MINI Cooper (2020)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 7 km |
KM-stand laatst | 50.000 km |
Go-kart gevoel met de MINI Cooper SE
- 50.000 km
Bijna vier jaar geleden heb ik mijn elektrische MINI in ontvangst mogen nemen. Nu ik de auto over een paar weken weer ga inleveren, is dit wellicht het moment om erop terug te kijken en mijn ervaringen te delen. En die zijn gemengd.
Destijds had ik mijn zinnen gezet op een MINI Cooper S (een benzine), maar wist ik veel dat er een elektrische aan zat te komen. De verkoper heeft me toen over weten te halen om voor een SE te gaan.
En dan de auto. Die rijdt fantastisch! Het echte go-kart gevoel, maar dan met instant koppel. Gewoon gas geven en je bent altijd als eerste weg bij een stoplicht. En daar hoort ook altijd een instant smile bij.
Hiervoor had ik een handgeschakelde diesel en had gedacht het schakelen en het geluid te missen, maar dat is snel vergeten na het eerste ritje. De vering is stug, maar niet oncomfortabel. Het hoort bij het go-kart gevoel. Net zoals de lage zithouding (met erg fijne sportstoelen). In de sportstand reageert de auto nóg een beetje vinniger, al voelt het soms zelfs een beetje als een ongeleid projectiel.
In de winter het interieur verwarmen en in de zomer koelen voordat je de auto instapt, wil ik ook wel even benoemen. Geen ruiten krabben of op hete leren stoelen moeten plaatsnemen, maar een paar minuten voordat je gaat rijden via de app activeren. Eén druk op de knop en werkt altijd.
In deze auto zitten de Harman Kardon speakers met twee subwoofers onder de voorstoelen. Als je van een beetje bass houdt, dan zit je hier goed. Klinkt heerlijk en dat ga ik echt wel missen. Zelf gebruik ik verder vooral de navigatie van mijn Apple CarPlay (draadloos) en stream ook altijd muziek op deze manier. Het werkt heel intuïtief en prettig. De bediening gaat via het scherm of de grote ronde knop op het middenconsole en ik moet zeggen dat ik beide gebruik. Tijdens het rijden werkt de knop makkelijker, maar bij stilstand is de touchscreen sneller.
Zoals in het begin aangegeven, zijn mijn ervaringen gemengd. Dat zit em eigenlijk in de actieradius. Een WLTP van 235 km, maar in werkelijkheid kom ik niet verder dan 180 km, zelfs als ik zo zuinig mogelijk probeer te rijden. In de winter is het zelfs maar 150 km. En dat is dan als ik maar maximaal 100 km/u rij, want bij 130 km/u gaat het verbruik echt omhoog en dan zie ik de actieradius snel dalen.
Hoewel er best veel laadpalen in Nederland en België staan (ik woon in België, maar rij ook veel in Nederland), heb ik vooral de laatste jaren ervaren dat er op mijn bestemmingen vaak geen laadpalen beschikbaar zijn (ook niet op mijn werk). En als ik ergens 100 km ver weg moet zijn, dan red ik het niet op één volle accu en dan moet ik op de terugweg alsnog stoppen langs de snelweg om bij te laden. Dat is toch altijd minimaal 15 minuten extra én tegen een hoog laadtarief. Daarnaast voelt het niet veilig om ’s avonds als vrouw alleen te moeten staan op een plek waar allemaal vrachtwagens om je heen staan.
Ik kan ook wel de auto van mijn man pakken, maar daar heb ik toch niet zo’n leuke (en nog steeds dure) auto voor.
Mede hierom (maar ook om andere redenen) heb ik besloten om niet meer voor een elektrische auto te gaan, maar voor een PHEV. En hoewel ik uitkijk naar mijn nieuwe auto, ga ik deze auto zeker missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.