MINI Cooper (2020)

autoreview

MINI Cooper (2020)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst50.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Go-kart gevoel met de MINI Cooper SE

  • 50.000 km

Bijna vier jaar geleden heb ik mijn elektrische MINI in ontvangst mogen nemen. Nu ik de auto over een paar weken weer ga inleveren, is dit wellicht het moment om erop terug te kijken en mijn ervaringen te delen. En die zijn gemengd.

Destijds had ik mijn zinnen gezet op een MINI Cooper S (een benzine), maar wist ik veel dat er een elektrische aan zat te komen. De verkoper heeft me toen over weten te halen om voor een SE te gaan.

En dan de auto. Die rijdt fantastisch! Het echte go-kart gevoel, maar dan met instant koppel. Gewoon gas geven en je bent altijd als eerste weg bij een stoplicht. En daar hoort ook altijd een instant smile bij.
Hiervoor had ik een handgeschakelde diesel en had gedacht het schakelen en het geluid te missen, maar dat is snel vergeten na het eerste ritje. De vering is stug, maar niet oncomfortabel. Het hoort bij het go-kart gevoel. Net zoals de lage zithouding (met erg fijne sportstoelen). In de sportstand reageert de auto nóg een beetje vinniger, al voelt het soms zelfs een beetje als een ongeleid projectiel.

In de winter het interieur verwarmen en in de zomer koelen voordat je de auto instapt, wil ik ook wel even benoemen. Geen ruiten krabben of op hete leren stoelen moeten plaatsnemen, maar een paar minuten voordat je gaat rijden via de app activeren. Eén druk op de knop en werkt altijd.

In deze auto zitten de Harman Kardon speakers met twee subwoofers onder de voorstoelen. Als je van een beetje bass houdt, dan zit je hier goed. Klinkt heerlijk en dat ga ik echt wel missen. Zelf gebruik ik verder vooral de navigatie van mijn Apple CarPlay (draadloos) en stream ook altijd muziek op deze manier. Het werkt heel intuïtief en prettig. De bediening gaat via het scherm of de grote ronde knop op het middenconsole en ik moet zeggen dat ik beide gebruik. Tijdens het rijden werkt de knop makkelijker, maar bij stilstand is de touchscreen sneller.

Zoals in het begin aangegeven, zijn mijn ervaringen gemengd. Dat zit em eigenlijk in de actieradius. Een WLTP van 235 km, maar in werkelijkheid kom ik niet verder dan 180 km, zelfs als ik zo zuinig mogelijk probeer te rijden. In de winter is het zelfs maar 150 km. En dat is dan als ik maar maximaal 100 km/u rij, want bij 130 km/u gaat het verbruik echt omhoog en dan zie ik de actieradius snel dalen.

Hoewel er best veel laadpalen in Nederland en België staan (ik woon in België, maar rij ook veel in Nederland), heb ik vooral de laatste jaren ervaren dat er op mijn bestemmingen vaak geen laadpalen beschikbaar zijn (ook niet op mijn werk). En als ik ergens 100 km ver weg moet zijn, dan red ik het niet op één volle accu en dan moet ik op de terugweg alsnog stoppen langs de snelweg om bij te laden. Dat is toch altijd minimaal 15 minuten extra én tegen een hoog laadtarief. Daarnaast voelt het niet veilig om ’s avonds als vrouw alleen te moeten staan op een plek waar allemaal vrachtwagens om je heen staan.
Ik kan ook wel de auto van mijn man pakken, maar daar heb ik toch niet zo’n leuke (en nog steeds dure) auto voor.

Mede hierom (maar ook om andere redenen) heb ik besloten om niet meer voor een elektrische auto te gaan, maar voor een PHEV. En hoewel ik uitkijk naar mijn nieuwe auto, ga ik deze auto zeker missen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.