MG ZS EV Luxury (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZS EV Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 80.500 km |
De eerste ZS EV kilometers
- 618 km
Na een weekje in mijn nieuwe MG ZS EV tijd voor een eerste review, ik zag dat er op deze site nog geen andere ervaringen stonden dus misschien hebben anderen hier wat aan!
Ik heb de auto van een plaatje gekozen, nooit proefgereden en zowieso nog nooit EV gereden, dus het was wel een gokje. Hoe is dat uitgepakt? Ik ben behoorlijk positief verrast! Afwerking is prima in orde, rij comfort ook (auto staat op 17" met zomerbanden) en op de Nederlandse weg kan de auto uitstekend meekomen.
Kritiekpuntjes zijn er ook zeker! Zo is er om te beginnen een hinderlijke reflectie van de ventilatoropening in de zijspiegel (zie foto), piept de auto hard en veel op allerlei momenten dat de veiligheidssystemen iets menen te detecteren. Ik heb daardoor vrijwel direct een aantal van die systemen en alarmen uitgezet, het volume is hard of uit, namelijk.
Een ander punt wat me stoort is de enorm trage navigatie. Dus aan de slag gegaan met Android Auto, maar dan moet je wel wat trucjes uithalen (is niet beschikbaar in Nederland) en na lang puzzelen kwam ik erachter dat de middenconsole 2 usb aansluitingen heeft, waarvan er maar één Android Auto ondersteund, de andere geeft alleen stroom. Misschien had ik het (Engelse) instructieboekje moeten lezen, maar die is nog ongeopend. Dat zegt gelijk ook wel iets over het gemak waarmee de rest van het instrumentarium zich laat bedienen.
Dan de grote vraag die EV-rijdend Nederland zich continue stelt: hoeveel km kan je op één lading rijden? De actieradius is deze dagen (buitentemperatuur ca 10 graden) bij veel 100km/h cruise control stukken zo'n 240 km heb ik gemerkt. Mijn verbruik is (dus) ongeveer 19 kwh per 100km. Als je de acceleratie (heerlijk snel) steeds opzoekt, lever je heel veel actieradius in. De adaptieve cruisecontrol is dus niet alleen relaxed rijden, maar bezorgd je ook een betere actieradius. Wel heb ik gemerkt dat de remlichten van de auto aangaan als de cruisecontrol (iets) snelheid mindert omdat er iemand voor je langzamer rijdt. Ergens snap ik het wel, maar het geeft wel een onrustig verkeersbeeld, lijkt mij.
Laden werkt tot nu toe ook goed, hoewel de laadplug aan de voorkant echt onhandig verstopt zit, je moet door de knieën en hebt al snel 2 handen nodig als je met de laadkabel in de hand probeert eerst de klep op te tillen en dan de rubber afdichting moet loshalen... Niet ideaal. Overigens is een 220v lader en een type 2 kabel van zo'n 2 meter bijgeleverd, deze ligt onderin de kofferbak bij een noodreparatie banden set. Geen volwaardig wiel dus. Over de kofferbak gesproken, lekker ruim maar wel een hoge tildrempel.
Tot slot nog een positieve noot: het glazen dak is echt mega groot, en kan een flink stuk open schuiven naar achteren, zodat de 2 voorste stoelen bijna een cabrio effect hebben.
Tot zover de eerste review, ik hoef bij 25.000 km me pas te melden voor een beurt, maar zal tussentijds misschien ook nog wat updaten.
ZS EV na 6000km
- 6.008 km
Na 6.000 elektrische kilometers een korte tussentijdse review. Vooral over autopilot, op verzoek van u.
Verbruik was in deze zachte winter constant rond de 19 kwh per 100 km. Auto staat (nog) op zomerbanden. Hiervoor heb ik wel mijn rijstijl aangepast en veel cruisecontrol gebruikt op 100 km/h in eco mode. Daarboven schiet het verbruik echt omhoog, waarschijnlijk door de stroomlijn van een baksteen (SUV).
Ook (snel) laden in deze temperaturen is geduld oefenen, zelfs bij fastned kom ik maar ongeveer op 35 kw. Dus dan sta je een halfuur te wachten op krap 100km extra bereik. De Tesla rijders lachen de MG nu hardop uit...
De ervaringen met MG Autopilot in het Nederlandse verkeer zijn wisselend. Snelheidsassistent: Op de snelweg wordt regelmatig de verkeerde snelheid weergegeven (30 op het dashboard terwijl het 130 is) en matrixborden worden niet begrepen... Kortom, niet echt bruikbaar. Lane keeping functie werkt vrij aardig, ook bij regen en harde wind (storm), maar geeft wel heel veel kleine correcties die je in het stuur voelt. Daarnaast irriteer ik me mateloos (en passagiers of telefonische gesprekspartners ook) aan de hoeveelheid en het volume van de piepjes van de lane keeping. Staat dus uit in de praktijk.
De adaptieve cruisecontrol krijgt een voldoende, maar kan véél beter. Cruisecontrol gebruikt geen regeneratie maar frictieremmen, jammer. Automatisch afstand houden werkt redelijk, maar als je volledig stil bent komen te staan gaat de auto niet vanzelf weer verder (en da's jammer in de file). In bochten neemt de autopilot gas terug, voor mijn gevoel op een onlogisch moment (in de bocht) en gaat pas weer accelereren als je rechtuit gaat. Gaat net te langzaam en tegennatuurlijk, als je gewend bent om juist de bocht uit te accelereren.
De afstand die de MG tot de voorganger aanhoudt, is in 3 stappen aan te passen. De kortste afstand zal ongetwijfeld super veilig zijn, maar in Nederland gooit er toch regelmatig nog iemand z'n auto ertussen, dus zou van mij nog wel iets korter mogen.
Dan de collision warning: daar ben ik wel positief over, heeft me minimaal 2x gered van een dreigende kop-staart botsing.
Al met al ben ik nog een tevreden rijder, hoop ik in de zomer een beter bereik én snellere laadtijd te bereiken en wacht ik in spanning op een software update die een aantal van bovenstaande issues zou kunnen verhelpen!
Software update
- 14.000 km
Tussentijdse mini update, de auto heeft een hele dag in de garage doorgebracht voor een grote software update. Hiermee is mijn nummer 1 irritatie opgelost, de nodeloos grote hoeveelheid piepjes met doordringend volume. Daarnaast staat nu standaard de actieradius in beeld en de buitentemperatuur. Dat klinkt als kleine dingen, maar draagt wel erg bij aan het rijplezier en de beleving! Dus absoluut aan te raden.
Helaas is de adaptieve cruisecontol nog steeds niet ingeregeld om regeneratief te remmen, maar gebruikt de normale rem.
Verder geen bijzonderheden, 14000 probleemloze elektrische kilometers met de laatste (warmere) maanden een verbruik rond de 17 kwh per 100km.
Goedkope km
- 25.000 km
Korte update; de MG maakt netjes zoemend z'n kilometers, inmiddels 25.000 op de teller en daarom was de eerste onderhoudsbeurt nodig volgens de boordcomputer. Ruitenwisser vloeistof bijvullen was geloof ik het belangrijkste wat ze gedaan hebben, verder niets aan de hand. Zo hoort het ook, zo zijn het goedkope kilometers!
Kritiek is er ook; de hoedenplank zit met 2 fluttige plastic clips aan de kofferklep vast, die zijn afgebroken. De verdere bouwkwaliteit valt me ook op de langere termijn echt mee. Nog geen rammels.
Ik zie heel langzaam steeds meer ZS Ev's rijden, maar dat zullen misschien wel berijders zijn die minder kilometers maken. Ik zou bij een eventuele volgende EV wel echt graag meer actieradius willen. Zeker in de winter of als je even op wilt schieten, is de range minder dan 200km in de praktijk. Tot de volgende update!
Ervaringsdeskundige
- 40.000 km
Inmiddels al aardig wat elektrische kilometers onder de kenmerkende grille van de MG ZS EV door laten glijden, tijd voor een korte update.
De betrouwbaarheid en duurzaamheid van een auto van 2 jaar oud en 40.000 km is natuurlijk nog niet helemaal te bepalen, maar er begint zich wel een trend af te tekenen. En die trend is positief. Geen storingen gehad, geen rammels of gebreken en geen ongeplande werkzaamheden. Afgezien van 1 beurtje heeft de MG de (van Mossel) garages niet meer gezien.
Slijtage heb ik in het interieur nog niet kunnen opmerken, de materialen lijken goed bestand tegen dagelijks gebruik.
Geen enkele kritische noot? Jawel, ik blijf het laden onder de half geopende grille onhandig vinden. De veiligheids en assistentie systemen matig en soms irritant (veel snelheid minderen in een flauwe bocht op de snelweg bijv, is absoluut onnodig) en ik ben geen fan van de afstelling vering/demping van deze MG. Het uiterlijk suggereert dat je er wel een drempel mee kunt nemen, maar je wordt dan toch echt flink door elkaar geschud. Ook kleinere oneffenheden op hogere snelheid vind ik niet heel lekker soepel. Maar het zijn details, zeker met de huidige benzine prijs ben ik nog steeds een tevreden berijder van deze 1e generatie MG ZS.
400x laden
- 56.000 km
Er zijn vast nog wel berijders van MG ZS EV's die meer kilometers maken, maar op deze site lijk ik met één van de eerste MG ZS-en in Nederland bijna koploper qua kilometers te zijn... tijd voor een update!
Wat gaat er goed? Het gemak waarmee de kilometers wegtikken. Helaas voor de garagehouders, maar mijn MG gaat jullie niet rijk maken. Er hoeft geen olie bij te worden gevuld, geen reparaties en zelfs nog geen nieuwe banden. Lekker goedkope kilometers (hoewel de kWh prijs natuurlijk wel stijgt!).
Is er dan niets te zeuren? Jawel, toch een paar puntjes van kritiek. De bevestiging van de hoedenplank is veel te slap (inmiddels al 2x afgebroken) met een plastic clip. En de DAB radio was vorige maand helemaal de weg kwijt, kon niet meer wisselen van zender. En dit komt vaker voor, volgens de reviews op internet! Gelukkig is er een doe-het-zelf oplossing, klik het dashboardkastje los, trek daarachter de voedingsstekker van de radio-unit er 1 minuutje uit, klik alles weer terug. Daarna is het bij mij niet meer voorgekomen, maar dit hoort natuurlijk niet.
Hoe is het met de actieradius en de gezondheid van de accu na zo'n 400x laden? Waarbij opgemerkt dat ik vrijwel altijd thuis inplug, met een 'trage' 7kW laadpaal. De MG heeft geen slimme functies zoals veel andere EV's om tot 80 of 85% te laden om de accu te beschermen. Ondanks dat gemis merk ik nog geen enkele degradatie op. Bij 100% volle accu geeft de boordcomputer een actieradius aan van zo'n 255 km (bij 20 graden), en dat was bij aflevering van de auto ruim 2,5 jaar geleden ook zo. In de praktijk rijd ik regelmatig 220 tot 230 km voordat het rode lampje aangaat. De praktijktest hoe ver je dan nog kunt voordat je echt stilvalt, laat ik aan anderen over :)
Al met al: mijn auto-hart gaat niet sneller kloppen van deze MG, maar het merk is prima in staat om veel makkelijke goedkope kilometers te verwerken.
Saai is goed (?)
- 80.500 km
Een korte update dit keer, na weer een jaartje sturen. Zoals de titel al aangeeft, is het saai maar goed. Tenminste, als je het saai vind dat de MG het elke ochtend doet, je de garage vrijwel nooit hoeft te bezoeken en er gewoon sprake is van functioneel vervoer van A naar B.
Één keer heeft de MG me in de steek gelaten, waarschijnlijk door eigen fout. De auto had tijdens een vakantie continue aan de AC lader gestaan, en daar kon de 12V accu niet tegen. Diep ontladen en gelijk kapot, was de conclusie.
Vooral interessant voor de occasion koper en/of veelrijder, is de status van de 'grote' accu. Hier is na al die keren laden wel iets te merken van degradatie. Op een volledige lading (100%) geeft de boordcomputer nu nog 245-248km aan, afhankelijk van temperatuur en rijstijl (denk ik). Ik laad vrijwel alle keren thuis aan de AC lader. Voor mijn gevoel geen slechte score.
Duurzaamheid en kwaliteit lijkt redelijk in orde, ik heb 2 kritiekpuntjes te melden: de wangen van de (kunst)leren bestuurdersstoel begint scheurtjes te vertonen. Dat zou niet moeten na 3,5 jaar lijkt me. Verder is de bevestiging van de hoedenplank aan de achterklep helaas al 3x afgebroken. Dus de hoedenplank gaat niet meer mee omhoog als je de achterklep opent. Dit ga ik zelf maar oplossen, want de plastic clips van MG zijn waardeloos.
Toekomst? Ik verwacht nog een (half) jaartje door te rijden en rond de 100 duizend km de auto om te gaan ruilen voor wat anders, maar dat lezen jullie vanzelf!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.