Mini Clubman Cooper S Chili (2007)

autoreview

Mini Clubman Cooper S Chili (2007)

Signalement

UitvoeringClubman Cooper S Chili
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf108.000 km
KM-stand laatst131.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

'Nieuw'

  • 118.000 km

Mijn vorige MINI, een R53 MINI Cooper S, was toe aan vervanging. Nouja.. ik was toe aan een nieuw project.
Ik heb een hoop meegemaakt met de auto en nu was het tijd voor iets nieuws.

Al sinds dat de R55 MINI Clubman uit is, wil ik m hebben als opvolger. Net even anders dan de rest. Een station, maar toch een beetje een coupe/hatchback.
Uiteraard heb ik weer voor een Cooper S gekozen. Hij moet natuurlijk ook een beetje van zn plek komen!

Omdat ik lid ben van de NewMINIClub, heb ik me goed kunnen inlezen in de (mogelijke) problemen die deze serie heeft.
Het voornaamste probleem zit in de distributie. De spanner was niet goed en dan kon de ketting een tandje verspringen.
De Clubman Cooper S die ik heb, heeft dit probleem al gehad bij 80.000km. Er is toen een nieuwe motor geplaatst door de dealer. Dus in feite rij ik nu een auto met nog maar 40.000km op de klok.
Ik heb de Clubman in Duitsland gekocht, niet om de hoek, maar in de buurt van München.
Het was de trip meer dan waard!
De auto is subliem mooi, met alles erop en eraan.

De auto was altijd bereden door een vrouw.
Dit heeft vaak als voordeel dat het interieur mooi blijft, de lederen stoelen zijn dat ook zeker!
Aan de buitenzijde zitten wat kleine plekjes, maar daar word aan gewerkt!

De prestaties zijn echt overweldigend. Misschien alleen voor mij, dat weet ik niet.
Mijn vorige MINI had ruim 200pk en 250Nm. Deze heeft maar 175pk en 240Nm, maar toch is het zooo anders. Voorheen had ik pas kracht vanaf 4000rpm en ging het door tot 7000rpm. Nu heb ik maximale kracht vanaf 2500rpm tot 5500rpm. Dat betekent in de praktijk dat je als een kanonskogel de rotonde af vliegt met je oude rijstijl!
Ik rij nu in z'n 3 over de rotonde, ipv 2. Mag niet meer dan halfgas geven, want daarna trekt het LSD in het nat t ook niet meer.
Het is een totaal andere auto dan de vorige. Hij is niet beter of slechte, maar anders. Beide hebben zo hun + en - punten.
Tijd zal het leren waar ik voorkeur aan heb.

Modificaties
Uiteraard blijft mijn auto niet standaard.
Met deze auto heb ik als doel; 250pk & +/- 340Nm.
Dit is echter toekomstmuziek, niet iets voor dit jaar (denk ik).

Wat ik al wel heb uitgevoerd:
* Alta CAI (luchtfilter), incl open scoop
* GFB DV+
* Evolve decat downpipe
* Middendemper delete
* Open carterventilatie
* TA-Technix intercooler

* BC-Racing schroefset, met camberplates
* Camberlinks achter
* AP Racing 330mm remmen
* Japan Racing JR-3 17x8, Falken FK452 22/35

* Recaro JCW stoelen

TO DO:
Catback uitlaat
Turbo naar IC buis upgrade
Grotere turbo (Druk < Flow) (toekomst)
Lichter vliegwiel (enkel massa)
Geveerde koppeling (stage3)


De foto's volgen nog.

Het nieuwe eraf

  • 131.000 km

Het is ondertussen een jaar en 20.000 km geleden dat ik de Clubman voor de deur had staan en op kenteken.
Een jaar vol genoten kilometers!
Met mijn vorige MINI heb ik 5-10 rondes over de Nurburgring gereden. Met de Clubman heb ik er zo'n 20 gehad dit jaar. Wat een heerlijke auto om dat mee te doen.

Ik mis mijn R53 nog wel een beetje. Het geluid, de drama, de geur en het harde.
De Clubman is absoluut zachter en steviger. Dit is ook positief, het geeft me vertrouwen.
Waar je bij de R53 de toeren lekker hoog moet houden voor het leuke, moet je bij de R55 deze 'laag' houden.
De R53 was het leukste rond de 4000 - 6500 toeren. De R55 tussen de 3000 en 5500. Je merkt echt dat de R53 tot de rode lijn z'n power aan het opbouwen was. De Clubman z'n turbo is bij 5500rpm gewoon echt klaar. Daarna kan je wel verder voor t geluid, maar het helpt niet echt.

Ben ik blij met de overstap? Twijfel ik nog over de overstap terug?
Een harde "NEE!", word het niet. De R55 Clubman is absoluut de betere auto om mee te leven.
De R53 is geweldig! Maar meer als plezier auto.
Wie weet neem ik er een R53 bij voor het weekend ;)

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens