MG ZS EV Luxury (2020) #9

autoreview

MG ZS EV Luxury (2020)

Signalement

UitvoeringZS EV Luxury
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst17.666 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna een jaar met de MG ZS EV

  • 17.666 km

MG zs EV

Inleiding

Vorig jaar juni kwam de actie van Van Mossel voorbij met de 4000 euro korting en de 4000 euro subsidie. Na veel vergelijken met andere EV’s kwam en bleef ik toch bij de MG hangen.
Wel heb ik er uiteindelijk voor gekozen om de wagen niet te kopen maar om deze middels private lease aan te schaffen, dit onder andere doordat ik geen verzekeringsjaren heb opgebouwd door omstandigheden en de premie dan toch wel hoog zou worden en ook omdat ik bedenkingen heb bij de eventuele restwaarde van de wagen na 5 jaar, mede door de opkomst van meer en betere EV’s. Maar voor een bedrag van nu 338 euro per maand voor 20.000 km per jaar denk ik dat het niet beter had gekund.

Op 30 juni 2020 de auto via de site besteld, zonder er ook maar een proefrit gemaakt te hebben, de auto is 30 juli 2020 geleverd en er staan nu bijna 18.000 km op.


Ervaringen
Ik had al een aantal proefritten gemaakt met EV’s, zoals de Kona en Niro dus wist wel hoe lekker ze reden. De MG doet er niet voor onder, alles wat ik nodig heb zit er op en aan.
Wel zet ik de verkeersbordherkenning bij iedere rit uit en vind ik de adaptive cruise control nog steeds niet helemaal lekker werken, veel snelheidsverschillen ook bij een rechte weg en in bochten moet je zelf gas (elektriciteit ) bijgeven.

In het afgelopen jaar veel kilometers gemaakt, zowel in de stad als op snelwegen, hierdoor de auto goed leren kennen. In het begin veel gespeeld met KERS en de ECO mode maar na 2 maanden was ik er wel achter dat het voor mij geen verschil maakt, de KERS blijft dus lekker in z’n zwaarste stand staan en de auto in Normale modus. Er zijn mensen die vinden dat de auto vooral op de snelweg veel te veel afremt op KERS 3 als je het pedaal loslaat. Als je wat gevoel in je rechtervoet kweekt dan kan je met het simpelweg iets gas terugnemen de auto precies laten doen wat je wilt, tot aan bijna stilstand.

De auto is lekker vlot, als je wilt sprint je als eerste weg bij een stoplicht, je komt goed mee
op de snelweg, met nog behoorlijk wat power om bijvoorbeeld snel iemand in te halen.
De auto is lekker stil, natuurlijk hoor je windgeruis en de banden maar dit is voor mij niet irritant. Zat laatst in de auto van mijn vrouw, een Kona Hybrid en vond dat de motor een enorme herrie maakte, je bent het niet meer gewend.

Bereik en laden
Na bijna een jaar met de MG zs EV te hebben gereden heb ik een redelijk idee van het verbruik. Ik sta nu op 18.2 Kw/h per 100 km, dit is inclusief de strenge wintermaanden die we hebben gehad. Het gebruik in de winter, zeker in de koudste periode zat tussen de 20 en 22 kw/h, nu in deze periode zit het verbruik tussen de 15 en 18 kw/h, afhankelijk van soort weg en vooral de wind.

Ik probeer zoveel mogelijk thuis te laden maar vooral in de winter is dat toch wel eens een probleem met betrekking tot het hogere verbruik en het aantal te rijden kilometers, dus een snellader. Nou, in de winter laad de MG dus voor geen meter aan de snellader, als je geluk hebt laad je ongeveer met 25 KW per uur, veel minder dan de opgegeven 70-80 kw.
Nu snap ik best dat het met koudere temperaturen wat minder is maar het lijkt wel alsof de MG de batterij niet op temperatuur kan houden, zelfs niet na een lange, behoorlijk stroomtrekkende rit.
De laadsnelheid in de zomer loopt nu naar ongeveer 50 kw per uur, nog niet het maximum maar beter te doen.

Conclusie
Heb ik spijt van de aanschaf van de MG? Nee, zeker niet, de auto rijdt als een zonnetje, is lekker ruim, stil en heeft mij het laatste jaar overal gebracht waar ik moest zijn.
Heb ik nog wensen? Ja, zeker, een beter infotainmentsysteem, deze is echt te sloom voor woorden, vooral de ingebouwde navigatie. Ik werk er nu maar omheen door Apple Carplay te gebruiken. En natuurlijk zou het fantastisch zijn om een APP te hebben om bijvoorbeeld de auto voor te verwarmen en de echte SOC te bekijken ipv de rare streepjes. Maar ik kan er mee leven. Ik geniet nog elke dag in de auto!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE MG ZS

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.