MINI Cooper (2022)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 7, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 9.800 km |
KM-stand laatst | 35.200 km |
Volwassen speelgoed
- 25.500 km
Na ruim 180000 kilometer was onze vorige Mini Cooper uit 2014 toe aan vervanging. Niet omdat er veel reparaties aan kwamen, maar omdat we voor de elektrische overgang nog één keer een benzine gestookte auto wilden hebben. Dat het weer een Mini moest worden was geen discussie. De vrouw des huizes voelt zich er thuis in, ik word altijd vrolijk als ik in een Mini rijd en onze vorige twee auto's waren ook al Coopers, dus die stap was gezet. De eis was wel om meer luxe aan boord te hebben zoals sportstoelen, automaat en eens geen 'pepper white' zoals de vorige twwe Mini's, maar een andere kleur. Met deze eisen in het achterhoofd de zoektocht gestart.
GEVONDEN!
Binnen twee weken dé kandidaat gevonden. Op een steenworp afstand van thuis in Rotterdam bij Severs/Breeman stond een demo die voldeed aan onze wensen. Werkelijk alles erop en er aan in de Yours-uitvoering. Het enige dat niet bij de demo als optie aangevinkt was is volgens mij elektrische voorruitverwarming. Na zeer goede onderhandelingen met de vriendelijke verkoopmedewerker was de oude ingeruild en onze nieuwe rooftop grey op papier van ons. Op papier, want we hebben ook een glasscoat laten aanbrengen waardoor we twee weken moesten wachten. Geloof me: die glasscoat kost wat, maar het is het geld meer dan waard.
WAT EEN VERSCHIL
De nieuwe Mini is weliswaar een doorontwikkeling van de F56 die we hadden, maar ik rijd een totaal andere auto. Stiller, sneller (komt wellicht door de automaat) en comfortabeler. Ondanks dat we nu 18 inch velgen hebben, in tegenstelling tot de 17 inch bij de vorige, is het veercomfort veel beter geworden. De auto is simpelweg comfortabeler. Natuurlijk is het geen Mercedes of Citroën uit de oude tijden, maar hier kun je kilometers mee vreten en hobbelig wegdek mee rijden zonder je vullingen te verliezen. De auto pakt lekker op in ieder versnelling, schakelt snel en in sport echt lekker rap. Voor echt snel werk moet je natuurlijk de Cooper S hebben, maar die kost dan ook wel een slok meer (in geld én benzine). We zijn twee keer diep in Frankrijk geweest met onze Mini en dat kost geen enkele moeite. Met de (leren; de laatste keer want leer gaat er uit bij Mini) stoelen houd je het lang uit en heb je geen last van vermoeidheid (ik ben 1.88 in lengte). Als je eentje zoekt, ga dan in ieder geval voor de versie met de upgrade in audio. We hebben nu de Harman Kardon en die is echt goed.
WAT VALT TEGEN
Twee dingen vallen tegen. De eerste is de draadloze lader in de armsteun. Deze sluit waarschijnlijk niet optimaal aan waardoor mijn iPhone (14 Pro) te warm wordt en stopt met laden. Waardeloos. Overigens heeft mijn vrouw de 15 Pro en die heeft hetzelfde euvel. Een ander ding wat tegen valt en voor de meesten echt niet valt onder irritatie, maar bij mij wel is de toeter... Wat een vreselijk infantiel toetertje. Dat past dus echt niet bij deze auto. In de vorige was de toeter helemaal prima, maar deze kun je zo op een driewieler zetten en dan valt hij nog tegen. Houd er dus even rekening mee.
HOE VERDER?
Hij blijft. Zeker nog enkele jaren. Nu maar even doorsparen voor een elektrische Mini. Kan ik nog even aan het nieuwe design wennen. Eerst maar eens naar de garage voor een nieuwe / andere toeter ;-)
Twijfel je of je een Mini moet kopen? Niet doen. Ja. Hij is relatief klein, maar groot genoeg voor twee volwassenen en je krijgt er best veel in als je op vakantie gaat. En ja. Als eerste en enige auto is het iedere keer weer een feest om er in te rijden.
Update
- 35.200 km
We zijn weer 10.000 kilometer verder en ik heb nog steeds een glimlach op mijn gezicht als ik de auto zie en rijd. Het blijft een feest om met de Mini een blokje om te rijden. Wederom een lange reis gemaakt naar Frankrijk en ook daar geen enkel probleem met de auto en inzittenden. Comfortabel op de autoroute en heerlijk spelen in de bergen met het open dak open.
Terugkomend op een kleine irritatie (de claxon). Bij de garage gevraagd om daar wat aan te doen. Dat mag dus niet volgens de garage. Mocht ik het wel willen dan verandert volgens de garage het "elektrische systeem" en vervalt de garantie. Jammer...
Tussentijds wel nog met een elektrische mini cooper SE gereden vanwege vervanging van de voorruit van mijn eigen auto (ja... de mini's zijn nog steeds gevoelig voor opspattende steentjes; met mini verzekering krijg ik een originele nieuwe voorruit). Nou. Die SE is wel even andere koek qua tempo. De nieuwe elektrische Mini ligt nóg vaster en stabieler op de weg en met SE uitvoering met ruim 200 pk en grote accu nog best oké om kilometers mee te vreten. Wel minder échte Mini-frutsels binnen en je zit meer met je benen omhoog vanwege het accupakket. Dat wordt sparen...
Nog een kilometer of 8000 en dan is de eerste beurt. Nog steeds zeer tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren