Mini Cooper Chili (2011)

autoreview

Mini Cooper Chili (2011)

Signalement

UitvoeringCooper Chili
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst29.100 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mini Cooper 10 Years

  • 1.200 km

In juni 2011 heb ik mijn geweldige 8 jaar oude Hyundai Coupe 2.7 V6 ingeruild voor een net 2 jaar oude Renault Laguna Coupé. Hoewel ik bij de proefritten al geen lekker gevoel had bij deze auto, heb ik hem toch gekocht. Ik was verblind door de prachtige lijnen en dacht dat het een kwestie van wennen was voor wat betreft het rijden. Helaas dat was niet het geval. Het is een geweldige reisauto maar geenszins sportief. En laat dat nou net zijn wat ik echt belangrijk vind. Stom!

Al tien jaar ben ik helemaal weg van de Mini 3 deurs. Toch heb ik deze auto niet eerder gekocht vanwege het gebrek aan kofferruimte en de hoge prijs (ook tweedehands). Ik wilde echt af van de Renault en ben daarom naar de Mini dealer gegaan voor een proefrit. Toen wist ik het zeker, ik wilde een Mini! Zowel met de Cooper als de Cooper S proef gereden. Ik vond de verschillen niet schokkend en heb daarom gekozen voor de Cooper in de 10 years uitvoering, mede doordat ik op Mini forums vaak las dat de Cooper S een te zwakke koppeling heeft en met motorproblemen kampt in de vorm van een steeds erger wordende dieselratel bij koude motor. Dit leidde in veel gevallen tot dure reparaties.

Ik rij graag in auto's die je niet op elke hoek van de straat ziet. Mijn Mini moest daarom ook iets aparts worden. Heb daarom gekozen voor rood met een zwart dak en zwarte strepen op de motorkap en een JCW-pakket. Met nog wat andere leuke accessoires zoals stoelverwarming, Harman-Kardon stereo, donker getinte ramen etc kom je dan toch al gauw op 32.360 euro. Een hoop geld!

Tot op heden heb ik nog geen enkel moment spijt gehad. Wat is dit een geweldige auto! Het is gewoon speelgoed voor volwassenen. De wegligging is super. Het optionele sportonderstel in combinatie met de 17 inch velgen (zonder run-flat banden) vind ik absoluut niet te hard. De run-flat banden raad ik af. Ze maken een hoop herrie merkte ik bij de proefritten. De sportknop maakt het sturen voelbaar zwaarder en de motor iets feller. Ik rij de auto wel netjes in en ben daarom nog niet boven de 4500 toeren geweest. Dit kan volgens het boekje vanaf 2500 km. Nog even geduld dus.

Het gemiddelde verbruik tot op heden is 1 op 12. Best onzuinig in vergelijking tot de fabrieksopgave. In de proefritauto kwam ik met een sportieve rijstijl uit op 1 op 12,8. Wanneer de auto is ingereden verwacht ik ook hier op uit te komen. Voor mij acceptabel. De Renault reed 1 op 8 à 9. Een hele verbetering dus. De wegenbelasting komt uit op ongeveer 30 euro per maand en de verzekering kost mij 49 euro per maand (8 jr. schadevrij en minder dan 15.000 km p. jr.).

Ik krijg heel veel positieve reacties. Meer dan bij de Renault en de Hyundai. Voor mij is dit niet geheel onbelangrijk. Als je dit niet op prijs stelt raad ik je aan het JCW pakket achterwege te laten en een kleur te kiezen die wat minder opvalt!

Al met al ben ik heel lovend over deze auto!

Ervaringen na 5.000 km

  • 5.000 km

De eerste 5.000 km zitten erop en ik ben nog steeds erg enthousiast. Ik krijg veel positieve reacties ondanks het feit dat je een Mini op bijna elke hoek van de straat tegenkomt. Ik heb de Cooper optisch wat aangepast. De chromen grille omlijsting heb ik vervangen door een zwarte, de achterspoiler is vervangen door een bescheiden vleugel en de gele dagrijverlichting is vervangen door witte ledjes.

