Mini Electric Business Edition (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Electric Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 36.700 km |
KM-stand laatst | 43.500 km |
Eerste review
- 41.000 km
Sinds oktober heb ik een elektrische mini en ik neem jullie graag mee in mijn ervaringen met de auto.
Sinds de aankoop nu ruim vier maanden geleden heb ik ongeveer 4.000 km gereden. Volgens de boordcomputer heb ik 16.3 kWh per 100 km gereden. Dat betekent dat ik meestal een range heb van 170-180 km op een volle accu. Met de temperatuur onder het vriespunt liep dat terug naar 150-160 km range. Het viel mij op dat sterke tegenwind de range met nog 20-25 km terug liet lopen. Dat was gelukkig eenmalig en verder is de voorspelling van de boordcomputer redelijk accuraat.
Wat bevalt goed aan de auto?
De zitpositie. Ik ben ruim 1.90 lang met een iets langer bovenlichaam dan gemiddeld dus ik kom vaak hoofdruimte tekort als de stoel niet goed kan kantelen, niet laag genoeg gaat of er een panoramadak in de auto zit. In de mini pas ik net en ik heb er dus een gekocht zonder panoramadak. Dat maakte de zoektocht gelukkig een stuk makkelijker omdat het gros van de mini’s wel een panoramadak heeft. Deze versie heeft het lederen interieur met gestikt ruitmotief op de stoelen en dat ziet er goed uit en ik vond het net een stukje comfortabeler zitten dan de andere stoelen met (kunst)lederen bekleding. Het stuur kan ik goed naar mij toetrekken en de zitvlakverlenger ondersteunt mijn bovenbenen net goed.
Ik heb dus geen ruimte te over maar ik pas net en na langere ritten kom ik goed uit de auto. Ik kan stoplichten boven de weg niet zien maar dat kon ik in andere auto’s toch al niet dus daar heb ik geen extra hinder van.
Het interieur vind ik mooi en daar was ik naar opzoek. Ik wilde een luxe en sportieve auto die nog betaalbaar voor mij was en relatief zuinig is. Ik gebruik de mini voornamelijk voor woon-werkverkeer en daarom wilde ik een auto die ik leuk vind en die prettig is om vaak mee op stap te zijn. De eerste eigenaar heeft het HK audiosysteem aangevinkt en daar maak ik veel gebruik van. Ik heb in mini’s gereden met een gewoon geluidsysteem en ik kan mij niet een groot verschil herinneren in de audiokwaliteit. Wat ik van het HK systeem wel zeker weet is dat het op hogere volumes de muziek goed en mooi weergeeft. Het is dus een plezier om muziek te luisteren en mijn favoriete nummers worden op hoog volume beluisterd.
Rijgedrag
De auto rijdt vlot en is redelijk comfortabel. Vanwege het gewicht van de auto merk je over drempels dat je een zware auto hebt. Die neem ik dus relatief rustig. De auto is redelijk snel maar ik scheur er niet mee. Ik ben blij hoe comfortabel en stil een BEV is dus ik rijd niet gehaast en het sturen door de bocht gaat aangenaam. Ik glijd nog wel een beetje opzij als ik iets te fanatiek instuur op een rotonde dus de zetels zitten goed alleen is de zijdelingse steun onvoldoende om de belofte waar te maken van het kartgevoel.
Het kartgevoel vind ik een beetje overdreven. De mini is in het rijgedrag op veel vlakken bovengemiddeld en aan de sportieve kant alleen dat komt niet in de buurt van een kart ervaring.
De mini heeft one pedal driving en daar ben ik intussen aan gewend. Je hebt twee standen van regeneratie maar ik gebruik alleen de standaard stand en dat is de zwaarste regeneratie stand. Een paar keer per week maak ik nog een verkeerde inschatting of word ik verrast door iemand zonder knipperlicht op de rotonde en dan rem ik bij.
Dus ik ben erg blij met de auto, het verbruik in de winter, het comfort, de betrouwbaarheid en de rijeigenschappen.
Waar ben ik minder blij mee?
De portieren zijn zwaar en de achterklep is loodzwaar. Iedere keer als ik de portieren dicht doe dan volgt er een beste dreun. Als je de achterklep dichtdoet dan hoort de hele buurt dat. Verder heb ik daar geen last van maar omstanders en omwonenden wel.
De achteruitkijkspiegel hangt een beetje laag en hij is vrij groot waardoor het zicht rechtsvoor soms ronduit slecht is. Daarom moet ik regelmatig op een acrobatische manier om de achteruitkijkspiegel heen kijken om alle verkeersdeelnemers te kunnen zien. Het is al meerdere keren voorgekomen dat ik grote personenauto’s niet zag vanwege de dode hoek rechtsvoor van de achteruitkijkspiegel. Rondom de auto heb ik gelukkig wel goed zicht. Misschien vervang ik ooit de spiegel voor een kleinere versie.
Waar ik mij aan erger is de recirculatieknop van de ventilatie. Dat is een setting die automatisch wordt gestopt dus wanneer ik de lucht in de auto wil recirculeren dan gebeurt dat voor maximaal 60 seconden. Dan springt hij weer uit en gebruikt het systeem weer lucht van buiten. Ik snap niet waarom de knop erop zit want de functie is waardeloos als je hem om de minuut weer moet aanzetten als je geen lucht van buiten wil of juist de koele lucht binnen wil houden.
Wat ik wel mis is de stuurverwarming. Je kan de auto voor vertrek opwarmen en ik heb stoelverwarming wat erg fijn was met het koude weer. Zo hoef ik niet meer te krabben. Het stuur blijft helaas vrij koud dus die optie zou ik graag hebben in mijn volgende auto.
Dus op een paar punten na ben ik erg blij met de auto en ik hoop met warmer weer een stuk verder te komen op de relatief kleine accu.
Eerste update
- 43.500 km
In de afgelopen tijd heb ik de hulpsystemen van de mini beter leren kennen. De waarschuwing van de rijbaanassistentie is aangenaam en niet zo strak ingesteld. Wanneer je boven de 70 kmh rijdt en je dichtbij de belijning van de weg komt dan voel je het stuur licht tegensturen en een lichte trilling.
Soms reageert de sensor als je met je wiel op de lijn rijdt en soms al als je 5-10 cm van de lijn komt. Dus ik merk daar soms wat inconsistentie maar het werkt in de praktijk goed genoeg.
In de auto zit ook een waarschuwing wanneer je voorganger snel dichterbij komt. In eerste instantie zie je een rode waarschuwing op het dashboard staan en als de sensor serieus paniek slaat dan gaat een vrij luid alarm af voor een of twee tellen totdat je hebt ingegrepen. Dat is mij nu een paar keer overkomen. Het gebeurt gelukkig niet vaak dus ik vind de instelling prima en ik heb nog nooit de hulpsystemen uitgezet. Volgens mij zit een knop boven de infotainment systeem waarmee je in een keer alles kan uitzetten.
Qua verbruik heb ik net een rit op en neer gemaakt naar kennissen die 100 km verderop wonen dus ik kon de zuinigheid goed testen. Op de heenweg reed ik overdag met een graad of 6 voornamelijk 100 over de snelweg en de auto noteerde een verbruik van 18 kWh per 100 km. Op de terugweg mocht je grote stukken 120-130 rijden over de snelweg en ik heb tussen de 110-120 gereden. Het weer was afgekoeld naar 0-1 graden dus het was een stuk kouder. Toen ik thuiskwam zag ik dat de auto ongeveer 21 kWh had verbruikt over dezelfde rit van 100 km. De range was volgens de boordcomputer gezakt naar 140 km.
Het verbruik was iets hoger dan ik had gehoopt omdat het gemiddelde verbruik volgens de boordcomputer naar 16 kWh per 100 km was gezakt. Het blijkt dat mijn gewone ritten over de provinciale wegen met langzaam rijdend verkeer goed zijn voor de zuinigheid van de auto deze winter.
De auto bevalt nog steeds goed. Het comfort van de mini is met 120 kmh beduidend minder. Op de snelweg met een wat hogere snelheid komen de oneffenheden op de weg een stuk sterker en dus onaangenamer door. Tot de 100 gaat het stug maar acceptabel terwijl je op 120 wel oncomfortabele stuiters en trillingen door de auto voelt. Naast het verhoogde verbruik is het verminderen van het comfort nog een goede reden om niet te hard te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.