Mini Cooper S John Cooper Works (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cooper S John Cooper Works |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 35.000 km |
KM-stand laatst | 42.500 km |
Weer een Mini
- 35.100 km
Heb na lang zoeken weer een Mini Cooper S, nu in Works uitvoering. De auto is full loaded met extra's, alleen de opklapbare spiegels ontbreken.
Bijzonder vind ik het met leer en alcantara afgewerkte dashboard.
De H&K speakers geven een duidelijk betere muziek weergave dan de standaard speakers. Alhoewel de auto zelf is zeer luid, dus geen perfekte omgeving voor het beluisteren van muziek.
De auto is in Duitsland gestationeerd en wordt alleen in het weekeinde gebruikt. Door de week werk ik in de buurt van Praag en daar rijd ik een Skoda Octavia RS.
Een Works is ten opzichte van een Cooper S nog een heel stuk sportiever:
Meer vermogen wat duidelijk merkbaar is bij acceleratie. Bij snelheden boven 160 km/h is de works duidelijk sneller. De motor heeft een aggresievere respons. Het stuurgedrag is scherper en de auto heeft betere remmen. Last but not least geeft het geile uitlaatgeluid een kick
Ik heb bewust voor het R56 model gekozen en geen nieuwe gekocht. Vind het nieuwe model minder speels en kwa rijgedrag veel dichter bij mijn Skoda Octavia RS liggen. De R56 biedt meer gooi en smijt plezier, en rijdt als een echte sportwagen. Natuurlijk bied het nieuwe model een veel betere kwaliteitsbeleving.
de eerste 500 km met de nieuwe Auto
- 35.600 km
Na 500 km gereden te hebben in Duitsland en Nederland mijn eerste rij ervaringen.
De auto biedt onvervalst rijplezier, je voelt en hoort alles wat er tijdens het rijden gebeurd.
De vering is zo hard dat je in de stad en bij slecht wegdek continue het gevoel hebt dat je op een hobbelpaard zit. Je hoord ook de brul van de motor en alle geluiden van het wegdek. Stil is anders, maar wat is die brul verslavend en wat is het verlokkend de motor in de toeren te jagen.
De direkte besturing en het remmen zijn een feest. Je kunt heerlijk hoeken met de auto en met inremmen van een bocht de achterkant mee laten sturen. Alleen bij plotselinge richtings veranderingen of fors remmen bij zeer hoge snelheden is deze lichte achterkant wat minder.
Verbruik kan tussen 7-15 ltr/100 km liggen, naar mate van genieten.
Ook in duitsland is men niet gewend dat een Mini 230-240 km/h rijdt.
Tweede verslag
- 36.500 km
Heb de Mini nu 5 maanden en nog nauwelijks gebruikt.
De mini is voor volle vermogensafgifte zeer afhankelijk van de kwaliteit van de benzine. met warm weer en Ron 95 benzine houdt de auto bij vollast steeds in en haalt hij niet zijn topsnelheid. Het duurde even voordat ik uitgevonden had dat dit te maken had met de benzine kwaliteit. dus eerst verschillende Liqui Moly produkten gebruikt om kleppen en inspuitsysteem te reinigen. Nu gebruik ik Aral Ron 102 benzine en loopt de auto goed, zonder inhouden bij vollast. Gemeten top is 245 km/u dus hij heeft het volle vermogen(opgave Mini 238 km/u)
Het brandstof verbruik is tot nu to 8,5 ltr/100 km, waarbij ik wel veel in Nederland heb gereden.
Ik heb via EBAY met veel geduld en zoekwerk een originele set velgen met winterbanden gescoord.
Ik moet mijn mening over de Harmann Kardon speakers revideren. De geluidkwaliteit, en met name de verstaanbaarheid van het gesproken woord zijn veel beter als bij mijn vorige Mini met standaard speakers.
Al met al nog zeer tevreden met mijn speelgoed, en ik zal er de komende tijd meer mee gaan rijden.
Derde Verslag
- 40.000 km
heb nu 4.000 km op winter banden gereden zonder winterweer. den banden Bridgestone LM25 in dezelfde maat als de zomer wielen(op JCW passen alleen 17" velgen vanwege de remmen) 205/45 x17. Banden zijn duidelijk komfortabeler dan de zomerbanden, maar hebben minder grip, vooral merkbaar bij snel wegrijden vanuit stilstand.
Verder een navigatie upgrade gedaan naar 2015 kaarten voor ongeveer €100 met usb stick.
maak ook gebruitk van usb stick van 32 GB om mijn muziek in mp3 320kb kwaliteit af te spelen wat perfekt funktioneert.
De auto bevalt verder uitstekend , kent geen olieverbruik, en heb benzine verbruik is met iets meer als 8 ltr/100km akzeptabel. moet wel van 102 RON kwaliteit zijn.
Onderhoud
- 42.500 km
Mijn Mini vertelde me al een tijdje dat er behoefte was aan onderhoud. Dus heb ik de auto een beurt laten geven waarbij olie plus filter, de bougies , luchtfilter en interieur filter vervangen werden en de auto verder geinspekteerd werd.
Opmerkelijk is dat de auto veel beter loopt en oppakt van uit lage touren, na de beurt, Vond de beurt met €535 wel vrij prijzig voor Duitsland.
Ik rijdt tegenwoordig niet zo vaak meer naar Nederland, en dat is duidelijk te merken aan het verbruik dat op dit moment rond de 9,5 ltr/100 km is, waarbij ik rond de 160 kruis op de autobaan en regematig goed gas geef.
Voor langdurig echt snel rijden is de auto iets te onkomfortabel, vooral het geluidniveau is boven de 180km/h hoog
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort2
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MINI Mini
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Vijf sportcoupés voor minder dan 20.000 euro

Occasiontest - Fiat 500C (2012) vs Mini Cooper (2010)

Dubbeltest - Opel Adam vs. Mini One

Fiat 500 - Mini One - Opel Adam

Mini modeljaar 2011
