glasdak als de belangrijkste ‘over de streep trekkers’ en dat alles in British Racing Green met zwarte ‘bonnet stripes’ en zwarte spiegelkappen. Op de foto staat hij op de wintervelgen, de originele 17” Tentacle velgen gaan er medio April met de zomerbanden op. Daar kijk ik wel naar uit.
Zo gezegd, zo gedaan. Eind Augustus 2022 besteld en 3 maanden later al geleverd. Prima aflevering bij de Mini dealer. Wat rijdt dat leuk allemaal. Best comfortabel vind ik nog, minder stuiterig dan verwacht. De besturing is heel direct, de lane departure warning is op deze auto best wel prettig vanwege het directe karakter. One pedal driving , ofwel het regenerend remmen is in 2 settings in te stellen. Standaard staat hij op zwaar, dan regenereert het maximaal en remt ook zwaar af. Dat is best wennen. Je kan hem lichter zetten wat ik tot nu toe alleen op de provinciale weg gebruik, dan gaat het wat subtieler. Remlichten gaan overigens branden als hij regenereerd. H&K Stereo is heerlijk vol van geluid. Heb er zelf een setje gummi matten bijbesteld om de mooie velours matten niet te verknoeien met sneeuw en gravel. Grappig is ook de ruimtelijke ervaring door de rechtopstaande voorruit. Heb in een ver verleden en originele Mini gereden en voelde me gelijk thuis.
Qua verbruik is het moeilijk in te schatten omdat we nog wat aan het experimenteren zijn met de verwarming settings. AC moet echt aan, anders beslaat de boel. Achterruitverwarming is ook geen luxe bij slecht weer. Kachel is ook wel fijn, met name in de ochtend, kan ook dmv stoelverwarming. Ook is het momenteel bijna permanent onder het vriespunt dat helpt ook niet. Gemiddeld zit ik nu aan 19,2kW/100 km, maar dat zal wel snel beter worden. Heb nog niet kunnen ontdekken of voorverwarmen (zonder dat deze aan de lader staat) bijdraagt aan een beter verbruik, volgens mij niet.
Pluspunten
- Kleurcombinatie vind ik persoonlijk een 10
- Directe besturing, fun factor.
- Bouwkwaliteit, alles hangt en sluit fantastisch
- Zitpositie en comfort van de stoelen
- Volgende onderhoud over 2 jaar
Neutraal
- Had liever een volleder stuur gehad, deze is wat kunstofachtig maar ligt verder wel lekker in de hand. Stuurverwarming was momenteel niet leverbaar helaas.
- LED verlichting geeft voldoende licht op donkere droge wegen. Maar geeft voorlopig nog iets minder vertrouwen bij regen en sneeuw in het donker.
Nadelen:
- Laad klepje / stekker onverlicht in de wagen.
- Afdekkapjes hangen een beetje te bungelen tijdens opladen
- Achteruitrijcamera wordt erg snel vies. Sowieso de achterkant pakt veel vuil op.
- Bij starten een raar muziekje, doet denken aan een 90’s game.
- Start niet standaard in ‘Green’ modus *)
- Spiegels klappen niet in bij afsluiten *)
*) van deze settings is mij bekend dat je dit via een ODB dongle en Bimmercode zelf kan programmeren
Mini at Work - de eerste 1000 km
- 1.183 km
Inmiddels is de Mini in vol bedrijf in ons huishouden en rijdt dagelijks zijn ritjes op en neer naar het dorp. Tot nu nog geen hele langere ritten gemaakt, daar hebben we de Volvo voor. Over de XC70 gesproken, gek genoeg waardeer ik die nu ook meer voor wat die is, nu de Mini er is, voor zijn ruimte en lange-afstands-comfort. Ik vind het absoluut geen straf om daarin te rijden zoals sommige EV rijders zeggen. Maar het gesprek aan de ontbijttafel gaat absoluut over wie de Mini mag nemen. Het kart-achtige rijkarakter maakt echt goed wat de Volvo niet heet heeft; plezier in het rijden! Of moet ik zeggen ‘Freude am Fahren’ ?
Wat meer praktische inzichten
- Bij de huidige temperaturen van rond en beneden het vriespunt blijft het verbruik op 5.3 km per kWh hangen. Het werd eerst wat beter maar de afgelopen weken waren koud, regen en sneeuwrijk. Met name bij regen is de AC, achteruit- en stoelverwarming echt onontbeerlijk. Dus zover nog niet echt verbetering.
- Spiegels klappen inderdaad in als je het slot een paar seconden ingedrukt houdt, zoals Lukas hieronder tipte. Dit werkt overigens zowel op de deur als de afstandsbediening zelf.
- Er zit ook inderdaad een kleine uitsparing voor het laadkapje op de scharnier van het klepje. Dat is wel wat frutselen in het donker, maar het voldoet.
- Voorverwarmen via de app is heerlijk. Kost ongeveer 3% laadniveau van de batterij, maar heeft geen effect op de batterij zelf. Regelmatig heb ik bij wegrijden ’s-ochtends maar 80% vermogen tot mijn beschikking voor de eerste 10-15 minuten bij temperaturen onder nul.
- Stoelverwarming is een vrij effectieve manier om warm te blijven, zonder dat dit veel bereik kost. Heb gemerkt dat ik de kachel een graadje lager kan laten als ik die gebruik.
- De Harmon + Kardon is een waar genot, ik zou deze auto niet zonder bestellen als ik jou was.
- De lichtopbrengst van de LED koplampen zal genoeg zijn in midden-Europa. Hier houdt het niet over. Idealiter zou ik er 2 verstralers bij plaatsen, al weet ik niet of dat op de SE mag. Zelfs de 6 jaar oude Volvo met zijn Xenon Lampen doet het beter. Grappig genoeg werkt het auto-dimmen beter op de Mini, ook op lagere snelheid. De Volvo schakelt deze functie uit onder de 40 km-u
- Het laden ben ik snel aangewend. Omdat ik nu nog geen lader aan huis heb, laad ik als ik op mijn werk een paal vrij zie, liefst als ik ongeveer 22kW moet laden, dan duurt precies een dagdeel en kan ik de auto weer van de paal halen in mijn lunch pauze. Publiek laden kost me ongeveer €0,50 per kW, kan veel voordeliger straks thuis, want dan heb ik variabel tarief. De locale supermarkt heeft een gratis laadpaal, en als je een beetje moet shoppen kom je met meer range thuis dan dat je wegging, voor noppes.
- Het directe stuurgedrag heeft ook een nadeel, je moet bij de les blijven! Voordat je het weet zit ergens waar je niet wilt wezen …
- Je kan ‘rijdersprofielen’ toewijzen aan de verschillende sleutels. Super fijn omdat er 2 verschillende mensen af/aan in rijden en je dan niet eerdere keer de spiegels en andere elektronica instellingen hoeft aan te passen
- de heads up display was met wat teveel. Naar mijn mening voegt die niet zoveel toe, en ik vond het met name in het donker wat hinderlijk. Gelukkig kan je hem in de settings uitschakelen.
- nog een klein dingetje om in de gaten te houden. Zie wel regelmatig condens vorming aan de binnenkant. Kan zijn dat dit van natte schoenen, of natte laadkabel komt, maar ben nog niet zeker.
Vorige week bij droog wegdek een wat langere rit op de country roads rond mijn dorp gemaakt. Dat gaat echt van slinger-de-slang door de heuvels, langs de rivieren. Dit is waar je blij van wordt, de Mini is dan echt de sportwagen titel waardig. In green+ met het dakje open en lekker muziekje op dik genieten. Hierbij ook mijn excuses aan de Saab-mijnheer die zich een ongeluk schrok toen ik langs scheurde .. had me niet horen aankomen waarschijnlijk, hahaha.
Heb online een set gummi matten gekocht, we wonen in een bos en had geen zin om iedere dag de veloursmatten af te borstelen. Overigens kwam ik achter dat er af-fabriek geen matten achterin liggen. Kosten ca 50 euro.
De Mini staat er alleen voor
- 4.243 km
De Volvo XC70 heeft het garage pad vroegtijdig verlaten, en dus staat de Mini er voorlopig alleen voor. Een vervangende ‘lange afstand cruiser’ is niet 1-2-3 in zicht, ik ben te kritisch, vind mijn partner. Waar de Mini zijn eerste 4.000 km’s pendelend tussen de omliggende dorpen heeft doorgebracht gaan we nu een stapje verder. Dat betekent toch even goed nadenken waar de snelladers zich bevinden, die zijn niet dik gezaaid hier in zuid Småland en zorgen dat de we profiteren van de lage energie tarieven en de Mini thuis ‘s-nachts volladen. Dat laden thuis doen we gewoon aan de 220V stekker, en gaat eigenlijk prima. Zeker nu de energie tarieven zo goed als niks zijn. Er is altijd wel een periode van 10-12 uur dat we de auto niet gebruiken en dat is meer dan genoeg. De eerste ervaringen met de snelladers van E.on en Tesla zijn eigenlijk top. Bij allebei had ik in krap 15 minuten, ruim 10 kWh erbij en dat is meestal wel genoeg om weer thuis te komen voor de dagtripjes rond onze woonplaats.
Op dit moment is het verbruik 6.4 km / kWh er wordt met name in Green+ gereden, met het schuifdak open. Volgens de ‘guess-o-meter’ zou dat goed zijn voor ca. 185 km bereik, ik heb dat eigenlijk nooit echt zelf nagemeten, omdat we iedere mogelijkheid om bij te laden aangrijpen. Airco wordt zo goed als niet gebruikt, alleen in een sporadische regenbui. Dit omdat de boel dan wel wat snel beslaat.
Dan nog even over het comfort en de ruimte in de auto. De leren stoelen zijn eigenlijk dik OK. Ik denk niet dat ik het volhoud om er mee naar NL te rijden (1200 km), maar een paar honderd km per dag is prima vol te houden. Bij gebrek aan de 2e auto, ook inmiddels passagiers achterin gehad. Achter de bijrijder prima te doen, ik heb er zelf ook een uurtje gezeten. Het vergt wel wat acrobatische toeren, met name bij het uitstappen. Helaas kunnen de achterramen niet open, dus het voelt wel wat claustrofobisch allemaal. Mijn dochter en partner weigeren om achterin te zitten om die reden, ik heb er geen problemen mee. Ook hebben we weer eens verhuisd. We hebben ons eigenlijk dik verbaasd over hoeveel ruimte er achter in is als je de achterbanken plat gooit. Alles beschouwd net zoveel als in de bagageruimte van de XC70, zeer indrukwekkend.
Dan nog een noot van kritiek. De verf kwaliteit is minder bestand tegen steenslag, ik heb toch al aardig wat putjes verzameld aan de voorkant. Ook zitten zijn de stickers van de zwarte striping van wat matige kwaliteit, er komen vlekken op van waarschijnlijk boom hars die er niet uitgaan.
PS wat nieuwe foto’s toegevoegd met de originele Mini velgen eronder in zomer trim.
Koning winter heerst
- 8.606 km
Tijd voor een korte winter update. Afgelopen weken veel sneeuw en barre temperaturen van onder de -20C gezien. De beperkingen maar ook de sterke punten van de mini zijn duidelijk. Bereik loopt met ruim 25% terug naar rond de 140km bij een volle lading. Daarnaast wordt het vermogen sterk terug geregeld tot soms wel 50%. Beide zaken ervaar ik niet als storend. Wat wel een extra handicap is, is het feit dat onze gravelweg maar sporadisch geveegd wordt. Bij veel sneeuw komt de mini er simpelweg niet meer doorheen en wordt een soort sneeuwschuiver. Gelukkig hebben we daarvoor, en voor de lange ritten naar NL, een 8 jaar oude Lexus RX450h aangeschaft. Het voorverwarmen is echt een heerlijkheid. Heeft de Lexus niet, en voor mij een reden om de mini te kiezen als het kan. Wegligging en tractie zijn werkelijk brilliant te noemen. NOOIT heb ik het gevoel dat ik over de grenzen ga. Zelfs een ijsgladde rotonde die ik ‘sochtens neem, en met bijna altijd in een slip kom, geeft de Mini geen krimp. Natuurlijk zijn de banden (Nokian’s) van doorslaggevend belang, maar de systemen doen erg goed hun werk. Wel stuitert de auto extra op verijsde wegen, dat is wel een reden om een kleine omweg te maken, maar eigenlijk nog altijd met veel plezier.
tot slot had ik vorige week een setje elanden voor mijn auto in het donker. Dat was wel even schrikken. Kon op tijd stoppen, zonder slippartijen, maar toen voelde ik me wel even nietig en wat onzeker over zo’n kleine auto met zulke groten beesten die gewoon rondlopen.
Verbruik; 6.3kWh/100 km.
Garagebezoek: NUL.
Mobile service
- 14.500 km
Inmiddels de eerste service achter de rug. Daar de dichtstbijzijnde BMW dealer 60km verderop zit, stuurde leaseplan een mobiele service langs, die uiteindelijk nog geen half uurtje bezig is geweest. Voornamelijk met de laptop achter het stuur en een visuele inspectie van de remmen. Helaas mogen we er binnenkort wel naar de dealer toe voor de eerste software recall. De winterbanden liggen er ook weer op.
De afgelopen zomer periode hebben we een gemiddeld verbruik van 6.2 km / kWh gerealiseerd op de zomerbanden en de originele mini wielen. Moet eerlijk zeggen dat ik niet meer de moeite neem om hem in Green+ te zetten. Ik laat hem gewoon in de standard modus staan, ik heb het idee dat die dan prettiger rijdt (meer respons op gas). De mini wordt alleen thuis opgeladen aan een 3-pins huis-tuin-en-keuken stekker. Gemiddelde range is dan zo’n 185 km. We kunnen het ons niet veroorloven om de mini pas bij 20% op te laden, omdat er geen nauwelijks publieke snelladers in onze omgeving zijn.
Ik heb op de achterbumper een zwart plastic bumperbeschermer gezet. Dat zou Mini standaard mogen doen, want de lak is niet bestendig tegen in / uit laden. Ook zit er inmiddels wat steenslag op de motorkap en de zwarte striping.
Leuk weetje, je kan de ‘lane-protection’ uitzetten met een druk op de wat vage knop naast de waarschuwingslichten. Verder blijven we content met deze kleine go-kart. Veel plezier met het rijden over de landelijke wegen hier. We genieten ervan zo lang als nog kan, tot einde 2025. De nieuwe Mini is een pak duurder geworden, dus die gaat het niet meer worden. De nieuwe Renault 5 daarentegen …..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.