MG ZT 190 (2002) #2

autoreview

MG ZT 190 (2002)

Signalement

UitvoeringZT 190
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MG ZT 190 sedan

  • 155.000 km

Mijn MG ZT heb ik nu 4 maanden maar mijn ervaring met Engelse auto's is al veel langer. Mijn ouders hebben jaren een seventy five gehad. Zelf ben ik begonnen met een MG ZS maar dit bleek al snel een zinkend schip. Ik heb mijn auto niet nodig voor dagelijks vervoer en dus kon het wat leuks worden. Ik ben nu 20 jaar en student auto techniek. Wankelmotoren heb ik altijd gaaf gevonden dus de keuze viel op een RX-8. een woord: drama! heel veel kosten die totaal niet op te hoesten waren als student... absoluut een geweldige auto maar totaal onbetaalbaar. Dus toen kwam ik uit bij een MG ZT, alsof dat wel betaalbaar zou zijn...

Om te beginnen bij het begin, de Rover 75 is ontwikkeld in samenwerking met BMW. Dit houd in de het onderstel van een e46 afkomstig is en de techniek eigenlijk zeer betrouwbaar is. In tegenstelling tot wat vele boze tongen beweren. De motor is van Rover zelf en is het fameuze KV6 blok. Voor een atmosferische motor heeft de auto veel trekkracht onderin en heeft een hele brede powerband. Los van het VIS systeem, welke met dank aan BMW van plastic is, gaat wel vaak stuk maar hier kan de motor prima oud mee worden. Als je zelf het gerammel kan accepteren tenminste (ik niet). Roest is ook geen probleem, de gehele auto is gegalvaniseerd. Vanmiddag mijn auto voor het eerst op de brug eens goed bekeken en na 14 jaar was ze van onderen nog zo goed als nieuw, echt geen spatje roest te vinden! zelfs de uitlaat bladderde nog niet af.

Alles in de auto vereist een goede input. De koppeling is zwaar maar geeft wel een goed gevoel en het bijtpunt is makkelijk te vinden. De remmen zijn geüpgrade en hebben weinig moeite met het grote gewicht (1640 kilo rijklaar) dit schijnt voor de originele remmen niet altijd het geval te zijn. Het gaspedaal is ook zwaar maar geeft wel voldoende gevoel, al is het even wennen dat er zoveel gewicht in zit. De pook is zeer trefzeker maar vereist ook een rustige en stevige hand. Het stuur daarin tegen is iets lichter maar geeft wel voldoende gevoel om aan te voelen wat er gebeurt met de voorbandjes.

Toen ik de auto kocht zaten er wel wat puntje aan die aandacht behoefden: de lak was niet meer nieuw, er brandde een airbaglampje en een remlampje en het VIS systeem rammelde. Voor de lak heb ik een potje correctielak besteld en voor de 2 grotere plekken een spuitbus met originele kleur. De correctielak doet wonderen maar met de spuitbus moet ik nog aan de gang. Het remlampje is van een ontbrekende remblokslijtage sensor waar ik nog naar moet kijken, de remmen zijn nog bijna nieuw dus dat kan nog wel even wachten. Het airbag lampje is een lastiger probleem, er ligt helemaal geen stekker onder de stoel om de stoel op aan te sluiten, hiervoor moet de stoel er dus nog eens uit. Vanmiddag heb ik het VIS systeem vervangen voor een 2ehands en los van het gebrek aan gerammel lijkt ze ook meer trekkracht te hebben volgens mijn butt-dyno. Bij volgas rijden haperde ze wat en dit is nu wel volledig weg. geslaagde ingreep dus. De thuisklusser heeft wel kleine handjes nodig want je komt werkelijk helemaal nergens bij dus dat is wel een dingetje.

De gebruikskosten vallen mij reuze mee: de wegenbelasting is wat hoog dat wel. Daar staat tegenover dat onderdelen via internet redelijk betaalbaar zijn. Ook rijd ik met mijn vrij typische 20 jarige rijstijl een keurige 1 op 10, voor een dergelijke auto echt heel erg netjes wat mijn betreft. De voorbanden schijnen er snel doorheen te gaan maar daar kan ik weinig van zeggen op dit moment.

Dan het rijden zelf. De auto is zwaar, geen twijfel over mogelijk. De motor is sterk genoeg om het gewicht voort te sleuren. De remmen zijn inmiddels "up to their task" dus dan komt de volgende begrenzing, het rubber. Momenteel staat ze op chinees pvc, volgend jaar komt er een setje potenza's onder. Tot die tijd is het rubber de grootste beperking, het onderstel is zeer goed en kan het vermogen makkelijk aan. De vering is heerlijk stug dus de wagen rolt niet heel veel als je echt gaat sturen maar de banden beginnen toch wel snel te protesteren. Al is de vering erg hard, door de goede stoelen is een rit naar Frankrijk alsnog geen enkel probleem. Dus een middagje gummen is goed mogelijk maar met 4 personen 2 weken op vakantie is ook geen probleem met de grote kofferbak en de ruimte achterin.

De conclusie tot op heden? Een geweldige auto! Tot op heden geen onverwachte problemen. Meevallende gebruikskosten. Een heerlijke reiswagen met toch een sportieve mogelijkheid. Als je een andere MG tegenkomt worden altijd duimpjes gegeven die meestal terug gegeven worden. De auto bevat veel typische Engelse styling elementen zoals het dash klokje, de ovalen vormen en de vele rondingen aan de buitenkant. Het gebrek aan chroom en het kippengaas geven de auto toch een agressieve look. Naast menig Duitser van 2001 is de auto totaal niet verouderd Voor het geld is er naar mijn mening weinig te koop wat veelzijdiger, unieker en praktischer is. Het interieur is niet altijd kraakvrij maar zodra de klinkerweggetjes achter je liggen is het een geweldige wagen!

Ik kan een MG ZT dus aan iedereen aanraden die iets unieks zoekt zonder al te veel in te leveren op andere vlakken. Check alleen wel even de distributie want dat is een dure

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.