De Cooper rijdt nog steeds erg fijn. Ik ben zeer te spreken over de stoelen, het weggedrag en de Harman Kardon speakers. De sportknop en het sportonderstel waren elke euro waard. Het sportonderstel maakt de auto lekker strak en is niet te hard voor mij. Let wel, met run flat banden zou dit anders zijn geweest. De sportknop gebruik ik veel op de snelweg. Het maakt de auto gevoelsmatig nog koersvaster door de merkbaar zwaardere besturing.

Toch ben ik over een paar punten minder tevreden. Ten eerste het brandstofverbruik. Volgens de boardcomputer was het verbruik over de afgelopen 5.000 km 1 op 11,7. Ik vind dit toch wel teleurstellend ondanks mijn stevige rijstijl (stevig optrekken en cruise op 130 km/u op de snelweg). Wellicht als de auto echt goed is ingereden dat het wat zuiniger wordt.

Volgend puntje is het gemis aan trekkracht. De Cooper heeft geen turbo en om een beetje de vaart erin te houden moet je de motor goed op toeren houden. Echt pittig wordt de Cooper nooit. Daarvoor ben je aangewezen op de Cooper S. Veel terugschakelen dus maar dat is geen straf. De versnellingsbak werkt perfect.

De Mini is vier keer terug geweest wegens een rammel in het onderstel. Jammer. De dealer kon de oorzaak niet achterhalen en de auto is daarom teruggegaan naar de importeur. Daar is het euvel verholpen (loszittend metalen plaatje). Wel is dit alles netjes gegaan. Altijd stond kosteloos een nette leenauto klaar.

De waarderingen heb ik nu aangepast. De prestaties heb ik teruggeschroefd van 4 naar 3 sterren en de gebruikskosten ook. De betrouwbaarheid laat ik staan op 5 sterren. De rammel zou nooit voor technische problemen hebben gezorgd.

Zou ik nog steeds een Mini kopen? Ja maar dan wel een Cooper S.

1 jaar

  • 12.200 km

Inmiddels heb ik de Mini een jaar en staat er ruim 12.000 km op de teller. De auto bevalt me nog uitstekend. Ik ben ermee op vakantie geweest naar Luxemburg, Normandië en Parijs. De auto heeft zich hierbij prima gehouden. Steeds kwam ik uitgerust aan op de plaats van bestemming dankzij de goede stoelen. Ook het geluidscomfort is zeer acceptabel. Leuk ook is het lichte brommetje uit de uitlaat, geeft nog een extra sportief gevoel zonder dat het vermoeiend wordt. De Mini kwam nog het beste tot zijn recht in Parijs. Door de wendbaarheid laat de auto zich snel en makkelijk door het drukke verkeer loodsen.

Voor twee personen is de auto ruim genoeg. Voorin is ruimte zat, achterin is er alleen in theorie plaats voor passagiers. Ook de kofferruimte is voor twee personen groot genoeg. Nog nooit heb ik de achterbank hoeven om te klappen. Er passen geen koffers in maar doordat je de achterbankleuning rechtop kan zetten (onderdeel van het opbergpakket) passen er twee grote weekendtassen (op elkaar gestapeld) en twee rugzakken in.

Het verbruik is inmiddels teruggelopen naar 1 op 13,5 wat gezien mijn rijstijl beter is dan verwacht en ook is de auto voor mijn gevoel sneller geworden. De waardering van kosten en prestaties heb ik daarom naar boven bijgesteld.

De Mini heeft me nog geen enkele keer in de steek gelaten en hoeft pas over 15.000 km naar de dealer voor een beurt. Het olieverbruik is gering, slechts 250 ml over het afgelopen jaar.

De auto vertoont nog geen roest (lijkt mij ook heel normaal) maar heeft wel een paar kleine steenslagschades. Iets wat je wel vaker hoort vanwege de rechtopstaande neus. Het valt echter alleen op als je de auto aan het poetsen bent.

In de media lees je steeds vaker kritiek op het typische Mini interieur. Autojournalisten raken er steeds meer op uitgekeken. Ik vind zelf het interieur nog steeds prachtig. Het is anders dan anders maar vervelen doet het mij niet. De ergonomie kan inderdaad beter maar dat neem ik voor lief.

Al met al ben ik nog zeer tevreden met mijn aankoop!

Ruim twee jaar

  • 23.500 km

Inmiddels heeft mijn Mini zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Dit moest na twee jaar of 30.000 km. Gelukkig had ik bij aanschaf het TLC pakket genomen voor EUR 250,- anders had de beurt mij EUR 597,- gekost. Nu kostte het mij niets. Voor die EUR 597,- werd overigens alleen een beurt uitgevoerd met toebehoren. Er was verder niets bijzonders. Wel raar dat er op de factuur onderhoudswerkzaamheden stonden die niet waren gevinkt in het onderhoudsboekje. Misschien om bij de importeur wat meer te kunnen claimen...Volgende beurt is over een jaar of 30.000 km.

Ik ben nog steeds erg blij met de Mini. Ik ben dan ook niet van plan om een andere auto te kopen. Als autogek ga ik echter wel eens langs bij autodealers om nieuwe modellen te bekijken. Soms ontvang ik ook een offerte. De inruilprijs voor mijn Mini valt dan toch steeds tegen. De biedingen liggen tussen EUR 14.500,- en EUR 17.500,-. Aangezien mijn Mini nieuw EUR 32.360,- heeft gekost vind ik de afschrijving hoog.

Waar ik nog steeds erg positief over ben zijn de looks van zowel interieur als exterieur, de zitpositie, de rij-eigenschappen, het brandstofverbruik (1 op 13.1 sinds vorig jaar met stevige rijstijl), het formaat (erg handig in de Randstad), het kwaliteitsgevoel en het Harman Kardon soundsystem.

Waar ik (nog steeds) minder over te spreken ben is het geluidscomfort, de trekkracht en de brandstoftank. Deze had groter moeten zijn (zoals bij de Coopers S) want een actieradius van ongeveer 400 km is niet veel. Bovendien is het aftanken een tijdrovende kwestie. Na de eerste afslag kan er nog zeker 3 liter bij maar dit lukt alleen met het pistool in de trechter. Je moet dit dan ook met beleid doen om lekken te voorkomen.

Ik kan een Mini van harte aanbevelen maar voor mijzelf zou dit nog steeds een Cooper S zijn (tweedehands, gezien de afschrijving!).

Nog steeds geweldig!

  • 29.100 km

Inmiddels weer een jaar en 5600 km verder. Niet zo veel gereden dus en ook geen problemen ondervonden. In oktober moest de Mini voor onderhoud (remvloeistof vervangen) en nieuwe ruitenwissers naar de garage. Totale kosten € 30,50. Het verbruik is inmiddels wel toegenomen tot 1 op 12,4 wat te verklaren is door het feit dat ik niet met de Mini op vakantie ben geweest en relatief meer stadskilometers heb gemaakt.

Nog steeds bevalt de Mini mij uitstekend. Ik vind het model en mijn configuratie nog steeds erg gaaf en de rij-eigenschappen helemaal top. Nog steeds ben ik echter van mening dat ik de Cooper S had moeten kiezen vanwege het gebrek aan trekkracht. Van dit laatste merk je het meeste op de snelweg. De nieuwe Cooper heeft van dit laatste minder last vanwege de turbo en het mede daardoor veel hogere koppel. Ik heb met de automaat gereden en deze reed erg goed. Ook zitten de sportstoelen van het nieuwe model beter door de verstelbare steun voor de bovenbenen. Het nieuwe model vind ik alleen minder mooi maar dat kan een kwestie van wennen zijn.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE MINI Mini

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens