Mini Cabrio Cooper (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cabrio Cooper |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 4.500 km |
KM-stand laatst | 20.500 km |
Aankoop MINI Cooper Cabrio
- 5.000 km
Na precies 2 jaar de BMW Z4 te hebben gereden, hebben wij afscheid van de auto genomen. (Een review van mijn vorige Z4 is hier ook op Autoweek te vinden).
Ons doel was om het nieuwste BMW Z4 (G29) model te kopen maar aangezien deze jong gebruikt nog net boven ons budget liggen hebben we ervoor gekozen om een tijdelijke tussenstap te maken.
Onze eisen: Een cabrio, maximaal 1 jaar oud of een dealer demo, goed in de opties en max. € 40.000.
Helaas zijn de laatste tijd veel cabrio modellen van de prijslijsten verdwenen waardoor de keuze steeds beperkter wordt. Auto's die bij ons de revue passeerden waren o.a. de BMW 2-serie cabrio, de Audi A3 cabrio en de Mini Cooper cabrio. De BMW viel af omdat ik de achterzijde niet mooi vond en omdat het dashboard wat gedateerd overkwam, de Audi viel af omdat jong gebruikte exemplaren van nog geen 1 jaar oud erg beperkt worden aangeboden en er dus weinig keuze is in dit model. Uiteindelijk hebben wij er voor gekozen om bij de BMW Group te blijven en een zo goed als nieuwe Mini Cooper Cabrio gekocht met nog maar 5.000 km op de teller in de kleur Starlight blue.
De auto zit goed in zijn opties met o.a. een John Cooper Works Trim pakket, JCW Aerodynamica pakket, lederen bekleding, sportstoelen, 18 inch JCW velgen, JCW stuurwiel, Business Plus pakket, automaat met dubbele koppeling, achteruitrij camera, Piano Black in- en exterieur, full led incl mistlampen, enz.
De Cooper is nu ruim een maand in ons bezit en bevalt tot op heden prima. Het is een hele andere auto dan de Z4 en dat vergt wat gewenning. De motor in de auto bevalt goed. Het is een 3 cilinder met 136 pk. Het is geen strepen trekker maar op onze leeftijd hoeft dat ook niet meer zo nodig. De motor is erg soepel en pakt onderin goed op en prodcuceert een lekkere brom uit de uitlaat. Niet teveel maar precies goed. De motor start altijd in de "MID" stand. Zet je hem op "GREEN" dan loopt de auto zuiniger maar het respons op het gaspedaal is dan een stuk lager. Zet je de schakelaar op 'SPORT" dan schakelt de auto 1 versnelling terug en blijft dan hoger in zijn toeren tijdens het rijden. De motor is dan zeer alert en reageert feller op het gaspedaal. Ikzelf rij hoofdzakelijk gewoon in de middelste stand wat voor het dagelijkse woon-werk verkeer het beste werkt. Met de kap open is het gewoon prima cruisen. Je zit t.o.v. van de Z4 wel wat meer in de wind. Waarschijnlijk komt dat door de vrij rechtopstaande voorruit van de Mini.
De zit in de auto is ook erg goed, je zit lekker laag in de sportstoelen met uitschuifbare zitting en de auto stuurt als een kart. Door de vrij grote 18 inch JCW wielen in combinatie met de Pirelli Run Flat banden is de Mini wel vrij stug maar dat waren we ook al wel gewend van de Z4.
De ruimte in een Cooper houdt niet over maar in een Cabrio is dat natuurlijk nog minder. De kofferklep scharniert naar beneden toe, maar indien de opening niet groot genoeg is kan je 2 hendeltjes bedienen waardoor je de cabrio kap nog een heel stuk naar boven kan bewegen zodat het laden van wat grotere stukken eenvoudiger is. De beenruimte op de achterbank is nihil omdat de bestuurdersstoel met mijn 1.93m lengte bijna tegen de achterbank aan staat waardoor er niemand meer kan zitten. Geen probleem want we zijn maar met z’n tweeën.
De 7 traps automaat van de Cooper is er eentje met dubbele koppeling en werkt prima samen met de motor en heeft ook een “coast” functie. Als je b.v. in de verte het verkeerslicht op rood ziet gaan en je het gas loslaat ontkoppelt de automaat waardoor de auto uitdrijft zonder op de motor af te remmen. Het toerental zakt dan naar stationair. Zodra je toch je rem aanraakt koppelt de automaat ongemerkt weer aan. Op deze manier kan ja al veel verder van tevoren van je gas af. Dit alles is natuurlijk om benzine en het milieu te sparen. Het werkt prima en het stoort niet.
De Cooper kan zichzelf ook inparkeren. Dit een paar keer gedaan en het werkt prima maar uiteindelijk doe je het toch vaker gewoon zelf. De achteruitrij camera is een leuk hulpmiddel met een goed beeld maar bij het inparkeren zijn de parkeersensoren voor en achter eigenlijk al voldoende. Wel heeft de Cooper, door de stoffen cabrio kap, een flinke dode hoek als je over je schouder naar achteren kijkt. Maar dit zie je eigenlijk wel bij iedere cabrio.
Kortom, tot op heden nog zeer tevreden met de Cooper. Over 3 weken staat er een trip gepland naar Oostenrijk en daarna zal ik weer verslag uitbrengen van onze bevindingen.
Retourtje Oostenrijk
- 9.000 km
Eind september zijn we met de Cooper Cabrio naar Oostenrijk geweest. De auto heeft voldoende vermogen om op de Autobahn mee te kunnen komen. Je merkt wel dat er op hoge snelheden die je in Duitsland rijd meer windgeruis te horen is door de cabriokap en de vrij rechtop staande voorruit maar met de maximum snelheid hier in Nederland heb je daar niet zo'n hinder van.
Op de Oostenrijkse bergwegen voelt de Cooper zich in zijn element en stuurt als een kart door de haarspeldbochten. Hij klimt makkelijk de hellingen op, de sportautomaat met dubbele koppeling is altijd goed bij de les en schakelt feilloos.
De kofferruimte in een Mini Cabrio houd natuurlijk niet over maar we hebben voor deze vakantie ook de achterbank gebruikt voor de bagage. Ga je dus met 2 personen op vakantie dan kan alles makkelijk mee. Geen problemen ondervonden op dit gebied.
Het brandstofverbruik is in Nederland prima met een gemiddelde van zo'n 1:16. Echter heb ik op de Duitse autosnelwegen gemerkt dat bij 160+ km/u het verbruik stevig toeneemt. Dit is natuurlijk bij iedere auto het geval maar hier merk je toch wel dat de 3 cilinder met 136 pk het dan moeilijker gaat krijgen t.o.v. mijn vorige Z4 die dit soort snelheden fluitend deed met een alleszins redelijk verbruik. Maar we wonen nu eenmaal in Nederland en met de landelijke maximum snelheid van 100 km/u is het verbruik prima.
Toch ook nog een paar minpuntjes ontdekt; bij mijn Z4 zette ik een route uiteen via de MyRoute app en plaatste die op een USB stick om die route vervolgens te importeren in de navigatie. Ik kwam echter tot de ontdekking dat reizen/routes importeren in de navigatie van de Mini niet meer mogelijk is. Nu moet je in de auto gaan zitten puzzelen en zoeken om een eindpunt en tussenpunten in te stellen. Jammer en een gemiste kans.
2e minpuntje. Ik heb lederen sportstoelen in de Cooper met een uitschuifbare zitting en verstelbare zijwangen. Deze had ik ook in mijn Z4 en 3-serie. In de BMW's hadden die echter ook nog een kantelfunctie wat voor mij met mijn 1.93m lengte fijn was. De sportstoelen in de Mini hebben helaas geen kantelfunctie zodat mijn bovenbenen iets minder goed ondersteunt worden. De zit is zeker niet slecht maar had met die mogelijkheid net wat beter geweest. Pluspunt is dan wel weer dat er een fijne stoelverwarming in zit wat vooral met de winter in aantocht lekker warm zal zijn.
Al met al blijf ik positief over de Mini Cabrio. Wordt vervolgd!
Half jaartje verder
- 14.000 km
Er is de afgelopen winter weinig gebeurd wat belangrijk zou zijn om te melden.
De auto heeft nu bijna 14.000 km op de teller staan. Deze zijn zonder problemen verlopen.
In de koude periode kraakte het deurrubber rond de cabriokap enigszins. Dit probleempje is opgelost door de rubbers wat in te smeren waardoor de kap nu weer volledig stil en kraakvrij is.
We merken ook dat het open rijden wat verschilt t.o.v. onze vorige BMW Z4. De Z4 was een 2-zitter waardoor er achter de stoelen geen open ruimte was. Dat scheelt in de wervelingen van de wind. De Cooper Cabrio heeft, ondanks het windscherm, toch meer last van de wind die terug slaat. Ook de vrij rechtop staande voorruit heeft daar waarschijnlijk mee te maken. Je zit al met al wat minder beschut dan in een lage 2-zitter. Bij lagere temperaturen ga je dan minder snel open rijden.
Het gemiddelde verbruik is afgelopen winter wat gestegen van 1:16 naar 1:15. Het woon-werk verkeer is hoofdzakelijk een binnendoor route van 55km retour. Ik had het verbruik daarom iets zuiniger ingeschat maar de 1.5L. 3-cilinder met 136 pk lust toch dus nog wel een slokje. Eén van de redenen wat het verbruik iets negatiever beïnvloed is dat de Cabrio 110 kg zwaarder weegt dan de normale 3-deurs Cooper.
We hopen dat het weer een mooi voorjaar en warme zomer wordt om volop te kunnen genieten van het open rijden.
Wordt vervolgd!
Vakantie voorbij
- 19.500 km
We zijn weer terug van onze 5 weekse vakantie naar Oostenrijk. De Mini heeft zich prima gehouden. Geen mankementen, geen storingen, geen olieverbruik enz. Qua bagageuimte kwamen we niets tekort in de cabrio. Eén grote koffer op de achterbank en de kofferruimte gebruiken voor grote weekendtassen. Dan kan je aardig wat meenemen.
Wel merk je af en toe op de snelweg in Duitsland dat het 1.5L 3-cilinder blokje met 136 pk wat lucht tekort komt op hogere snelheden. Bij iedere auto schiet het verbruik op hoge snelheden wel omhoog maar bij de Mini gaat dit wel vrij extreem omhoog. Een van de oorzaken zal waarschijnlijk komen doordat de auto een vrij vierkant frontaal oppervlak heeft met een redelijk rechtopstaande voorruit. Aerodynamisch is het nu eenmaal geen gestroomlijnde auto. Het verbruik blijft nu rond de 1 : 15 schommelen.
Over 6 weken gaan we opnieuw richting Oostenrijk dus mag de Cooper zich wederom gaan uitleven in de bergen. Daar voelt hij zich prima thuis door zijn kartachtige wegligging en krappe wielbasis. De 7-traps automaat schakelt altijd perfect op en terug zonder te bokken. Maar in de bergen mis ik soms nog wel de schakel flippers achter het stuur van onze vorige BMW Z4. Ook met de pook kan je handmatig schakelen maar dit is toch weer minder leuk dan met de flippers.
Al met al blijft er iets knagen. En dat is onze oude Z4. Dit was toch wel een fijnere auto in al zijn facetten. We zijn ons dus toch weer aan het orienteren om terug te gaan naar een BMW Z4. We hebben er geen haast bij. Het zou er dit jaar nog van kunnen komen maar ook eventueel uiterlijk volgend voorjaar. Dus de zoektocht kan langzaam beginnen naar een BMW dealer Z4, max 1 jaar oud, max 10.000 op de klok en goed in de opties.
Verkocht!
- 20.500 km
Zoals in vorige verslagen al doorschemerde waren wij, na veel goede ervaringen met onze oude Z4, langzaam aan op zoek naar een Z4 G29 (laatste model). We hebben 14 maanden een tussenstapje gemaakt naar deze MINI Cooper Cabrio en zijn er altijd zeer tevreden over geweest. Volgende week zou de MINI nog mee op vakantie gaan naar Oostenrijk maar dat gaat hij niet meer meemaken. We hebben de Cooper Cabrio ingeruild op een BMW Z4. Ook hiervan zal ik de komende tijd een review gaan bijhouden. Nu dus terug naar BMW en terug naar de Z-serie. Degene die de MINI gaat kopen heeft er een fijne en heel complete auto aan. Het ga je goed Cooper!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Cabrio 1.5 Salt Edition Voorruitverwarming/DAB/15'LMV/Bluetooth
- 2019
- 49.956 km

Mini Cabrio Business Edition 33 kWh | CARPLAY | Half LEDER ✅ 1e Eigenaar *HEMELVAART OPEN v.a 11u tot 17u*
- 2021
- 37.365 km

Mini Cabrio 5-Deurs (f55) 1.5 60 Years Edition 136pk | Pano | Keyless | Union Jack | Harman/Kardon | Sensoren | Carplay
- 2019
- 97.966 km